Betaalbare restaurants (€30 p.p.)

Met 2 een driegangenmenu? Ik vermoed dat ze ook iets gedronken hebben?

Valt dat toch onder betaalbaar.
Het is natuurlijk geen exuberante prijs, maar in een topic dat "Betaalbare restaurants" heet, lijkt het me eerlijker om het over restaurants te hebben die voor een heel breed publiek betaalbaar zijn, dus ook voor mensen die een minder dan gemiddeld inkomen hebben. Dan zit je met een prijs voor 1 maaltijd als koppel die anders het weekbudget is niet goed imo. Straks komt de volgende met een prijs van €200 want er zat ook wijn bij, dus betaalbaar. Of een grootverdiener, die vandaag nog geen topic vond om ons er aan te herinneren hoeveel geld hij wel niet heeft, die een lunch bij het hof van cleve komt aanbevelen, want peanuts. Mss met wat overdrijving, maar je snapt het punt.

Zolang je niet weet wat er in die €150 zit kan er weinig zinnigs over gezegd worden vind ik 🤷‍♂️ voorgerecht aan €15, hoofdgerecht €25-30 en dessert aan €10-15 is voor 2 man samen opgeteld een €110. En dat zijn (denk ik toch) toch betaalbare prijzen voor een restaurant centrum Gent.

Gooi er een aperitief, glas wijn en ne koffie bij en die €150 is toch niet te zot?

Afin, my 2 cents :unsure:

Het is natuurlijk geen exuberante prijs, maar in een topic dat "Betaalbare restaurants" heet, lijkt het me eerlijker om het over restaurants te hebben die voor een heel breed publiek betaalbaar zijn, dus ook voor mensen die een minder dan gemiddeld inkomen hebben. Dan zit je met een prijs voor 1 maaltijd als koppel die anders het weekbudget is niet goed imo. Straks komt de volgende met een prijs van €200 want er zat ook wijn bij, dus betaalbaar. Of een grootverdiener, die vandaag nog geen topic vond om ons er aan te herinneren hoeveel geld hij wel niet heeft, die een lunch bij het hof van cleve komt aanbevelen, want peanuts. Mss met wat overdrijving, maar je snapt het punt.
Ik deel toch ook @horste zijn mening van hierboven. €150 voor 2 personen toont toch aan dat het betaalbaar is in de context die hij gegeven heeft?
Hij zegt dat het "€150 voor 2 personen met voorgerecht hoofdgerecht nagerecht" is. Kies eens 2x voorgerecht+hoofdgerecht+dessert en dan 2x drank bij de eerder genoemde restaurants (waar niemand een probleem had dat het "betaalbare" waren) en je zit aan €150 of erboven.

Als je de menu bekijkt van de aangehaalde brasserie, zit de steak bearnaise aan €27,70 zelfs bij de goedkopere voor Gent van de thread...

Voor mij is een betaalbaar restaurant iets waar je met 2 onder de 100 euro blijft voor uitgebreid te eten.

Kies eens 2x voorgerecht+hoofdgerecht+dessert en dan 2x drank bij de eerder genoemde restaurants (waar niemand een probleem had dat het "betaalbare" waren) en je zit aan €150 of erboven.
Niemand?

Misschien moeten we hier wel eerst eens een definitie plakken op een 'betaalbaar' restaurant, want er lopen er hier genoeg op dit forum rond voor wie een 3-gangen menu bij een gemiddelde 1-ster-restaurant even betaalbaar is als de Lunchgarden voor de gemiddelde bevolking.

Wat zeggen we dan? €25/persoon voor hoofdgerecht + drank? Dan valt een Meme Gusta al af, maar dan heb je in Gent bvb wel nog zaken als Amour en Entr die ik goed ken en aanraders vind.

Voor mij is een betaalbaar restaurant iets waar je met 2 onder de 100 euro blijft voor uitgebreid te eten.

Niemand?
Uitgebreid eten = apero, voorgerecht, hoofdgerecht en dessert met water bij het eten? Dan lijkt €50 pp me al sterk, zelfs voor een middaglunch in menuvorm.

Wou eens kijken op de Lunch Garden hun site hoeveel dat daar zou kosten, vermits dat hier soms de norm is :hurrr:. Maar weinig transparantie over die prijzen precies.

Goed dat de thread niet enkel voor jou is!
En dat komt niet echt overeen met wat je hiervoor zelf aanhaaldde. Ik zal even de zin die je toevallig zelf uit je eigen post weghaaldde in deze post eens erbij halen:
Ik ga nu toevallig over 2 weken eens gaan eten bij Meme Gusta, zal dan verslag komen uitbrengen :laugh:
Dusja, blijkbaar heb je met mémé gusta toch geen problemen dat het in deze thread staat. En als je daar 2x voorgerecht+hoofdgerecht+dessert en dan 2x drank doet, zit je vlot over de €100...

Niemand?
Misschien moeten we hier wel eerst eens een definitie plakken op een 'betaalbaar' restaurant, want er lopen er hier genoeg op dit forum rond voor wie een 3-gangen menu bij een gemiddelde 1-ster-restaurant even betaalbaar is als de Lunchgarden voor de gemiddelde bevolking.

Wat zeggen we dan? €25/persoon voor hoofdgerecht + drank? Dan valt een Meme Gusta al af, maar dan heb je in Gent bvb wel nog zaken als Amour en Entr die ik goed ken en aanraders vind.
Rundstartaar West Vlaams rood (140gr), “GENIET GEZOND” €24.50
gemengde Salade, Toast van bruin Zuurdesembrood
Dus dan hoort Het pakhuis er wel bij door dat gerecht? :unsure:

Maar sinds er niet ingegaan is op die oproep om de definitie te geven, doet het er allemaal ook niet toe. Dus ofwel zorgt men voor een vaste definitie of men sluit de thread beter want dan gaat er telkens wel iemand commentaar hebben...

Ok, allen naar de Colmar dan. :unsure:
3gangen is 34€ zonder aperitief en koffie
all in is 43€ met aperitief en koffie
Voila, daar is u betaalbaar restaurant, waar een stoverij ook 24€ is of rundsbavette 27€ is.

Zeker als je naar de vlaamse brasseriekost wil kijken is dat bijna onhaalbaar.
Ga je inderdaad richting oosterse of andere alternatieve keukens kan je daar inderdaad wel nog onder blijven vermoedelijk.
Maar dan moet er maar een thread komen specifiek voor andere keukens.

Goed dat de thread niet enkel voor jou is!
En dat komt niet echt overeen met wat je hiervoor zelf aanhaaldde. Ik zal even de zin die je toevallig zelf uit je eigen post weghaaldde in deze post eens erbij halen:

Dusja, blijkbaar heb je met mémé gusta toch geen problemen dat het in deze thread staat. En als je daar 2x voorgerecht+hoofdgerecht+dessert en dan 2x drank doet, zit je vlot over de €100...
Waarom zo aanvallend?

Je stelt mijn post ook wel zeer fout voor hé. Ik sprak enkel over Mémé Gusta omdat Horse daarmee de topic opende, en de eerste pagina vooral over dat restaurant ging. In de post die je citeerde (en die hierboven ook al stond), schreef ik bovendien al dat ik Mémé Gusta niet thuis vind horen in deze thread, want (voor mij) te duur om echt van betaalbaar te kunnen spreken.

Maar sinds er niet ingegaan is op die oproep om de definitie te geven, doet het er allemaal ook niet toe. Dus ofwel zorgt men voor een vaste definitie of men sluit de thread beter want dan gaat er telkens wel iemand commentaar hebben...
Mee eens dat die vaste definitie er moet komen, zoals ik dus ook al meteen eerder aangaf. Anders wordt dit een topic dat heel snel gaat verzanden in de wereldvreemdheid van sommigen hier.

Ga je inderdaad richting oosterse of andere alternatieve keukens kan je daar inderdaad wel nog onder blijven vermoedelijk.

Ik zou eerder zeggen dat er dan een apart topic moet komen voor de betere brasseriekeuken.

Ok, allen naar de Colmar dan. :unsure:
3gangen is 34€ zonder aperitief en koffie
all in is 43€ met aperitief en koffie
Voila, daar is u betaalbaar restaurant, waar een stoverij ook 24€ is of rundsbavette 27€ is.

