Bewust kleiner gaan wonen

Dat vind je zo goed als niet. Of je betaalt een enorme prijs. Meeste nieuwbouwen zitten rond de 2 - 7A aan grond in een verkavelingswijk.
Eventueel de tuin inrichten om die onderhoudsvriendelijker te maken. Met robotmaaier of zo. Of een stuk wild laten.

Voor 125k kun je iemand wel veel keer betalen om uw tuin een beetje in orde te zetten elk jaar.
De 125k hangt niet af van de tuin he.

Koudebrug blijft toch een groot probleem. Paar graden warmer stoken zorgt er niet voor dat de koudebrug weg gaat he 😀

Tuin kan ik inderdaad iets aan doen maar dat zal ook een aardige som zijn om eerst alles te laten weghalen.

Ventilatie offerte valt ook vies tegen.

Wij hebben een atypische move gedaan en gaan van een recente OB naar een bestaande penthouse in onze oude buurt. Ook zullen we een buitenverblijf dat reeds in de familie zit kopen met de overschot. We bezien het als een keuze voor meer plezier in het leven.
Minder werken in de tuin, terug in onze vertrouwde omgeving, meer reizen en buitenverblijf dat we kunnen verhuren en veel minder open bij de bank. We zien er erg naar uit met onze kinderen die toch amper in de oversized tuin spelen. Het enige wat ik spijtig vind is dat we gaan downsizen op technieken zoals warmtepomp, ventilatie e.d. al heeft alles natuurlijk zoon voor -en nadelen. Het appartement gegeven zelf doet me weinig, ik wou voornamelijk geen buitenwerk meer en alles op 1 verdiep.

Vreemd, wij ervaren net een tegenovergestelde drang sinds de kinderen er zijn.

Zonder kinderen ervoer ik veel meer voordelen aan een stadsomgeving: allerlei evenementen, vrienden in de buurt, eetgelegenheden, ... Maar met kinderen doen we al deze zaken véél minder en voel ik mij vaak wat opgesloten. Ook wil ik mijn kinderen een zo aantrekkelijk mogelijke buitenomgeving schenken om ze weg te houden van allerlei schermen.

Een beetje koude brug betekent niet direct dat het hele ding waardeloos is, en voor 100k kun je 1000 jaar de verwarming daar paar graadjes warmer zetten.
Mijn mening is dat als je een oude woning hebt je niet moet beginnen met allerlei hippe dure installaties om een EPC omlaag te halen, je gaat toch geen huis van 50j oud kopen en dan gaan renoveren met zonnepanelen, thuisbatterij, warmtepomp, vloerverwarming, geotermische put, dakisolatie langs de buitenkant, ventilatiesystemen... voor het geld dat ge daar extra in steekt vergeleken met enkel wat basis isolatie en glas kunt ge gemakkelijk 50 jaar wat meer stoken en het lekker gezellig warm hebben zonder kweetnie hoeveel extra systemen te hebben die ge ook nog moet gaan onderhouden en herstellingen op laten doen. Trek uzelf een trui aan en zet een automatisch warmelucht kacheltje in uw badkamer smorgens in plaats van 24/7 uw vloerverwarming te laten draaien op elektriciteit van zonnepanelen met een batterij en een thermische waterput.

Ik hoor dan vaak zeggen "maar de energieprijzen die gaan alleen maar stijgen hoor ge gaat u arm stoken op de lange termijn!".
Dat wil ik nog wel eens zien. Er zijn nog altijd veel te veel mensen die geen 100k euro hebben om zich de zottigheden van de overheid aan te meten en die gewoon met een gaskachel gaan stoken en die ze heus niet zonder eten laten vallen, zij staan in de frontlinie niet de man met 100k op overschot. En ik wil ook wel eens zien wat de prijzen op het onderhoud gaan zijn van al die tralala. "Aja ik heb het licht op mijn WC met een automatische sensor gemaakt en die is nu kapot" "Ons water-recuperatie systeem lekt of filter niet goed genoeg" en dat soort zever waar ge u nog decenia mee ga moeten bezighouden "om geld en energie uit te sparen". Als je een nieuwbouw zet, dan kan je niet anders. Maar als je een oud huis koopt, waar zou je dat in hemelsnaam dan willen doen er zijn betere goede doelen om uw geld aan weg te geven.

