DogFacedGod
Well-known member
Een huwelijkscontract wordt meestal afgesloten voor het geval van scheiding, niet voor het geval van sterfte. En dan nog, zelfs al staat in het contract dat de partner alles krijgt, waarom is dit anders belast dan wanneer je in het wettelijk stelsel (wat evengoed een contract is) zit?
Niet echt akkoord, huwelijkscontracten worden ook afgesloten juist met oog op de erfenis.
Notaris.be maakt hier juist het voorbeeld waarom
. Als je kiest voor het "standaard contract" (wettelijk stelsel) of een aangepast contract (scheiding van goederen), dat heeft zijn gevolgen. Ik zie het probleem eigenlijk niet.Ik snap eigenlijk ook niet waar je denkt dat er zo'n groot verschil is tussen huwelijkscontract en wettelijk stelsel qua erfrechten. Als er niks specifiek bedongen is:
Rijke man, arme vrouw - wettelijk stelsel.
Eigen vermogen man: al de rijkdom dat de man al had van voor het huwelijk + ontvangen erfenissen + schenkingen
Eigen vermogen vrouw: idem maar dat gaat dus nauwelijk iets zijn in jouw voorbeeld gezien ze arm is.
Gemeenschappelijk vermogen: aankopen tijdens het huwelijk + vermogensaangroei van het koppel.
Stel geen kinderen/geen testament: Erfenis vrouw wordt dan EV man + 50% van GV.
Stel kinderen/geen testament: vrouw wordt vruchtgebruiker van EV man + 50% van GV, kinderen worden naakte eigenaar van EV man + 50% GV.
Rijke man, arme vrouw - scheiding van goederen
Eigen vermogen man: rijkdom man + ontvangen erfenissen + schenkingen
Eigen vermogen vrouw: idem maar dat gaat dus nauwelijk iets zijn in jouw voorbeeld gezien de vrouw "arm" is.
Stel geen kinderen/geen testament: Erfenis vrouw is EV man
Stel kinderen/geen testament: vrouw wordt vruchtgebruiker van EV man, kinderen worden naakte eigenaar van EV man + 50% GV.
Bij het wettelijk stelsel (en geen kinderen/geen testament) gaat de vrouw minder erfenisrechten moeten betalen (omwille dat ze al "eigenaar" is van 50% van het GV) maar in zo'n situaties (rijke vent/arme vrouw) gaat er toch nog een groot deel "eigen vermogen" zijn van de man waar ze successierechten op gaat moeten betalen. Hangt een beetje af van wanneer de rijkdom is gecreëerd maar ik denk dat in zo'n gevallen de rijkdom er al was voor het huwelijk.