Advies aankoop gaming pc (€2000 budget)

Enj0i^

Active member
Hi
Ik zou het echt enorm waarderen als iemand wat tijd wil vrijmaken om me verder te helpen!

Ik wil een nieuwe gaming pc samenstellen, maar na zelf wat onderzoek te doen, merk ik dat het nogal overweldigend is. Er zijn zoveel verschillende soorten RAM, CPU’s, enzovoort... Ik weet niet wat echt goed is en wat het geld waard is binnen mijn budget.

Belangrijk zaken om op te merken
  • Budget: €2000 max.
  • Liefst een CPU koeler fan, geen watercooling - hoe stiller de fan hoe beter
  • Ik mik om vlot in 1440p te kunnen gamen, 4k is minder belangrijk.
  • In die Fractal case zitten 3 front fans, hoe balanceer ik dat zodat de airflow juist is en er voldoende warme lucht weg kan langs de achterkant van de pc?
    • Airflow moet van voor naar achteren zijn, niet naar zij - onder of boven.
  • RGB is niet belangrijk en uitzicht van de onderdelen ook niet

Er zijn drie onderdelen waar ik op wil focussen, en daarnaast de zaken hierboven. De rest laat ik graag aan jullie over:
  • GPU: AMD 9070 XT (bij voorkeur de TAICHI of Nitro+)
  • Storage: Samsung M2 SSD 970 EVO PLUS 1TB (deze heb ik al)
  • Case: Fractal Meshify 3
Dus nog nodig:
- CPU - CPU Koeler - RAM - Moederbord - voeding - Extra koelers voor aan de achterkant?

Alvast héél erg bedankt in het geval iemand me zou helpen!

Zou dan zoiets kiezen.

Qua fan setup ga je niet alles naar achter kunnen laten gaan. Warmte zal de makkelijkste weg kiezen, naar boven, ook omdat je GPU al de warmte naar boven zal dumpen.

Dus je kan dan best die 2x 140mm fans bovenaan monteren en 1x 120mm fan achteraan, beide zijn toegevoegd in de lijst. In principe is die achteraan niet nodig want die Mugen 6 heeft al 2 fans. Kan altijd wel een beetje helpen voor sneller je warmte weg te krijgen uit de case.

Heb ook een extra SSD in de build gestoken die je kan gebruiken als bootschijf, omdat die 970 EVO Plus een PCIe 3.0 SSD en die Lexar is een PCIe 4.0.

Enigste dat je zou kunnen aanpassen is de CPU met een 9800X3D, wat niet zozeer noodzakelijk is en kost €100 meer. Waardoor je €50 boven je budget zal uitkomen.

Met deze build zal je jaren voort kunnen op 1440p.

Omdat het systeem zo stil mogelijk moet zijn, kan ik deze koeler echt aanraden:

Heb deze zelf pas gebruikt voor een AM4-upgrade en is by far de stilste CPU cooler die ik ooit gehad heb... 😮 Max 10 dB volgens de specs. Niet laten misleiden door de prijs, de reviews liegen er niet om. En dat zeg ik als iemand die vroeger steevast Noctua coolers wilde hebben. 🙂💸

Laatst bewerkt:
Zou dan zoiets kiezen.

Qua fan setup ga je niet alles naar achter kunnen laten gaan. Warmte zal de makkelijkste weg kiezen, naar boven, ook omdat je GPU al de warmte naar boven zal dumpen.

Dus je kan dan best die 2x 140mm fans bovenaan monteren en 1x 120mm fan achteraan, beide zijn toegevoegd in de lijst. In principe is die achteraan niet nodig want die Mugen 6 heeft al 2 fans. Kan altijd wel een beetje helpen voor sneller je warmte weg te krijgen uit de case.

Heb ook een extra SSD in de build gestoken die je kan gebruiken als bootschijf, omdat die 970 EVO Plus een PCIe 3.0 SSD en die Lexar is een PCIe 4.0.

Enigste dat je zou kunnen aanpassen is de CPU met een 9800X3D, wat niet zozeer noodzakelijk is en kost €100 meer. Waardoor je €50 boven je budget zal uitkomen.

