Enig idee hoe het zit met het olieverbruik van die wagen? Mijn pa heeft in 2021 een Discovery Sport uit 2016 gekocht en het eerste jaar heeft de wagen regelmatig in de garage gestaan. Problemen met de roetfilter/hoog olieverbruik. Ze hebben dat allemaal netjes in garantie opgelost. M'n pa is een veel en langeafstandsrijder de vorige eigenaar was dat niet. Die 2.0 met 180 pk is wel een pareltje, enige nadeel is de kleine dieseltank (54 liter) omdat de wagen al AdBlue nodig heeft hebbebn ze indertijd wat moeten compromissen sluiten om de normen te halen denk ik.
De 2.2 diesel die in onze Evoque zit staat voor zover ik weer niet bekend voor een hoog olieverbruik, maar ik heb er nog niet voldoende mee gereden om een idee te hebben van het olieverbruik. Het oliepeil zat alleszins op het max toen ik 'm kocht, maar dat wil niet per se iets zeggen natuurlijk.
De 2.0 Ingenium diesel in de Jaguar XF en XE is berucht voor de rekkende ketting en vervuilde olie (brandstof die bij de olie komt bij een DPF regeneratie die niet volledig doorlopen is), maar ik weet niet of dat dezelfde motor is als de Discovery Sport. Als dat dezelfde motor is (wat ik vermoed), is het sowieso belangrijk om de olie regelmatig te verversen (veel sneller dan de intervallen die Land Rover aangeeft), want vervuilde olie zorgt voor minder smering en dus hogere slijtage. Nu, als er langere afstanden gereden worden, is de kans klein dat de regeneratie van de DPF te vroeg afgebroken wordt (tenzij die natuurlijk toevallig gestart wordt wanneer je net op je bestemming bent) en is de kans op olievervuiling dus ook kleiner.
@Au79 lijkt me een kenner, dus hij kan je waarschijnlijk wel meer info geven over de motor in de Discovery Sport.
Ik denk dat we over het algemeen idd wel kunnen stellen dat hoe recenter de motor is, hoe groter de kans op problemen (zeker bij diesel) omdat ze moeten voldoen aan de steeds strengere milieunormen. Daarom heb ik uiteindelijk toch effe afgewacht wat de regering ging doen met de LEZ, aangezien euro5 mijn voorkeur had als de LEZ niet meer zou verstrengen.
Boekhouders hebben toch veel te zeggen, sjans dat ik er gene heb, maar ik heb dan wel weer een vrouw die mij ook zegt wat te doen.
Chippen zou ik nu niet perse doen bij zo'n oude auto. Ik zou dat geld opzij houden voor evt. kosten. Met die km stand zijn er misschien al eens wat rubbers van de ophanging aan vervanging toe.
Ik denk dat het er vooral vanaf hangt hoe je met de wagen rijdt na het chippen. Mijn vriendin zal er vooral mee rijden en zij rijdt relatief rustig. Ik rijd rustig met een koude motor en als die warm staat trek ik graag een keer door. Ik denk dat de extra slijtage zo nog wel mee zal vallen. Onze Mercedes met +- dezelfde kilometerstand heeft er tot nu toe alleszins nog geen last van gehad.
Die rubbers werd ook als aandachtspunt vermeld bij het aankoopadvies van de Evoque bij Autoblog, dus heb er tijdens het testrijden op gelet of er geen bonkende geluiden te horen waren bij drempels en slecht wegdek. Ik heb niets gehoord en hij is zonder opmerkingen gekeurd, maar ik besef idd dat die zaken er zeker aan kunnen komen. Simpel vijswerk kan ik alleszins wel zelf als ik een how to op Youtube kan vinden, dus zo sparen we wel wat geld uit. Ik heb voornamelijk schrik van motorproblemen, aangezien ik daar zelf niks aan kan doen. En daar zou de 2.2 normaal niet te veel last van mogen hebben.