Bedrijfswagens, weg ermee?

Kleine nota: Slechts 10% van de werknemers heeft effectief een salariswagen.

Hou hier rekening mee als je begint de discussieren over mislopen inkomsten van de staat blabla etc etc. De impact is veeeeeeel kleiner dan je denkt.

Hou hier rekening mee als je begint de discussieren over mislopen inkomsten van de staat blabla etc etc. De impact is veeeeeeel kleiner dan je denkt.
Dat maakt het discriminerende feit of het oneerlijkheidsgevoel er niet beter op.

De uitsprak “het is maar hoe hard uw werkgever wilt optimaliseren” slaagt gewoon nagels met koppen. Mijn werkgever is het type dat nog altijd denkt dat brutoloon king is. Bonussen van 4,5k bruto, dat je daar uiteindelijk zeer weinig van overhoudt dat lijkt hij niet te begrijpen. Ik snap dat hij veel cash flow nodig heeft in zijn balans, maar als hij dat bedrag zou uitgeven aan fiscaal vriendelijke verloning dan zou ik veel meer plezier van die bonus hebben.

Wat met werk-werk verplaatsingen als ik voor de woonlening kies?
Ik veronderstel dat ik dan alsnog een auto moet aankopen om die verplaatsingen te voorzien?

Dat maakt het discriminerende feit of het oneerlijkheidsgevoel er niet beter op.

De uitsprak “het is maar hoe hard uw werkgever wilt optimaliseren” slaagt gewoon nagels met koppen. Mijn werkgever is het type dat nog altijd denkt dat brutoloon king is. Bonussen van 4,5k bruto, dat je daar uiteindelijk zeer weinig van overhoudt dat lijkt hij niet te begrijpen. Ik snap dat hij veel cash flow nodig heeft in zijn balans, maar als hij dat bedrag zou uitgeven aan fiscaal vriendelijke verloning dan zou ik veel meer plezier van die bonus hebben.
Veranderen van werkgever en klaar ermee.

Veranderen van werkgever en klaar ermee.
Lost de discriminatie ook niet op en is bovendien voor vele soorten jobs ook geen oplossing. Bedrijfswagens of beter salariswagens domineren nu éénmaal in bepaalde sectoren en komen in anderen zo goed als niet voor.

Maar je kan misschien ook voorstellen om te verhuizen zeker? Naar een land met een minder oneerlijke fiscaliteit...

Dat betekent net dat een veralgemening van de salariswagen naar alle werknemers enorm veel geld zou kosten. Het is net nog betaalbaar omdat het een select groepje is dat ervan kan gebruik maken. Als iedereen zou kunnen intekenen op een bedrijfswagen (of equivalent mobiliteitsbudget) via een "veralgemeend cafetariaplan", zou >90% van de werknemers daar gebruik van maken met een navenante impact op de overheidsfinanciën.

Moet dat dan ook veralgemeend worden? Of zou dit niet beter beperkt worden tot een subset van mensen wiens belastingsvoet al ongelooflijk hoog ligt?
Bedrijfswagens voor mensen die 4,5K+ per maand verdienen is veel begrijpelijker dan voor bijv. starters met 2K/maand.
Voor die eerste profielen is extra brutoloon gewoon enorm veel te duur tov wat ze er netto voor terugkrijgen.

Moet dat dan ook veralgemeend worden? Of zou dit niet beter beperkt worden tot een subset van mensen wiens belastingsvoet al ongelooflijk hoog ligt?
Bedrijfswagens voor mensen die 4,5K+ per maand verdienen is veel begrijpelijker dan voor bijv. starters met 2K/maand.
Voor die eerste profielen is extra brutoloon gewoon enorm veel te duur tov wat ze er netto voor terugkrijgen.
Het Mattheus-effect nog wat uitspelen?

Als we dat niet willen moeten we gewoon de progressiviteit van het belastingtarief aanpassen. Zelfs als we bedrijfswagens slecht enkel zouden veralgemenen naar mensen die 3500 verdienen zou het ook al massa's meer kosten dan het nu al kost.

