Bewust kleiner gaan wonen

Da's al een goed teken, merci.

Een ander probleem dat me toch nog enorme zorgen baart is dat half geisoleerd dak. Alle schuine wanden openbreken en isolatie laten plaatsen, die offerte kwam uit op 50K.

Zelf doen is een mogelijkheid, maar ik ga daar een jaar aan bezig zijn, zo weinig tijd kan ik vrijmaken en zoveel ruimtes zijn het. Op 1 kamer krijg ik reeds schimmel, volgens de dakwerker kan dit enkel condens zijn en daar is het stuk ongeisoleerd dak dus terug verantwoordelijk voor.

Ik ga nu eens horen of ze daar vlokken kunnen inblazen maar echt positief klonken ze nog niet ad telefoon.

Dat bedoel ik dus vooral met die structurele problemen waar ik geen oplossing voor zie.
50k. Ik neem aan dat dit de prijs is van een volledig nieuw dak + isolatie + afwerking?

Dan zit je al bijna in de buurt bij wat een Sarking dak je zou kosten (langs buiten isoleren, heb je meteen ook alle koudebruggen opgelost). Duurste optie wel...

Ik wil je niet beledigen, maar het lijkt me een beetje dat je voor je aankoop (te) weinig inzicht had in de staat van de woning en de kost van de nodige investeringen, kan dat kloppen?
Want als ik je verhaal lees, dan zou het heel goed gekunnen hebben dat je dit huis niet had gekocht, als je al die info toen wel had gehad. (omwille van het comfort maar mogelijks vooral omdat het totale kostenplaatje veel hoger is dan wat je toen voor ogen had)
Wat ik daarmee wil zeggen: in jouw situatie, zou ik de beslissing opnieuw overwegen. Met het budget dat je hebt (ervan uitgaand dat je ongeveer je investering er terug uit kan halen), kan hoogstwaarschijnlijk iets veel comfortabelere kopen.
Dat zal na 10, 30 of 60j ook wel een opknapbeurt kunnen gebruiken, maar ondertussen woon je er en kan je sparen...

Dan zit je al bijna in de buurt bij wat een Sarking dak je zou kosten (langs buiten isoleren, heb je meteen ook alle koudebruggen opgelost). Duurste optie wel...

Ik wil je niet beledigen, maar het lijkt me een beetje dat je voor je aankoop (te) weinig inzicht had in de staat van de woning en de kost van de nodige investeringen, kan dat kloppen?
Want als ik je verhaal lees, dan zou het heel goed gekunnen hebben dat je dit huis niet had gekocht, als je al die info toen wel had gehad. (omwille van het comfort maar mogelijks vooral omdat het totale kostenplaatje veel hoger is dan wat je toen voor ogen had)
Wat ik daarmee wil zeggen: in jouw situatie, zou ik de beslissing opnieuw overwegen. Met het budget dat je hebt (ervan uitgaand dat je ongeveer je investering er terug uit kan halen), kan hoogstwaarschijnlijk iets veel comfortabelere kopen.
Dat zal na 10, 30 of 60j ook wel een opknapbeurt kunnen gebruiken, maar ondertussen woon je er en kan je sparen...
Tgoh, als ik hier dakwerkers laat langskomen spreken die van prijzen rond de 100K voor het dak volledig te vernieuwen. Het is echt wel een groot dak.

Ik had inderdaad te weinig inzicht maar wie heeft dat bij de aankoop van een te renoveren woning wel ? We zijn 1 keer met ons 2 geweest, daarna met beste vriend die id bouw werkt en dan nog eens met een loodgieter. Het klopt inderdaad dat we het niet zouden gekocht hebben als we alles wisten wat er ah huis scheelde. Daarnaast hebben we onderschat wat zo'n woning vraagt qua onderhoud. Dat durf ik zeker toegeven.

---------------

We hebben er ondertussen serieus over gepraat en we gaan ten eerste al een schatter laten langskomen, enige tips hierbij ?
Daarna denk ik dat we willen zoeken naar een energiezuinige woning die reeds gebouwd is, ook hier tips ? Is dat eerder verdacht dat absolute nieuwbouw klaar op de markt komt en worden hier serieuze premies voor gevraagd ? De stress van het project willen we niet meer dragen.

Waarom niet eens een paar immo kantoren laten langskomen en hun een schatting laten geven? Het staat je dan nog vrij om al dan niet met hen in zee te gaan.

