Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, maximum leeftijd rond stemmen. Je kan zo overal beginnen. Je kan zo over veel zaken beginnen. Er zijn in de categorie van 40-jarigen ook idioten. En wat dan met het stemrecht van demente mensen of die een volmacht moeten geven (en dat volmacht kan misbruikt worden). Ik begrijp wel het punt. Maar het is zo in elke maatschappij dat er te veel belang gehecht wordt aan wat oudere mensen denken aan willen dan aan wat de jeugd wilt. Altijd al zo geweest. En nu met de vergrijzing nog meer dan anders. Catastrofaal wanneer het op issues als klimaatverandering aankomt, en wij de shit van een ander mogen opkuisen binnen 30-40 jaar.

Verder eigenlijk niet eens met de hervormingen die KnightsofCydonia voorstelt, op de federale kieskring niet na, maar daar is ook geen meerderheid voor te vinden. d'Hondt methode werkt nog altijd beste, al zou ik kiesdrempel afschaffen, alsook lijsten per provincie afschaffen, federale kieskring ofwel vlaamse kieskring. Provincies zijn in het algemeen waardeloos, mogen ze allemaal afschaffen. Veel geld dat naar daar gaat, en meest nutteloze dingen ooit en niemand die een fuck geeft om wie verkozen is in een provincie. Er zijn al zodanig veel regeringen, het is al zodanig complex, dat niveau is echt niet nodig. Want dan heb je gouverneurs die zich willen profileren tegenover de Vlaamse regering die dat ook dan nog eens tegenover de federale tracht te doen, maar ook een west vlaamse gouverneur die lijnrecht tegenover de Brugse burgemeester staat, en zich tracht te profileren op covid ten koste van de common sense, en omgekeerd. En al die burgemeesters denken plots dat ze het al mogen en dragen ook al maar bij aan het rijk der chaos waarbij elke gemeente zijn eigen coronamaatregelen bepaalt.

En als je denkt dat onze provincie de west vlaamse identiteit of taal verdedigt zit je er ook goed naast. Ze gaan in Frankrijk nog sneller west-vlaams onderwijzen dan hier, letterlijk, want het is letterlijk zo.

Laatst bewerkt:
Groen:
Scoort zowel positief als negatief met hun kerndossier: voor het eerst sinds lang lijkt een essentieel punt van hun programma na enkele jaren regering nog steeds kans op slagen te hebben, maar men zaagt goed aan de poten van hun minister.
Dat dossier gaat hun ondergang worden. Alles en iedereen is het erover eens dat ze de verkeerde beslissing hebben genomen en zo iedereen in een onmogelijk parket hebben gebracht.

De kiezer die op groen stemt zal tegen dan de impact van hun blunders hebben gerealiseerd en zullen hun afstraffen.

Voor de rest volg ik uw analyse ook maar half. Vooral het feit dat je SP.a niet durft te benoemen als karikatuur. Want dat is die partij echt geworden.
Ze hebben deze regering een heel belangrijk dossier in hun handen gekregen, dat ze matig hebben behandeld. Maar ik weet niet wie beter zou gedaan hebben.
Maar waar ze nu voor staan, wie hun sterkhouders zijn en of flitsende taal van hun voorzitter ook omgezet kan worden in stellen valt nog maar af te wachten. De kiezer is ook niet dom.

Dat dossier gaat hun ondergang worden. Alles en iedereen is het erover eens dat ze de verkeerde beslissing hebben genomen en zo iedereen in een onmogelijk parket hebben gebracht.
Euh? Waarom keren de andere partijen hun kar dan niet? "Alles en iedereen" klopt niet hoor.

Altijd grappig als mensen die geen enkele voeling hebben met een bepaalde partij en diens kiezers uitspraken doen over wat die kiezers zogezegd willen of vinden.

De kiezer die op groen stemt zal tegen dan de impact van hun blunders hebben gerealiseerd en zullen hun afstraffen.

