Gaming PC (twv 1500€-2000€)

Waelvis

Well-known member
Crowdfunder FE
Nu m'n vrouw ook meer en meer into gaming geraakt denken we eraan om te investeren in een nieuwe deftige game PC voor ons beiden. (Hebben ook elk een Steam Deck).

Ik ben er al een tijdje uit, dus ben niet 100% mee met hoe het er in PC landschap uit ziet tegenwoordig.
Na al wat rondkijken kwam ik uit op volgende build, zijn er zaken die jullie eventueel anders zouden doen?

1735291383349.png

Als het echt niet 'dringend dringend' is zou ik mss toch wachten op de RTX 50xx reeks die volgend jaar uitkomt.
Geruchten gaan voor een aankondiging bij CES 2025 wat over 2 weken is maar wanneer ze effectief op de markt komt weet ik nog niet. (Q1 2025 allezins).
Dit gaat de prijzen wss omgooien en als je dan beslist om toch nog voor een 4070 te gaan zal die hoogstwss wel goedkoper zijn.

Build ziet er goed uit. Zou wel een paar onderdelen aanpassen, zoals:

Voeding zou ik vervangen door deze:

Die heeft een 12VHPWR connector om Nvidia GPU's aan te sluiten op de voeding.
Anders moet je die via splitter aansluiten en dat ziet er niet uit.

Windows key aan de volle pot is ook niet nodig. Zijn key sites genoeg waar je maar voor €4,5 een key kan kopen.

Die 990 EVO Plus zou ik eventueel ook vervangen, er zijn wel wat mensen die problemen hebben met die SSD's. Waaronder iemand van hier waar ik recent een PC heb voor gebouwd.

Een NH-D15 voor een 9600X is ook wat overkill, kan perfect met een goedkoper model.

En zoals hierboven reeds gezegd is, zou ik idd wel even wachten op de release van de 5000-reeks.

Met het geld dat je bespaart kan je eventueel wel een 9700X kiezen.

Voor de rest geen opmerkingen.

Ik ga deze bumpen ipv een nieuw topic aan te maken. Bovenstaande PC indertijd gekocht als gezamenlijke game-PC. Maar m'n vrouw gamed er meer op dan we beiden gedacht hadden, dus wordt het tijd om mijn game-PC uit de oertijd (i7-3770k, GTX-970) ook te vervangen.

Bedoeling is een deftige PC die future proof is, en zonder te duur te worden.

Ik had hierbij op het eerste zicht aan dit gedacht.
  • CPU twijfel ik om evt voor de 7600X (-30€) of de 7600X3D (+140€) te kiezen
    • Verschil in prestaties tussen 7600x en 9600x is klein, maar 9600x verbruikt wat minder energie
    • Om te gamen lijkt de 7600X3D aan te raden, maar is het de meerprijs waard?
  • GPU twijfel ik om evt de RX9070 te kiezen (-110€), dit puur om evt een beetje te besparen, of is die 110€ het echt wel waard?
  • Voeding: is 850W voldoende?
  • Moederbord specifiek gekozen voor de 6 SATA-aansluitingen. (PC wordt ook als media-server en opslag familiefoto's en filmpjes gebruikt)
  • Case zit er niet bij, ik ga mijn Fractial Define R4 hergebruiken.

Edit: Of zijn er andere zaken die aan te raden zijn zonder significant duurder te worden?

Laatst bewerkt:
Ik ga deze bumpen ipv een nieuw topic aan te maken. Bovenstaande PC indertijd gekocht als gezamenlijke game-PC. Maar m'n vrouw gamed er meer op dan we beiden gedacht hadden, dus wordt het tijd om mijn game-PC uit de oertijd (i7-3770k, GTX-970) ook te vervangen.

Bedoeling is een deftige PC die future proof is, en zonder te duur te worden.

