Bedrijfswagens, weg ermee?

ik ben wel pro bedrijfswagen / salaris wagen omdat het de enige weg is naar een grootschalige electrificatie van het wagenpark.
Als dit principe van tafel zou geveegd worden rijdt iedereen nog jaren met een dieselstoof rond.

Ik ben mij daar volledig van bewust hoor, maar de moraliserende toon was niet de bedoeling, als die er al was. Eerder vond ik het nodig wat tegengas te geven wanneer iemand poneert dat 2 wagens een absolute must zijn en wie anders zegt wereldvreemd is.
Dat hangt af van persoon tot persoon. De ene kan het echt niet, de andere wil het niet en nog een andere gaat met zijn fiets overal naartoe.
(ken zo iemand die dagelijks 30km doet enkel met de elektrische fiets door weer en wind)

ik ben wel pro bedrijfswagen / salaris wagen omdat het de enige weg is naar een grootschalige electrificatie van het wagenpark.
Als dit principe van tafel zou geveegd worden rijdt iedereen nog jaren met een dieselstoof rond.

Dan loop je in het drogargument dat deze regering gebruikt om kromme fiscaliteit te blijven handhaven.
In andere landen kan het wél zonder salariswagens.

Overigens kan het hier blijkbaar ook wanneer het op veredelde tolzones - LEZ-zones - aankomt.

Waarom zou dat de enige manier zijn? Stel u voor dat heel het bedrag aan inkomsten dat de overheid nu misloopt door het fiscaal systeem van bedrijfswagens gespendeerd wordt aan een subsidie voor elektrische wagens waar iedereen recht op heeft. Waarom zou dat niet nog veel effectiever zijn?

Dan loop je in het drogargument dat deze regering gebruikt om kromme fiscaliteit te blijven handhaven.
In andere landen kan het wél zonder salariswagens.

Overigens kan het hier blijkbaar ook wanneer het op veredelde tolzones - LEZ-zones - aankomt.
mss dat in andere landen de belastingsdruk niet zo hoog is :unsure:
allezins ik kan me geen elektrische wagen aanschaffen van 45-50k. Ik neem dan wel een goedkopere (of tweedehandse) diesel.
Ok tis anekdotisch maar ik veronderstel dat er veel gelijkgestemde zielen te vinden zijn onder de salariswagens.

Wel dan maar van een veel klein deel van het wagenpark he

Waarom wordt het openbaar vervoer hier als enige alternatief aanzien voor een wagen? Ik heb tot mijn 25e ofzo geen eigen wagen gehad, die van mijn ouders mocht ik enkel gebruiken voor 'serieuze' dingen. Ik deed al mijn verplaatsingen met de fiets en toen ik 16 werd kocht ik mij een brommer, en ik ben nooit zo vrij geweest als in die periode. Uiteraard moest ik niet om grote boodschappen, maar in combinatie met een rugzak kon ik toch vrij veel enkel met de fiets. Vrienden woonden wel allemaal binnen een straal van 15 km, en uitgaan deed ik in het plaatselijke jeugdhuis of we reden naar Aalst. Ik merk trouwens dat sinds de elektrische fietsen hun intrede gedaan hebben dat veel mensen hun auto geruild hebben voor de fiets.

En ik deed dit en wij kunnen dat en nog meer anekdotische zaken waar enkel naar zichzelf wordt gekeken.
Doe gerust de fiets met een baby van 1 jaar of neem de fiets maar om 23u na je shift om in de donker als vrouw alleen door de velden te rijden.

Het is niet omdat jullie dat kunnen dat dat maar als de norm moet beschouwd worden. Een en meerdere wagens is voor velen een absolute noodzaak. Dat jullie daar de uitzondering op zijn is goed voor u, maar daarom moet je mensen met 2 wagens geen fake schuldgevoel proberen aanpraten en doen alsof dat echt de grootste luxe of abnormaliteit van de planeet is.

Da's meteen ook het laatste wat ik hier post, sommigen zien nog zo groen achter hun oren levensgewijs dan, dat een discussie met hen niet veel zal uithalen.

En ik deed dit (niet) en wij kunnen dat (niet) en nog meer anekdotische zaken waar enkel naar zichzelf wordt gekeken.