Als we dat niet willen moeten we gewoon de progressiviteit van het belastingtarief aanpassen. Zelfs als we bedrijfswagens slecht enkel zouden veralgemenen naar mensen die 3500 verdienen zou het ook al massa's meer kosten dan het nu al kost.
Dat zou eigenlijk niet eens zo'n slecht idee zijn. Een groot deel van de hoge belastingdruk in België volgt uit de snelle progressiviteit van de belastingen:
België (even geen rekening houdende met RSZ en belastingvrije sommen, noch gemeentebelasting)

Inkomensschijf
Tarief belasting
Schijf 1Van 0,01 euro tot 13.440 euro25 %
Schijf 2Van 13.440 euro tot 23.720 euro40 %
Schijf 3Van 23.720 euro tot 41.060 euro45 %
Schijf 4Meer dan 41.060 euro50 %

Nederland (geen rekening houdende met RSZ en belastingvrije sommen)

SchijfBelastbaar inkomenPercentage
1tot € 35.13019,20%
2vanaf € 35.130 tot € 68.50837,10%
3vanaf € 68.50849,50%

Frankrijk (geen rekening houdende met RSZ en gezinskortingen afaik)

Intervalles des revenus net imposable 2020 (euros)Taux d'imposition (%)
Jusqu'à 10 084 euros0 %
De 10 085 à 25 710 euros11 %
De 25 711 à 73 516 euros30 %
De 73 517 à 158 122 euros41 %
Au-dessus de 158 122 euros45 %

Verenigd Koninkrijk:
BandTaxable incomeTax rate
Personal AllowanceUp to £12,5700%
Basic rate£12,571 to £50,27020%
Higher rate£50,271 to £150,00040%
Additional rateover £150,00045%

Lijkt mij wel dat als wij het belastingspercentage van frankrijk zouden nemen dat wij dan een fameus probleem zouden hebben met het gat in de begroting.

Hell zelfs met de huidige belastingspercentages hebben we ondertussen wat was het 50 miljard schuld ?
Of anders gezegd, als we 1 jaar geen pensioen zouden betalen zou onze schuld geneutraliseerd worden.

Misschien een toekomstige piste. De pensioensprong :p.

Dat betekent net dat een veralgemening van de salariswagen naar alle werknemers enorm veel geld zou kosten. Het is net nog betaalbaar omdat het een select groepje is dat ervan kan gebruik maken. Als iedereen zou kunnen intekenen op een bedrijfswagen (of equivalent mobiliteitsbudget) via een "veralgemeend cafetariaplan", zou >90% van de werknemers daar gebruik van maken met een navenante impact op de overheidsfinanciën.
Ja maar wacht, dus uw reactie op een discriminerende koterij is “ja maar als we dat voor iedereen moeten toelaten dan is de druk op de overheidsfinanciën te hoog. Het is enkel mogelijk omdat het een discriminerende koterij is”.
Sorry maar daar breekt mijn klomp nu wel van.

De oproep is voor alle duidelijkheid niet om die koterij voor iedereen toe te passen.
Nee het punt is net schaf zulke koterij af en stop met de discriminerende fiscaliteit. Heel simpel en heel duidelijk.

Uw uitleg is gewoon omdat we met weinig zijn is de impact niet zo heel groot. Terwijl als je het afschaft is er geen impact dus beter, dan is het gewoon bruto naar netto en klaar. Niks zo helder en duidelijk.

stop met de discriminerende fiscaliteit
Helemaal akkoord hoor :smile: . Mijn betoog is geen voorstel om de koterij naar iedereen uit te breiden, maar een demonstratie van hoe absurd en onbetaalbaar dat uitbreiden zou zijn.
Nu ja, van mij mogen ze dat gerust vandaag naar iedereen uitbreiden, om morgen een gat van 25 miljard euro in de begroting te vinden, om overmorgen de boel af te schaffen en te vereenvoudigen. Dan neem je het af van iedereen i.p.v. de huidige bevoorrechte club werknemers, wat allicht politiek gemakkelijker verteerbaar is.

Voorbeeld:
NU: €250 ecocheques voor een deel van de werknemers
Tussenoplossing: -> €250 ecocheques voor alle werknemers (bij wet verplichten of zo, in absurdistan kan alles)
Nieuw evenwicht: -> afschaffing van de ecocheques en verhoging belastingvrije som bij wet en voor iedere werknemer met €200.

Allez, men ontbrak weer de politieke moed om iets aan de bedrijfswagens te doen en men heeft er dus gemakkelijkheidshalve maar een groen sausje over gedaan. Want wie kan daar nu tegen zijn? De weg van de minste weerstand.
En plots is iedereen groener dan groen hoor. Als het hen geld kost is het allemaal zever en is het van "geen draagvlak", maar als ze door groen te zijn een leuke bolide onder hun gat geduwd krijgen dan is het plots van "ja maar, we moeten toch denken aan de toekomstige generaties hé!". Belachelijk. Gewoon belachelijk.

Cherrypicking iemand? En door alle goede kersen (de leuke kanten aan het groene verhaal) aan de ene te geven zonder die enorme hefboom te gebruiken om daar iets tegenover te zetten en alle rotte kersen (de minder leuke kanten van het groene verhaal) aan de andere, knijp je opnieuw alle toekomstig beleid dood.