Voor de rest volg ik uw analyse ook maar half. Vooral het feit dat je SP.a niet durft te benoemen als karikatuur. Want dat is die partij echt geworden.
Ze hebben deze regering een heel belangrijk dossier in hun handen gekregen, dat ze matig hebben behandeld. Maar ik weet niet wie beter zou gedaan hebben.
Maar waar ze nu voor staan, wie hun sterkhouders zijn en of flitsende taal van hun voorzitter ook omgezet kan worden in stellen valt nog maar af te wachten. De kiezer is ook niet dom.
Finaal wat gaat er gebeuren? In nood gaan we aankloppen bij de buurlanden en injecteren ze wel wat megawatts aan premium tarief in ons net.
En jan modaal gaat eens zagen dat zijn stroomfactuur wat hoger is en verder gaan met zijn leven.
Ik zie weinig verandering met hoe de situatie nu is. We betalen ook in verhouding met onze buurlanden al teveel voor elektriciteit.
Als er een ding is dat ik geleerd heb in de belgische politiek is dat er serieuze flaters mogen begaan worden eer de bevolking zijn stemgedrag gaat aanpassen.

Laatst bewerkt:
Recent 2 YouTube-adds gezien ter linkerzijde: één van PvdA, en één van Groen (met hun minister Tinne Van der Straeten die mensen richting hun YouTube kanaal probeert te lokken). Het verschil is duidelijk: dat eerste was sterk, dat tweede was buitengewoon zwak (net als die minister en haar belerende toontje).

Nu goed, ik heb ook geen positieve visie op Groen de laatste 10 à 15 jaar. Ze halen hier inderdaad hun anti-kernenergie slag thuis, maar maken hun klimaatverhaal daarbij eigenlijk ongeloofwaardig. Wat ze hier toepassen is de energie-variant van de verrottingstrategie die aan de N-VA werd verweten op communautair vlak.
Ik ben ook enorm teleurgesteld in Groen.

Ik ben heel bekommerd om de toekomst van onze planeet, maar heb het gevoel dat zij hierom niet geven en enkel hun hachje willen redden.

Gascentrales gaan verdedigen, je moet het maar durven als zogenaamde groene politicus ...

Ik erger me ook aan de pro-islam standpunten van Groen (promoten van hoofddoek, onverdoofd slachten,...). Ook hun standpunten over coronamaatregelen zijn me niet zo duidelijk (maar is ook niet hun bevoegdheid uiteraard). Nogal wat wappies in hun rangen heb ik de indruk.

Op lokaal vlak zal ik wellicht wel altijd op Groen blijven stemmen.

Euh? Waarom keren de andere partijen hun kar dan niet? "Alles en iedereen" klopt niet hoor.
Zoals ik zei zitten ze in een onmogelijk parket. De partijen in de regering hebben niet veel keuze meer dan de kat uit de boom kijken.
Hoe je het ook draait of keert zal dit zuiver op het conto van groen geschreven worden, een punt en beslissing van hun. Denk maar niet dat een CD&V of een VLD verantwoordelijk worden gesteld voor dit alles.

Er zullen nu nog mensen zijn die geloven dat groen hier de juiste keuzes heeft gemaakt. Maar de volgende verkiezen zijn nog ver.
Nu is de impact nog niet voelbaar, maar wacht tot 2024, dan zal de impact voelbaar en meetbaar zijn.
Denk dat het weinig tot de verbeelding spreekt dat de stroom duurder en minder groen gaat worden, wat mensen in de armoede gaat duwen of nog verder gaat duwen.
Als partij met een sociale ondertoon kan je dat toch moeilijk verkocht krijgen?

En wat hebben ze nog verwezenlijkt of gaan ze nog verwezenlijken? Kleine thema’s of punten voor een minderheid daar scoor je amper mee, het zijn net die grote thema’s die een indruk nalaten.

Woohoo, mijn eerste bijdrage voor Het belang van Limburg:

eergisteren bij het maken van een post in deze topic even berekend hoeveel zetels elke provincie krijgt en dat doorgestuurd naar HBVL omdat dit voor hen een effect heeft.

Maar in het algemeen zal Vlaanderen een zetel verliezen en Brussel (=Franstalige partij) er eentje winnen.