Ge moet ook niet vergeten dat rendement van die 100k als je dat vb. op de beurs had gezet in plaats van een oud huis mee te proberen energetisch opwaarderen. Dat alleen al brengt u 10k per jaar op lange termijn op, dat is een veelvoud van al uw jaarlijkse energiefacturen samen.

Laatst bewerkt:
De 125k hangt niet af van de tuin he.

Koudebrug blijft toch een groot probleem. Paar graden warmer stoken zorgt er niet voor dat de koudebrug weg gaat he 😀

Tuin kan ik inderdaad iets aan doen maar dat zal ook een aardige som zijn om eerst alles te laten weghalen.

Ventilatie offerte valt ook vies tegen.

Neen, maar voor een nieuwbouwwoning met een deftig lapje grond en een zeer mooi uitzicht ga je ook een aardig prijsje mogen leggen. En betwijfel ik dat je makkelijk gaat vinden en toekomen met 800k in totaal. Allez voor een nieuwbouw op 4A in een verkavelingswijk of zo zal dat wel +/- lukken. In uw regio. Zelfs in mijn regio zie je belachelijke prijzen voor brol zoals mijn vorige post...

Dus die 125k gaat al wel ver om met een beperktere investering het comfort te verhogen (zodanig dat je niet moet leven zoals onze grootouders : en sommige zones zonder verwarming moeten zetten of meerdere truien aandoen). Het gedoe van de tuin aanpakken zodanig dat het minder als een "job" aanvoelt. Zonder dat je het volledig negeert (graduaties ertussen).

Ik weet natuurlijk niet hoe de tuin eruit ziet. Maar er zijn mogelijkheden om te zeggen van de 200m2 vlak aan de woning vanachter en het stuk aan de voorzijde en de zijzijde dat onderhoud ik. Maar de 1000m2 die daarachter zit... daar zet ik een gewoon een hekwerk dat ik het niet zie. Een poortje erin en laat ik het verwilderen. Of zoals ik dacht @cege al eens vermeld had maakte hij met zijn grasmachine gewoon een wegje tot achter om het niet volledig irritant bereikbaar te maken.

In principe is condensatie niet een onoverkomenlijk probleem. Maar dan moet je wel deftig ventileren, vochtvreters zetten, en niet te laag verwarmen - al zal een koudebrug altijd een aandachtspunt blijven. Perfectie is ideaal, maar je kan ook rond die perfectie heen werken. Zodanig dat je vb geen schimmel krijgt rond die koude brug. Maar dat het gewoon af en toe eens wat vocht ziet en opdroogt of wegtrekt en niets structureels aantast zou je uw schouders erover kunnen ophalen als het echt belachelijk veel kost (of het dak voor de rest nog in top staat is).
Al geef ik toe dat het niet ideaal is. En dat ik desondanks nog altijd voorstander ben van iets deftig aan te pakken dan dergelijke kunstgrepen. Maar ik neem zoiets mee op het moment dat ik mijn bod zou doen (en daardoor ook een te laag bod zou uitbrengen).

Uw voorbeeld was Limburg, niet Aalst :p. En ik ken deze regio aangezien ik er in de geburen opgegroeid ben en het er rustig en aangenaam vertoeven is. En wel overeen kan komen met +/- de vermelde piste.
ergo ->
een zeer toffe regio :D.
Al is er een reden waarom ik er niet meer woon... en die heeft te maken met OV en Brussel... als zijnde niet ideaal.

Uw voorbeeld was Limburg, niet Aalst :p. En ik ken deze regio aangezien ik er in de geburen opgegroeid ben en het er rustig en aangenaam vertoeven is. En wel overeen kan komen met +/- de vermelde piste.
ergo ->
Volgens de kaart op immoscope niet :unsure:
Er zijn 2 Nieuwerkerken in Vlaanderen, waarvan 1 deelgemeente van Aalst