Nieuwe projecten kunnen om verschillende redenen op de markt komen: scheiding, aannemer of ontwikkelaar die projecten doet als inkomstenbron,...
Advies: neem iemand met ervaring mee (architect bvb) en maak een veilige inschatting rond wat eventueel nog moet gebeuren.
Ik kocht een huis uit 1958 waar nog maar weinig aan gebeurd was, heb een architect laten inschattingen maken en heb zelf info verzameld en zo verder een budget ingeschat. Daar heb ik dan nog eens x2 gedaan. De initiële berekening bleek er redelijk dicht bij te zitten, maar 't had anders kunnen zijn.
Punt is: perfect inschatten is moeilijk, daarom zo goed mogelijk informatie inwinnen en veilige marge inbouwen...

Waarom niet eens een paar immo kantoren laten langskomen en hun een schatting laten geven? Het staat je dan nog vrij om al dan niet met hen in zee te gaan.

Nieuwe projecten kunnen om verschillende redenen op de markt komen: scheiding, aannemer of ontwikkelaar die projecten doet als inkomstenbron,...
Advies: neem iemand met ervaring mee (architect bvb) en maak een veilige inschatting rond wat eventueel nog moet gebeuren.
Ik kocht een huis uit 1958 waar nog maar weinig aan gebeurd was, heb een architect laten inschattingen maken en heb zelf info verzameld en zo verder een budget ingeschat. Daar heb ik dan nog eens x2 gedaan. De initiële berekening bleek er redelijk dicht bij te zitten, maar 't had anders kunnen zijn.
Punt is: perfect inschatten is moeilijk, daarom zo goed mogelijk informatie inwinnen en veilige marge inbouwen...
Architecten komen mee tegen betaling ? Want wij zouden net een huis kopen waar geen architect voor nodig is. We gaan inderdaad een tweetal immokantoren laten langskomen.

Ons 250m2 dak heeft ons 90k gekost voor volledige vernieuwing een jaar en half geleden (dus ook oude balken weg + nieuwe balken).
10k afbraak (asbest onderdak vooral) + 20k constructie + 20k dakpannen + 15k isolatie + 15k gyproc + 10k varia (onderdak/pannenlatten/...).

Het zijn vooral de meters die het doen optellen. Een rijhuisje met een dak van 50m2 gaat uiteraard stukken goedkoper zijn.

We hebben er ondertussen serieus over gepraat en we gaan ten eerste al een schatter laten langskomen, enige tips hierbij ?
Daarna denk ik dat we willen zoeken naar een energiezuinige woning die reeds gebouwd is, ook hier tips ? Is dat eerder verdacht dat absolute nieuwbouw klaar op de markt komt en worden hier serieuze premies voor gevraagd ? De stress van het project willen we niet meer dragen.
Wij hebben dus hetzelfde en hebben gekozen om 3 immomakelaars te laten komen schatten. Het geeft je reeds een goed beeld maar dan nog is het niet zo simpel de prijszetting te doen. Bij ons lagen de schattingen namelijk redelijk ver uit elkaar, net zoals onze vorige woning. Ik spreek hier toch over dikke 10%. Nu staat ons huis net te koop aan een bedrag waarvan wij het gevoel hebben dat dit gewoon de correcte prijs is, dat moet 1 ieder voor zich bepalen

Dat kan verdacht zijn maar moet helemaal niet, ons huis is ook nog zeer recent en wordt verkocht. Er is helemaal niets mis met de woning maar wij slaan gewoon een ander pad in. Een nieuwbouw zal je trouwens ook nog hier en daar wat moeten doen maar dan gaat het meestal over kleindere zaken en geen structurele (tuin, maatkasten, omheining, kleurtje verf, oprit,..).

Natuurlijk is het niet zo dat bij een nieuwbouw alles perfect werkt en je niets kan voorhebben. Wij wonen in een straat met een 15tal nieuwbouwen en ieder heeft wel wat dingetjes voorgehad. Bij ons waren dat kleine zaken die steeds binnen een dag waren gemaakt maar ik heb eveneens buren die na 2 jaar bewoning geur hebben in hun huis, een ander die geen druk krijgen op hun water, kelders die onder water staan,... Wij zien wel een patroon dat er bij sommige bouwheren andere problemen opduiken. Die bouwheer van de buren nam het duidelijk niet zo nauw met klanten als de onze.
De kans is kleiner maar een nieuwbouw geeft je geen garantie. Bij een collega moesten ze de keuken helemaal openbreken, ze kregen serieuze scheuren en er was een poutrel "vergeten". Een andere kennis van mij heeft opstijgend vocht door een terras boven de waterkering, nu allemaal meoten injecteren. Ik denk dat veel zal afhangen van de bouwheer.
Ik ben ook redelijk stressig voor zulke zaken maar weet dat geen enkel huis je garantie kan geven voor zorgeloos te wonen. Het grote pluspunt bij een nieuwbouw is dat de aannemer verzntwoordelijk is voor serieuze problemen en je de eerste jaren garantie hebt op zaken die stuk kaan.

