Bedrijfswagens, weg ermee?

De vergelijking is niet zo simpel omdat ik de RSZ even weggelaten heb. In Nederland zijn de eerste schijven laag omdat je daar met hoge RSZ zit ( maar itt België is die daar wel geplafonneerd). In de UK gaat het effectief om lage bedragen. En in Frankrijk is de RSZ nog hoger dan bij ons maar hebben ze vreemde manieren om belastingen te berekenen.

Terecht toch? Wat gaat dat worden als de elektrische wagen echt goed ingeburgerd geraakt. In steden en dorpskernen om de paar meter een kabel over het voetpad. Dat is toch niet doenbaar.

De voorzieningen zullen onder de grond moeten op termijn in die situaties.
En wie zijn voorziening wordt dat dan? Want je bent geen eigenaar van het voetpad.
In praktijk wil dat zeggen dat in 2025 elke stadsinwoner met een bedrijfswagen gezien zijn. Want er zijn geen laadpalen en je mag zelf geen laadpaal installeren...

En wie zijn voorziening wordt dat dan? Want je bent geen eigenaar van het voetpad.
In praktijk wil dat zeggen dat in 2025 elke stadsinwoner met een bedrijfswagen gezien zijn. Want er zijn geen laadpalen en je mag zelf geen laadpaal installeren...
Als inwoner van een stad ben je hoe dan ook gezien. De kans dat je voor uw deur kan staan is quasi nihil. Dus over het voetpad is al geen optie. Dus zal het ofwel publieke laadpalen worden of ondergrondse parking.

We kunnen ons ook de vraag stellen waarom inwoners van een stad een wagen nodig hebben natuurlijk. Hebben zij dit echt nodig? Vaak zitten ze dicht bij openbaar vervoer en is de bereikbaarheid beter met de fiets. Dus mensen ontraden om in een wagen te kruipen zie ik niet als een nadeel.

Als inwoner van een stad ben je hoe dan ook gezien. De kans dat je voor uw deur kan staan is quasi nihil. Dus over het voetpad is al geen optie. Dus zal het ofwel publieke laadpalen worden of ondergrondse parking.

We kunnen ons ook de vraag stellen waarom inwoners van een stad een wagen nodig hebben natuurlijk. Hebben zij dit echt nodig? Vaak zitten ze dicht bij openbaar vervoer en is de bereikbaarheid beter met de fiets. Dus mensen ontraden om in een wagen te kruipen zie ik niet als een nadeel.
Het is niet zo dat als je in een stadscentrum woont, je plots goed bereikbaar woont. Als je bvb op "het Zuid" in Antwerpen woont, is het 10 minuten - kwartier fietsen naar het station. Als je naar Brussel moet, ben je (op het goede uur) dan al halfweg met de wagen...

Het is niet zo dat als je in een stadscentrum woont, je plots goed bereikbaar woont. Als je bvb op "het Zuid" in Antwerpen woont, is het 10 minuten - kwartier fietsen naar het station. Als je naar Brussel moet, ben je (op het goede uur) dan al halfweg met de wagen...
Ten eerste moet je u de vraag stellen die op het zuid gaat wonen als je in Brussel werkt. En van het zuid naar centraal-station is 10min fietsen. Een goeie 2,7km. Als je dat al lang en een slechte bereikbaarheid vindt, dan is er toch weinig goed bereikbaar hoor.
Met de trein sta je op exact 1uur vanaf uw voordeur aan de proximus torens.
Met de wagen ben je sneller ja, maar potentieel ook veel later. En de kans op dat laatste is groot.

Ten eerste moet je u de vraag stellen die op het zuid gaat wonen als je in Brussel werkt. En van het zuid naar centraal-station is 10min fietsen. Een goeie 2,7km. Als je dat al lang en een slechte bereikbaarheid vindt, dan is er toch weinig goed bereikbaar hoor.
Met de trein sta je op exact 1uur vanaf uw voordeur aan de proximus torens.
Met de wagen ben je sneller ja, maar potentieel ook veel later. En de kans op dat laatste is groot.
Kijk naar VTM, dat werd vroeger in Vilvoorde opgenomen, en nu naast Antwerpen Centraal... Mensen veranderen vaker van job dan van woning (en dan nemen we consultants nog niet in rekening).
En ja, soms ben je veel langer onderweg met de auto. Maar met de trein moeten de uren overeenkomen met uw werkuren en kan je evengoed vertragingen en aflastingen hebben.

Als ik mijn eigen voorbeeld zie, wonen quasi naast station en werk naast het station. +- Een uur onderweg met de trein.
Trein komt aan tegen 8u, dat wil zeggen dat ik tegen, dat wil zeggen dat ik tegen 17u terug kan vertrekken. Jammer, de trein is pas om 38 na... 3u per week verloren...

Kijk naar VTM, dat werd vroeger in Vilvoorde opgenomen, en nu naast Antwerpen Centraal... Mensen veranderen vaker van job dan van woning (en dan nemen we consultants nog niet in rekening).
En ja, soms ben je veel langer onderweg met de auto. Maar met de trein moeten de uren overeenkomen met uw werkuren en kan je evengoed vertragingen en aflastingen hebben.

Als ik mijn eigen voorbeeld zie, wonen quasi naast station en werk naast het station. +- Een uur onderweg met de trein.
Trein komt aan tegen 8u, dat wil zeggen dat ik tegen, dat wil zeggen dat ik tegen 17u terug kan vertrekken. Jammer, de trein is pas om 38 na... 3u per week verloren...
Uiteindelijk zijn daar allemaal oplossingen voor natuurlijk. Bijna alle bedrijven hanteren een flexibel uurrooster waarbij je dus zulke zaken mooi kan opvangen.
Allez je zoekt gewoon redenen om een wagen te kunnen verdedigen :P
Hoeveel uur verlies je op een week in de file? Vergeet ook niet dat je op de trein ook dingen kunt doen, uw tijd daar is niet perse verloren. In uw wagen veelal wel.

Van de stad neem ik aan, of een organisatie die de laadpalen uitbaat op één of andere manier. Ik veronderstel dat veel steden op termijn wel een bepaald percentage van parkeerplaatsen langs de straten zullen voorzien van laadpalen. Je eigen laadpaal voor de deur lijkt me in een stad of dorpskern inderdaad niet te verwezenlijken.

Uiteindelijk zijn daar allemaal oplossingen voor natuurlijk. Bijna alle bedrijven hanteren een flexibel uurrooster waarbij je dus zulke zaken mooi kan opvangen.
Allez je zoekt gewoon redenen om een wagen te kunnen verdedigen :p
Hoeveel uur verlies je op een week in de file? Vergeet ook niet dat je op de trein ook dingen kunt doen, uw tijd daar is niet perse verloren. In uw wagen veelal wel.
Ik vind dat echt niet hoor. Voor mijn situatie maakt het geen enkel (financieel) verschil of ik nu met de trein of de auto ga.
Maar ik heb het bekeken en het totale tijdsverschil is echt groot als je alles in rekening neemt. Ik wil rond 8u kunnen beginnen dus dat wil zeggen:
Trein nemen om 6.46u, dus rond half 7 hier thuis vertrekken (fiets wegzetten, en toch iets te vroeg zijn voor trein...
Dan ben ik om 7.45 in Zaventem en dus rond 8u op mijn bureau.

Als ik een half uur middagpauze neem, kan ik tegen half 5 terug vertrekken. Er is een trein om 16:38 of een om 16:53. Die van 38 wordt moeilijk om te halen (na inpakken en station door te lopen), dus dan zal het die van 53 worden, dan ben ik om 17.58 terug in Heist-op-den-Berg en dus 18.10 terug thuis.

Dat is dus 11u40min van huis om 8u te werken.

Hetzelfde met de wagen (een uur vroeger om de file te vermijden): 6.15u instappen. 7u daar. half 4 weg, kwart na 4 thuis. 10u weg om 8u te werken...

Ik vind dat echt niet hoor. Voor mijn situatie maakt het geen enkel (financieel) verschil of ik nu met de trein of de auto ga.
Maar ik heb het bekeken en het totale tijdsverschil is echt groot als je alles in rekening neemt. Ik wil rond 8u kunnen beginnen dus dat wil zeggen:
Trein nemen om 6.46u, dus rond half 7 hier thuis vertrekken (fiets wegzetten, en toch iets te vroeg zijn voor trein...

Als ik een half uur middagpauze neem, kan ik tegen half 5 terug vertrekken. Er is een trein om 16:38 of een om 16:53. Die van 38 wordt moeilijk om te halen (na inpakken en station door te lopen), dus dan zal het die van 53 worden, dan ben ik om 17.58 terug in Heist-op-den-Berg en dus 18.10 terug thuis.

Hetzelfde met de wagen (een uur vroeger om de file te vermijden): 6.15u instappen. 7u daar. half 4 weg, kwart na 4 thuis. 10u weg om 8u te werken...
Kan ik volledig inkomen. Toen ik in Brussel werkte heb ik ook een tijdje de trein genomen, dat sloot zo slecht aan dat ik na 6 weken gewoon met de auto ben beginnen rijden.

Als ik nu de trein zou nemen naar m'n werk ben ik minstens 1u10 minuten onderweg (deur tot deur) en dat is als ik geluk heb dat ik er eentje heb zonder overstap. Dezelfde rit met de auto duurt rond de 50 a 60 minuten.

Ik woon knal aan een station (1 minuut wandelen). Naar mijn job gaan met openbaar vervoer ben ik 1u 48 onderweg enkele rit, dien ik vier overstappen correct te timen over trein en bus en moet ik het laatste van de rit, 8 minuten, wandelen. En dat voor 36km.

Openbaar vervoer is een gigantische grap tenzij ge met de metro ergens naartoe kunt.

Vergeet ook niet dat openbaar vervoer niet in de nacht rijdt. Dus uitgaan met OV is vaak geen optie.
En wonen waar het praktisch is voor je werk vind ik dat je maar als argument mag gebruiken als verhuizen goedkoop wordt.
Op dit moment is verhuizen in België onmenselijk duur. Of je zou moeten huren. Maar dat heeft ook weer zijn nadelen.

Ik woon knal aan een station (1 minuut wandelen). Naar mijn job gaan met openbaar vervoer ben ik 1u 48 onderweg enkele rit, dien ik vier overstappen correct te timen over trein en bus en moet ik het laatste van de rit, 8 minuten, wandelen. En dat voor 36km.

Openbaar vervoer is een gigantische grap tenzij ge met de metro ergens naartoe kunt.
Het is geen grap, het is gewoon onmogelijk om een meerpuntsverbinding optimaler te laten zijn dan een eenpuntsverbinding. Elke halte kost tijd. Elke overstap kost nog meer tijd.

Maar normaliter zou dit counterbaar zijn door de kost van die eenpuntsverbinding. Of anders gezegd, de wagen moet een pak duurder worden.

Het is geen grap, het is gewoon onmogelijk om een meerpuntsverbinding optimaler te laten zijn dan een eenpuntsverbinding. Elke halte kost tijd. Elke overstap kost nog meer tijd.
An sich ik heb vroeger in Barcelona gewoond en daar kon ik via meerpuntsverbindingen echt wel optimaal manoeuvreren van de ene kant van de stad naar de andere. Eén ticketje van nen euro zeventig en ik was waar ik moest zijn, maakte niet uit waar. Zelfs in Brussel en Antwerpen is dit zeer goed mogelijk. Vanaf dat treinen en bussen erbij komen wordt de boel echter allesbehalve efficient en op sommige momenten tijdens stakingsdagen echt schrijnend.

Maar normaliter zou dit counterbaar zijn door de kost van die eenpuntsverbinding. Of anders gezegd, de wagen moet een pak duurder worden.
Tghoh liever niet, een retourtje heen en terug naar Antwerpen kost mij ongeveer evenveel als mijn benzine en mijn parkeer kosten (en dit is dan met de privé wagen, niet met de bedrijfswagen).

Allemaal goed en wel, maar door het wagengebruik een pak duurder te maken prijs je economisch zwakkeren quasi volledig uit de arbeidsmarkt.
Maar bon, misschien een ideetje dan om mensen in schuldbemiddeling een kaart te geven waarmee ze dan groene deelwagens kunnen gebruiken. Ze zullen dit principe wel kennen: eerst effe geld op het kaartje en dan hebben we warm water om te douchen. Zelfde met de kleine naar de créche en eten gaan kopen.

Wagen bezit is nu eenmaal in België een must om ook nog maar ergens te geraken of om niet gigantisch zwaar ontgriefd te zijn. Tenzij je nooit buiten de ring van Gent komt. In een "micro stadsklimaat" waar alles van faceliteiten binnen de ring zit is dit mogelijk.

Mobiliteit kent in België toch wel verschillende problemen, al die kleine puzzelstukjes die de totaalsom er echt niet beter op maken:
  • Versnippering van mobiliteits diensten op een landje een duivescheet groot. (De Lijn, NMBS, STIB, TEC,...)
  • Infrastructuur: Buiten in de stad quasi nergens voorrangsbanen voor openbaar vervoer; alles over die éné N-weg, en allemaal voor dat éné rode licht in het midden van de dorpskern waar om 8u20 elke dag een volledig verkeersinfarct ontstaat door drie scholen rondom dat kruispunt
  • De mentaliteit van de gemiddelde Belgische werkgever is ook deels de schuldige aan de mobiliteitsproblemen: iedereen als schaapjes voor 9 uur op den bureau, gelijk als in't fabriek punt. En voor COVID: iedereen naar de "hoofd bureau" want elke micro manager vertrouwt niemand. Resultaat: mega files elke dag. Als je dan nog eens door diezelfde files je niet lokaal openbaar vervoer gaat doorjagen.
  • ...etc...
Mensen moeten efficiënter, gestructureerder en verspreid in tijd op de meerpuntsverbindingen geraken. Want deze vormen nog altijd de ruggengraat. De verhoogde snelheid van het "niveautje omhoog" zou een deel van de overstap tijd moeten kunnen compenseren.

Bijna twee uur enkele rit voor een afstand van slechts 36km (niet in vogelvlucht) blijft een grap. Dat is een gemiddelde snelheid van 18km/u. Met files erbij tikt de gemiddelde snelheid af op 25km/u in mijn wagen. Zonder files dan verhoogt deze richting de 50km/u, dit terwijl deze van het openbaar vervoer blijft steken op een schamele 18km/u. En dit door verschillende redenen; beperkte aansluitingsmogelijkheden in infrastructuur waardoor er gigantisch inefficiënt en compleet uit de richting gereden wordt is er daar een grote hap van.

Want feitelijk hoe je de puzzel draait of keert, het komt er altijd op uit dat tijd en kost de factor gaat zijn voor mensen. Als je op een half uur van aan je deur in het Noorden van het land tot aan de deur van je werk in Luxemburg kunt staan dan gaat niemand een probleem hebben om in Luxemburg te gaan werken. Mensen hebben nu eenmaal graag zo ongeveer dat half uurtje naar het werk; één uur als het echt moet en dan zijn er ook de uitzonderingen. En dit voor een schappelijke kost, men moet niet het gevoel krijgen leeg gezogen te worden aan openbaar vervoer. Als men begint te klagen dat openbaar vervoer echt teveel geld kost, dan ben je privé vervoer aan het promoten.

En dat is feitelijk op dit moment waar de bedrijfswagen nog altijd gigantisch goed in scoort. Lage kost, hogere efficiëntie op quasi elk front dan openbaar vervoer.

Nu al sich het is ook wel een beetje relatief ik ken ook iemand die dagelijks 2.5 uur tot aan het noorden van Holland moest reizen met openbaar vervoer, enkele rit. Nul overstappen, werkte vier dagen in de week. Zijn reistijd werd geteld als werktijd en die mens zat in eerste klas te werken in de trein en deed meetings rond de middag. Werkte wel 9.5u per dag (4.5u op den bureau, 5 op de trein) waardoor hij vrijdag thuis was. Abonnement volledig betaald door het werk, weeral een situatie van efficiëntie en lage kost. Mens heeft het kunnen volhouden tot aan zijn pensioen.

En mobiliteit staat nog altijd in functie van de mensen. Om het voorbeeld te nemen van grootsteden zoals New York, Londen, Barcelona, etc... Openbaar vervoer rijd meestal niet 24/7, maar quasi altijd. En als deze niet actief is kan men meestal voor een premium in prijs vlug en relatief efficient even een taxi nemen.
Vanaf dat iemand het gevoel krijgt vast te zitten als het openbaar vervoer niet werkt, gaat er geen interesse zijn om de wagen aan de kant te laten staan. Mensen zijn nog altijd worst case minded, als ze een auto kopen dan is dit meestal niet de kleine zuinige stadswagen maar de grootst mogelijke voor moest er eens een kast naar de IKEA gehaald worden of die jaarlijkse trip naar Oostenrijk.

Vergeet ook niet dat openbaar vervoer niet in de nacht rijdt. Dus uitgaan met OV is vaak geen optie.
En wonen waar het praktisch is voor je werk vind ik dat je maar als argument mag gebruiken als verhuizen goedkoop wordt.
Op dit moment is verhuizen in België onmenselijk duur. Of je zou moeten huren. Maar dat heeft ook weer zijn nadelen.
Inderdaad, deel van het structureel probleem. De gigantische taksen die je betaalt om van locatie te wisselen voor je werk. Deze zijn voor sommige toch ook al in de grootorde van een wagen. Totaal verwachtbaar dat men dan de rekening maakt, blijft wonen waar men woont en een tweede stuk ijzer op de oprit parkeert.

Laatst bewerkt:

natuurlijk als je deur tot deur 45minuten met de auto moet doen dan kan je nooit sneller zijn als de trein er een uur over doet :P
Maar dat is ook gewoon puur omdat je moet overstappen in Leuven.
Je hebt gewoon het geluk dat je vrij filevrij kan rijden naar daar en naar huis. Werk je centrum Brussel dan is de balans ineens al een heel pak anders.

Maar goed dat is een andere discussie uiteindelijk. Hoe dan ook ben je als inwoner van een stad gesjost met een EV als je op straat moet parkeren. Het potentieel voordeel van een uur uit te sparen door met de wagen te rijden verlies je dan totaal door hem niet deftig te kunnen laden. Ik volg de redenering dat verhuizen duur is en niet evident. Maar uiteindelijk kies je nog altijd waar je gaat werken. Voor 100€ meer per maand naar Brussel trekken dat is een keuze die je maakt.

Ik volg de redenering dat verhuizen duur is en niet evident. Maar uiteindelijk kies je nog altijd waar je gaat werken. Voor 100€ meer per maand naar Brussel trekken dat is een keuze die je maakt.
Je doet wel alsof de gemiddelde Belg in west-vlaanderen of limburg woont en in brussel werkt.
Buiten Brussel is het nog rampzaliger om ergens te geraken met het OV. Daar is de auto nog meer van belang.

Je doet wel alsof de gemiddelde Belg in west-vlaanderen of limburg woont en in brussel werkt.
Buiten Brussel is het nog rampzaliger om ergens te geraken met het OV. Daar is de auto nog meer van belang.
Nee de discussie is gestart bij in een stad wonen en in een stad niet ideaal wonen, en het voorbeeld was het zuid in Antwerpen.

Als je al een 20 minuten met de wagen moet rijden om bij een treinstation te geraken dan is het inderdaad niet sneller, zelfs niet bijna even snel. Maar meer afgelegen liggen wilt ook vaak zeggen niet in de stad wonen en dus wel de mogelijkheid hebben om voor uw deur of op uw oprit te staan.

Ik heb ook mijn wagen nodig om ergens te geraken. Ik kan zelfs niet met het openbaar vervoer op mijn werk geraken.

Maar ik ben mij wel bewust dat een bedrijfswagen de stap naar grijpen naar openbaar vervoer vergroot. Er zijn mensen met een bedrijfswagen die nauwelijks inboeten op vlak van tijd als ze met het OV gaan, maar dit niet doen omdat ze gratis rijden. Of de stap naar carpoolen niet kleiner maakt.

Alsof mensen de volledige vrije keuze hebben over waar ze gaan werken: ik mocht eind 2019 kiezen uit 3 deftige jobs: één in Brussel, één in Brussel en één met het hoofdkantoor in Herk-De-Stad: lees consultancy, lees: wij sturen u in dit land waarschijnlijk naar Brussel.

Soms heb je nu éénmaal ook een beperkte keuze, toch als je een deftig loon wilt na foute studiekeuzes, of zit je droomjob daar of stuurt je werkgever je naar daar en heb je geen andere opties... en dan is in dit land de keuze gemaakt niet om toe te laten dat mensen flexibel verhuizen: want bij aanschaf van een nieuwe, eigen woning moet je bij de kassa's van de notaris en overheid passeren, om nog maar te zwijgen van de verhuiskosten die je sowieso al hebt, maar wel de "keuze" om mensen in de juiste jobs/sectoren hun mobiliteit onbeperkt te subsidiëren: salariswagens en tankkaarten. Enige begrip dat ik daar nog bij heb is dat ik effectief ook niet in het onbetaalbare, lelijke Brussel zou willen wonen wat dan weer samenhangt met andere foute politieke keuzes.

Hopelijk is telewerk een blijver voor 20 à 40% van de week.

Terug
Bovenaan