Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Geweld is protest. Dumbass. Zo goed?
Bon het leeft hier toch weer een beetje meer.
Ik vind het een serieuze mentale stretch om die tekst te vertalen naar een aanklacht tegen de maatschappij, dus nee. Ik zie toch vooral het voor jezelf goedpraten van zaken waarvan je weet dat ze fout zijn, omdat je het verder wel goede muziek vindt. Ik snap dat, ik heb die conflicten ook met bepaalde artiesten. Maar ik ga wel niet het licht van de zon ontkennen en hun foute zaken proberen verkopen als eigenlijk wel goed of niet echt zo bedoelt of ...

Ik vind het een serieuze mentale stretch om die tekst te vertalen naar een aanklacht tegen de maatschappij, dus nee. Ik zie toch vooral het voor jezelf goedpraten van zaken waarvan je weet dat ze fout zijn, omdat je het verder wel goede muziek vindt. Ik snap dat, ik heb die conflicten ook met bepaalde artiesten. Maar ik ga wel niet het licht van de zon ontkennen en hun foute zaken proberen verkopen als eigenlijk wel goed of niet echt zo bedoelt of ...
Ok, politiegeweld bestond niet en gangster rap is een samenzwerend product van glibberige platenlabels die het einde van Disco niet konden verkroppen en de dominantie van het beste album aller tijden, Thriller(een droog feit), meer dan beu waren. Ge wint @Sir.Killalot maar tegen welke prijs.

Ok, politiegeweld bestond niet en gangster rap is een samenzwerend product van glibberige platenlabels die het einde van Disco niet konden verkroppen en de dominantie van het beste album aller tijden, Thriller(een droog feit), meer dan beu waren. Ge wint @Sir.Killalot maar tegen welke prijs.

Shoot a motherfucker in a minute
I find a good piece o' pussy, I go up in it
So if you're at a show in the front row
I'ma call you a bitch or dirty-ass ho
You'll probably get mad like a bitch is supposed to
But that shows me, slut, you're composed to
A crazy motherfucker from the street
Attitude legit 'cause I'm tearin' up shit
Ja, amai, wat een aanklacht tegen politiegeweld.

Is de aanklacht tegen politiegeweld en andere maatschappelijke zaken niet eerder op albumniveau?
En het nummer is dan eerder 'Het Leven Zoals Het Is: Compton'?

Discussiëren is ok, maar speel het niet op de man. Ik heb geen zin om warnings te geven dus lees je berichten eerst drie keer voor je op 'Post reply' duwt.

Is de aanklacht tegen politiegeweld en andere maatschappelijke zaken niet eerder op albumniveau?
En het nummer is dan eerder 'Het Leven Zoals Het Is: Compton'?
Misschien, maar ik ben nog niet bereid af te geven.
Ja, amai, wat een aanklacht tegen politiegeweld.

Kijk, in een zekere zin is het eerder een vrouwvriendelijk nummer. Want de intenties zijn duidelijk, worden meermaals onderlijnd, en ondanks dat ze wel voor hun vrouwen willen zorgen en goed behandelen, hebben ze de middelen niet en is een gezinsleven niet iets begeerlijk voor de jeugd uit Compton anno 1985. Als ge nog vertalingen wilt, ik vertaal ook een gemeen mondje east coast ghetto en zelfs een tikkeltje South.

Maar ge had gewoon ook deze kunnen quoten, en ik had wel gezwegen.
R-E-N spells Ren, but i'm raw
:unsure:

Ps: mijn excuses voor mijn woordgebruik, de vuile invloed van muziek valt niet te ontkennen.

sfeer-weg-sfeer.gif

Coil – The Anal Staircase 0
Kate Bush – Running Up That Hill 1

Kan dat Coil nummer wel goed smaken, lekker leftfield, had gegokt dat Engels niet hun eerste taal was maar dus toch. Kate is helaas onverslaanbaar als 80s diva.

Coil - The Anal Staircase 0
Kate Bush - Running up that hill 3

Coil kende ik niet, de titel intrigeerde me wel maar geen idee wat te verwachten. 2 keer opgezet en toegegeven, de tweede keer beviel het nummer me beter dan de eerste keer, toen ik echt wel moeite had om de rit uit te zitten. Als ik het ergens zou moeten plaatsen in de 80's dan is het in de buurt van Fad Gadget, alleen vind ik die tweede iets lichter verteerbaar en muzikaal/tekstueel interessanter.

Running up that hill van Kate Bush ken ik wel maar is zo een typisch nummer dat me warm noch koud laat. Die onverschilligheid is in deze battle voldoende om met de overwinning weg te lopen.

Coil - The Anal Staircase 0
Kate Bush - Running up that hill 4

Coil is mij ook net iets te vreemd. Dat doet mij nog het meest aan “Die Eierh von Satan” van Tool denken en in een albumcontext werkt zoiets nog maar niet los.

Bush heeft met Running up that hill dan weer een prachtige popsong gemaakt. Geweldig gezongen en ook muzikaal best interresant.

Laatst bewerkt:
Coil - The Anal Staircase 1
Kate Bush - Running up that hill 4

This ain't gonna be pretty... Maar dat zag ik van ver aankomen.

Eigen nominatie. Een absolute koortsdroom van een nummer dat verwijst naar de complete ravage die AIDS in de jaren 80s aanrichtte, en zeker in de nabije kringen van het gay-duo (en koppel) van Coil.

Coil komt voort uit de gehele Throbbing Gristle en Psychic TV cultus en zit dus mee in die eerste 'industrial' golf uit de UK. Ze waren een gigantische invloed op Trent Reznor van NIN bv. Verder vind ik John/Jhon Balance ook een geweldige vocalist met een hele grote range (maar da's ook iets dat je over verschillende nummers opmerkt ).

Kate Bush is Kate Bush, het is los van de recente hype hiervoor, ook gewoon een schitterende song.

Terug
Bovenaan