Bouw mij een SFF PC

Toratsuru

Active member
Crowdfunder FE
Beste Beyondgamers,

Ik zou graag een SFF PC willen bouwen. Budget is maximaal 1500 euro.
Kunnen jullie voor mij iets leuks samenstellen.

Een case die ik zeer mooi vind is de zwarte Fractal Terra, of de Fractal Mood, al is deze laatste blijkbaar qua noise en thermals niet zo top.

Ik wil jullie alvast bedanken voor de hulp!

Zou dan zoiets kiezen.

Perfecte combo om ook nog eens een deftige game te spelen op deftige settings.

Rekening gehouden met alle afmetingen, dus zou allemaal compatibel moeten zijn.

Ik denk het ook, maar de x700x heeft 8 cores en 16 threads en de x600x maar 6/12. Een 7000-serie cpu is 1 generatie ouder dan de 9000. Er is niet super veel verschil tussen de 7000 en 9000 generatie, maar er is wel wat verschil tussen een 6 en 8-core, afhankelijk van wat je precies wil doen met de pc.

Zolang je op 1440p zou gamen kunnen er weinig problemen komen.

Er is wel een kans dat als je een zware game op 1080p wil spelen dat er wel een kleine bottleneck kan ontstaan.

Die 7800XT is perfect om op 1440p te gamen.

Zou zelf wel kiezen voor minimum een 8-core. Tenzij je cheap een 7600X3D op de kop kan tikken.

Zou het niet beter zijn om een 7700 als cpu te nemen ipv de 9700x en dat verschil in kost te steken in een 9070?

Dit doordat de 9070 fsr4 zou kunnen gebruiken wat een significante meerwaarde zou zijn tov fsr3.1. En de 7800xt fsr4 niet ondersteund en dat ook nooit gaat doen ?

Je bent toch niet veel met 2 game vouchers voor monster hunter wilds. Al is de 9070 wel significant duurder (450 -> 700€) vb https://www.megekko.nl/product/1962...lor-REAPER-AMD-Radeon-RX-9070-16GB-Videokaart. Of je zou een 5060ti 16GB (niet de 8GB) kunnen overwegen (al is die in ruwe kracht iets minder sterk dan de 7800xt). In principe valt de 5070 af wegens 12 GB VRAM zou ik zeggen.

Zou het niet beter zijn om een 7700 als cpu te nemen ipv de 9700x en dat verschil in kost te steken in een 9070?

Dit doordat de 9070 fsr4 zou kunnen gebruiken wat een significante meerwaarde zou zijn tov fsr3.1. En de 7800xt fsr4 niet ondersteund en dat ook nooit gaat doen ?

Je bent toch niet veel met 2 game vouchers voor monster hunter wilds. Al is de 9070 wel significant duurder (450 -> 700€) vb https://www.megekko.nl/product/1962...lor-REAPER-AMD-Radeon-RX-9070-16GB-Videokaart. Of je zou een 5060ti 16GB (niet de 8GB) kunnen overwegen (al is die in ruwe kracht iets minder sterk dan de 7800xt). In principe valt de 5070 af wegens 12 GB VRAM zou ik zeggen.
Die €100 verschil in prijs tussen de 7700 en de 9700X zal het niet mogelijk maken de prijsbump van 7800XT naar 9070 te kunnen bekostigen. Budget is al zwaar uitgestrekt doordat mini-ITX wel wat duurder is.

Plus ook rekening houden met de max. afmetingen van die 9070 want anders gaat die Noctua koeler ook niet meer passen. De dikte, lengte en hoogte van GPU en CPU koeler beïnvloedt heel hard de hoeveelheid van plaats er in die case is.

ik heb hier op het buy and sell forum de cpu die ascari aanbevolen heeft gevonden, en op tweakers de psu, hopelijk met wat goed onderhandelen toch al een mooie korting op de nieuwprijs.

Voor de gpu zie ik niet direct prijswaardige alternatieven die rond dezelfde prijs zitten. Zou een paar weken wachten op de 9060 van amd aan te raden zijn?

Die €100 verschil in prijs tussen de 7700 en de 9700X zal het niet mogelijk maken de prijsbump van 7800XT naar 9070 te kunnen bekostigen. Budget is al zwaar uitgestrekt doordat mini-ITX wel wat duurder is.

Plus ook rekening houden met de max. afmetingen van die 9070 want anders gaat die Noctua koeler ook niet meer passen. De dikte, lengte en hoogte van GPU en CPU koeler beïnvloedt heel hard de hoeveelheid van plaats er in die case is.

Ah ja, had daar geen rekening mee gehouden.
Maar vond het wel belangrijk om in overweging te nemen, als die past.

Om die reden had ik ook expliciet de 5060ti 16GB toegevoegd indien de prijs toch vast is. of...

ik heb hier op het buy and sell forum de cpu die ascari aanbevolen heeft gevonden, en op tweakers de psu, hopelijk met wat goed onderhandelen toch al een mooie korting op de nieuwprijs.