Ja, maar dat de croo toch nog moet gaan bedelen om de centrales open te houden is ook niet echt een goeie beurt maken hé....

Past bij de partij. Verhofstadt heeft destijds ook de kroonjuwelen van dit land uitverkocht om zijn wanbeleid te voeren.
Nu mag één van zijn blauwe "liberale" opvolgers gaan bedelen in Frankrijk.

Triest om te zien hoe die eerste figuur nog altijd in Europa poen mag scheppen - dan zwijgen we nog over de omkooppremies als "bijverdienste" naast z'n MEP-wedde - en zich een belerend toontje aanmeten ten opzichte van Oost-Europa.

De Roover die kritiek heeft op VDB omdat die laatste geen 'expansievat' voorziet in de zorg, en dan totaal niet kan antwoorden op de vraag hoe zoiets dan wel zou moeten georganiseerd worden. Grappig.

Maar ik post dit artikel vooral omwille van het volgende:

In de plenaire Kamer wordt al sinds 9 uur dinsdagochtend gedebatteerd over de begroting van volgend jaar. De algemene bespreking was rond 21 uur afgerond, sindsdien zijn de afzonderlijke ministers aan de beurt in de thematische besprekingen over hun eigen beleidsdomeinen.

Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke trad iets na 3 uur aan.

Ik snap dat dus niet he. Wat is het nut daarvan? Ik wantrouw toch echt besprekingen en beslissingen die genomen worden in het holst van de nacht na van die marathonvergaderingen.

De Roover die kritiek heeft op VDB omdat die laatste geen 'expansievat' voorziet in de zorg, en dan totaal niet kan antwoorden op de vraag hoe zoiets dan wel zou moeten georganiseerd worden. Grappig.

Maar ik post dit artikel vooral omwille van het volgende:

Ik snap dat dus niet he. Wat is het nut daarvan? Ik wantrouw toch echt besprekingen en beslissingen die genomen worden in het holst van de nacht na van die marathonvergaderingen.
Volledig mee eens trouwens.

Maar wat een snertvertoning van De Roover. Een minister van volksgezondheid, die aangesteld is in volle gezondsheidscrisis, zou een ‘expansievat’ moeten voorzien hebben in een sector die zonder dergelijk stelsel al handen te kort heeft. Het lef daarbij om gratuit de uitgestelde zorg rechtstreeks in FVDB zijn schoenen te schuiven. Dat terwijl de zorg als in zo goed als elk land verzuipt hebben wij nog steeds een (marginale) marge over gehouden.

Dit is plat oppositie voeren en heeft 0,0 met inhoud te maken. De waarheid is niet de waarheid omdat hij die deze verkondigt dit zelf gelooft.

Buiten de kwade toon, mooi antwoord van FVDB over de investeringen in de gezondheidszorg onder bewind van NVA.

Maar wat een snertvertoning van De Roover. Een minister van volksgezondheid, die aangesteld is in volle gezondsheidscrisis, zou een ‘expansievat’ moeten voorzien hebben in een sector die zonder dergelijk stelsel al handen te kort heeft. Het lef daarbij om gratuit de uitgestelde zorg rechtstreeks in FVDB zijn schoenen te schuiven. Dat terwijl de zorg als in zo goed als elk land verzuipt hebben wij nog steeds een (marginale) marge over gehouden.
FVDB vergelijkt daar wel appelen met peren, op het moment toen de NVA in de regering zat waren zij eindelijk (als eersten in lange tijd) bezig met de kosten wat onder controle te houden. Dat was op zich ook een prioriteit, gezin de enorme schuldenlast waar België al jaren mee torst. Het is maar logisch dat je dan ook de kosten gaan controleren in één van de duurste segmenten (gezondheidszorg).

Je kan hen nu moeilijk gaan aanwrijven dat ze indertijd maar losser hadden moeten omspringen met publieke financiën omdat er achteraf een Covid crisis kwam. Dat viel toen niet te anticiperen en kostenbeheersing was toen al van vitaal belang.

