Aankoopadvies: Gaming PC Budget €1500

Net eens gekeken: vorig jaar in mei DDR4 upgrade gedaan, 2x16GB. Dat heeft mij toen welgeteld 55 euro gekost. Diezelfde set geheugen kost vandaag 265 euro. En mijn nieuwe videokaart van vorig jaar (5060 Ti 16GB) is maar liefst 250 euro duurder dan wat ik betaald heb. 😮 Wist niet dat het zó erg was, dat moet ergens toch eens gaan stoppen?!
Mijn 2 kits van 2x 8GB DDR4 3600 zijn €100 per kit in prijs gestegen en mijn 5070Ti kost nu een goede €350 meer.

Chance dat ik die upgrade gedaan heb.
Het mag wel gaan stoppen.

Mijn 2 kits van 2x 8GB DDR4 3600 zijn €100 per kit in prijs gestegen en mijn 5070Ti kost nu een goede €350 meer.

Chance dat ik die upgrade gedaan heb.
Het mag wel gaan stoppen.

Mijn DDR5 kit is 280€ gestegen in prijs. https://www.megekko.nl/product/0/11...mh_GW5LvpMKsTB6nooX0nYQY5raFLmJBoCXRkQAvD_BwE
En mijn 9070xt kost een 150e meer (al lijkt het een tijdelijke daling, waardoor het initieel eerder meerprijs van 300€ was)

Het mag stoppen, maar ik verwacht het niet direct om eerlijk te zijn.

Mijn DDR5 kit is 280€ gestegen in prijs. https://www.megekko.nl/product/0/11...mh_GW5LvpMKsTB6nooX0nYQY5raFLmJBoCXRkQAvD_BwE
En mijn 9070xt kost een 150e meer (al lijkt het een tijdelijke daling, waardoor het initieel eerder meerprijs van 300€ was)

Vrees er ook voor. Zal dit jaar amper PC's bouwen, helaas.

Ja, ik verwacht dat ook niet onmiddellijk... Zelfs een eenvoudige computer als een Raspberry Pi is al fors gestegen in prijs...

Goei 2 weken geleden ook een Switch 2 aangeschaft "uit voorzorg", omdat ik vrees voor een prijsstijging dit jaar. Die geruchten worden ook luider en luider.

Ja, ik verwacht dat ook niet onmiddellijk... Zelfs een eenvoudige computer als een Raspberry Pi is al fors gestegen in prijs...

Goei 2 weken geleden ook een Switch 2 aangeschaft "uit voorzorg", omdat ik vrees voor een prijsstijging dit jaar. Die geruchten worden ook luider en luider.
Mijn switch ligt hier al zo goed als een jaar stof te verzamelen. Net zoals mijn Asus rog ally...

Dus ik ga geen switch 2 kopen. Al heeft het ook deels te maken met de nieuwe gekochte PC. Ik wacht wel op de switch 3 of zo :p.

Mijn switch ligt hier al zo goed als een jaar stof te verzamelen. Net zoals mijn Asus rog ally...
Dus ik ga geen switch 2 kopen. Al heeft het ook deels te maken met de nieuwe gekochte PC. Ik wacht wel op de switch 3 of zo :p.
Zeg ook niet dat je dat moet doen, maar ik wil maar aangeven dat het de moeite kan zijn om sommige aankopen niet uit te stellen. :)

Toch compleet ongezien wat voor impact die "AI boom" heeft op consumer electronics, erger dan de crypto mining craze met GPUs X jaar terug.
Mijn laatste 3 game PC's heb ik altijd samengesteld met budget <= 1200 euro voor enkel het systeem zonder peripherals met als doel >=60fps op UWQHD, maar dat is vandaag een bedrag waarmee je toch al wat compromissen moet sluiten voor een nieuwe PC...

Probleem is dat die inflatie in gpu prijzen ook niet meer ongedaan gemaakt is geweest, de prijzen waren wel gedaald na de crypto mining boom maar ze zijn niet meer geworden zoals voorheen.

