Biertopic!

Dat is dan ook geen Lambic, maar een tripel. Ze blenden wel geuzes, maar brouwen zelf geen lambik (ik denk dat ze die van Boon gebruiken).
Los daarvan, vond ik die wel redelijk ok en als ik mijn smaaknotities zaten daar wel wat typische lambicsmaken in, vermoedelijk door het gebruik van de vaten.

Op hun website staat: "Bersalis Tripel ripens during 22 months on wooden barrels and foeders in the Lambic cellars of Oud Beersel. Because of the presence of lactic bacteria and wild yeasts in the surroundings and the wooden barrels, the beer undergoes a spontaneous second fermentation."

Is idd geen Lambic Lambic, maar tijdens het drinken is dat toch waar je het mee gaat vergelijken. Deed mij een beetje denken aan Tuverbol, al vind ik die laatste wel beter.

Zonet voor het eerst de nieuwe Rochefort Tripel geproefd en ik ben teleurgesteld. Op zich wel lekker, kan ik me best inbeelden, maar niets voor mij. Te citrus-achtig.

Dit weekend deze eens getest:

En amaai aangenaam verrast!

Gisteren 3 biertjes gedronken van de Nederlandse brouwerij ‘t IJ.

Zatte Tripel van 8 graden
Natte Dubbel van 6 graden
Columbus, amber kleurige van 9 graden.

Zeer lekkere biertjes die gemakkelijk drinken.

Ben ook zo'n type dat altijd voor het plaatselijke ongekende bier gaat en zich graag laat verrassen.
Vroeger, toen er nog cafés waren, en je die kon bezoeken, zei ik dat ook altijd: "geef mij maar wat hier het lokale brouwsel is". En negen van de tien viel dat erg goed mee!

Hier een liefhebber van het betere blond bier (golden ale, tripel,...), en vooral van oude geuze.

Ben ook een tijd bezig geweest met alle soorten buitenlandse ipa's te drinken, maar moet zeggen dat ik ze wa beu aant worden ben
allemaal te eentonig en ze lijken dikwijls te hard op elkaar
Maar kvind het nog wel goed smaken voor af en toe ze
kzit zelf aan 1300 unieke op untappd
Buitenlandse bierstijlen (neipa, dipa, (BA)RIS, .... ) zijn goed, maar goeie Belgische stijlen (van goeie brouwerijen!) zijn zeker nie slechter vind ik..
Das toch iets waar België uniek in blijft.

Het heeft toch ook niet echt te maken met in welk land de bieren gebrouwen worden (afgezien van mss een lambik/oude geuze/etc omdat die gist in de lucht hangt op 1 plaats, maar dan nog, tegenwoordig kunnen ze die ook kweken, en mss ook het water dat gebruikt wordt)? Als je een goede brouwer uit België laat brouwen in pakweg Georgië zal die vermoedelijk nog steeds zeer goede bieren brouwen.
Ik weet ook niet of ik een bepaalde bierstijl (afgezien dan de typische Belgian style (ja dat is ook een bierstijl)) zou linken met een bepaald land. Ik heb al even goede IPA's gedronken afkomstig uit Slovenië als uit de USA.
Persoonlijk vind ik wel dat de grote Belgische brouwerijen die zich steeds weer op de borst kloppen dat België HET bierland bij uitstek is en dan de zoveelste saaie tripel lanceren veel last hebben van die navelstaarderij en met weinig nieuws en gedurfd op de markt komen. Ze springen dan soms eens op een hype (BA bieren, IPA, enz) maar dat is meestal niet zo goed van kwaliteit.
Ik vind dat er in het buitenland vaak veel interessantere, experimentelere bieren gebrouwen worden dan in België. Nu ik er over nadenk, drink ik zelfs bijna nooit nog iets dat in België gebrouwen wordt, afgezien van Orval, verschillende geuzestekers, Alvinne, Brussels Beer Project (en dat vind ik dan al minder van kwaliteit, maar wel altijd interessante brouwsels) en Brasserie De La Senne. Al de rest zoek ik in het buitenland (op Frankrijk na, daar heb ik echt nog nooit iets lekkers gedronken :) ).

België heeft een zeer rijke biercultuur en is daardoor ook wat te verwend om echt innovatief te zijn, al zijn er zeker brouwerijen in eigen land die boeiende bieren maken maar de grote hypes lijken allemaal uit het buitenland te komen. We hebben wel de luxe dat we in ieder café in België interessant bier kunnen drinken, dat is niet het geval in vele andere landen.

ik bedoelde eigenlijk dat andere landen zich vooral concentreren op ipa's (alle stijlen) en stouts
lekker he... maar de IPA's lijken hard op elkaar. Er zijn er weinig die ik echt onthou. Stout is iets anders.
En het klopt dat dat hier in België met alle dubbels en tripels hetzelfde is. Er zitten er veel eentonige bij.
Maar naar mijn mening zijn er in andere landen weinig goeie tripels en dubbels te krijgen.
Dat is iets waar Belgische brouwers beter in zijn, komt natuurlijk omdat hier veel meer dubbel en tripel brouwers zijn.
Zelfde voor quadrupel.
Daardoor blijft België wel uniek, en ook door Geuze natuurlijk.

DVDK 10 jaar geleden pioniers? Ik weet niet goed waarin dan? Ze brouwden puike dingen maar om dat nu pionierswerk te gaan noemen?
Ik vond de Struise 10 jaar geleden veel grotere, zoniet de grootste pioniers destijds. Helaas is dat nu verre van nog het geval. Het is hen naar het hoofd gestegen, kunnen niet om met feedback en blijven eigenzinnig hun zin doen. Overal wel altijd een uitleg voor, maar feit blijft dat de producten ondermaats blijven ivm vroeger.
10 jaar geleden barrel aged stouts en barleywine, ipa's en iets bittere bieren dan de standaard. Behalve struise kan ik bijna geen andere brouwerijen noemen die dat toen al deden als core business.
De struise, tjah ik weet ook niet wat er daar aan de hand is. Het laatste jaar hoor je daar ook niks meer van. Anders was Urbain zo bedrijvig op Facebook en niks meer. De kwaliteit is zeer hard achteruit aan het gaan. Vorige week nog 2 cuvee Delphine's naast elkaar geproefd. De oudere veel dikker en beter van smaak.

Iemand al de nieuwe Dulle Teve Riserva geprobeerd?
Ik heb 1 fles gekocht in de brouwerij een week of 3 geleden. 28€ 😅
Deze waren de dag zelf nog uitverkocht. Er waren amper 2 vaten van beschikbaar en velen zullen hem waarschijnlijk nog wat wegleggen (zoals ik) maar de recencies klinken veel belovend.

Nu zijn er in België enkele honderden brouwers, is de dichtheid ergens ter wereld zo groot?
Het klopt imho wel dat veel van die brouwers wat vast zitten in het pils-dubbel-tripel-specialeke stramien, maar moet je dat als nadeel bekijken?
Er zijn wel wat (vaak kleinere brouwers) die innovatief bezig zijn hoor, maar die komen hier wat moeilijker van de grond omdat naast de brouwers de drinkers hier ook wat conservatiever zijn. Wie kent er niet volk dat alleen maar Duvelkes drinkt en niks anders?!

Wie kent er niet volk dat alleen maar Duvelkes drinkt en niks anders?!
Om dan nog maar te zwijgen van Leffe :sick:

Maar je hebt gelijk, het heeft zeker ook te maken met de vraag. Er zijn nu eenmaal heel veel mensen die enkel willen drinken wat ze kennen (tripels, de gebruikelijke trappisten, enz). En maar blijven beweren dat België het bierland bij uitstek is! In realiteit zijn ze qua aanbod, experimenteren en kwaliteit al ver ingehaald door andere landen.

De struise, tjah ik weet ook niet wat er daar aan de hand is. Het laatste jaar hoor je daar ook niks meer van. Anders was Urbain zo bedrijvig op Facebook en niks meer. De kwaliteit is zeer hard achteruit aan het gaan. Vorige week nog 2 cuvee Delphine's naast elkaar geproefd. De oudere veel dikker en beter van smaak.
Zijn bedrijvigheid op Facebook was toch ook meer voer voor conflict dan iets anders. Hij kan niet om met kritiek en feedback, heeft overal een uitleg voor die vaak op niks slaat. Hij is ook zeer intelligent en kan het goed uitleggen, maar als je bieren op niks meer trekken, dan moet je het op een gegeven moment ook gewoon durven toegeven.
Ik snap het ook niet, uiteindelijk moet je toch gewoon maar een receptuur volgen?
Vroeger kocht ik standaard de nieuwe Pannepot, Black Albert en Cuvee Delphine. Nu doe ik dat niet meer, ik wacht de reviews op untappd af af en als het mij de moeite lijkt dan koop ik er mss nog eens eentje. Maar helaas... Hun laatste goede output voor mij was die eerste batch Blue Monk (en hoe lang is dat al niet geleden?), de Zombination-reeks en recenter nog die Robert The Great.

Zonet voor het eerst de nieuwe Rochefort Tripel geproefd en ik ben teleurgesteld. Op zich wel lekker, kan ik me best inbeelden, maar niets voor mij. Te citrus-achtig.
Ik heb die afgelopen weekend ook voor de eerste keer gedronken en ik was wel fan!
Maar je moet inderdaad wel van citrussmaken houden.

Hof Ten Dormaal vind ik ook wel nog een goeike, meestal drink ik hun bieren wel graag.
Den brouwer van Hof Ten Dormaal is ne maat van mij :). Op het zythos bierfestival dat elk jaar plaats vindt in Leuven mag ik alles ne keer proeven van hun bieren... Ne zure van Tildonk vindk ook echt goed van hun.

Terug
Bovenaan