Bewust kleiner gaan wonen

Steakfriet

Active member
Wij hebben een atypische move gedaan en gaan van een recente OB naar een bestaande penthouse in onze oude buurt. Ook zullen we een buitenverblijf dat reeds in de familie zit kopen met de overschot. We bezien het als een keuze voor meer plezier in het leven.
Minder werken in de tuin, terug in onze vertrouwde omgeving, meer reizen en buitenverblijf dat we kunnen verhuren en veel minder open bij de bank. We zien er erg naar uit met onze kinderen die toch amper in de oversized tuin spelen. Het enige wat ik spijtig vind is dat we gaan downsizen op technieken zoals warmtepomp, ventilatie e.d. al heeft alles natuurlijk zoon voor -en nadelen. Het appartement gegeven zelf doet me weinig, ik wou voornamelijk geen buitenwerk meer en alles op 1 verdiep.

Wij hebben in 2023 onze 'droomwoning' gekocht. Grote villa uit de jaren '60, grote tuin, rustige omgeving. Nu zitten we toch met de handen in het haar en missen we onze rijwoning in het centrum ... Ik had dit zwaar onderschat. Ik ben nu 20 maanden bezig aan deze woning en er komt gewoon geen einde aan. Het meeste werd door aannemers gedaan maar het onderhoud van de woning zelf is genoeg om me elk weekend bezig te houden. Er komen ook zaken naar boven die ik nooit had verwacht. Onlangs vader geworden en we zijn serieus aan het overwegen om terug alles weg te doen en kleiner te gaan wonen. Het is zelfs geen geldkwestie, maar puur een tijdskwestie.

Mensen die ooit in hetzelfde scenario zaten en iets willen delen ? Of mensen die in hetzelfde schuitje zitten ?

Wij hebben in 2023 onze 'droomwoning' gekocht. Grote villa uit de jaren '60, grote tuin, rustige omgeving. Nu zitten we toch met de handen in het haar en missen we onze rijwoning in het centrum ... Ik had dit zwaar onderschat. Ik ben nu 20 maanden bezig aan deze woning en er komt gewoon geen einde aan. Het meeste werd door aannemers gedaan maar het onderhoud van de woning zelf is genoeg om me elk weekend bezig te houden. Er komen ook zaken naar boven die ik nooit had verwacht. Onlangs vader geworden en we zijn serieus aan het overwegen om terug alles weg te doen en kleiner te gaan wonen. Het is zelfs geen geldkwestie, maar puur een tijdskwestie.

Mensen die ooit in hetzelfde scenario zaten en iets willen delen ? Of mensen die in hetzelfde schuitje zitten ?
Welk onderhoud houdt je specifiek bezig?

Welk onderhoud houdt je specifiek bezig?
Er zijn een paar zaken naar boven gekomen die ik gewoon niet opgelost krijg op een deftige manier, bv isolatie in dakkappellen en doorlopende daken, er zijn id kelder vochtproblemen, het huis gelijkmatig verwarmd krijgen is een ramp, ventilatie is een issue. Dat zijn structurele problemen waar ik niet bij stil stond bij aankoop. Ik heb hier al uren en uren over nagedacht en enkele hiervan zijn op te lossen door te betalen, het geld is er maar ik vraag me ondertussen af of het dit allemaal wel waard is.

Naast deze grote ingrepen is de tuin gewoon té groot en arbeidsintensief, in de lente & zomer kan ik terug uren in mijn tuin werken om het enigszins proper te krijgen. Binnen heeft mijn vriendin gewoon geen tijd meer om te kuisen omdat het allemaal te groot is, zeker nu met de baby is het onmogelijk geworden om nog tijd vrij te maken.

Er zijn een paar zaken naar boven gekomen die ik gewoon niet opgelost krijg op een deftige manier, bv isolatie in dakkappellen en doorlopende daken, er zijn id kelder vochtproblemen, het huis gelijkmatig verwarmd krijgen is een ramp, ventilatie is een issue. Dat zijn structurele problemen waar ik niet bij stil stond bij aankoop. Ik heb hier al uren en uren over nagedacht en enkele hiervan zijn op te lossen door te betalen, het geld is er maar ik vraag me ondertussen af of het dit allemaal wel waard is.

Naast deze grote ingrepen is de tuin gewoon té groot en arbeidsintensief, in de lente & zomer kan ik terug uren in mijn tuin werken om het enigszins proper te krijgen. Binnen heeft mijn vriendin gewoon geen tijd meer om te kuisen omdat het allemaal te groot is, zeker nu met de baby is het onmogelijk geworden om nog tijd vrij te maken.
Als je er graag woont en het geld hebt: tuinman+poetshulp en verbouwingswerken uitbesteden.

Indien niet: verkopen, een groot huis kost veel tijd en/of geld om te onderhouden en dat is het alleen waard als je er echt graag woont.

Als je er graag woont en het geld hebt: tuinman+poetshulp en verbouwingswerken uitbesteden.

Indien niet: verkopen, een groot huis kost veel tijd en/of geld om te onderhouden en dat is het alleen waard als je er echt graag woont.
Ik vrees dat we afstevenen op dat tweede.

Wat ik me misschien nog meer afvraag, stel dat ik een huis wil dat groot genoeg is voor 2 kinderen maar zo weinig mogelijk tijd vraagt qua onderhoud. Waar moet ik dan naar op zoek ? Een BEN woning uit de laatste 5 jaar ? Ons budget zit rond de 800K en we wonen in een niet-dure buurt naar Vlaamse normen (rond Aalst).

Of kom ik bedrogen uit met een nieuwbouw en kruipt daar ook geweldig veel tijd in om ten eerste de opvolging te doen en komt er na 10-20j toch de eerste mankementen ? Ook qua bouwfouten of gebreken die na aankoop tevoorschijn komen heb ik schrik.

Wat ik me misschien nog meer afvraag, stel dat ik een huis wil dat groot genoeg is voor 2 kinderen maar zo weinig mogelijk tijd vraagt qua onderhoud. Waar moet ik dan naar op zoek ? Een BEN woning uit de laatste 5 jaar ? Ons budget zit rond de 800K en we wonen in een niet-dure buurt naar Vlaamse normen (rond Aalst).

Of kom ik bedrogen uit met een nieuwbouw en kruipt daar ook geweldig veel tijd in om ten eerste de opvolging te doen en komt er na 10-20j toch de eerste mankementen ? Ook qua bouwfouten of gebreken die na aankoop tevoorschijn komen heb ik schrik.
Hoe recenter hoe minder kans op problemen natuurlijk. Je kan altijd een architect meepakken als je iets gevonden hebt (uit voorzorg)

Zorgt een huis niet altijd voor zorgen? Dat BEN-huis zal ooit ook oud worden en gerenoveerd moeten worden.
Tenzij er iets kapot is moet dat niet hoor
Als ik zie waarin mijn grootouders leefden vroeger: muren schots en scheef, geen centrale verwarming, keuken was gewoon gasvuur op een tafel met gasfles, bad van 1m2, .. en dat was op hun 80+

Recente woning zal minder gebreken/herstellingen nodig hebben dan een oudere, en een tuin met zoveel mogelijk gras zodat je met een robotmaaier het meeste al onder controle hebt

Zeker niet exacte verhaal als het mijne met deels zie ik toch gelijkenissen. Heel het huis en tuin onderhouden in een gezin is soms al een hele klus. Als je dan nog structurele zaken met heel oplossen zoals bij u wordt het helemaal vervelend. Goed nadenken en u aanvragen of dit het leven en thuissituatie is die je wil. En groot huis met grote tuin lijkt soms allemaal leuk en chique maar je wil er geen slaaf van worden. Je kan natuurlijk ook een tuinman ofzo nemen. Ook begrijp eerder uit je verhaal dat je u ouder woning mist omdat ze meer zekerheid en rust gaf. In dat geval zou ik niet twijfelen en voor gemoedsrust kiezen. Dit doe ik nu ook in mijn situatie ook al verklaren sommigen me voor gek.

Maar dat zijn toch dingen die je op voorhand kan weten...
Natuurlijk is een groot huis en grote tuin veel meer werk dan een kleintje. Als het dan nog eens oud en versleten is, dan zal dat de eerste jaren inderdaad een pak meer zijn. Maar eens de mankementen opgelost zijn, dan val je terug op het normale onderhoud en dat was perfect te voorzien.

Ik heb een 3-jaar BEN-woning gekocht in 2023 en zijn we 'in orde' aan het zetten.
Tuinhuis, voortuin (afgegraven, brievenbus geplaatst, borduren gezet, boomschors, plantjes + boom) in orde gemaakt en nog wat kleine prullen (afvoer wasmachine/droogkast etc). Nu zijn de binnendeur tussen hal en woonkamer, meterkast+vestaire in de hal, inbouwkast + bureau + kabels laadstation wegwerken in de bureau en nog een afkasting van een ventilaltiebuis boven aan de beurt. Pak em beet 10-12k nog en dan zijn we er.
Dat vergt ook tijd en geld, maar dat wist ik voor ik het kocht.

Vanaf 2026 zal ik terugvallen op het normale onderhoud en ik kan mij voorstellen dat we over 15-20 jaar een nieuwe keuken, vernieuwing platte daken, een warmtepomp+boiler en een andere douchecabine beneden gaan plaatsen. Maar veel meer als dat zal het toch niet worden aangezien eens ik een warmtepomp steek mijn EPC en E-peil ver negatief zullen zijn. Ik ben nu 43 en zal hier vermoedelijk mijn tijd slijten, al zal dat op het laatste enkel nog de benedenverdieping zijn (dat is hier perfect mogelijk).

Grootste advies voor een tuin is het onderhoudsvriendelijk maken.
Een haag die maar 1x, max 2x per jaar gesnoeid moet worden. Gras waar je een robotmaaier op kan zetten. Bloemen- of grasperken die ook maar 1 of 2x per jaar gesnoeid moeten worden.
Tegen onkruid bodembedekkers of (worteldoek met) een dikke laag schors, is niet heiligmakend, maar beperkt opnieuw het werk enorm.
Zo'n zaken schelen toch veel in de tijd die er nodig is om een tuin proper te houden.

Ik wil natuurlijk wel comfort, ik stel me de nieuwbouwwoning misschien iets te mooi voor.
WIj hebben nieuwbouw woning van 2022 wonen we er in.
Vanop scratch begonnen met architect.
Als je het doet, neemt dan een goede architect die opvolgt en de werkmensen wat in de hand heeft.
Was bij ons het geval en dan was het al pittig.

Maar we zeggen toch vaak tegen elkaar: "Een huis bouwen is erger dan kinderen opvoeden. Een extra kind is makkelijkere dan een huis bouwen".
Ik vind onze woning persoonlijk ideaal van grote voor huidige noden. 8are & 230m² bewoonbare oppervakte.
De tuin is grotendeels gras die robotmaaier onderhoud.
Achteraan 5x acer rubrum scanlon bomen (geen onderhoud)
Wat frambozen & kleine plantjes ook.
Kippen.
Vanvoor 12meter beukhaag in totaal.

Binnen veel open ruitmes & 1 keer om de twee weken komt er een kuisvrouw.
En onze woning is toch net en proper met 2 bengels.
Tussentijd wel als het te vuil is zelf onderhouden op lokaal niveau.

Grootste advies voor een tuin is het onderhoudsvriendelijk maken.
Een haag die maar 1x, max 2x per jaar gesnoeid moet worden. Gras waar je een robotmaaier op kan zetten. Bloemen- of grasperken die ook maar 1 of 2x per jaar gesnoeid moeten worden.
Tegen onkruid bodembedekkers of (worteldoek met) een dikke laag schors, is niet heiligmakend, maar beperkt opnieuw het werk enorm.
Zo'n zaken schelen toch veel in de tijd die er nodig is om een tuin proper te houden.
Geen haag zetten is hier prio 1

Geen haag zetten is hier prio 1

Kan erover meespreken. In mijn vorige woning hadden we 70m beukenhaag (2.8-3,3m hoog) en dan nog wat andere hagen, in totaal een 100 meter (en dat aan beide kanten scheren) en dan loopt het op.
Was daar 2x per jaar 3 halve dagen mee bezig.
Het was gewoon de combinatie met de 30m (2m hoog) klimop, 6 bomen, 1500m2 gras, braambessen, struiken, onkruid overal en tussen de klinkers dat de das omdeed. De tuin was absoluut een pareltje, maar echt heel veel werk. En dan nog eens 340m2 woonoppervlakte. Eigenlijk niets voor 2 voltijds werkenden met 3 kinderen.

Nu hebben we dus een kleinere nieuwbouw (240m2 bewoonbaar) en een kleine tuin (perceel is 430m2). Ik heb nu dus een voortuintje gemaakt waar een dagje per jaar werk aan is, de rest is gras, dat rijd ik zelf nog af, maar dat is 15 minuutjes per keer. Een robotmaaier heeft weinig zin hier, zit met dat stuk van de gemeente dat ik ook onderhoud en dat neemt bijna evenveel tijd in. Ben ook langer bezig met de kantenmaaier dan met het grasmachine zelf. We wonen nu een stuk kleiner, maar we hebben zoveel meer tijd en comfort gekregen (en een energiefactuur die 70% lager is).

WIj hebben nieuwbouw woning van 2022 wonen we er in.
Vanop scratch begonnen met architect.
Als je het doet, neemt dan een goede architect die opvolgt en de werkmensen wat in de hand heeft.
Was bij ons het geval en dan was het al pittig.

Maar we zeggen toch vaak tegen elkaar: "Een huis bouwen is erger dan kinderen opvoeden. Een extra kind is makkelijkere dan een huis bouwen".
Ik vind onze woning persoonlijk ideaal van grote voor huidige noden. 8are & 230m² bewoonbare oppervakte.
De tuin is grotendeels gras die robotmaaier onderhoud.
Achteraan 5x acer rubrum scanlon bomen (geen onderhoud)
Wat frambozen & kleine plantjes ook.
Kippen.
Vanvoor 12meter beukhaag in totaal.

Binnen veel open ruitmes & 1 keer om de twee weken komt er een kuisvrouw.
En onze woning is toch net en proper met 2 bengels.
Tussentijd wel als het te vuil is zelf onderhouden op lokaal niveau.
Helemaal opnieuw beginnen zie ik dan ook weer niet zitten; problemen komen toch boven en die stress willen we net vermijden.
Een afgewerkte BEN woning zou ons nog het beste passen denk ik, we zijn niet zo kieskeurig in de lay out en opmaak die door andere mensen werd gekozen. Zo'n huizen komen helaas niet vaak op de markt natuurlijk.

Kan erover meespreken. In mijn vorige woning hadden we 70m beukenhaag (2.8-3,3m hoog) en dan nog wat andere hagen, in totaal een 100 meter (en dat aan beide kanten scheren) en dan loopt het op.
Was daar 2x per jaar 3 halve dagen mee bezig.
Het was gewoon de combinatie met de 30m (2m hoog) klimop, 6 bomen, 1500m2 gras, braambessen, struiken, onkruid overal en tussen de klinkers dat de das omdeed. De tuin was absoluut een pareltje, maar echt heel veel werk. En dan nog eens 340m2 woonoppervlakte. Eigenlijk niets voor 2 voltijds werkenden met 3 kinderen.

Nu hebben we dus een kleinere nieuwbouw (240m2 bewoonbaar) en een kleine tuin (perceel is 430m2). Ik heb nu dus een voortuintje gemaakt waar een dagje per jaar werk aan is, de rest is gras, dat rijd ik zelf nog af, maar dat is 15 minuutjes per keer. Een robotmaaier heeft weinig zin hier, zit met dat stuk van de gemeente dat ik ook onderhoud en dat neemt bijna evenveel tijd in. Ben ook langer bezig met de kantenmaaier dan met het grasmachine zelf. We wonen nu een stuk kleiner, maar we hebben zoveel meer tijd en comfort gekregen (en een energiefactuur die 70% lager is).
Je zegt eerst 'dat we dit wel konden weten' maar uiteindelijk had je zelf ook de fout gemaakt ?

Hier komt die discussie steeds weer naar boven als we bij vrienden in Gent gaan.
We zijn bezig met de laatste "grote" werken (slaapkamers en badkamer), maar ik zie nog altijd kleine verbeterpuntjes of extra's (met name de zolder: sauna, fitness, extra kamer). Mijn vrouw komt dan terug op het feit dat de renovatie nu al te lang duurt en dat ik er steeds mee bezig ben. Weet wel, we zijn nog maar 1,4 jaar echt bezig waarvan 6 maand wachten was op die klote aannemer (zie ervaring met aannemers).
Maar voor haar is dit al te lang en zegt ze nu dat het grote huis te veel gezever is. We zitten op ong. 300m². Ik heb dit gevoel niet, maar er steekt wel tijd als je dingen zelf wilt doen. Zij had niet verwacht dat renovatiewerken zoveel stress en frustratie met zich ging meebrengen.

Dus ja, bewust kleiner wonen en dan ook nog eens nieuw(!) komt hier geregeld naar boven. We gaan waarschijnlijk toch kijken om anders te wonen binnen max. 6 a 10 jaar (afhankelijk van onze dochter). Toen we dit kochten hadden we de vrienden uit Gent nog niet, maar nu dat dit wel het geval is kijk ik toch af en toe. Ik zou dit echter willen doen door deze woning te verhuren.
Maarja, nieuw (al dan niet kleiner) in Gent, is niet goedkoop. Voor mij zou kleiner bv. 250 zijn als het goed is opgedeeld en echt AF is. Dus kwalitatief, met stevige materialen en niet Bric-à-brac zoals ik bij vrienden zie.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan