Advies game pc 1200 euro

StannekeS

Crew Member
Crowdfunder FE
De zoon wilt een game pc kopen van zijn spaargeld. Aangezien dat niet genoeg gaat zijn willen we zijn budget opkrikken naar 1200 euro.

Ik ben al 15 jaar niet meer thuis in de game pc wereld, dus kom ik hier advies vragen wat een ok systeem is voor dat geld. Is 1200 uberhaupt genoeg? Kunnen we daar iets mee?

Lokale gamepc boer eens gebeld, maar die spreekt over een minumum budget van 1800 euro. Dat gaan we er niet aan geven, dus vandaar deze vraag.

Voor €1200 (enkel de PC, zonder randapparatuur) kan je zeker wel iets samenstellen. Weliswaar boet je dan een klein beetje in op kwaliteit, maar prestaties zullen er zeker wel zijn.

Perfecte 1440p instap build voor de komende jaren zeker goed te zitten en nog een goede basis te hebben om in de toekomst ooit te upgraden.

Met €1200 kom je zeker al een heel eind. 2 jaar geleden een PC van ong. €1000 ineen gestoken voor mijn zoon die nu 15 is. Ik heb hem nog altijd niet horen klagen dat zijn PC te traag of te oud is. Speelt wel ‘maar’ op 1080p en geen HDR maar is blijkbaar goed genoeg.

Met €1200 kom je zeker al een heel eind. 2 jaar geleden een PC van ong. €1000 ineen gestoken voor mijn zoon die nu 15 is. Ik heb hem nog altijd niet horen klagen dat zijn PC te traag of te oud is. Speelt wel ‘maar’ op 1080p en geen HDR maar is blijkbaar goed genoeg.
Ik heb tot op mijn 37ste op 1080p gespeeld, moet toch voldoende zijn voor een tiener lijkt me :p

Probleem met hogere resoluties is ook dat je dan ook vlugger moet upgraden. Dus als je krap bij kas bent beter 1080p gaan.
Het ziet er dan wel wat minder scherp uit, maar als je een kleiner scherm hebt en/of niet meer gewoon bent dan mis je 1440p of 4K ook niet :)

Voor €1200 (enkel de PC, zonder randapparatuur) kan je zeker wel iets samenstellen. Weliswaar boet je dan een klein beetje in op kwaliteit, maar prestaties zullen er zeker wel zijn.

Perfecte 1440p instap build voor de komende jaren zeker goed te zitten en nog een goede basis te hebben om in de toekomst ooit te upgraden.

Ik zou die kaart vervangen door deze :

ter voorbeeld.
Rekening houdende met ondersteuning voor FSR4 en het feit dat de kwaliteit in RT (raytracing) hier beter gaat zijn.
En je duikt dan ook nog onder de 1200€.

Al is de 7800xt op het gebied van ruwe prestaties wel beter.
Al is dit ook nog een optie en nog eens 20€ goedkoper. https://www.megekko.nl/product/1962...olor-Reaper-Radeon-RX-9060-XT-16GB-Videokaart

Ik zou die kaart vervangen door deze :

ter voorbeeld.
Rekening houdende met ondersteuning voor FSR4 en het feit dat de kwaliteit in RT (raytracing) hier beter gaat zijn.
En je duikt dan ook nog onder de 1200€.

Al is de 7800xt op het gebied van ruwe prestaties wel beter.
Al is dit ook nog een optie en nog eens 20€ goedkoper. https://www.megekko.nl/product/1962...olor-Reaper-Radeon-RX-9060-XT-16GB-Videokaart

Denk niet dat ne kleine met een eerste game PC gaat kijken naar FSR4 en RT.

Die ga waarschijnlijk toch wat Fortnite, Minecraft e.d. spelen.

Voor die 20% dat de 7800XT beter is zou ik gewoon die 7800 XT kiezen. Raw performance vind ik, imho, nog altijd belangrijker dan FSR4 en RT.

En als ge dan de nieuwste gen wilt met FSR4 of DLSS 4 kunde beter een 5060Ti 16GB kiezen. Presteert beter in de meeste games dan een 9060XT.

Laatst bewerkt:
Denk niet dat ne kleine met een eerste game PC gaat kijken naar FSR4 en RT.

Die ga waarschijnlijk toch wat Fortnite, Minecraft e.d. spelen.

Voor die 20% dat de 7800XT beter is zou ik gewoon die 7800 XT kiezen. Raw performance vind ik, imho, nog altijd belangrijker dan FSR4 en RT.

En als ge dan de nieuwste gen wilt met FSR4 of DLSS 4 kunde beter een 5060Ti 16GB kiezen. Presteert beter in de meeste games dan een 9060XT.

Ok, heb voorlopig nog een lichte bias voor AMD als underdog tov nvidea.
En was 60€ goedkoper. Maar de marge is er in het budget, dus zou een piste zijn.

Maar als ik moest kiezen tussen de 7800xt of de 5060 ti zou ik toch die 5060 ti (16GB) kiezen.

Ok, heb voorlopig nog een lichte bias voor AMD als underdog tov nvidea.
En was 60€ goedkoper. Maar de marge is er in het budget, dus zou een piste zijn.

Maar als ik moest kiezen tussen de 7800xt of de 5060 ti zou ik toch die 5060 ti (16GB) kiezen.
Die 5060 Ti is zeker ook wel een deftige keuze t.o.v. die 7800XT, zeker met 16GB.
Met DLSS 4 kom je al een pak verder dan FSR4, imho.

Lokale gamepc boer eens gebeld, maar die spreekt over een minumum budget van 1800 euro.
Man man.. Willen die mensen wel iets verkopen vraag ik mij af, of kennen ze er echt niets van.

Voor 1200 EUR (en minder) kan je toch een ideale game pc samenstellen voor een beginnende gamer, die gaat zelfs in de 7e hemel zijn met alle suggesties van hierboven.

Man man.. Willen die mensen wel iets verkopen vraag ik mij af, of kennen ze er echt niets van.

Voor 1200 EUR (en minder) kan je toch een ideale game pc samenstellen voor een beginnende gamer, die gaat zelfs in de 7e hemel zijn met alle suggesties van hierboven.
Heeft vooral te maken met upselling. Wat veel gebeurd in zo'n lokale PC winkels (van kleine zelfstandigen).

€1800 is wel een pak erover. €1300-1400 had wat realistischer geweest.

De zoon heedt 600 euro gespaard. Wij verdubbelen het nog. Had die kerel gezegd 1300-1400, dan hadden we dat ook nog wel bij gegeven en daar langs gegaan. Nu, No way...

In alle geval, bedankt voor alle tips iedereen.

Heeft vooral te maken met upselling. Wat veel gebeurd in zo'n lokale PC winkels (van kleine zelfstandigen).

€1800 is wel een pak erover. €1300-1400 had wat realistischer geweest.
meestal zijn de mensen die naar daar gaan vrij onwetend en maken ze dus daar gebruik van. Mensen die opzoeken en op forums navragen zien die volgens mij niet als potentiele klanten.

meestal zijn de mensen die naar daar gaan vrij onwetend en maken ze dus daar gebruik van. Mensen die opzoeken en op forums navragen zien die volgens mij niet als potentiele klanten.
Uiteraard is dat vaak ook wel het geval. Maar als ge een fixed budget hebt zouden ze daar wel rekening mee moeten houden.

Was vroeger toch zo toen ik bij Alternate werkte. Je moest altijd rekening houden met de budgetten en wensen van de klant.

Wat upselling (kwam sowieso ook voor) doen was vaak in het voordeel voor de klant, maar €600 meer proberen af te luizen van de klanten is echt overdreven.

Zelfs voor randapparatuur bij te rekenen is dat max €200-300 extra voor een simpele muis, kb en scherm.

Terug
Bovenaan