FVDB vergelijkt daar wel appelen met peren, op het moment toen de NVA in de regering zat waren zij eindelijk (als eersten in lange tijd) bezig met de kosten wat onder controle te houden. Dat was op zich ook een prioriteit, gezin de enorme schuldenlast waar België al jaren mee torst. Het is maar logisch dat je dan ook de kosten gaan controleren in één van de duurste segmenten (gezondheidszorg).

Je kan hen nu moeilijk gaan aanwrijven dat ze indertijd maar losser hadden moeten omspringen met publieke financiën omdat er achteraf een Covid crisis kwam. Dat viel toen niet te anticiperen en kostenbeheersing was toen al van vitaal belang.
Klopt niet.

Klopt niet.

Je moet hier wel een onderscheid maken tussen het "primair saldo" en "kosten onder controle houden". Het artikel zelf haalt die twee begrippen ook wat door elkaar. Het primair saldo is een (gecorrigeerd) resultaat van inkomsten(belastingen)-kosten, het kijkt dus niet enkel naar kosten. De regering Michel heeft wel degelijk meer bespaard maar die opbrengst is vooral naar minder belasting op arbeid gevloeid en minder naar het aanzuiveren van het begrotingstekort.

De regering Di Rupo vroeg meer belastingen en gebruikte dat geld om uit te geven, niet om het begrotingstekort aan te pakken. Geen van beiden heeft dus het begrotingstekort aangepakt, maar de ene heeft wel meer bespaard dan de andere.

Beiden hebben dus de staatsschuld niet aangepakt maar in een rijk land dat internationaal aan de top van de belastingdruk zit is een vrije veilige aanname dat je de inkomsten niet veel hoger meer kan duwen, het aanpakken van de kosten is een meer realistische piste en hoewel de regering Michel die staatsschuld niet heeft aangepakt heeft ze wel door die besparing wel wat financiële zuurstof in de begroting gestoken.

Die besparing kan ook een impact hebben op het intrestpercentage. Het artikel brengt aan dat de regering Di Rupo een hogere intrest moest betalen en ze wijzen dat toe aan de lange regeringsvorming maar voor schuldeisers gaat het uiteindelijk altijd om het risico dat de schuldenaar niet meer kan terugbetalen. Die daling van de intrest (meer dan de gemiddelde intrest) zou je ook op de hoed van het besapringbeleid van Michel kunnen steken, want hiermee heeft ze schuldeisers duidelijk gemaakt dat België nog steeds in staat is de schuld af te betalen en dat een hoge risicopremie dus niet nodig is.

Laatst bewerkt:
Zoals ook de voorgaande jaren, één van de boeiendste retrospectives op het politieke jaar zijn de Xmas-talks van Wouter Verschelden.

• N-VA: uiteraard de Wever - Verschelden was grappig genoeg vriendelijker voor de zwakke Jan Jambon dan dat het rechtsconservatieve Doorbraak deze week zélf was.
  • Vlaams Belang: Van Grieken
  • CD&V: Coens [enige die ik nog niet bekeken heb]
  • Vooruit: Kitir (Rousseau is nog in recovery na z'n operatie, maar Kitir is een goede vervanger imho)
  • Groen: Almaci
  • PvdA: Hedebouw
OpenVLD tekent niet present, waarschijnlijk vanuit enige wrok dat Wouter Verschelden en de zijnen zich niet aan de omerta hebben gehouden over de scheefpoeperij van hun dweil/premier De Croo junior zoals de staatsmedia en omgekochte staatsmedia van DPG dat gedaan hebben?

We zouden kunnen dromen van een een partijlandschap zonder de OpenVLD in 2024, met blauw onder de kiesdrempel, maar dat zal hopelijk net iets te veel gevraagd zijn.

Laatst bewerkt:
We zouden kunnen dromen van een een partijlandschap zonder de OpenVLD in 2024, met blauw onder de kiesdrempel, maar dat zal hopelijk net iets te veel gevraagd zijn.

Ik vind dat men eens mag nadenken over een cordon sanitaire rond OpenVLD.
De vele schandalen doen me het ergste vermoeden over de cultuur binnen de partij.
Is deze partij nog fit and proper ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven
136K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling