Betrouwbare comfortabele tweedehandswagen

Op Bimmerboard staat een BMW E90 LCI (2011) te koop, het is een 316d dus de teruggetunede versie van de 2 liter met maar 115pk en 280nm maar zoals je weet valt daar voor een prikje (veel) meer uit te halen. Is de N47 motor maar deze heeft al een nieuwe ketting gehad. Ook zijn koppeling en vliegwiel net vervangen. Ziet er mij een propere kar uit van een liefhebber. Die gast vraagt 8,5k maar zal zeker nog wel te bespreken zijn.

Op Bimmerboard staat een BMW E90 LCI (2011) te koop, het is een 316d dus de teruggetunede versie van de 2 liter met maar 115pk en 280nm maar zoals je weet valt daar voor een prikje (veel) meer uit te halen. Is de N47 motor maar deze heeft al een nieuwe ketting gehad. Ook zijn koppeling en vliegwiel net vervangen. Ziet er mij een propere kar uit van een liefhebber. Die gast vraagt 8,5k maar zal zeker nog wel te bespreken zijn.
Merci voor de tip, maar dat is nu eens een motor waar ik echt huiverig voor ben. :p Die nieuwe kettingen hebben nog steeds hetzelfde probleem vermoed ik, of zijn dat aangepaste kettingen die ze plaatsen bij het vervangen?

Ik zie alleszins steeds meer artikels in positieve zin verschijnen over de LEZ. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt over de LEZ in Antwerpen, want euro5 heeft m'n voorkeur. De LEZ in Gent en Brussel maken me minder uit. Verstrengingen worden op Vlaams niveau beslist, maar de afschaffing kan op gemeentelijk niveau natuurlijk.

Enkel Groen wil de LEZ houden, de rest wil ze afschaffen of verstrengingen uitstellen volgens dit artikel:

Laatst bewerkt door een moderator:
Merci voor de tip, maar dat is nu eens een motor waar ik echt huiverig voor ben. :p Die nieuwe kettingen hebben nog steeds hetzelfde probleem vermoed ik, of zijn dat aangepaste kettingen die ze plaatsen bij het vervangen?
Wel, beide eigenlijk :giggle:. Er is een aangepaste versie voor vervanging in het dealernetwerk maar er zijn ook nog steeds beunhazen (steenwegmarchands) die tweedehandsgarantie geven maar in voorkomend geval goedkope rommel installeren waarbij je na 50k km (of eerder) weer aan de beurt bent.
Maar bij deze zijn de werkzaamheden gebeurd bij PSG. Dat is een gast (Frits) waar ik mijn hand voor in het vuur steek wat betreft de kwaliteit van zijn werk. Deze is sowieso euro 5 want het is de facelift.

En het lijkt erdoor te zijn. Benzine euro2 en diesel euro5 blijven toegelaten in de Vlaamse LEZ's.

Stukje uit een artikel van De Standaard:

LEZ dooft uit​

De lage-emissiezones in Gent en Antwerpen zijn via een Vlaams decreet vastgelegd. Ook hier wordt het pad van verstrenging losgelaten. Dat betekent dat je er ook na 2025 nog met een Euro 5 (diesel) of Euro 2 (benzine) zal kunnen rondrijden. De facto komt dat erop neer dat de LEZ zal uitdoven: oude diesels en benzinewagen zullen met de jaren vanzelf uit het wagenpark verdwijnen. Vlaanderen is volgens het regeerakkoord toch al “op goede weg om de Europese luchtkwaliteitsdoelstellingen te behalen”. Ondertussen wil Vlaanderen samen met het federale niveau kijken om de totale kosten van elektrische wagens aantrekkelijker te maken dan die van auto’s op benzine of diesel. Dat moet onder andere gebeure via een taxshift die elektriciteit goedkoper moet maken.

Ik ga dus waarschijnlijk voor een euro5 gaan dan. De Land Rover Freelander 2 of Jaguar XF staan voorlopig bovenaan het lijstje. Binnen enkele weken als ik terug wat meer tijd heb ga ik eens wat wagens bezichtigen.