Met deze build zal je jaren voort kunnen op 1440p.

Omdat het systeem zo stil mogelijk moet zijn, kan ik deze koeler echt aanraden:

Heb deze zelf pas gebruikt voor een AM4-upgrade en is by far de stilste CPU cooler die ik ooit gehad heb... 😮 Max 10 dB volgens de specs. Niet laten misleiden door de prijs, de reviews liegen er niet om. En dat zeg ik als iemand die vroeger steevast Noctua coolers wilde hebben. 🙂💸
Thx!

Is exact binnen mijn budget, dus lijkt me perfect!

Thx!

Is exact binnen mijn budget, dus lijkt me perfect!
Np, is zeker meer dan voldoende.

Imho, zou ik wel die Mugen 6 kiezen. Die 7800X3D kan wel warm worden onder hoge belasting. Die Freezer 36 lijkt mij wat minder geschikt voor zo'n highend CPU.

Ik heb die Freezer 36 ook overwogen maar vanwege de vaste positie van de fans (speciaal kliksysteem), en daardoor ook geen airflow over vrm heatsinks & ram, koos ik voor de Thermalright Assassin King 120 SE WHITE ARGB die een extra heatpipe en vergelijkbare koelprestaties heeft (ook een single tower) -- 't is een €5 meer doch slechts 1 fan+clip erbij.

De Thermalright Peerless Assassin 120 is een €10 duurder en zowat de beste aircooler (als prijs een factor is) maar wel dubbele tower dus kan over het ram hangen.

Voor die prijs vind je tweedehands wel af en toe straffere koelers.

Wat je koeling betreft, moet die van voor naar achter zijn of mag het ook gewoon van achter naar voor zijn?

Wat je koeling betreft, moet die van voor naar achter zijn of mag het ook gewoon van achter naar voor zijn?
Van achter naar voor zou slecht zijn. Want achteraan heb je geen stoffilters, dus trek je alles van stof naar binnen.

Voor 84euro meer zou ik er een 9800x3D in zetten gezien je nog budget over hebt. Dat ding is echt een monster en wordt wat minder warm dan de 7800x3D

Vraag 1:
Ik zie dat bepaalde onderdelen een beetje goedkoper soms zijn op Amazon.com.be.
Zouden jullie daar bepaalde zaken kopen? Of het houden op 1 grote order bij Megagekko?

Vraag 2:
Voor de CPU heb ik vermoedelijk nog thermal paste nodig, zit daar een verschil in of maakt dat echt niet uit wat je koopt?

Ik zou kopen waar het goedkoopst is. In mijn PC zitten stukken van 5 verschillende shops

Thermal paste zit normaal bij de koeler

Ik zou kopen waar het goedkoopst is. In mijn PC zitten stukken van 5 verschillende shops

Thermal paste zit normaal bij de koeler
Jep dat loont als de prijsverschillen groot genoeg zijn (minstens meer dan de verzendingskosten). Ik zou om 5 euro te besparen nu ook niet bij 5 verschillende webshops gaan bestellen.

Vraag 1:
Ik zie dat bepaalde onderdelen een beetje goedkoper soms zijn op Amazon.com.be.
Zouden jullie daar bepaalde zaken kopen? Of het houden op 1 grote order bij Megagekko?

Vraag 2:
Voor de CPU heb ik vermoedelijk nog thermal paste nodig, zit daar een verschil in of maakt dat echt niet uit wat je koopt?
Kopen waar het goedkoopste is.

Potentieel wachten tot 8 juli, wegens prime day. Mogelijks dat van sommige componenten nog een extra korting af gaat.

Pc uiteindelijk besteld zoals hier aangeven, maar met de 9800x3D CPU!

Helft op Megagekko, de andere helft op Amazon.com.be voor de Mobile vikings punten :p

Ik kan niet echt wachten op de prime day want mijn maat komt om samen de pc te bouwen op 10 juli. Dus wil het risico niet nemen dat ik dan net iets niet geleverd krijg.

Bedankt voor jullie hulp!

Terug
Bovenaan