Het is niet omdat jullie dat (niet) kunnen dat dat maar als de norm moet beschouwd worden.
Ik stel voor dat je deze zinnen nog een paar keer leest (met toevoeging) en je inderdaad verder onthoudt van commentaar, want als je niet verder geraakt dan afkomen met veronderstellingen over levenswijsheid hebben we al een dieptepunt bereikt.

mss dat in andere landen de belastingsdruk niet zo hoog is :unsure:
allezins ik kan me geen elektrische wagen aanschaffen van 45-50k. Ik neem dan wel een goedkopere (of tweedehandse) diesel.
Ok tis anekdotisch maar ik veronderstel dat er veel gelijkgestemde zielen te vinden zijn onder de salariswagens.

Ik ook niet, zie verder terug in deze thread: ik zal me volgend jaar ook een nieuwe benzine kopen, want elektrisch is voor mij onbetaalbaar.
De vraag is echter waarom de regering dan wél EV moet gaan fiscaal voordelig maken, en zo zoals ik zei: een groen Matteüs-effect creëren.

De belastingdruk is voor bijna iedereen hoog in dit land, toch voor degenen die het eerlijk spelen, en bovendien ook zeer ongelijk verdeeld. De salariswagens zijn daar net dé exponent van. Lagere belastingtarieven voor iedereen die werkt zouden de ideale oplossing zijn, maar die zijn helaas waarschijnlijk onbetaalbaar.

En ik deed dit en wij kunnen dat en nog meer anekdotische zaken waar enkel naar zichzelf wordt gekeken.
Doe gerust de fiets met een baby van 1 jaar of neem de fiets maar om 23u na je shift om in de donker als vrouw alleen door de velden te rijden.

Het is niet omdat jullie dat kunnen dat dat maar als de norm moet beschouwd worden. Een en meerdere wagens is voor velen een absolute noodzaak. Dat jullie daar de uitzondering op zijn is goed voor u, maar daarom moet je mensen met 2 wagens geen fake schuldgevoel proberen aanpraten en doen alsof dat echt de grootste luxe of abnormaliteit van de planeet is.

Da's meteen ook het laatste wat ik hier post, sommigen zien nog zo groen achter hun oren levensgewijs dan, dat een discussie met hen niet veel zal uithalen.
Ik was zelf de eerste om autogebruik aan te moedigen, ik rij zelf met een bedrijfswagen trouwens. Maar door het laatste jaar wat meer tijd gehad te hebben om na te denken heb ik ingezien dat alles wat ons leven bepaalt een gevolg is van keuzes die we maken. Heel veel van die keuzes zijn trouwens ook gemaakt omdat we 'dachten' dat het de goede keuzes waren, of omdat we 'dachten' dat we er gelukkiger van gingen worden. Ondertussen zijn er al zoveel engagementen aangegaan (hoge leninglast bv) en is het er allemaal al zo complex op geworden dat het inderdaad verre van evident is om daar op terug te komen en waardoor bepaalde zaken zoals een tweede wagen ook quasi onvervangbaar zijn geworden.

Bijvoorbeeld je job. Een goedbetaalde functie als consultant met een mooie bedrijfswagen is vaak ook een broodnodige schakel om de rest van je dromen te realiseren, zoals daar zijn een mooi huis, het maken van (verre) reizen of het financieren van een (dure) hobby. Als je partner dezelfde dromen heeft, heeft die ook een job die navenant is. Eens die mooie woning gebouwd of gekocht is, dan moet het geld natuurlijk blijven binnenkomen. Als je dan plots die stressvolle job beu bent, of je wilt niet meer in de files staan, dan is het vaak geen optie om minder te gaan werken of om een andere job te doen dicht bij de deur, want hiermee zou je jezelf financieel de das om doen.

En als er dan kinderen komen, dan moeten die uiteraard naar de crèche. Het is tegenwoordig al geen evidentie om een deftige crèche te vinden, en die zal ook al zeker niet op wandelafstand liggen. Dus in het slechtste geval moet je iedere ochtend of avond nog een omweg van 10 kilometer doen om die om 7u al in de crèche te gaan dumpen, en dan moeten jij of je partner die ten laatste om 18u nog gaan ophalen. Hier zou je ook kunnen kiezen om bijvoorbeeld ouderschapsverlof of iets dergelijks op te nemen, maar terug, door je financiële engagementen is dat vaak geen optie. Wanneer ze naar school gaan, en er is geen lagere of middelbare school in de buurt, of je wilt dat ze per se naar dat hoog aangeschreven college gaan in een andere stad, dan moet je je daar ook weer aan aanpassen.

Jij rijdt als hobby met de koersfiets, zo een fiets en alles wat erbij komt kijken kost geld, dus een deftig inkomen is nodig. Daarnaast ga je elke week op verplaatsing fietsen, dus je bent elke zondag weg met de wagen om te gaan fietsen. Je partner zit dan de hele zondag 'vast' als er geen tweede wagen is want zij of hij heeft ook hobby's waarvoor ze zich met de wagen moet verplaatsen.

m

Twee wagens hebben is wel degelijk luxe, en nog geen klein beetje ook.
Wij hebben ook maar één wagen, en worden ook geconfronteerd met de issues waar jij mee kampt. Maar af en toe ga ik mee met mijn vriendin en omgekeerd, plezant hoor zo eens iets met uw partner doen.
Als één van beide de wagen nodig heeft dan kan de andere niet weg, stoort dat? Nog nooit enig probleem van ondervinden, dat vergt een beetje planning en afspraken en dat is alles.

Uw opmerkingen getuigen van een zeer beperkt vermogen om probleemoplossend te denken. Je creëert issues die er niet zijn. En je verwijt andere groen achter de oren zijn terwijl je zelf niet verder geraakt dan uw beperkte leefwereld gebouwd op zelf ingefluisterde dogma’s

We werken er ook wel voor natuurlijk. Als je bedrijfswagens even buiten discussie laat, kun je wel moeilijk iemand gaan verbieden om 2 auto's te hebben als ze er voor willen werken. Want die auto's zijn niet gratis natuurlijk.

De auto duurder maken om te voorkomen dat je 2 auto's zou hebben, is weer de zwakkeren in de maatschappij buitenspel zetten.
Want het is echt wel een luxe met een zotte meerwaarde in je leven.
Wij hebben nu al jarenlang maar 1 auto en dan merk je wel dat er af en toe momenten zijn dat een tweede auto echt superhandig is.
Als er een kind bij komt, gaan we zeker voor een tweede auto gaan.

Een oprechte vraag aan de @mac-bc 's van dit forum. Er wordt al jaren gezegd dat bedrijrswagens een kost voor de regering zijn. Nu worden alle niet elektrische bedrijrswagens afgeschaft en de wetgeving rond elektrische blijft identiek, en nu zegt SPA "maar how, al die inkomsten dan?". Welke inkomsten zijn dat dan? Want ofwel kost het geld ofwel brengt het geld op, maar beide kan niet he...

Een oprechte vraag aan de @mac-bc 's van dit forum. Er wordt al jaren gezegd dat bedrijrswagens een kost voor de regering zijn. Nu worden alle niet elektrische bedrijrswagens afgeschaft en de wetgeving rond elektrische blijft identiek, en nu zegt SPA "maar how, al die inkomsten dan?". Welke inkomsten zijn dat dan? Want ofwel kost het geld ofwel brengt het geld op, maar beide kan niet he...
Het is niet omdat iets een kost is, dat die kost niet getemperd wordt door de inkomsten dat die kost genereert.

Of anders gezegd, indien je inkomsten hebt uit accijnzen, en die verdwijnen in de toekomst dat je u niet de vraag kunt stellen of je met die switch de kost aan de begroting niet vergroot.

Het is niet omdat iets een kost is, dat die kost niet getemperd wordt door de inkomsten dat die kost genereert.

Of anders gezegd, indien je inkomsten hebt uit accijnzen, en die verdwijnen in de toekomst dat je u niet de vraag kunt stellen of je met die switch de kost aan de begroting niet vergroot.
Maar dan is het netto een opbrengst he, en als dat zo is, dan is er dus jarenlang over gelogen...

Maar dan is het netto een opbrengst he, en als dat zo is, dan is er dus jarenlang over gelogen...
Neen.

Kost 2.400.000
Inkomst accijnzen 400.000
Netto kost 2.000.000

Met wegvallen van inkomst accijnzen:
Kost 2.400.000
Inkomst accijnzen 0
Netto kost 2.400.000

Ergere hogere kost wegens wegvallen inkomsten.

Neen.

Kost 2.400.000
Inkomst accijnzen 400.000
Netto kost 2.000.000

Met wegvallen van inkomst accijnzen:
Kost 2.400.000
Inkomst accijnzen 0
Netto kost 2.400.000

Ergere hogere kost wegens wegvallen inkomsten.
Maar de kost wordt lager he. Aangezien je quasi 80% van alle bedrijfswagens "afschaft".
Want als nu het punt is "iedereen gaat elektrisch rijden", dan geldt exact hetzelfde wanneer ze die afschaffen want dan kan je ook zeggen "iedereen gaat de trein nemen". Het is ook niet zo dat elektrische wagens plots goedkoper worden (wat wel zou kunnen verklaren dat de kost hetzelfde blijft) en daardoor interessanter he, ze zijn altijd al 100% aftrekbaar geweest...