Je gaat ook niet meer upgraden voor de fun of voor een beetje winst maar enkel als het absoluut niet meer anders kan. Een high end GPU kost al even veel als een volledig systeem vroeger, en geheugen kost nu meer als een CPU.

De RTX 2000 reeks en de prijsstijgingen daarna is toch ook wel greedy nvidia hoor.
Je betaalde meer voor toen nog vrij waardeloze RTX implementatie (lage fps), en later voor hun DLSS en AI gedoe.
DLSS bleek nuttig natuurlijk, en zo ook tensor cores voor AI workloads. Maar het dreef dus ook prijzen omhoog en nvidia begon meer en meer weg te stappen van de pure gamer markt.

Hoe een wanneer deze crisis zal uitdraaien weet ik ook niet. Consumer RAM zie ik wel nog dalen in prijs ipv altijd duur te blijven.
Vandaag zijn we idd wel verwend met krachtige hardware, het kan ook met minder en wat lagere fps in bepaalde games. Minder snelle upgrades doen zal een must zijn.

Ivm met nieuwe productie capaciteit vond ik dit

Mijn msi gaming gtx 1060 6Gb heeft 6 jaar dienst gedaan (1080p). En die gaat naar 2de pc boven op bureau voor office, multi media (en light gaming) in am4 syteem met 16GB ram.
M'n huidige sapphire pulse rx9060xt 16Gb van 390€ (en 380 op black friday nog) staat nu ook +100€ of meer.

Laatst bewerkt:
Prijzen gaan nog wel terug dalen na een tijd maar zullen nooit de prijzen van weleer bereiken. Ik vrees dat high-end gaming (nog) meer een niche wordt. Uiteindelijk gaan mensen langer doen met hun toestellen, met minder settings tevreden zijn en etc. Minder mensen gaan er nog hun hobby van maken. Eigenlijk zoals het op consoles ook is.

Die bedrijven liggen helaas niet wakker van de consumer pc markt.

Ik ga ervanuit dat mijn huidig systeem (i9 12900k, 64GB DDR5, RX 7900 XT, 5TB NVME opslag) nog veel jaartjes zal draaien vooraleer ik nog iets upgrade.

Laatst bewerkt:
De RTX 2000 reeks en de prijsstijgingen daarna is toch ook wel greedy nvidia hoor.
Je betaalde meer voor toen nog vrij waardeloze RTX implementatie (lage fps), en later voor hun DLSS en AI gedoe.
DLSS bleek nuttig natuurlijk, en zo ook tensor cores voor AI workloads. Maar het dreef dus ook prijzen omhoog en nvidia begon meer en meer weg te stappen van de pure gamer markt.

Is over het algemeen nog redelijk deftig gebleven.
Heb voor mijn Inno3D RTX 2080 iChill Frostbite in der tijd (net met release) ook een goeie €900 betaald, kwam incl. waterblok.

Mijn Inno3D RTX 5070Ti X3 OC had ik €870 betaald en dan nog €200 voor waterblok.

De 5080 kostte vorige jaar in juli rond de €1100. Is een prijsstijging van €200 op 7 jaar voor de xx80 modellen.

Is over het algemeen nog redelijk deftig gebleven.
Heb voor mijn Inno3D RTX 2080 iChill Frostbite in der tijd (net met release) ook een goeie €900 betaald, kwam incl. waterblok.

Mijn Inno3D RTX 5070Ti X3 OC had ik €870 betaald en dan nog €200 voor waterblok.

De 5080 kostte vorige jaar in juli rond de €1100. Is een prijsstijging van €200 op 7 jaar voor de xx80 modellen.
Het was idd niets buitensporig, post mining crisis. En inflatie speelt nu wel wat meer mee.

Afijn, de bang for the buck xx60 reeks is wel wat afgezwakt sindsdien.

Terug
Bovenaan