Ik post hier ook even ander perspectief van hoe wij het 'managable' houden. 10 are grond, 300m2 huis en 3 kleine kinderen (0/2/4j). Beide fulltime werkend (of ja mijn vrouw semi-fulltime nu). Huis van 1980 met zijn gebrekjes.
Hier is het 8,5 are grond met +-270m² bewoonbare oppervlakte en 2 kinderen van 7j en 8j.
Renovatie werd door ons gedaan in 2011 en de jaren daaropvolgend.
Oudste deel van huis dateert van 1947.
Het is afhankelijk van de indeling van uw woning/perceel, maar redelijk wat zaken heb je wel zelf in de hand.
Ik weet bijvoorbeeld dat ik niet graag in de tuin werk, dus onze oprit is gravier met worteldoek onder, afbakening tussen ons perceel en zijburen/achterbuur is een houten schutting met betonnen palen/onderplaat en tuin is enkel gras met achteraan fruitbomen-> relatief gezien heel weinig werk aan.
Vooraan hebben we een grote ruimte die nu gebruikt wordt als stockage en we hebben ook slaapkamers die niet gebruikt worden, die ruimtes dienen niet even grondig gepoetst te worden als de rest van onze woning.
Maar die extra ruimte biedt wel mogelijkheden. Pre-corona hadden we 3 slaapkamers op overschot die niet gebruikt werden en ondertussen is er één van die slaapkamers door mij ingepalmd als bureau.
Partner werkt sinds kort ook regelmatig van thuis en eentje wordt mogelijks haar bureau.
Kinderen willen nu per se elk in hun bed, maar op één slaapkamer slapen. Dat zal in de toekomst ook ontdubbelen.
Heb je die ruimte of mogelijkheden niet in een kleinere woning dan zit je vast.
In de komende jaren komt er waarschijnlijk een tuinhuis zodat de redelijk grote ruimte vooraan leeg komt en er plaats vrij komt voor een airchocky/kicker/... en een +- living voor ons ouder wordende gastjes.
Ons budget in 2011 was ofwel deze woning ofwel een nieuwbouwwoning van +-170m² op een kleiner perceel.
(Tweede optie was voor een sleutel-op-de-deur-woning zonder ook maar iets van extra's en zonder terras/omheining/hek/...)
Ik heb ook al schrik gehad als ik iets hoor kraken wanneer het heel hard stormt, we hebben ook al lekken gehad of een boiler die het begaf putje winter en een nieuwbouwwoning zal aan de andere kant een pak meer comfort bieden. Maar op lange termijn denk ik dat deze keuze ons wel het gelukkigst zal maken.
Maar ieder moet vooral doen waar hij/zij zicht het best bij voelt, grondige verbouwingen zijn serieuze relatietests...