Aankoopadvies: Gaming PC Budget €1500

Furyan

New member
Hallo iedereen!

Na vele jaren gestopt te zijn met te gamen op een PC zou ik graag mij terug een gaming PC willen aanschaffen.
Dit aangezien ik FPS toch nog steeds een voorkeur geef op een PC dan op een console.
De bedoeling is dus echt om volop te gamen op deze PC en alles te kunnen draaien, momenteel staat Battlefield 6 alleszins al op de lijst om op deze pc te gamen.

Ik heb vroeger nog een gaming PC gehad maar die is ondertussen 15 jaar oud, deze is dus al lang op pensioen :tongue:
Hierdoor ben ik echter helemaal niet meer op de hoogte van de huidige markt en wat er tegenwoordig verstandig is om aan te kopen. Ik zie ook de bomen door het bos niet meer, vandaar dus mijn post.

Mijn budget is rond de €1500, moet ik iets meer uitgeven maar daardoor een grote prestatiewinst kunnen halen dan ben ik bereid meer uit te geven. Maar om bv naar €2000 te gaan zit niet binnen mijn budget. Ik zou eventueel willen kijken om deze build aan te kopen bij Black Friday of cybermonday en zo misschien nog lager in prijs te kunnen gaan, of misschien net een beter onderdeel te kopen.

een monitor heb ik momenteel al en dat is momenteel de volgende: https://www.bol.com/be/nl/p/lg-ultr...tgh=itSv9eGjOTPwP2pwvyxEzg.4_8.9.ProductTitle
Hier sluit ik ook mijn PS5 aan als ik eventueel wil gamen op mijn console. Heb nog altijd mijn TV die meer geschikt is voor de PS5 als ik meer naar kwaliteit wil gaan voor te gamen.

Op megekko staat er momenteel een build die wel rond mijn prijsklasse zit, maar wou voor de zekerheid toch eens jullie mening. mij zegt het momenteel niets of het de beste keuzes zijn voor mijn budget. ik zou graag ook toch een x aantal jaar verder kunnen met deze PC zonder volgend jaar al te moeten gaan upgraden.

Een muis en toetsenbord ben ik nog naar opzoek, eventuele aanbevelingen worden enorm geapprecieerd :bow:

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Die build ziet er eigenlijk zeker deftig uit.

Je zou wel op een paar onderdelen kunnen besparen zodat je bvb. een betere CPU kan kiezen en eventueel een betere case, met ook een zwaardere voeding. Zodat je in de toekomst je GPU zonder problemen kan upgraden.

Heb eens gekeken voor wat aanpassingen en ben op dit uitgekomen.

Die PC's komen niet voor gebouwd.

Qua muis en kb zoek je iets bekabeld of draadloos? Mechanische of gewone switches?

Indien je een review achterlaat (al heb ik geen idee hoe je die cashback effectief krijgt) krijg je 75€ cash back. 669 - 75€ tov de 579€ van de non XT voor de XFX is mogelijks ook nog een optie.
Hij had gezegd dat hij iets extra budget had. En het verschil na cashback is dan iets van een 15€ of zo. Ik zou denken dat het wel een haalbare kaart is.

In ieder geval sowieso te zien wat de aanbieding is tijdens black friday. Al heb ik twijfels dat voor de XT er zo massaal veel gaat voor afgaan om eerlijk te zijn.

Indien je een review achterlaat (al heb ik geen idee hoe je die cashback effectief krijgt) krijg je 75€ cash back. 669 - 75€ tov de 579€ van de non XT voor de XFX is mogelijks ook nog een optie.
Hij had gezegd dat hij iets extra budget had. En het verschil na cashback is dan iets van een 15€ of zo. Ik zou denken dat het wel een haalbare kaart is.

In ieder geval sowieso te zien wat de aanbieding is tijdens black friday. Al heb ik twijfels dat voor de XT er zo massaal veel gaat voor afgaan om eerlijk te zijn.
Is idd ook nog wel een optie. Als je effectief zoveel terug krijgt.