Alles heeft voor en nadelen. Ik denk dat je u huis van de 60ies niet noodzakelijk tov nieuwbouw moet afzetten. Kijk ook eens naar woningen van een 20j oud ofzo? Onze vorige woning was 1 van 1997 en daar heb ik 6 jaar gewoond zonder maar 1 ding te moeten herstellen. Hou ook rekening met de technieken zoals gas vs een warmtepomp etc. Voor alles zijn voor -en nadelen. Het is niet zo dat alles dat nieuw is per definitie beter. Ik wou noodzakelijk vloerverwarming met een warmtepomp L W ipv gas. Ik zou nu duidelijk geothermisch nemen ipv lucht voor de meerprijs. Ik wil maar zeggen, het is niet allemaal zo zwart wit.

Laatst bewerkt:
Toen ik mijn vorige nieuwbouw verkocht heb, ben ik ook begonnen met een schatter te laten langskomen.
Uiteindelijk hebben we er zelf een prijs opgeplakt door de markt af te schuimen in onze gemeente. Achteraf bezien lag onze prijs dus ook dichter bij de verkoopprijs. We hadden dan ook beslist om de woning zelf te verkopen.

We hadden toen nog met elkaar gelachen, omdat zowel mijn linker als rechter buur (wat ook nieuwbouwen waren) hun woning ook ging verkopen. :)
Het lijkt precies wel af we wilde daar allemaal weg, wat niet het geval was. Iedereen had zo zijn eigen reden. En die reden had niets te maken met de ligging of de woning.
Dus een nieuwbouw dat te koop komt is zeker niet steeds een red flag. Vraag de reden aan de verkopers. Heb die vraag toen ook vaak gekregen en vond dat ook normaal.

Akkoord maar met een nieuwbouw kan je gewoon alles naar wens doen en kwa energie efficiëntie het volgens de laatste ontwikkelingen doen. Terwijl je met verbouwingen altijd wat zit te lappen en te tappen. Terwijl de kostprijs voor die werken toch ook oplopen. Ik vraag me echt af wanneer je je wonig volledig stript en renoveert je wel zo goedkoper af bent dan gewoon de kraanbak erin en nieuw.

't Is toch wel goedkoper hoor. Ik heb ook onze woning van 1976 volledig gestript, vloerisolatie, nieuwe ramen en deuren, dakisolatie, pleisterwerken, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuwe elektriciteit, nieuwe leidingen, enz. En dat was toch een pak goedkoper dan mijne kameraad die een nieuwbouw aan het zetten was die tijd. Moeilijk te vergelijken, I know.

Hoe dan ook, nog steeds heel tevreden dat ik het op die manier gedaan heb. Mijne buurman kwam af en toe kijken en zei altijd: 'ge had gij beter gewoon een nieuw huis gezet zeker?'. :laugh:

Verschillende vrienden die een nieuwbouw hebben laten zetten of een heel recente woning hebben gekocht. Je kan u niet inbeelden hoeveel bouwblunders er voorkomen en bij velen is er na 10 jaar ook weeral werk aan. Ik wil maar zeggen, een garantie is het alleszins niet.

Onderhoud van een woning is ook belangrijk.

Ik post hier ook even ander perspectief van hoe wij het 'managable' houden. 10 are grond, 300m2 huis en 3 kleine kinderen (0/2/4j). Beide fulltime werkend (of ja mijn vrouw semi-fulltime nu). Huis van 1980 met zijn gebrekjes.
Hier is het 8,5 are grond met +-270m² bewoonbare oppervlakte en 2 kinderen van 7j en 8j.
Renovatie werd door ons gedaan in 2011 en de jaren daaropvolgend.
Oudste deel van huis dateert van 1947.

Het is afhankelijk van de indeling van uw woning/perceel, maar redelijk wat zaken heb je wel zelf in de hand.
Ik weet bijvoorbeeld dat ik niet graag in de tuin werk, dus onze oprit is gravier met worteldoek onder, afbakening tussen ons perceel en zijburen/achterbuur is een houten schutting met betonnen palen/onderplaat en tuin is enkel gras met achteraan fruitbomen-> relatief gezien heel weinig werk aan.

Vooraan hebben we een grote ruimte die nu gebruikt wordt als stockage en we hebben ook slaapkamers die niet gebruikt worden, die ruimtes dienen niet even grondig gepoetst te worden als de rest van onze woning.

Maar die extra ruimte biedt wel mogelijkheden. Pre-corona hadden we 3 slaapkamers op overschot die niet gebruikt werden en ondertussen is er één van die slaapkamers door mij ingepalmd als bureau.
Partner werkt sinds kort ook regelmatig van thuis en eentje wordt mogelijks haar bureau.
Kinderen willen nu per se elk in hun bed, maar op één slaapkamer slapen. Dat zal in de toekomst ook ontdubbelen.

Heb je die ruimte of mogelijkheden niet in een kleinere woning dan zit je vast.

In de komende jaren komt er waarschijnlijk een tuinhuis zodat de redelijk grote ruimte vooraan leeg komt en er plaats vrij komt voor een airchocky/kicker/... en een +- living voor ons ouder wordende gastjes.

Ons budget in 2011 was ofwel deze woning ofwel een nieuwbouwwoning van +-170m² op een kleiner perceel.
(Tweede optie was voor een sleutel-op-de-deur-woning zonder ook maar iets van extra's en zonder terras/omheining/hek/...)

Ik heb ook al schrik gehad als ik iets hoor kraken wanneer het heel hard stormt, we hebben ook al lekken gehad of een boiler die het begaf putje winter en een nieuwbouwwoning zal aan de andere kant een pak meer comfort bieden. Maar op lange termijn denk ik dat deze keuze ons wel het gelukkigst zal maken.

Maar ieder moet vooral doen waar hij/zij zicht het best bij voelt, grondige verbouwingen zijn serieuze relatietests... 😅

Wat zijn je redenen om geothermisch te verkiezen boven lucht/water?
Lawaai en efficientie al komt dat tweede voornamelijk door het eerste en we niet de temp constant laten maar een graadje minder zetten als we gaan slapen, soms bromt die op het dak en men nachtrust is belangrijker.

Het idee is hier meer en meer ah groeien. We gaan wel onze tijd nemen, een huis zoeken dat echt perfect is, namelijk goeie ligging, niet te groot niet te klein, tuin met enigszins privacy en deftig zicht. En vooral, energiezuinig.

Hopelijk kan dit allemaal met wat winst gebeuren, we zijn tot de conclusie gekomen dat we eigenlijk vooral tijd willen kopen. Voor onszelf en voor onze kinderen.

2 isolatieteams laten langskomen, isolatie laten inblazen is absoluut geen optie. Het dak vernieuwen zou de beste optie zijn maar dus een prijs van 100 a 125k dat is iets dat wij niet zullen uitvoeren. Daarmee zou ons laatste spaargeld op zijn en in zo een situatie wil ik absoluut niet terechtkomen. Ongeisoleerd verder doen kan voor schimmel en condensatie zorgen, dat werkt serieus op mij in. We zijn dus vrij zeker van een verkoop. Nu enkel nog iets gepast vinden... een tuin met een beetje uitzicht is wel heel moeilijk te vinden in de nieuwbouwmarkt...

een tuin met een beetje uitzicht is wel heel moeilijk te vinden in de nieuwbouwmarkt...

Dat vind je zo goed als niet. Of je betaalt een enorme prijs. Meeste nieuwbouwen zitten rond de 2 - 7A aan grond in een verkavelingswijk.
Eventueel de tuin inrichten om die onderhoudsvriendelijker te maken. Met robotmaaier of zo. Of een stuk wild laten.

Voor 125k kun je iemand wel veel keer betalen om uw tuin een beetje in orde te zetten elk jaar.

2 isolatieteams laten langskomen, isolatie laten inblazen is absoluut geen optie. Het dak vernieuwen zou de beste optie zijn maar dus een prijs van 100 a 125k dat is iets dat wij niet zullen uitvoeren. Daarmee zou ons laatste spaargeld op zijn en in zo een situatie wil ik absoluut niet terechtkomen. Ongeisoleerd verder doen kan voor schimmel en condensatie zorgen, dat werkt serieus op mij in. We zijn dus vrij zeker van een verkoop. Nu enkel nog iets gepast vinden... een tuin met een beetje uitzicht is wel heel moeilijk te vinden in de nieuwbouwmarkt...

Is de schimmel ook niet gedeeltelijk door de temperatuur ? Wij hadden vroeger pre-ventilatie ook schimmel aan het raam in de badkamer als ik hem tot 16 graden liet zakken. Bij 18 graden was dat er al niet meer.

Misschien het proberen waard ? Een beetje koude brug betekent niet direct dat het hele ding waardeloos is, en voor 100k kun je 1000 jaar de verwarming daar paar graadjes warmer zetten.

Terug
Bovenaan