Ik had hierbij op het eerste zicht aan dit gedacht.
  • CPU twijfel ik om evt voor de 7600X (-30€) of de 7600X3D (+140€) te kiezen
    • Verschil in prestaties tussen 7600x en 9600x is klein, maar 9600x verbruikt wat minder energie
    • Om te gamen lijkt de 7600X3D aan te raden, maar is het de meerprijs waard?
  • GPU twijfel ik om evt de RX9070 te kiezen (-110€), dit puur om evt een beetje te besparen, of is die 110€ het echt wel waard?
  • Voeding: is 850W voldoende?
  • Moederbord specifiek gekozen voor de 6 SATA-aansluitingen. (PC wordt ook als media-server en opslag familiefoto's en filmpjes gebruikt)
  • Case zit er niet bij, ik ga mijn Fractial Define R4 hergebruiken.

Edit: Of zijn er andere zaken die aan te raden zijn zonder significant duurder te worden?

Qua CPU zou ik eerder neigen naar een 9700X, is zowat de beste allrounder van het moment, zonder de hoofdprijs te betalen voor een X3D.

Voor de rest geen opmerkingen, mobo, SSD, voeding en koeler zijn allemaal goed.
Zou misschien wel de PWM versie kiezen van die F12 fans.

Die XT kan je vergelijken met de 5070 Ti en de non-XT met de 5070. Dus qua prestaties liggen ze wel een beetje uitelkaar. Om de komende jaren op 1440p/4K te gamen kan je misschien wel beter dat klein beetje meer investeren en een XT kiezen.

850W is zeker voldoende tenzij je een 5080 of 5090 ooit zou willen, dan zou ik minstens 1000W kiezen. De Ryzen 9000-reeks verbruiken een pak minder dan de vorige generaties.

Qua CPU zou ik eerder neigen naar een 9700X, is zowat de beste allrounder van het moment, zonder de hoofdprijs te betalen voor een X3D.

Voor de rest geen opmerkingen, mobo, SSD, voeding en koeler zijn allemaal goed.
Zou misschien wel de PWM versie kiezen van die F12 fans.

Die XT kan je vergelijken met de 5070 Ti en de non-XT met de 5070. Dus qua prestaties liggen ze wel een beetje uitelkaar. Om de komende jaren op 1440p/4K te gamen kan je misschien wel beter dat klein beetje meer investeren en een XT kiezen.

850W is zeker voldoende tenzij je een 5080 of 5090 ooit zou willen, dan zou ik minstens 1000W kiezen. De Ryzen 9000-reeks verbruiken een pak minder dan de vorige generaties.
Thx!

Ik heb ondertussen gemerkt dat mijn Define R4 case niet groot genoeg is voor die 9070XT dus heb wat aanpassingen gedaan. Ik ga ook mijn opslag wat herorganiseren waardoor ik geen 6 HDD's nodig heb, maar met 4 wel toe kom. Hierdoor heb ik ook een ander, goedkoper moederbord genomen.

Mijn huidige PC ga ik ook aan onze jongste zoon geven, die gamed nu op een 12j oude gaming laptop die op sterven na dood is. Hierdoor heb ik een case toegevoegd, die komt incl casefans, dus de F12 fans heb ik geschrapt.

Op Reddit werd me aangeraden om RAM te vervangen door CL30 ipv CL36. Is dat de 15€ extra waard volgens u, of nutteloos?

Dan kom ik op deze build uit, aan 1859,65€.
Ook een Steam voucher van 20€ + 2x40€ korting bij Gamesplanet + 2x Steam voucher voor DOOM: The Dark Ages (Daarvan kan ik er wss 1tje hier verkopen?)

Thx!

Ik heb ondertussen gemerkt dat mijn Define R4 case niet groot genoeg is voor die 9070XT dus heb wat aanpassingen gedaan. Ik ga ook mijn opslag wat herorganiseren waardoor ik geen 6 HDD's nodig heb, maar met 4 wel toe kom. Hierdoor heb ik ook een ander, goedkoper moederbord genomen.

Mijn huidige PC ga ik ook aan onze jongste zoon geven, die gamed nu op een 12j oude gaming laptop die op sterven na dood is. Hierdoor heb ik een case toegevoegd, die komt incl casefans, dus de F12 fans heb ik geschrapt.

Op Reddit werd me aangeraden om RAM te vervangen door CL30 ipv CL36. Is dat de 15€ extra waard volgens u, of nutteloos?

Dan kom ik op deze build uit, aan 1859,65€.
Ook een Steam voucher van 20€ + 2x40€ korting bij Gamesplanet + 2x Steam voucher voor DOOM: The Dark Ages (Daarvan kan ik er wss 1tje hier verkopen?)

Die 9070XT is inderdaad wel een serieus beestje. Mits een HDD bay er uit te halen kan die wel passen. Een nieuwe case is natuurlijk wel beter 😅, ineens alles nieuw.

Vergeet niet dat die Asus case ook nog fans onderaan nodig heeft.
Je kan altijd een 360 AIO kopen en die bovenste fans onderaan plaatsen. Dan heb je ineens een deftige koeler en hoef je geen fans bij te kopen.

Als casual gamer ga je niet veel verschil merken tussen CL30 en CL36. Als er niet veel prijsverschil is kan je dat zeker wel overwegen. Is niet persé een grote meerwaarde, imho.

Build ziet er zeker goed uit, geen opmerkingen voor de rest.

Die code van Doom kan je enkel verkopen als iemand al een 5000-reeks Nvidia GPU gebruikt.

Vergeet niet dat die Asus case ook nog fans onderaan nodig heeft.
Je kan altijd een 360 AIO kopen en die bovenste fans onderaan plaatsen. Dan heb je ineens een deftige koeler en hoef je geen fans bij te kopen.

Zo een 360 AIO is een CPU-koeler, en dus ter vervanging van die "Thermalright Peerless Assassin 120 SE"?
Koelt die de case dan ook deftig mee?
Dus 3 fans onderaan voor intake, 1 fan achteraan voor exhaust + die 360AIO zou zeker goed genoeg moeten zijn qua koeling dan?

En welke zou je dan eventueel aanraden? Of maakt dat op zich niet zoveel uit?

Die code van Doom kan je enkel verkopen als iemand al een 5000-reeks Nvidia GPU gebruikt.

Die codes zitten bij dingen van ASUS. niet dat het mijn keuze zou beinvloeden, het zou alleen tof zijn als ik die zou kunnen verkopen :p

Zo een 360 AIO is een CPU-koeler, en dus ter vervanging van die "Thermalright Peerless Assassin 120 SE"?
Koelt die de case dan ook deftig mee?
Dus 3 fans onderaan voor intake, 1 fan achteraan voor exhaust + die 360AIO zou zeker goed genoeg moeten zijn qua koeling dan?

En welke zou je dan eventueel aanraden? Of maakt dat op zich niet zoveel uit?

Die codes zitten bij dingen van ASUS. niet dat het mijn keuze zou beinvloeden, het zou alleen tof zijn als ik die zou kunnen verkopen :p

Die 360 AIO, ipv die Peerless Assassin, kan je dan bovenaan plaatsen, de fans op de radiator zorgen dan voor exhaust van de warme lucht en zou zeker genoeg zijn voor koeling.

Die Arctic Freezer III 360 is 1 van de betere op de markt, zeker voor die prijs.
Qua koeling en geluid zijn die echt heel goed.

Die Asus AIO zal wrs wel dezelfde fans hebben dan je case, dus dat past qua rgb wel beter samen.

Zou wel minstens een 360mm AIO kiezen, vult de case mooi op en dan zit je zeker goed als je later naar een zwaardere CPU wil upgraden o.i.d.

Had niet gezien dat die bij Asus ook bijzitten 😅. Geen idee hoe die codes dan werken of welke voorwaarden dat er aan verbonden zijn.

Terug
Bovenaan