De BF en CM deals in België zijn echt voor te wenen. Zeker op nieuwe GPU's is dat praktisch onbestaande. Tenzij ze eerst de prijs omhoog draaien voor BF om nadien aan een 'lagere' (lees: dezelfde) prijs aan te bieden.

Edit: net eens gekeken naar die Rate Your Gear rebate. Blijkbaar krijg je gewoon een voucher tot €75 terug voor Gamesplanet (beetje zoals Kinguin en G2A). Dus geen cashback op je rekening.

Laatst bewerkt:
Is idd ook nog wel een optie. Als je effectief zoveel terug krijgt.

De BF en CM deals in België zijn echt voor te wenen. Zeker op nieuwe GPU's is dat praktisch onbestaande. Tenzij ze eerst de prijs omhoog draaien voor BF om nadien aan een 'lagere' (lees: dezelfde) prijs aan te bieden.

Edit: net eens gekeken naar die Rate Your Gear rebate. Blijkbaar krijg je gewoon een voucher tot €75 terug voor Gamesplanet (beetje zoals Kinguin en G2A). Dus geen cashback op je rekening.
Ik verwacht dat dit eerder gelijk gaat zijn met de prime deal opties.

Op oudere items of zo kan dat wat groter zijn (vooral zaken die ze uit hun inventaris willen). Misschien dat er wat deals te halen zijn op zaken zoals de voeding, processor, etc...
Maar op de GPU zoals je zegt acht ik de kans kleiner.

Ok bedankt. Om dat te checken. Aan hem om te bekijken of hij liever wat extra geld spendeert aan die XT of blijft bij de non XT en in de toekomst (3-4j) dat geld spendeert aan de upgrade. De non XT voldoet voor 1440p perfect aan zijn usecase (verschil is zo'n 4 - 10% verschil zonder zelf te overklokken).
Verbruikt ook minder voeding, is redelijk stil en dus niet echt nodig om de upgrade te doen.

Kortom aan hem om te kijken of hij er al een maand gebruik van wil maken of niet.

M.a.w. als ik hier dat zo goed lees is het eigenlijk niet echt de moeite om te wachten op de BF of CM kortingen? Wie weet zijn inderdaad tegen dan de prijzen opgeslagen of iets gelijkaardig...

Betreft de GPU ja, als deze het extra geld waard is waarom niet zou ik zeggen. €90 verschil op een budget van €1500 is nu de wereld ook niet, zeker als het toekomst gericht beter is om deze GPU te nemen?
Die build ziet er eigenlijk zeker deftig uit.

Je zou wel op een paar onderdelen kunnen besparen zodat je bvb. een betere CPU kan kiezen en eventueel een betere case, met ook een zwaardere voeding. Zodat je in de toekomst je GPU zonder problemen kan upgraden.

Heb eens gekeken voor wat aanpassingen en ben op dit uitgekomen.

Die PC's komen niet voor gebouwd.

Qua muis en kb zoek je iets bekabeld of draadloos? Mechanische of gewone switches?
Alvast bedankt voor de aanpassingen! Verschoot er van wat verschil er van prijs kan zijn door een ander merk te nemen. Is er een reden waarom je een andere behuizing genomen hebt? Vond die vorige net iets mooier ogen, maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Om op je vraag nog te antwoorden i.v.m. muis en toetsenbord. Ik wil zowieso bekabeld, ik zat er gisteren nog naar te kijken voor een mechanisch of gewone switches toetsenbord.. ik ben gewend om momenteel op een laptop te werken dus zo een toetsenbord vind ik wel aangenaam, maar dan lees ik weer dat deze toetsen "sneller" verslijten dan een mechanisch toetsenbord? Vroeger had ik een toetsenbord met een ondersteuning onder voor de pols en dat vond ik aangenaam. Ik zoek dus eigenlijk een toetsenbord dat niet te hoog uitkomt want dat gaat voor mij denk ik niet prettig liggen.

Qua muis heb ik vroeger een logitec MX400 gehad (ondertussen ook al een oud beestje) dus een muis die ook zowat deze vorm heeft, heeft wel mijn voorkeur. ik heb zelf niet zo kleine handen en wil ook een muis dat mijn hand niet op verkrampt zit. Kameraad van mij heeft een Logitech G502 HERO en is daar zeer tevreden van. ik zoek dus ook iets in deze trend qua ligging van mijn hand.

Hier vind je info over grotere muizen

Ik heb een polssteun van ergonomique, in leder

Kan ik niet meer missen en zo veel beter nog dan keybords met pvc polssteun. Kost wat, maar gaat al bijna 10 jaar mee met dagelijks gebruik hier. En is nog steeds goed!

M.a.w. als ik hier dat zo goed lees is het eigenlijk niet echt de moeite om te wachten op de BF of CM kortingen? Wie weet zijn inderdaad tegen dan de prijzen opgeslagen of iets gelijkaardig...

Betreft de GPU ja, als deze het extra geld waard is waarom niet zou ik zeggen. €90 verschil op een budget van €1500 is nu de wereld ook niet, zeker als het toekomst gericht beter is om deze GPU te nemen?

Alvast bedankt voor de aanpassingen! Verschoot er van wat verschil er van prijs kan zijn door een ander merk te nemen. Is er een reden waarom je een andere behuizing genomen hebt? Vond die vorige net iets mooier ogen, maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Om op je vraag nog te antwoorden i.v.m. muis en toetsenbord. Ik wil zowieso bekabeld, ik zat er gisteren nog naar te kijken voor een mechanisch of gewone switches toetsenbord.. ik ben gewend om momenteel op een laptop te werken dus zo een toetsenbord vind ik wel aangenaam, maar dan lees ik weer dat deze toetsen "sneller" verslijten dan een mechanisch toetsenbord? Vroeger had ik een toetsenbord met een ondersteuning onder voor de pols en dat vond ik aangenaam. Ik zoek dus eigenlijk een toetsenbord dat niet te hoog uitkomt want dat gaat voor mij denk ik niet prettig liggen.

Qua muis heb ik vroeger een logitec MX400 gehad (ondertussen ook al een oud beestje) dus een muis die ook zowat deze vorm heeft, heeft wel mijn voorkeur. ik heb zelf niet zo kleine handen en wil ook een muis dat mijn hand niet op verkrampt zit. Kameraad van mij heeft een Logitech G502 HERO en is daar zeer tevreden van. ik zoek dus ook iets in deze trend qua ligging van mijn hand.
BF en CM deals in België zijn echt niet zoals het in de US is. Is al jaren zo.

Je moet maar eens wat screenshots nemen van producten voor de PC die je wil en binnen een maand nog eens vergelijken. Ga je zien dat die prijs nog altijd hetzelfde is of vaak zelfs hoger gaat om zogezegd die BF en CM 'korting' te geven naar de orginele prijs.

9070XT is wel een powerhouse, dus als je daar budget kan voor vrijmaken zou ik, eerlijk gezegd, dat wel doen. Met een 9070 ga je ook zeker voldoende aan hebben. Zelfs in de zware games.

NZXT cases hebben een betere afwerking en vaak ook betere fans en betere kabelmanagement achterin.

Een case van €75 incl fans laat vaak aan de wensen over qua afwerking. Al vaak mijzelf gesneden aan scherpe randen van de case omdat sommige daar op wilde besparen.

Slecht gaat die Chieftec niet zijn, maar is idd persoonlijke voorkeur.

