Het heeft toch ook niet echt te maken met in welk land de bieren gebrouwen worden (afgezien van mss een lambik/oude geuze/etc omdat die gist in de lucht hangt op 1 plaats, maar dan nog, tegenwoordig kunnen ze die ook kweken, en mss ook het water dat gebruikt wordt)? Als je een goede brouwer uit België laat brouwen in pakweg Georgië zal die vermoedelijk nog steeds zeer goede bieren brouwen.
Ik weet ook niet of ik een bepaalde bierstijl (afgezien dan de typische Belgian style (ja dat is ook een bierstijl)) zou linken met een bepaald land. Ik heb al even goede IPA's gedronken afkomstig uit Slovenië als uit de USA.
Persoonlijk vind ik wel dat de grote Belgische brouwerijen die zich steeds weer op de borst kloppen dat België HET bierland bij uitstek is en dan de zoveelste saaie tripel lanceren veel last hebben van die navelstaarderij en met weinig nieuws en gedurfd op de markt komen. Ze springen dan soms eens op een hype (BA bieren, IPA, enz) maar dat is meestal niet zo goed van kwaliteit.
Ik vind dat er in het buitenland vaak veel interessantere, experimentelere bieren gebrouwen worden dan in België. Nu ik er over nadenk, drink ik zelfs bijna nooit nog iets dat in België gebrouwen wordt, afgezien van Orval, verschillende geuzestekers, Alvinne, Brussels Beer Project (en dat vind ik dan al minder van kwaliteit, maar wel altijd interessante brouwsels) en Brasserie De La Senne. Al de rest zoek ik in het buitenland (op Frankrijk na, daar heb ik echt nog nooit iets lekkers gedronken

).