Is "Vlaamse brasseriekost" dan intrinsiek duur? Ik bedoel, ja, een deftige steak moet geld kosten (zie eerdere post), maar bij een stoverij, traditioneel het mindere vlees dat je uren moet koken om wat eetbaar te zijn, weet ik dat nu wel niet. Als je dan naar andere klassiekers zoals vol-au-vent of waterzooi kijkt eisen die nu toch geen dure ingrediënten?

Nu, ik ga akkoord dat als je voor drie gangen gaat 100 EUR wel (heel) scherp is voor 2 personen als die iets drinken. Anderzijds is dat misschien wel een interessante limiet voor een topic met deze titel.

Als je dan naar andere klassiekers zoals vol-au-vent of waterzooi kijkt eisen die nu toch geen dure ingrediënten?
Vol-au-vent is vooral tijdsintensief, als ie volledig vers en in-huis wordt gemaakt (wat in heel wat brasserieën niet het geval is). In de meer luxueuze uitvoering van vol-au-vent zitten vaak ook kalfszwezeriken en garnalen. Vol-au-vent heeft een beetje ten onrechte een goedkope naam, omdat het zich tegelijk ook uitstekend leent tot grootkeukengerecht.

Vol-au-vent is vooral tijdsintensief, als ie volledig vers en in-huis wordt gemaakt (wat in heel wat brasserieën niet het geval is). In de meer luxueuze uitvoering van vol-au-vent zitten vaak ook kalfszwezeriken en garnalen. Vol-au-vent heeft een beetje ten onrechte een goedkope naam, omdat het zich tegelijk ook uitstekend leent tot grootkeukengerecht.
Garnalen? Wtf? Die versie ben ik nog nooit tegengekomen. Ok, ik bedoel dus de (klassieke?) versie met kip en wat gehaktballetjes.

Garnalen? Wtf? Die versie ben ik nog nooit tegengekomen.
Ik vermoed dat jij het over koninginnehapje heb; wat in de volksmond gelijk is met vol-au-vent maar het eigenlijk niet is. Koninginnehapje is een vorm van vol-au-vent, maar niet elke vol-au-vent is een koninginnehapje...
Vol-au-vent is de vidé/het bladerdeegpasteitje met vulling, kippenragout in geval van koninginnehapje. Je kan dus perfect een vis vol-au-vent hebben met garnalen, al kom je dat vooral aan de kust/in WVL tegen.

Mee eens dat die vaste definitie er moet komen, zoals ik dus ook al meteen eerder aangaf. Anders wordt dit een topic dat heel snel gaat verzanden in de wereldvreemdheid van sommigen hier.
Ik denk dat ook de definitie van betaalbaar evengoed een probleem is. Voor mij is betaalbaar niet hetzelfde als goedkoop; gewoon niet duur. Het zit ergens tussen goedkoop en duur, en is vooral zijn geld waard.

Maar een vaste limiet qua kost per gerecht/menu lijkt mij ook niet de juiste manier om ernaar te kijken. Want dat hangt allemaal ook van locatie, kwaliteit & moment in de tijd af (€100 in 2020 zou door inflatie nu al €120 zijn...).

Garnalen? Wtf? Die versie ben ik nog nooit tegengekomen. Ok, ik bedoel dus de (klassieke?) versie met kip en wat gehaktballetjes.

Je hebt inderdaad ook varianten met vis zoals fox aangeeft, maar in luxe uitvoeringen van de klassieke vol au vent zit vaak kalfszwezerik en worden er garnalen gebruikt bij de afwerking.

Ik heb in Het Pakhuis dit besteld:

Rundssteak “à la plancha”, Salade van Witloof en Veldsla, verse Frietjes, Bearnaisesaus of rode Wijnsaus met Sjalot

€27.70

daar staat nog bij vermeld: --> Ons Rundsvlees is uitsluitend van slagerij Dierendonck.

voor zo'n pand en zo'n zaak valt dat dus zeker onder de noemer 'betaalbaar' - dit topic gaat niet over de Lunch Garden !

Mijn vriendin bestelde dit:

Rundstartaar "West Vlaams rood" à la minute en door onze zorgen bereid, verse Frietjes, gemengde Salade (220gr)

€26.70

ik denk niet dat je dit nog ergens anders vindt aan deze lage prijzen, nogmaals vlees komt van bij Dierendonck ffs

Bestel een cola en je betaalt €60 als koppel om eens goed te gaan eten in een uniek pand.

Terug
Bovenaan