En het lijkt erdoor te zijn. Benzine euro2 en diesel euro5 blijven toegelaten in de Vlaamse LEZ's.

Stukje uit een artikel van De Standaard:

Ik ga dus waarschijnlijk voor een euro5 gaan dan. De Land Rover Freelander 2 of Jaguar XF staan voorlopig bovenaan het lijstje. Binnen enkele weken als ik terug wat meer tijd heb ga ik eens wat wagens bezichtigen.
Geen interesse in een touareg?

Lynk & co 1, ook onderdeel van geely dus onderhuids volledig identiek aan de XC40 maar ander exterieur en interieur, wel een stuk goedkoper.

Hier is het ondertussen een Evoque geworden waarvan de distributieriem net vervangen was. Het was altijd al de droom van m'n vriendin om een Range Rover te hebben, dus bij deze heb ik weer wat punten gescoord. ;) Persoonlijk vind ik het een lomp en traag ding en hoewel we 'm nog zullen chippen, zal het een traag ding blijven. Moet wel zeggen dat het een mooie wagen is en het is een full option. Alleszins bedankt voor de tip @Au79 , had anders nooit naar een Range Rover durven kijken.

Tof, succes ermee! Is het een ed4, TD4 of SD4?
Als het een manuele is zou ik niet te zot doen met koppel want die zit met 400nm standaard al redelijk dicht bij zijn limiet
Bij de automaat maakt het niet zo uit want het is een Aisin Warner en die kan daar tegen.

Tof, succes ermee! Is het een ed4, TD4 of SD4?
Als het een manuele is zou ik niet te zot doen met koppel want die zit met 400nm standaard al redelijk dicht bij zijn limiet
Bij de automaat maakt het niet zo uit want het is een Aisin Warner en die kan daar tegen.
Thanks! Ik vermijd eigenlijk altijd automaten. Enerzijds omdat ik graag zelf schakel, anderzijds omdat een automaat die stuk gaat meestal hoger in de papieren loopt dan een manuele. Het is dus een manuele eD4 geworden.
De chiptune bedrijven geven allemaal 460-470nm aan na chippen (en 150pk --> 190/200pk), dus idd wel iets om rekening mee te houden dan...

Jij ziet het dus niet goedkomen als ik deze zou laten chippen? Wat is het gevaar juist, zal de versnellingsbak aan gort worden getrokken als ik die 460nm regelmatig gebruik?

Het probleem is dat ik dit echt niet goed vind rijden. De auto voelt zo log en traag aan en de cijfers tonen dit ook aan: 0-100 km/u duurt 11,2s.
Na chippen vermoed ik dat we rond de 10s zullen uitkomen, wat nog steeds traag is, maar toch al iets aanvaardbaarder. Het zal me natuurlijk ook wel extra opvallen omdat ik van een BMW 530e kom.

Wel ja, 150pk voor +/- 1800kg kan geen sprinter opleveren idd. Andere reden dat die traag aanvoelt is dat de eerste versnelling heel kort is (interessant voor terreingebruik) en er ook een koppelbeperking op zit (ik geloof 360nm). Nu ben ik wel niet 100% zeker of dit bij de ed4 ook zo is gezien dit maar een 2WD is (maar ik denk het wel). Bij de TD4 en SD4 sowieso wel.
Als je het probeert te forceren gaat de overgang tussen 1 en 2 niet echt smooth zijn. Maar normaal zou 400nm wel een vrij vlotte in-gear acceleratie moeten opleveren. Met zo'n diesel zit je wel rap doorheen je toerengebied natuurlijk als je een benzine gewoon bent.

De manuele bak is een Getrag M66EH50. Je mag er van uitgaan dat ze met hun opgegeven koppellimiet een veiligheidsmarge van zo'n 10% inbouwen. Dus ik zou zelf toch niet boven 440nm laten mappen. Aan gort trekken misschien niet direct maar je gaat toch met veel snellere slijtage zitten. Afhankelijk van km stand gaat het waarschijnlijk ook nog de eerste koppeling en vliegwiel zijn? Moet je ook rekening mee houden dat hoe hoger je gaat in koppel je die extra gaat belasten. Qua pk's mag je gerust naar SD4 niveau 190/200 gaan. Een SD4 kan nog iets hoger want die heeft een grotere turbo.

Wel ja, 150pk voor +/- 1800kg kan geen sprinter opleveren idd. Andere reden dat die traag aanvoelt is dat de eerste versnelling heel kort is (interessant voor terreingebruik) en er ook een koppelbeperking op zit (ik geloof 360nm). Nu ben ik wel niet 100% zeker of dit bij de ed4 ook zo is gezien dit maar een 2WD is (maar ik denk het wel). Bij de TD4 en SD4 sowieso wel.
Als je het probeert te forceren gaat de overgang tussen 1 en 2 niet echt smooth zijn. Maar normaal zou 400nm wel een vrij vlotte in-gear acceleratie moeten opleveren. Met zo'n diesel zit je wel rap doorheen je toerengebied natuurlijk als je een benzine gewoon bent.

De manuele bak is een Getrag M66EH50. Je mag er van uitgaan dat ze met hun opgegeven koppellimiet een veiligheidsmarge van zo'n 10% inbouwen. Dus ik zou zelf toch niet boven 440nm laten mappen. Aan gort trekken misschien niet direct maar je gaat toch met veel snellere slijtage zitten. Afhankelijk van km stand gaat het waarschijnlijk ook nog de eerste koppeling en vliegwiel zijn? Moet je ook rekening mee houden dat hoe hoger je gaat in koppel je die extra gaat belasten. Qua pk's mag je gerust naar SD4 niveau 190/200 gaan. Een SD4 kan nog iets hoger want die heeft een grotere turbo.
Klopt, ben me ervan bewust dat ik m'n verwachtingen wel wat bij moet stellen. Ik heb idd al gemerkt dat de eerste versnelling niet veel doet, maar kan op terrein wel van pas komen kan ik me inbeelden. Voor mijn vriendin zal de wagen vlot genoeg zijn, daar niet van, maar ik mis vermogen. Ook als ik het vergelijk met onze Mercedes C cdi, maar die heeft +- 200pk en weegt een stuk minder natuurlijk.

Hij heeft 250k km gelopen. De "koppelingspedaal" zou al eens vervangen geweest zijn vertelde de eigenaar, maar ik denk niet dat het de pedaal was. Het probleem was toen dat de pedaal niet meer terug omhoog kwam. Als ik me nog goed herinner van toen ik dat eens voorhad, was dat de "butée" (ben geen mechanieker, dus don't shoot me if I'm wrong) die vervangen werd. En in mijn geval ook wel ineens de koppeling + vliegwiel, maar ik weet niet of dat standaard mee vervangen wordt wanneer de butée vervangen wordt? Ik moet de onderhoudsgeschiedenis nog opvragen bij de garage waar die altijd geweest is.

Ik zal alleszins vragen om het koppel wat te beperken als ik 'm laat chippen. Eerst even zo rondrijden alleszins om te kijken of er zo al geen problemen opduiken. Had bvb geen vermogen meer op het einde van de rit naar huis toen ik 'm was gaan ophalen, maar de tank was leeg (reed al 20km met 0km rijbereik) dus mogelijk heeft die lucht gepakt o.i.d. Na het tanken was het opgelost.

Topic oorspronkelijk over betrouwbare tweedehandswagen en dan afkomen met een Range Rover (in statistieken steevast een van de minst betrouwbare merken, al zeker de Evoque) die al 250k km heeft gelopen (slijtage die de betrouwbaarheid beïnvloedt) en dan nog denken aan chiptunen (hogere belasting en slijtage) omdat die momenteel niet vlot/goed genoeg rijdt (waarom dan toch nog kopen in de eerste plaats?).

Rare hersenkronkels, echt rare hersenkronkels :laugh:

Topic oorspronkelijk over betrouwbare tweedehandswagen en dan afkomen met een Range Rover (in statistieken steevast een van de minst betrouwbare merken, al zeker de Evoque) die al 250k km heeft gelopen (slijtage die de betrouwbaarheid beïnvloedt) en dan nog denken aan chiptunen (hogere belasting en slijtage) omdat die momenteel niet vlot/goed genoeg rijdt (waarom dan toch nog kopen in de eerste plaats?).