Maar de kost wordt lager he. Aangezien je quasi 80% van alle bedrijfswagens "afschaft".
Want als nu het punt is "iedereen gaat elektrisch rijden", dan geldt exact hetzelfde wanneer ze die afschaffen want dan kan je ook zeggen "iedereen gaat de trein nemen". Het is ook niet zo dat elektrische wagens plots goedkoper worden (wat wel zou kunnen verklaren dat de kost hetzelfde blijft) en daardoor interessanter he, ze zijn altijd al 100% aftrekbaar geweest...
Ik weet niet wat de kost effectief gaat doen.

Het lijkt mij echter logisch dat als je enkel de elektrische aftrekbaar maakt. Dat de bedrijfswagens die men zal aankopen eerder elektrisch zullen zijn en dat men de keuze dan ok niet voor fossiele bedrijfswagens gaat maken.

Indien iedereen de overstap gaat maken dan zal uw kost de pan uitswingen omdat de elektrische voertuigen duurder zijn en de gekoppelde kost dan hoger is. Je hebt dan de btw die eventueel deze kost verminderd omdat je die als inkomst krijgt, maar je gaat geen inkomsten kunnen deriveren uit de gelieerde accijnzen voor verbruik. Afhankelijk van het percentage van fossiele bedrijfswagens zou je kunnen stellen dat tgv deze inkomsten de totale kost verminderd. Maar ik heb eerlijk waar geen idee vanaf welk percentage dit effectief het geval is.

Er echter vanuit gaan dat dit sowieso het geval gaat zijn, lijkt mij echter wat oneerlijk. Omdat ik verwacht dat de meerderheid als niet allemaal deze overstap zullen maken. En dit geval blijft het dan een nettokost. Een nettokost waarbij het niet kunnen i'boeken van de accijnzen dit een grotere kost maakt.

Maar ja als 0% kiest voor een elektrische bedrijfswagen dan heb je gegarandeerd gelijk. In de mengeling is het afhankelijk van de omstandigheden zoals al gezegd. Maar dat wil dan niet zeggen dat je u niet kunt zorgen maken over bepaalde inkomsten die vroeger de totale kost beperkte.

Ik weet niet wat de kost effectief gaat doen.

Het lijkt mij echter logisch dat als je enkel de elektrische aftrekbaar maakt. Dat de bedrijfswagens die men zal aankopen eerder elektrisch zullen zijn en dat men de keuze dan ok niet voor fossiele bedrijfswagens gaat maken.

Indien iedereen de overstap gaat maken dan zal uw kost de pan uitswingen omdat de elektrische voertuigen duurder zijn en de gekoppelde kost dan hoger is. Je hebt dan de btw die eventueel deze kost verminderd omdat je die als inkomst krijgt, maar je gaat geen inkomsten kunnen deriveren uit de gelieerde accijnzen voor verbruik. Afhankelijk van het percentage van fossiele bedrijfswagens zou je kunnen stellen dat tgv deze inkomsten de totale kost verminderd. Maar ik heb eerlijk waar geen idee vanaf welk percentage dit effectief het geval is.

Er echter vanuit gaan dat dit sowieso het geval gaat zijn, lijkt mij echter wat oneerlijk. Omdat ik verwacht dat de meerderheid als niet allemaal deze overstap zullen maken. En dit geval blijft het dan een nettokost. Een nettokost waarbij het niet kunnen i'boeken van de accijnzen dit een grotere kost maakt.

Maar ja als 0% kiest voor een elektrische bedrijfswagen dan heb je gegarandeerd gelijk. In de mengeling is het afhankelijk van de omstandigheden zoals al gezegd. Maar dat wil dan niet zeggen dat je u niet kunt zorgen maken over bepaalde inkomsten die vroeger de totale kost beperkte.
Maar dat wil dan weer zeggen dat als je ooit zegt "bedrijfswagens mogen niet meer, enkel nog treinabonnementen", dat het verlies aan inkomsten dus wel groter is. Volgens een artikel van de "Bond beter Leefmilieu" kosten de bedrijfswagens de overheid momenteel 4.1 miljard euro, volgens het planbureau 1.9 miljard euro. Maar wat blijkt nu, moest iedereen overschakelen op het openbaar vervoer, dan blijkt er verlies gemaakt te worden.

Dat impliceert dus dat heel het idee van "we schaffen bedrijfswagens af" niet te verzoenen is met "we vergroenen mobiliteit". Want als je beide doet, dan zit je blijkbaar met een gat in de begroting...

Terug
Bovenaan