In principe is condensatie niet een onoverkomenlijk probleem. Maar dan moet je wel deftig ventileren, vochtvreters zetten, en niet te laag verwarmen - al zal een koudebrug altijd een aandachtspunt blijven. Perfectie is ideaal, maar je kan ook rond die perfectie heen werken. Zodanig dat je vb geen schimmel krijgt rond die koude brug. Maar dat het gewoon af en toe eens wat vocht ziet en opdroogt of wegtrekt en niets structureels aantast zou je uw schouders erover kunnen ophalen als het echt belachelijk veel kost (of het dak voor de rest nog in top staat is).
Al geef ik toe dat het niet ideaal is. En dat ik desondanks nog altijd voorstander ben van iets deftig aan te pakken dan dergelijke kunstgrepen. Maar ik neem zoiets mee op het moment dat ik mijn bod zou doen (en daardoor ook een te laag bod zou uitbrengen).
Wij hebben hier ook wat problemen met vocht. Half open woning en we hebben problemen met de slaapkamers op de eerste verdieping die aan de zijgevel grenzen. Aan't plafond, in de hoek tussen voor- en zijgevel voor slaapkamer 1 en achter- en zijgevel voor slaapkamer 2.
In't toilet op't gelijkvloers het zelfde probleem. Dat ligt in een achterbouw, ook zij- en achtergevel grens.
Volgens verscheidene experts het gevolg van de zoldervloeren die daar over de spouw lopen, volgens hen een gekend probleem met woningen uit die tijd (bouwjaar 1960).

Beetje zwarte schimmel in't begin gehad, daardoor hebben we het gemerkt. Momenteel is het onder controle door goed te verluchten. Voorgestelde oplossingen waren een centraal systeem of decentrale.

Centrale is haalbaar omdat we best nog wel wat plek hebben maar een pak meer gedoe.
Decentrale zijn zo'n dingen: de offerte 3 jaar geleden was toen 2800 euro en een klets voor 3 van die dingen, geïnstalleerd en afgewerkt (bv kabelgootje naar stopcontact, gelukkig hebben we dat hier in overvloed laten zetten bij de renovatie).

Omdat het momenteel zeker te doen is, besloten om dat uit te stellen. We willen de buitengevel ook laten isoleren en tegen dan gaan we eens bekijken wat het best uit komt: alsnog een centraal systeem of toch meerdere decentrale.

Alles om maar te zeggen dat er zeker "eenvoudige" en betaalbare systemen bestaan om die problemen op te lossen.

Alles om maar te zeggen dat er zeker "eenvoudige" en betaalbare systemen bestaan om die problemen op te lossen.
Idem, het kan. Maar het is meestal lap en tapwerk. Persoonlijk ben ik voorstander van een centraal systeem (1 centraal roterend punt dat kan kapot gaan, rest allemaal zaken die in principe lang moeten en kunnen meegaan). Waar je voor een beperkte tijd dit zelfs puur functioneel kunt bekijken om pas later de afwerking te doen. En belangrijker de kosten te spreiden.

Maar ja het verluchten is een zeer efficiënte workaround. Net zoals 1 of meerdere vochtvreters in de ruimte te zetten waar je die condensproblemen hebt. Het belangrijkste is schimmel voorkomen. 1 keer schimmel dat is oplosbaar. Als dat echter persistent is dan zorgt dat voor schade aan de structuur op termijn. En dat is niet geadviseerd om dat te negeren.

Maar dus puur gewoon de buizen laten plaatsen en de punten voorzien. En dan pas later de valse plafonds zetten of de afkasting om het esthetisch aanvaardbaar te maken. Of dat je die esthetische afwerking wel doet in vb de toegangshal en gelijkaardige omgevingen maar in de gang van de slaapkamers of... dat je daar nog mee wacht. Om zo ook weer die front-up kosten tijdelijk te drukken.

Al is er een reden waarom ik er niet meer woon... en die heeft te maken met OV en Brussel... als zijnde niet ideaal.

Voor het openbaar vervoer moet je hier inderdaad niet zijn. Je moet eerst een boemeltrein nemen om deftige verbindingen te hebben.
Ik gebruik echter het openbaar vervoer niet... dat is openbaar en daar zitten mensen in die wagons die vaak nogal stinken.

Maar Koersel is en blijft een leuke gemeente om te wonen, al wordt die tegenwoordig door stad Beringen wat genegeerd op gebied van openbare werken etc. Al het geld gaat zowat naar Beringen zelf en deelgemeente Paal. Ook is er een redelijke leegloop aan de gang, maar dat zal heus niet enkel in Koersel zijn.
Het kalft dus allemaal wel wat af heb ik de indruk. Maar als dat een reden is dat mensen wegblijven en huizen aantrekkelijker geprijsd worden is dat alleen maar een plus in mijn ogen.

