Battle Royale: the 1990's - Round 1

giphy.gif

DJ Shadow - Organ Donor 4
Leftfield - Open Up 4

Endtroducing eerste plaat ooit volledig gemaakt met ENKEL vinyl samples. Dikke drumbeat. Precies carnaval in een dorp waar een mega storm doorheen geraasd is enkel het orgeltje is nog blijven staan. DJ Shadow dikke legend.

Kende Leftfield niet, na 1 luisterbeurt snap ik wel waar bands als The Prodigy hun mosterd zijn gaan halen, alle ingredienten zijn hier wel aanwezig voor een plaat als Firestarter. Maar Lydon is een eikel met een irritante stem, kon mij niet helemaal bekoren.

Ik ga hier wel voluit voor de nostalgie van hangen op het zolderke bij kameraden en dit soort muziek spelen terwijl we dikke toepen smoorden.

DJ Shadow - Organ Donor 5
Leftfield - Open Up 4

Moeilijkste battle hier totnutoe. Beide Leftfield 90's lp's zijn hier compleet grijsgedraaid en hebben de weg geopend naar meer verfijnde electronica.

Entroducing heb ik lange tijd ietwat overroepen gevonden tov het scratch battle centric "Return of the Dj" dat een jaar vroeger uitkwam en dat toch vele malen inventiever uit de hoek komt. Eens ik die vergelijking achterwege hield heb ik het wel leren apprecieëren.
Kende Leftfield niet, na 1 luisterbeurt snap ik wel waar bands als The Prodigy hun mosterd zijn gaan halen
Prodigies "Experience" is van 92 en kan niet verder verwijderd zijn van Leftfield.
Puur onverfijnde rave muziek.
Buiten dat het ook Britten zijn en ook uitstekende electronische muziek maken, hebben die niet echt veel gemeen qua stijl al groeien ze in hun maturiteit later wel een beetje meer naar elkander toe. En waar iedereen in de UK zat, ie Big Beat :p

Twee liedjes die ik nooit van mijn leven opnieuw hoef te horen. Luisteren mensen hier voor hun plezier naar? :confused:

Organ Donor, dat is precies één langgerekte intro voor een liedje dat nooit op gang komt ofzo. Niet mijn ding.
Leftfield is nog iets of wat beluisterbaar. Maar retesaai. Heeft toch mijn voorkeur weg, als ik écht iets moet kiezen.

Leftfield - Open Up 5

Prodigies "Experience" is van 92 en kan niet verder verwijderd zijn van Leftfield.
Puur onverfijnde rave muziek.
Buiten dat het ook Britten zijn en ook uitstekende electronische muziek maken, hebben die niet echt veel gemeen qua stijl al groeien ze in hun maturiteit later wel een beetje meer naar elkander toe. En waar iedereen in de UK zat, ie Big Beat :p
Fair. Toen Leftfield uitkwam met Open Up deed The Prodigy nog iets heel anders maar hun latere werk zoals Fat of the Land daar zitten ze toch al in hetzelfde landschap imo. Elektronische muziek met rock-attitude zegmaar. Ik ben voor de rest niet vertrouwd met het werk van Leftfield, dus mijn hele mening is gebaseerd op enkel dit nummer :D

Ik vind het een tof initiatief deze battle, ik beschouw mezelf als iemand die toch wel redelijk wat naar muziek heeft geluisterd maar ik ontdek bijna dagelijks gaten in mijn cultuur.

Twee liedjes die ik nooit van mijn leven opnieuw hoef te horen. Luisteren mensen hier voor hun plezier naar? :confused:
Je wordt nu wel verondersteld elke ronde toch minstens 1 keer naar beide nummers te luisteren alvorens je stemt (toch zeker voor nummers die je niet echt kent, wat hier volgens mij wel het geval is).

Al was het maar om plots toch een klik te krijgen met een onbekend/onbemind nummer, hoe onwaarschijnlijk ook. Want dat is één van de mooiste dingen die kunnen gebeuren. Jammer dat je jezelf dat ontzegt door oorkleppen op te zetten.

Je wordt nu wel verondersteld elke ronde toch minstens 1 keer naar beide nummers te luisteren alvorens je stemt (toch zeker voor nummers die je niet echt kent, wat hier volgens mij wel het geval is).

Al was het maar om plots toch een klik te krijgen met een onbekend/onbemind nummer, hoe onwaarschijnlijk ook. Want dat is één van de mooiste dingen die kunnen gebeuren. Jammer dat je jezelf dat ontzegt door oorkleppen op te zetten.
Ik heb beide nummers tweemaal beluisterd hoor. 't is nu eenmaal niet mijn ding. 🤷‍♂️

ik snap dat het je ding niet is, maar om het dan meteen als 'rommel' te bestempelen is me een brug te ver
gewoon twee baanbrekende nummers uit de jaren '90

Laatst bewerkt:
Leftfield - Open Up 6

Er zijn andere tracks van Dj Shadow die ik beter vind, idem Leftfield. (oa Leftfield - Original met de sexy frontvrouw Toni Halliday van Curve, shoegaze met wat electronica)
Maar Open up is gewoon een zeer degelijke commerciële UK rave track. Het album zelf heeft variatie genoeg.

ps. Niet stemmen doe ik, als 2 songs me absoluut niets doen. Soms ligt dat aan genre, soms gewoon aan het nummer zelf.

Over smaken en kleuren is het altijd moeilijk discussiëren, ieder zijn ding.
Ik vind het ook leuk dat sommigen hier Meshell N ontdekten (als is ze er al uit), was bij mij ook zo door een vriend in de jaren 2000.

Laatst bewerkt:
Je hebt ergens een punt, ik zal er nog meer op proberen letten om de resterende nummers met open vizier te beluisteren!

Leftfield - Open Up 6

Er zijn andere tracks van Dj Shadow die ik beter vind, idem Leftfield. (oa Leftfield - Original met de sexy frontvrouw Toni Halliday van Curve, shoegaze met wat electronica)
Maar open up is gewoon een zeer degelijke commerciële UK rave track.
Moeilijke keuze vandaag en ik neig hier ook wat naar. Verder ook twee verschillende versies van Organ Donor met een heel verschillende vibe.

DJ Shadow's album was een mijlpaal voor hiphop en plunderphonics (muziek gemaakt puur obv samples). Leftfield is dan weer een bom geweest in de dancewereld. Ik denk dat ik puur op vlak van nummer DJ Shadow de edge geef, maar ik hoor Leftism wel liever als album (heb uiteindelijk beiden in mijn collectie).

DJ Shadow - Organ Donor 6
Leftfield - Open Up 6

Misschien is Organ Donor gewoon niet de beste introductie tot DJ Shadow voor zij die hem nog nooit gehoord hebben.
Midnight in a Perfect World/Building Steam with a Grain of Salt zijn imo wel toegankelijkere nummers.

Maw, wat zitten we hier onze dierbare forumtijd te verliezen??? I

Nochtans verplicht niemand je hier om mee te doen, als jij dit tijdverspilling vind, er zijn nog legio andere subfora waar je je tijd kan spenderen.

De Battles zijn al vanaf dag één een reflectie van de gebruikers hier, het enige wat we verwachten is dat iemand met een open mind naar de nummers luistert en een keuze maakt. Kan je dat niet, kan je je steeds onthouden maar dat is geen enkele reden om neerbuigend te doen over de andere nummers.

Terug
Bovenaan