Rare hersenkronkels, echt rare hersenkronkels :laugh:
Een Evoque is een heel betrouwbare wagen.

Waarom die als onbetrouwbaar naar voor komt uit onderzoeken, is omdat er in het begin vaak elektronische problemen speelden die simpel en goedkoop op te lossen zijn. Als je een nieuwe auto koopt niet leuk, maar bij een tweedehandsauto geen probleem natuurlijk.

Die betrouwbaarheid is juist belangrijk bij het kopen van een auto met hoge kilometerstanden. Als je een goede auto koopt, is die net ingereden op 250k km. Ik begrijp echt niet waarom mensen schrik hebben van wagens die 250k km gelopen hebben. Dat zijn meestal net de wagens die betrouwbaar zijn en waar alle problemen al bij opgelost zijn. Bij een diesel van 10 jaar oud is een hogere kilometerstand zelfs belangrijk, want anders werden er korte afstanden mee gedaan en dan is de kans op EGR en DPF problemen groot.

En een tragere auto kopen is vaak goedkoper in tax en verzekering en daarbovenop is de motor minder belast (indien zelfde motor als snellere versies), dus ook heel logisch om die te kopen en dan te chippen. Plus m'n vriendin had graag deze wagen.

Staat verder ook allemaal in de OP en verdere berichten.

Hij heeft 250k km gelopen. De "koppelingspedaal" zou al eens vervangen geweest zijn vertelde de eigenaar, maar ik denk niet dat het de pedaal was. Het probleem was toen dat de pedaal niet meer terug omhoog kwam. Als ik me nog goed herinner van toen ik dat eens voorhad, was dat de "butée" (ben geen mechanieker, dus don't shoot me if I'm wrong) die vervangen werd. En in mijn geval ook wel ineens de koppeling + vliegwiel, maar ik weet niet of dat standaard mee vervangen wordt wanneer de butée vervangen wordt? Ik moet de onderhoudsgeschiedenis nog opvragen bij de garage waar die altijd geweest is.
Ondertussen de onderhoudsgeschiedenis ontvangen en de koppeling + het vliegwiel zijn recent nog vervangen. Is trouwens altijd op onderhoud geweest bij een Land Rover expert (iemand die vroeger bij LR werkte en op zichzelf begonnen is). De eigenaar was ook niet van plan om de auto al weg te doen en heeft waarschijnlijk daarom deze kosten nog gedaan. De boekhouder zei echter dat het tijd werd voor een nieuwe (elektrische) auto. :)

Ondertussen de onderhoudsgeschiedenis ontvangen en de koppeling + het vliegwiel zijn recent nog vervangen. Is trouwens altijd op onderhoud geweest bij een Land Rover expert (iemand die vroeger bij LR werkte en op zichzelf begonnen is). De eigenaar was ook niet van plan om de auto al weg te doen en heeft waarschijnlijk daarom deze kosten nog gedaan. De boekhouder zei echter dat het tijd werd voor een nieuwe (elektrische) auto. :)

Enig idee hoe het zit met het olieverbruik van die wagen? Mijn pa heeft in 2021 een Discovery Sport uit 2016 gekocht en het eerste jaar heeft de wagen regelmatig in de garage gestaan. Problemen met de roetfilter/hoog olieverbruik. Ze hebben dat allemaal netjes in garantie opgelost. M'n pa is een veel en langeafstandsrijder de vorige eigenaar was dat niet. Die 2.0 met 180 pk is wel een pareltje, enige nadeel is de kleine dieseltank (54 liter) omdat de wagen al AdBlue nodig heeft hebbebn ze indertijd wat moeten compromissen sluiten om de normen te halen denk ik.

Boekhouders hebben toch veel te zeggen, sjans dat ik er gene heb, maar ik heb dan wel weer een vrouw die mij ook zegt wat te doen.