Mijn mening is dat als je een oude woning hebt je niet moet beginnen met allerlei hippe dure installaties om een EPC omlaag te halen, je gaat toch geen huis van 50j oud kopen en dan gaan renoveren met zonnepanelen, thuisbatterij, warmtepomp, vloerverwarming, geotermische put, dakisolatie langs de buitenkant, ventilatiesystemen... voor het geld dat ge daar extra in steekt vergeleken met enkel wat basis isolatie en glas kunt ge gemakkelijk 50 jaar wat meer stoken en het lekker gezellig warm hebben zonder kweetnie hoeveel extra systemen te hebben die ge ook nog moet gaan onderhouden en herstellingen op laten doen. Trek uzelf een trui aan en zet een automatisch warmelucht kacheltje in uw badkamer smorgens in plaats van 24/7 uw vloerverwarming te laten draaien op elektriciteit van zonnepanelen met een batterij en een thermische waterput.

Ik hoor dan vaak zeggen "maar de energieprijzen die gaan alleen maar stijgen hoor ge gaat u arm stoken op de lange termijn!".
Dat wil ik nog wel eens zien. Er zijn nog altijd veel te veel mensen die geen 100k euro hebben om zich de zottigheden van de overheid aan te meten en die gewoon met een gaskachel gaan stoken en die ze heus niet zonder eten laten vallen, zij staan in de frontlinie niet de man met 100k op overschot. En ik wil ook wel eens zien wat de prijzen op het onderhoud gaan zijn van al die tralala. "Aja ik heb het licht op mijn WC met een automatische sensor gemaakt en die is nu kapot" "Ons water-recuperatie systeem lekt of filter niet goed genoeg" en dat soort zever waar ge u nog decenia mee ga moeten bezighouden "om geld en energie uit te sparen". Als je een nieuwbouw zet, dan kan je niet anders. Maar als je een oud huis koopt, waar zou je dat in hemelsnaam dan willen doen er zijn betere goede doelen om uw geld aan weg te geven.

Ge moet ook niet vergeten dat rendement van die 100k als je dat vb. op de beurs had gezet in plaats van een oud huis mee te proberen energetisch opwaarderen. Dat alleen al brengt u 10k per jaar op lange termijn op, dat is een veelvoud van al uw jaarlijkse energiefacturen samen.

Ja ben het volledig eens.

Veel van de schrik voor oude woningen praten/doen mensen zichzelf aan.

En dan los van of het monetair iets oplevert, is er ook gewoon de stress en moeite van alles te willen updaten & renoveren, en de andere dingen dat je met je geld kan doen.

Vreemd, wij ervaren net een tegenovergestelde drang sinds de kinderen er zijn.

Zonder kinderen ervoer ik veel meer voordelen aan een stadsomgeving: allerlei evenementen, vrienden in de buurt, eetgelegenheden, ... Maar met kinderen doen we al deze zaken véél minder en voel ik mij vaak wat opgesloten. Ook wil ik mijn kinderen een zo aantrekkelijk mogelijke buitenomgeving schenken om ze weg te houden van allerlei schermen.
Onze nieuwe omgeving zorgt ervoor dat ze ook veel dichter bij hun vriendjes wonen e.d. om samen dingen te doen. Het is ook niet dat we naar een stadsomgeving gaan los dat het geen open bebouwing meer is. Ik denk zelfs dat ze meer buiten gaan spelen en met vrienden samen zullen zijn tov nu met 2 in de tuin zullen spelen.
Ik begrijp zeker wat je zegt maar zo zwart wit is de situatie nu ook niet. We willen voornamelijk terug meer dingen doen en betrekken onze kinderen in die evenementen e.d. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat we enkel maar zaken voor volwassene doen. Ieder mens is natuurlijk anders. We weten dan ook dat we hier een atypische beweging maken maar zien enorm de voordelen er van in op onze situatie.

Dat is ook mijn bedenking.

Ik ben nochtans erg gericht op duurzaamheid. Ik ben er ook hard mee bezig, zo ben ik onder andere EPB-verslaggever. Tot slot hebben we zelf ook een Ingrijpende Energetische Renovatie achter de rug. Kost wel wat maar geen absurde dingen gedaan: vooral veel en goed geïsoleerd, vloerverwarming (weliswaar met gascondensatieketel) zodat je op lage temperatuur kan stoken, wel een ventilatiesysteem maar slechts een C(+), enzovoort. Niets extra-ordinairs maar wel een energie-efficiënt huis gecreëerd.

En toch... Eén van mijn beste vrienden heeft onlangs een nieuwbouw gezet waarbij de gevraagde inspanningen naar duurzaamheid (E-peil) nog een stuk verder gaan dan een Ingrijpende Energetische Renovatie. Als je daar dan in de praktijk ziet hoeveel kubieke meters isolatie en wat voor een massa technieken daar allemaal insluipen... :oink:

Met zijn geothermische warmtepomp, ventilatiesysteem D en alle aanverwanten staat de helft van zijn kelder vol met technieken. Een elektrische kast als ware het een middelgroot bedrijf, ki-lo-meters koperen kabels, tientallen tot honderden meters galvabuizen voor ventilatie, tientallen tot honderden meters koperbuizen aan leidingen, kilometers alpex-buizen, om nog te zwijgen van al de andere materialen, allerhande "high-tech" toestellen die daar staan te draaien, ...

Pas op, een streling voor het oog als ingenieur. Daar niet van. Maar het eerste wat in mij opkwam was niet "Wauw", maar waren de volgende zaken:
  1. Hoe kan de productie en ontginning van àl deze grondstoffen en toestellen (met bijhorende gecumuleerde CO2-uitstoot) nu ooit duurzaamheidsgewijs de verwarming van 1 huis rechtvaardigen?!
  2. Hoe kan die financiële kost ooit terugverdiend worden met uitsparingen op de energiefactuur?
  3. Complexiteit: Als die kerel ooit 's morgens opstaat en de kamertemperatuur zit onverwachts onder de gewenste temperatuur. Ik wens hem veel succes om dat nog vlug even te fixen voor hij naar het werk vertrekt. Begin daar eens aan uit te vlooien wat er scheelt. :wtf:
  4. Maintenance: Allemaal fantastisch als het nog nieuw is, maar alles slijt en verouderd op den duur. Daar kan héél veel aan kapot gaan. Zowel qua elektronica als ledingwerk, enzovoort. Als elke koppeling 0,1% kans heeft op lekken, maar het aantal koppelingen is x100...
Neen, dan denk ik dat het misschien toch wat doorgeschoten is allemaal.

Maar o wee als je in uw verbouwing een perfect raam recupereert en opnieuw wil gebruiken. Duurzaamheidsgewijs het beste wat je kan doen. Maar EPB-gewijs zul je zwaar afgestraft worden want je kan geen enkel stavingstuk meer voorleggen van dat oude raam. Dat is een groot hiaat in ons huidig systeem. Dit zet ook een grote rem op circulariteit.

Onze nieuwe omgeving zorgt ervoor dat ze ook veel dichter bij hun vriendjes wonen e.d. om samen dingen te doen. Het is ook niet dat we naar een stadsomgeving gaan los dat het geen open bebouwing meer is. Ik denk zelfs dat ze meer buiten gaan spelen en met vrienden samen zullen zijn tov nu met 2 in de tuin zullen spelen.
Ik begrijp zeker wat je zegt maar zo zwart wit is de situatie nu ook niet. We willen voornamelijk terug meer dingen doen en betrekken onze kinderen in die evenementen e.d. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat we enkel maar zaken voor volwassene doen. Ieder mens is natuurlijk anders. We weten dan ook dat we hier een atypische beweging maken maar zien enorm de voordelen er van in op onze situatie.

Begrijp me niet verkeerd. Ik veroordeel uw keuze zeker niet en ik vind het interessant om te lezen. Het is iets waar wij ook wat mee worstelen momenteel en leggen deze zaken ook in de weegschaal. Alleen zijn wij naar de andere kant aan het neigen.

Wat het spelen met de vriendjes betreft zijn wij bijvoorbeeld tot de conclusie gekomen dat je uw kinderen toch zelden alleen naar een vriendje zal durven laten fietsen tot ze een leeftijd hebben van 10-12 jaar. Dus als je dan dicht woont bij de vriendjes of iets verder, dat maakt dan ook minder uit in die overweging.

Begrijp me niet verkeerd. Ik veroordeel uw keuze zeker niet en ik vind het interessant om te lezen. Het is iets waar wij ook wat mee worstelen momenteel en leggen deze zaken ook in de weegschaal. Alleen zijn wij naar de andere kant aan het neigen.

Wat het spelen met de vriendjes betreft zijn wij bijvoorbeeld tot de conclusie gekomen dat je uw kinderen toch zelden alleen naar een vriendje zal durven laten fietsen tot ze een leeftijd hebben van 10-12 jaar. Dus als je dan dicht woont bij de vriendjes of iets verder, dat maakt dan ook minder uit in die overweging.
Ik zag het niet als veroordelend hoor ;-). We hebben er dus ook mee geworsteld en hopen dat dit de voordelen zal meebrengen wat we denken te hebben. Ik vind het ook een interessante om andere hun denkpiste te bekijken en argumentatie.

Klopt wel, we wonen momenteel wel 20minuten van hun school en vriendenomgeving. Scheelt al sowieso wat. Onze zoon is ook al 10, de dochter zullen we meer moeten begeleiden aangezien die jonger is. Verklaart ook veel waarom ze niet samen in de tuin spelen e.d. Ik bezie onze huidige tuin eerder dan een last vzn onderhoud ipv een speelplek voor onze kinderen en dat is zone voor tovh een 600m2 tuin.

De vorige eigenaars hebben hier al heel wat nieuwe snufjes ingestoken.

Heel tof allemaal tot het kapot gaat ... louvreluiken op Domotica. Iedereen die ons bezoekt is onder de indruk van die luiken (en huis in algemeen) maar er zijn er nu 4 vd 15 kapot gegaan in 4 jaar... begin maar eens. De helft vd installateurs werkt niet met die motoren, de andere helft vraagt tot 650 eur per luik.

Ik kan extra stoken en verluchten maar echt goed krijg ik dat hier toch niet hoor. We spreken hier trouwens over 285 bewoonbaar met daarboven een zolder die tot de punt 3,5m bedraagt. Begin maar te stoken.

We hebben een riante luxevilla zoals de makelaar het hier net omschreef maar in mijn ogen hebben we vooral een huis met te grote onbenutte ruimtes (bv. Enorme inkomhal) en niet de mogelijkheid om alles tot id puntjes goed te krijgen.

Het voordeel is dat we hier veel te weinig voor betaald hebben, de makelaar heeft nog geen prijs geplakt maar zelf met al onze kosten qua aannemers gaan we hier uitkomen met winst.

De opdracht wordt vooral uitkijken naar die nieuwbouw die aan al onze voorwaarden voldoet. Gelukkig kunnen we ondertussen hier perfect wonen.

Ik ben nochtans erg gericht op duurzaamheid. Ik ben er ook hard mee bezig, zo ben ik onder andere EPB-verslaggever. Tot slot hebben we zelf ook een Ingrijpende Energetische Renovatie achter de rug. Kost wel wat maar geen absurde dingen gedaan: vooral veel en goed geïsoleerd, vloerverwarming (weliswaar met gascondensatieketel) zodat je op lage temperatuur kan stoken, wel een ventilatiesysteem maar slechts een C(+), enzovoort. Niets extra-ordinairs maar wel een energie-efficiënt huis gecreëerd.

En toch... Eén van mijn beste vrienden heeft onlangs een nieuwbouw gezet waarbij de gevraagde inspanningen naar duurzaamheid (E-peil) nog een stuk verder gaan dan een Ingrijpende Energetische Renovatie. Als je daar dan in de praktijk ziet hoeveel kubieke meters isolatie en wat voor een massa technieken daar allemaal insluipen... :oink:

Met zijn geothermische warmtepomp, ventilatiesysteem D en alle aanverwanten staat de helft van zijn kelder vol met technieken. Een elektrische kast als ware het een middelgroot bedrijf, ki-lo-meters koperen kabels, tientallen tot honderden meters galvabuizen voor ventilatie, tientallen tot honderden meters koperbuizen aan leidingen, kilometers alpex-buizen, om nog te zwijgen van al de andere materialen, allerhande "high-tech" toestellen die daar staan te draaien, ...

Pas op, een streling voor het oog als ingenieur. Daar niet van. Maar het eerste wat in mij opkwam was niet "Wauw", maar waren de volgende zaken:
  1. Hoe kan de productie en ontginning van àl deze grondstoffen en toestellen (met bijhorende gecumuleerde CO2-uitstoot) nu ooit duurzaamheidsgewijs de verwarming van 1 huis rechtvaardigen?!
  2. Hoe kan die financiële kost ooit terugverdiend worden met uitsparingen op de energiefactuur?
  3. Complexiteit: Als die kerel ooit 's morgens opstaat en de kamertemperatuur zit onverwachts onder de gewenste temperatuur. Ik wens hem veel succes om dat nog vlug even te fixen voor hij naar het werk vertrekt. Begin daar eens aan uit te vlooien wat er scheelt. :wtf:
  4. Maintenance: Allemaal fantastisch als het nog nieuw is, maar alles slijt en verouderd op den duur. Daar kan héél veel aan kapot gaan. Zowel qua elektronica als ledingwerk, enzovoort. Als elke koppeling 0,1% kans heeft op lekken, maar het aantal koppelingen is x100...

Maar o wee als je in uw verbouwing een perfect raam recupereert en opnieuw wil gebruiken. Duurzaamheidsgewijs het beste wat je kan doen. Maar EPB-gewijs zul je zwaar afgestraft worden want je kan geen enkel stavingstuk meer voorleggen van dat oude raam. Dat is een groot hiaat in ons huidig systeem. Dit zet ook een grote rem op circulariteit.

Dat valt toch mee ?

1) die ventilatiebuizen dat gaat in principe 50 als het niet meer is jaar mee. Al ga je het om de 10-15 jaar eens moeten proper maken. Maar slijten doet zoiets niet. En ineens lekken of corroderen ook niet echt. er komt uiteindelijk maar lucht door.
Dat systeem zelf is uiteindelijk gewoon een ventilator in een bak met wat filtertjes ervoor. Echt geen spitstechnologie. En met een D beter dan dat C systeem.
2) geothermische verdien je niet op korte termijn terug. Maar de complexiteit is niet zoveel groter dan de L/W versie. Die boring inclusief de voorzieningen die erin zitten halen, zolang de aarde niet verschuift of zo, 75 jaar en meer. In principe zou je de boring dan ook moeten verdisconteren over zijn levensduur. En dan valt dat allemaal zeer goed mee. En is de L versie een slechter idee.
3) het enige waar je potentieel wat schrik voor moet of mag hebben is de vloerverwarming. Maar zo snel ga je daar ook geen lek in krijgen. Maar als je er een lek in krijgt is dat wel een pak makkelijker te vervangen dan een radiator. Maar het is nu ook niet alsof radiatoren zo snel stuk gaan. Mijn grootmoeder heeft nog altijd haar fonte radiatoren staan en die staan er al 50 als het geen 60+ jaar is ondertussen... en dat werkt nog altijd.

Natuurlijk als je begint met automatisatie, integratie en domotica. Ja deuh dan is het een straatje zonder einde. Maar aan al de rest als je het toestel gewoon gebruikt op zijn eigen. Dan valt dat allemaal mee. En is het uiteindelijk nog altijd een pak efficiënter als die grote kooi ijzer om een persoon van 80kg of zo voort te bewegen dat dan ook nog eens 10-25-50 - 90 - 200k€ kost.

Voor de rest als we enkel moeten doen wat we financieel terugverdienen... dan schiet er niet veel over en kunnen we ook beter stoppen met onze tijd hier te verdoen op een forum.

Ja ik ook zoiets. 13m3 gisteren. En verbruik 25000kwh per jaar. Ik vermoed dat je op 20.000-ish gaat eindigen wat ook typisch is voor jou grootte en isolatie als ik zo hoor.

Ik kan je priv een screenshot sturen als je wilt met verbruik per maand als je wilt vergelijken en de jouwe schatten.

EDIT: of ja er staat toch niks persoonlijks op:
Ik heb nu eens een week opgenomen en heb 80m3 verbruikt aan gas. Kan jij toevallig eens kijken hoeveel je nu deze week verbruikt hebt ?

Alvast bedankt!

Ik heb een vrij basaal jaren 50 huis zonder speciale snufjes. Het enige dat hier wat speciaal is dat mijn ouders niet hebben zijn elektrische rolluiken, bij mijn ouders zijn die manueel. Maar ik zit er ook gewoon op te wachten tot die elektrische rolluiken opeens niet meer gaan werken. Voor mij hoeft dat allemaal niet. Het is zoals je zegt, hoe meer technieken, hoe meer er kan verkeerd lopen.

Idem met verwarming. Ik verwarm met een hoogrendementsgasketel en radiatoren. Als we gaan slapen zetten we de thermostaat op 18°, als we thuis zijn drie of vier keer op de knop duwen en het verwarmt naar 20°. Het wordt niet eenvoudiger dan dat. En de stookkosten zijn minimaal als je niet alle ruimtes verwarmd, wij verwarmen enkel de leefruimtes (living en keuken). Dat was bij mijn ouders ook zo. Als het dan toch gaat over duurzaamheid is dat uiteindelijk het beste dat je kan doen: gewoon in de winter een trui aandoen en in de zomer je rolluiken naar beneden doen en alles is perfect in orde. Eventueel verwarm je nog een slaapkamer of bureauruimte bij als je er zit of neem je een lokaal warmte-element mee (bv een warmwaterkruik) of gebruik je een paar extra dekens, da's nog gezellig ook. Als je zo leeft heb je geen kubieke meters isolatie of wat er ook allemaal van technieken mogen zijn nodig.

Ale, er zijn mensen die omwille van ecologische of financiële redenen hun huis potdicht isoleren en in allerlei technieken investeren (al dan niet verplicht op basis van eerder keuzes: bv als je het volledig dicht isoleert kan je niet anders dan ook ventilatie steken) en dan eens er enorme hopen geld geïnvesteerd zijn, beslissen om in de winter hun volledig huis aan 23° te verwarmen om dan zo in putje winter binnen in korte broek en t-shirt te kunnen rondlopen. Dat is toch wat decadent. Doe dan al die investeringen niet en draag eens een trui he :biglaugh:

Ik heb een vrij basaal jaren 50 huis zonder speciale snufjes. Het enige dat hier wat speciaal is dat mijn ouders niet hebben zijn elektrische rolluiken, bij mijn ouders zijn die manueel. Maar ik zit er ook gewoon op te wachten tot die elektrische rolluiken opeens niet meer gaan werken. Voor mij hoeft dat allemaal niet. Het is zoals je zegt, hoe meer technieken, hoe meer er kan verkeerd lopen.

Idem met verwarming. Ik verwarm met een hoogrendementsgasketel en radiatoren. Als we gaan slapen zetten we de thermostaat op 18°, als we thuis zijn drie of vier keer op de knop duwen en het verwarmt naar 20°. Het wordt niet eenvoudiger dan dat. En de stookkosten zijn minimaal als je niet alle ruimtes verwarmd, wij verwarmen enkel de leefruimtes (living en keuken). Dat was bij mijn ouders ook zo. Als het dan toch gaat over duurzaamheid is dat uiteindelijk het beste dat je kan doen: gewoon in de winter een trui aandoen en in de zomer je rolluiken naar beneden doen en alles is perfect in orde. Eventueel verwarm je nog een slaapkamer of bureauruimte bij als je er zit of neem je een lokaal warmte-element mee (bv een warmwaterkruik) of gebruik je een paar extra dekens, da's nog gezellig ook. Als je zo leeft heb je geen kubieke meters isolatie of wat er ook allemaal van technieken mogen zijn nodig.

Ale, er zijn mensen die omwille van ecologische of financiële redenen hun huis potdicht isoleren en in allerlei technieken investeren (al dan niet verplicht op basis van eerder keuzes: bv als je het volledig dicht isoleert kan je niet anders dan ook ventilatie steken) en dan eens er enorme hopen geld geïnvesteerd zijn, beslissen om in de winter hun volledig huis aan 23° te verwarmen om dan zo in putje winter binnen in korte broek en t-shirt te kunnen rondlopen. Dat is toch wat decadent. Doe dan al die investeringen niet en draag eens een trui he :biglaugh:
Wat is de EPC van je huis?

Terug
Bovenaan