Wat een infantiele populistische politici hebben wij eigenlijk. Precies junkies die verwaande kindjes proberen opvoeden.

En ondertussen wordt de politieke wil om subsidies op onnodige auto's en subsidies op onnodige kilometers aan te pakken volledig weggeslaan.

Den michel heeft er ook een mening over (het hoofdstuk in questie start ongeveer 5 minuten in het filmpje). Dit genereert een gat in de begroting van 1 miljard per jaar (al zegt hij daarvoor dat het exacte bedrag een speculatie is, dat hij daarover geen cijfers heeft, hij heeft enkel de cijfers dat BTW en accijnzen (op brandstof) 6 miljard bedragen - totale inkomsten uit wagens 21 miljard).

En hij vraagt waar ze dat geld gaan halen samen met de mogelijkheid om de laadpaal af te trekken voor 200% voor bedrijven en 45% voor particulieren. Antwoord van de politiek is : beuh. Dat is budgetneutraal.
Zijn idee is eerder je moet dit niet aanmoedigen, je moet dit gewoon verplichten zoals Noorwegen. De markt volgt toch gewoon. Daar moeten geen cadeautjes voor uitgedeeld worden.

EDIT : de vermelding van we kunnen dat geld halen via een kilometertaks mogen we ook vergeten, aangezien kilometertaks een regionale bevoegdheid is en niet federaal. Dus too bad.

Laatst bewerkt:

Laadkabel over het voetpad is dus blijkbaar verboden in zo goed als alle gemeenten. Nog werk aan de winkel.

Laadkabel over het voetpad is dus blijkbaar verboden in zo goed als alle gemeenten. Nog werk aan de winkel.

Terecht toch? Wat gaat dat worden als de elektrische wagen echt goed ingeburgerd geraakt. In steden en dorpskernen om de paar meter een kabel over het voetpad. Dat is toch niet doenbaar.

De voorzieningen zullen onder de grond moeten op termijn in die situaties.

Het was vroeger enkel de rente maar dat gaat nu worden uitgebreid naar het kapitaalgedeelte. Het komt als je bijvoorbeeld 10.000 kapitaal betaalt in een jaar en 2000 intresten en je hebt een mobiliteitsbudget van minstens 12000 euro, dan ga je daardoor bijna 5000 minder belastingen betalen. Je zal dus echt geld kunnen verdienen door te lenen met het mobiliteitsbudget.

Linkje? Had de maatregelen nog niet bekeken, ik breng nu mijn lening in via het mobiliteitsbudget maar inderdaad enkel de rente.

Voor alle thuiswerkers: je kan rente van lening of huur inbrengen als de afstand tussen je woonplaats en voornaamste plaats van tewerkstelling maximum 5 kilometer is, dus NIET 5 kilometer tussen jouw huis en het kantoor van je bedrijf.
Iedereen die met corona thuis werkt, kan dus al een jaar dit claimen in zijn mobiliteitsbudget, aangezien de plaats van tewerkstelling gewoon je huis is.

P.S.: als ex-cash for car mens: profiteer er van nu het kan, over enkele jaren zal het mobiliteitsbudget ongetwijfeld weer hervormd worden wegens te groot voordeel.

Linkje? Had de maatregelen nog niet bekeken, ik breng nu mijn lening in via het mobiliteitsbudget maar inderdaad enkel de rente.

Voor alle thuiswerkers: je kan rente van lening of huur inbrengen als de afstand tussen je woonplaats en voornaamste plaats van tewerkstelling maximum 5 kilometer is, dus NIET 5 kilometer tussen jouw huis en het kantoor van je bedrijf.
Iedereen die met corona thuis werkt, kan dus al een jaar dit claimen in zijn mobiliteitsbudget, aangezien de plaats van tewerkstelling gewoon je huis is.

P.S.: als ex-cash for car mens: profiteer er van nu het kan, over enkele jaren zal het mobiliteitsbudget ongetwijfeld weer hervormd worden wegens te groot voordeel.
https://www.tijd.be/politiek-econom...ls-voor-bedrijfswagens-op-een-rijtje/10306612
bij "Wat als ik geen bedrijfswagen wil?"

Als ik die vergelijking van tax brackets eens goed bekijk kan ik alleen maar constateren dat iedereen die ook maar een klein beetje zijn best doet simpelweg bestolen wordt. Indien ik een buurland woonde steeg mijn netto loon met tienduizenden euros. Om van te kotsen.

Terug
Bovenaan