Chippen zou ik nu niet perse doen bij zo'n oude auto. Ik zou dat geld opzij houden voor evt. kosten. Met die km stand zijn er misschien al eens wat rubbers van de ophanging aan vervanging toe.

Enig idee hoe het zit met het olieverbruik van die wagen? Mijn pa heeft in 2021 een Discovery Sport uit 2016 gekocht en het eerste jaar heeft de wagen regelmatig in de garage gestaan. Problemen met de roetfilter/hoog olieverbruik. Ze hebben dat allemaal netjes in garantie opgelost. M'n pa is een veel en langeafstandsrijder de vorige eigenaar was dat niet. Die 2.0 met 180 pk is wel een pareltje, enige nadeel is de kleine dieseltank (54 liter) omdat de wagen al AdBlue nodig heeft hebbebn ze indertijd wat moeten compromissen sluiten om de normen te halen denk ik.
De 2.2 diesel die in onze Evoque zit staat voor zover ik weer niet bekend voor een hoog olieverbruik, maar ik heb er nog niet voldoende mee gereden om een idee te hebben van het olieverbruik. Het oliepeil zat alleszins op het max toen ik 'm kocht, maar dat wil niet per se iets zeggen natuurlijk.

De 2.0 Ingenium diesel in de Jaguar XF en XE is berucht voor de rekkende ketting en vervuilde olie (brandstof die bij de olie komt bij een DPF regeneratie die niet volledig doorlopen is), maar ik weet niet of dat dezelfde motor is als de Discovery Sport. Als dat dezelfde motor is (wat ik vermoed), is het sowieso belangrijk om de olie regelmatig te verversen (veel sneller dan de intervallen die Land Rover aangeeft), want vervuilde olie zorgt voor minder smering en dus hogere slijtage. Nu, als er langere afstanden gereden worden, is de kans klein dat de regeneratie van de DPF te vroeg afgebroken wordt (tenzij die natuurlijk toevallig gestart wordt wanneer je net op je bestemming bent) en is de kans op olievervuiling dus ook kleiner.

@Au79 lijkt me een kenner, dus hij kan je waarschijnlijk wel meer info geven over de motor in de Discovery Sport.

Ik denk dat we over het algemeen idd wel kunnen stellen dat hoe recenter de motor is, hoe groter de kans op problemen (zeker bij diesel) omdat ze moeten voldoen aan de steeds strengere milieunormen. Daarom heb ik uiteindelijk toch effe afgewacht wat de regering ging doen met de LEZ, aangezien euro5 mijn voorkeur had als de LEZ niet meer zou verstrengen.

Boekhouders hebben toch veel te zeggen, sjans dat ik er gene heb, maar ik heb dan wel weer een vrouw die mij ook zegt wat te doen.

Chippen zou ik nu niet perse doen bij zo'n oude auto. Ik zou dat geld opzij houden voor evt. kosten. Met die km stand zijn er misschien al eens wat rubbers van de ophanging aan vervanging toe.
Ik denk dat het er vooral vanaf hangt hoe je met de wagen rijdt na het chippen. Mijn vriendin zal er vooral mee rijden en zij rijdt relatief rustig. Ik rijd rustig met een koude motor en als die warm staat trek ik graag een keer door. Ik denk dat de extra slijtage zo nog wel mee zal vallen. Onze Mercedes met +- dezelfde kilometerstand heeft er tot nu toe alleszins nog geen last van gehad.

Die rubbers werd ook als aandachtspunt vermeld bij het aankoopadvies van de Evoque bij Autoblog, dus heb er tijdens het testrijden op gelet of er geen bonkende geluiden te horen waren bij drempels en slecht wegdek. Ik heb niets gehoord en hij is zonder opmerkingen gekeurd, maar ik besef idd dat die zaken er zeker aan kunnen komen. Simpel vijswerk kan ik alleszins wel zelf als ik een how to op Youtube kan vinden, dus zo sparen we wel wat geld uit. Ik heb voornamelijk schrik van motorproblemen, aangezien ik daar zelf niks aan kan doen. En daar zou de 2.2 normaal niet te veel last van mogen hebben.

Terug
Bovenaan