Even een vraag, hoe zouden de mensen die vinden dat de salariswagens moeten aangepakt worden dit concreet uitvoeren? Begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander dat de salariswagens worden aangepakt maar heb nog niet veel goede/evidente manieren gevonden dat dit gerealiseerd zou kunnen worden..
Je berekent eerst het gemiddelde échte voordeel dat men doet, rekening houdende met de normale waarde van een gemiddelde gezinswagen als maximum (zodat je niet gestraft wordt omdat je nu een "te dure" wagen krijgt van je werkgever. Van het aantal km's van de voorbije 5 jaar wordt het aantal gereden km's woon-werkverkeerd berekend (=aantal RSZ-dagen gemiddeld x afstand woon-werk). Voor de rest wordt 50% privé-50% werk gerekend behalve als je kan bewijzen een rijdende functie te hebben. De TCO gedeeld door het totale aantal km's vermenigvuldigd met de privé+woon-werk km's berekend, is het voordeel.
Elke nieuwe wagen moet een track & trace hebben die die berekening automatisch en correcter doet. (dus onderscheid woonwerk, privé en werkgerelateerd)
Dat voordeel wordt in 5 jaar opgetrokken tussen het huidige VAA en het effectieve voordeel. Daarop wordt RSZ én belastingen geheven. Werkgever betaalt ook lasten op het échte voordeel, niet langer op de VAA (drukkingsmiddel om policy aan te passen)
Dus:
Gegevens:
- wagen is 40000 waard, TCO 1000 euro/maand
- een gemiddelde wagen is slechts 30000 euro waard.
- Ik rij 20000 km's/jaar, waarvan 5000 woon-werk. Geen rijdende functie, dus 50% privé, 50% werkgerelateerd. Het is echter een salariswagen, dus ik doe eigenlijk alle km's privé of woonwerk.
- VAA is nu 200 euro
Berekening:
Beperking TCO: 1000 euro wordt 750 euro (wegens wagen té duur)
voordeel wordt berekend op basis van 5000+(20000-5000)/2 = 12500 km. Da's 62,5% van het totaal aantal km's.
TCO wordt daardoor verder beperkt tot 468,75
huidige VAA is 200 euro, dus elk jaar wordt er (468,75-200)/5 bijgeteld bij de VAA.
Lijkt me een perfect redelijk scenario, werknemer en werkgever hebben de tijd om een ander voordeel te onderhandelen, met als drukkingsmiddel de stijgende kost. Werknemer blijft een licht voordeel doen tot hij de wagen kan veranderen.