Corsair heeft wel deftige keyboards met een palmrest incl. De K55 RGB komt niet met Mechanische switches maar is zeker wel heel deftig. Anders betaal je voor een Mechanische Corsair wel een premium.
Of zoals de Logitech G512 die heeft wel Mechanische switches en qua prijs is die nog vrij deftig. Voor low profile switches moet je al wel wat zoeken. Niet elke fabrikant maakt zo'n modellen. Steelseries Apex kb's komen ook in LP en Keychron heeft er ook zo een aantal.

Qua muis zijn de Glorious muizen wel heel goed, heel licht ook en deftige specs.

Als je bekabelde muis wil: endgame op1 8k. Simpel. Beste muis op de markt met laagste click to screen latency en dat voor 79 eur.

Keyboards wegblijven van corsair en co. Gewoon overpriced. Vaak ABS keycaps, slechte stabs en verschrikkelijk geluid. Koop je beter een ducky of nog beter, iets met optische/magnetische switches zoals een Wooting of Lemokey L5. Die bordjes hebben tevens 8K polling rate voor nog lagere input latency.

Mensen die van plan zijn om een PC te kopen, best nu nog doen. Grafische kaarten gaan in de toekomst ook nog stijgen eerder in prijs:

AI en Data centers pesten de gamer alweer. De focus bij veel producenten ligt nu daarop, ipv bij DDR5 (en 4) RAM. En GDDR GPU geheugen nu ook zeer binnenkort.

Was toch van plan voor half december een stevige upgrade te bestellen, zal de mid range gpu dees week maar al in huis halen.

Yep, de RAM prijzen blijven maar stijgen tegen de sterren op.

Blij dat ik week of 3 geleden 2dehands nog een 2x32GB DDR5 kit gekocht heb voor 120 EUR 😁

Laatst bewerkt:
Yep, de RAM prijzen blijven maar stijgen tegen de sterren op.

Blij dat ik week of 3 geleden 2dehands nog een 2X32GB DDR5 kit gekocht heb voor 120 EUR 😁
Lol, net even gechecked. Mijn ram is van 128 euro naar 299 euro gegaan... Kheb mijn pc september ineengestoken...

Lol, net even gechecked. Mijn ram is van 128 euro naar 299 euro gegaan... Kheb mijn pc september ineengestoken...
Zou komen door enerzijds de AI craze en anderzijds een reductie in productiecapaciteit doordat er een tragere vraag was dan men had verwacht. Tijdens Corona was de vraag hoog, zijn ze in overproductie gegaan want het verkocht toch. Nu wat minder en reactie.

Er komt waarschijnlijk (of is al aangebroken) weer een periode aan waar pc's bouwen onbetaalbaar gaat worden. Van de reports die ik gelezen heb is de gehele geheugen productie van 2026 al opgekocht/besteld door de AI datacenters craze. Je zit dan ook nog eens met de impasse dat ze deze zomer de DDR4 productie hebben stopgezet, dus dat is ook geen alternatief meer voor de gamer. Die worden ook al gescalpd.

Nvidia stelt hun 5000 Super reeksen stilletjes uit omdat GDDR7 enorm duur aan het worden is, AMD heeft al gerapporteerd dat GPU's in prijs gaan stijgen de komende maanden.

Alle prijzen gaan 2dehands dus ook enorm doorstijgen, wat die markt ook onmogelijk maakt voor de casual pc gamer. Het worden geen leuke tijden. Het is nu niet alleen de GPU markt maar ook nog eens het RAM geheugen. Je moet op 2dehands.be al eens gaan kijken naar de zoekertjes in het DDR5 segment 🥲.

Laatst bewerkt:
Allez dat belooft weer voor de PC gamer ...
Tot voor kort kostte RAM geheugen nog geen zak. Had ge toen wat RAM gekocht dan was het een goede belegging geweest.

Off Topic:

Waarom zijn de prijzen van de RAM geheugen enorm gestegen?
Ik heb in Mei dit jaar een Game PC gebouwd. Mijn RAM geheugen kostte toen 124,90 Euro, maar nu kost het bij Megekko 399 Euro en bij Alternate 419 Euro.

Terug
Bovenaan