Voor de gpu zie ik niet direct prijswaardige alternatieven die rond dezelfde prijs zitten. Zou een paar weken wachten op de 9060 van amd aan te raden zijn?

Is moeilijk om in te schatten hoe goed of slecht die zou zijn. Ik dacht gelezen te hebben dat de 9060 12GB VRAM zou hebben en de XT 16gb. En ik verwacht dat die wel in de geburen gaat komen van de 5060Ti. Maar prijszetting heb ik geen idee hoever die van MRSP gaat zijn. Terwijl de ti al eventjes uit is en dus mogelijks al wat getemperd is in kostprijs.

De 7800xt zou iets van een 17 - 20% sterker zijn dan de 5060Ti en ik gok ook de 9060XT ( maar dat is koffiedik kijken en eigenlijk nog afwachten tot de launch). Dewelke wel fsr4 en dergelijke hebben. Ik denk, maar is moeilijk om dat met zekerheid te zeggen (zou mij eerder baseren op iemand anders zijn mening) dat ik die zaken iets hoger zou achten, maar dan vooral voor de toekomstbestendigheid. Als ik de xt op de kop kan tikken voor 250 - 300€ ja dan zou dat ook weer anders zijn...

Maar mijn kennis is niet op het niveau van sommige anderen hier. Ik heb gewoon een tijdje aan het inlezen of ik in mijn rig gewoon een 5700x (ipv 1700x) ga steken en een 9070 (ipv vega 64) of ik toch niet een nieuwe PC ga bouwen. Maar ben er nog altijd zelf niet uit...

Is moeilijk om in te schatten hoe goed of slecht die zou zijn. Ik dacht gelezen te hebben dat de 9060 12GB VRAM zou hebben en de XT 16gb.
Er komt een 9060 XT 8GB en 16GB variant, zijn wel geruchten dat ze die 8GB variant uiteindelijk nog gaan schrappen om beter tegen de 5060/5060 Ti te kunnen concurreren.

Er komt ook nog een RX 9070 GRE met 12GB, maar die zou blijkbaar uitgesteld worden tot het najaar en nog niet zeker of die China only gaat zijn.

Laatst bewerkt:
Kan zijn dat die mss wel zou passen. Dan moet te TS nog een goeie €200 meer neertellen.
De tray met die 7700 was +/- 130€ goedkoper (195 ipv 329)-. Je kon een reaper vastkrijgen op dit moment via megekko aan 669€. Wat nog altijd prijzig is, dat geef ik toe als je rekening houdt met de msrp.

Waardoor het verschil van 200€ (469 -> 669) terugviel naar 70€ voor de build. Al klopt het niet 100% om het zo te bekijken. Het prijsverschil is en blijft nu eenmaal 200€.
Mogelijks dat men die 70€ er dan nog wel voor kon vinden.

Maar het blijft een significante meerprijs natuurlijk. En zo significant is het verschil nu ook weer niet. Maar die FSR4 leek mij gewoon belangrijker. Mogelijks zelfs belangrijker om in te binden op ruwe kracht en power maar wel ondersteuning te hebben voor DLSS4 of FSR4 met dan de 5060ti of de 9060XT (16 GB versie)

De tray met die 7700 was +/- 130€ goedkoper (195 ipv 329)-. Je kon een reaper vastkrijgen op dit moment via megekko aan 669€. Wat nog altijd prijzig is, dat geef ik toe als je rekening houdt met de msrp.

Waardoor het verschil van 200€ (469 -> 669) terugviel naar 70€ voor de build. Al klopt het niet 100% om het zo te bekijken. Het prijsverschil is en blijft nu eenmaal 200€.
Mogelijks dat men die 70€ er dan nog wel voor kon vinden.

Maar het blijft een significante meerprijs natuurlijk. En zo significant is het verschil nu ook weer niet. Maar die FSR4 leek mij gewoon belangrijker. Mogelijks zelfs belangrijker om in te binden op ruwe kracht en power maar wel ondersteuning te hebben voor DLSS4 of FSR4 met dan de 5060ti of de 9060XT (16 GB versie)

Klopt idd dat het prijsverschil de prestaties niet persé waard zijn. Met FSR4 (als dat goed werk met betere drivers in de toekomst) is idd wel een meerwaarde, imho. Maar als de TS meer wat casual games gaat spelen zou ik niet te snel op een 9070 springen.

Die 7800XT's zijn nog altijd heel goede 1440p kaarten. Al een paar systemen mee gebouwd en die zijn echt heel capabel.

Die kleine PC build is wel voorzien voor in de toekomst te upgraden, rekening te houden met de GPU's die max 2x 8-pin PCIe hebben. Meer connectoren heeft die SFX PSU niet.

Een 4070 Super zou ook wel deftige keuze zijn. Zijn zwaar in prijs gezakt en €100 verschil met een 7800XT qua prijs.

PSU zou dan wel vervangen moeten worden door een iets duurder model met 12vhpwr connector.

Klopt idd dat het prijsverschil de prestaties niet persé waard zijn. Met FSR4 (als dat goed werk met betere drivers in de toekomst) is idd wel een meerwaarde, imho. Maar als de TS meer wat casual games gaat spelen zou ik niet te snel op een 9070 springen.

Die 7800XT's zijn nog altijd heel goede 1440p kaarten. Al een paar systemen mee gebouwd en die zijn echt heel capabel.

Die kleine PC build is wel voorzien voor in de toekomst te upgraden, rekening te houden met de GPU's die max 2x 8-pin PCIe hebben. Meer connectoren heeft die SFX PSU niet.

Een 4070 Super zou ook wel deftige keuze zijn. Zijn zwaar in prijs gezakt en €100 verschil met een 7800XT qua prijs.

PSU zou dan wel vervangen moeten worden door een iets duurder model met 12vhpwr connector.

Ja ik wil niet slecht spreken over die 7800xt's. Dat zijn en blijven goede kaarten.

Ja had gekeken naar die super. Net zoals naar de 5070 en 4070 (desnoods 2de hands). Maar die hebben maar 12 GB VRAM. En dat leek mij naar de toekomst toe toch ook minder ideaal voor 1440. Of zo had ik toch gelezen.

Maar je hebt volledig gelijk dat als die maar wat casual games gaat spelen. Dan heeft die de 5070ti of de 9070 niet nodig. Maar dan voldoet waarschijnlijk ook wel de 4060ti of 9060 zo.

Probleem is natuurlijk wel dat hij de voeding al via tweakers gekocht heeft. Of dat lijkt toch het geval te zijn. Dus upgraden van voeding is nu ook niet zo evident meer.

Ja ik wil niet slecht spreken over die 7800xt's. Dat zijn en blijven goede kaarten.

Ja had gekeken naar die super. Net zoals naar de 5070 en 4070 (desnoods 2de hands). Maar die hebben maar 12 GB VRAM. En dat leek mij naar de toekomst toe toch ook minder ideaal voor 1440. Of zo had ik toch gelezen.

Maar je hebt volledig gelijk dat als die maar wat casual games gaat spelen. Dan heeft die de 5070ti of de 9070 niet nodig. Maar dan voldoet waarschijnlijk ook wel de 4060ti of 9060 zo.

Probleem is natuurlijk wel dat hij de voeding al via tweakers gekocht heeft. Of dat lijkt toch het geval te zijn. Dus upgraden van voeding is nu ook niet zo evident meer.

Had niet gezien dat hij die PSU en CPU tweedehands al reeds had gevonden.

Dan zou ik, imho, eventueel tweedehands een 9070 zoeken (rekening houdend met de hoogte, lengte en dikte van de kaarten).

GPU max length: 322 mm

GPU max width: 43 mm (Configured for Max CPU-Cooler)

GPU max height: 131 mm (Configured for Max CPU-Cooler)

Dus die Powercolor Reaper 9070 zou perfect passen.

Als hij die Noctua koeler zou kiezen zijn dit de max afmetingen die de GPU zou mogen hebben.

De TS kan altijd dat 12vhpwr adapter kabeltje gebruiken, dat bij een 4070 Super bijzit, zo kan hij toch nog een Nvidia kaart hebben, als hij wil.

12GB VRAM kan zeker nog wel een aantal jaar mee. Bij zwaardere games en hoge settings kan dat wel wat gelimiteerd worden qua performance.

de deal omtrend de PSU is wel nog niet rond,

Is er een ander PSU die je zou aanraden om toekomstbestendiger te zijn @Ascari ?
Voor de GPU zou ik wel willen gaan naar een 16GB VRAM om inderdaad iets langer mee te kunnen.

Om de prijs nog een beetje te kunnen drukken, zijn er andere mini itx cases die jullie zouden aanraden die mogelijks goedkoper zijn dan een Fractal Terra?

de deal omtrend de PSU is wel nog niet rond,

Is er een ander PSU die je zou aanraden om toekomstbestendiger te zijn @Ascari ?
Voor de GPU zou ik wel willen gaan naar een 16GB VRAM om inderdaad iets langer mee te kunnen.

Om de prijs nog een beetje te kunnen drukken, zijn er andere mini itx cases die jullie zouden aanraden die mogelijks goedkoper zijn dan een Fractal Terra?

Zou dan 1 van deze kiezen:

850W is misschien wel iets meer future-proof als je ooit wil upgraden, heeft ook ineens een 12vhpwr connector, als je ooit een Nvidia GPU wil kopen.

Je kan eventueel een CH170 DIGITAL Mini-ITX case kiezen. Kost een pak minder en is ook nog altijd deftig.

Voor dat budget heb je deze build:

Of een Fractal Design Define 7 Nano build. Daar kan je een gewone ATX voeding in kwijt en scheelt dus wel wat in prijs en er kan daarvoor in de plaats een 2TB SSD in het budget passen:

Edit: of anders een CPU generatie terug gaan, daardoor maak je wel wat budget vrij om toch een RX 9070 te hebben.

Qua prestaties ga je amper verschil merken tussen een 8700F en een 9700X, scheelt hooguit 10-15%.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan