Aankoopadvies: Gaming PC Budget €1500

Alle drivers correct geïnstalleerd? Gebruik je de audio jack vooraan of usb? Achteraan al geprobeerd?
usb was achteraan (1 van de 14 slots, de 3.0 highspeed weliswaar, beetje overkill voor audio)
ik heb nog niet naar drivers gekeken, hdmi uit de gpu naar receiver geeft een hell aan kraken, beeld is ok;
geeft windows geen notificatie als er drivers zijn?

usb was achteraan (1 van de 14 slots, de 3.0 highspeed weliswaar, beetje overkill voor audio)
ik heb nog niet naar drivers gekeken, hdmi uit de gpu naar receiver geeft een hell aan kraken, beeld is ok;
geeft windows geen notificatie als er drivers zijn?
Je kan best die drivers van de website van je moederbord downloaden en installeren. Windows installeert enkel Generic drivers voor Audio, LAN, Wifi, BT en GPU.

Audio, LAN, WLAN+BT en Chipset drivers kan je hier van downloaden.

AMD 9070XT drivers kan je hier downloaden.

De correcte drivers installeren kan al veel problemen oplossen.

Check je geluid ook eens zonder receiver als het na de drivers blijft kraken.
Drivers geupdatet en momenteel op usb audio geschakeld. nog gekraak.
Vooral tijdens games gekraak, dus ik dacht buffer size. doet niets.

Een snelle google toont een groot aantal problemen met windows 11 en audio.

Vreemd gedoe wel, wat kan ik nog aanpassen/testen?

Drivers geupdatet en momenteel op usb audio geschakeld. nog gekraak.
Vooral tijdens games gekraak, dus ik dacht buffer size. doet niets.

Een snelle google toont een groot aantal problemen met windows 11 en audio.

Vreemd gedoe wel, wat kan ik nog aanpassen/testen?
Heb je deze Realtek 8922 ACX driver for LE Audio ook geïnstalleerd? Staat bij WLAN+BT section onderaan.

Las op Reddit dat er nog een paar zijn met soortgelijke problemen en dat er specifiek die driver wel kan helpen.

Heb je deze Realtek 8922 ACX driver for LE Audio ook geïnstalleerd? Staat bij WLAN+BT section onderaan.

Las op Reddit dat er nog een paar zijn met soortgelijke problemen en dat er specifiek die driver wel kan helpen.
helaas, die is het niet, de bios ook geupdatet naar de laatste versie net.

het is niet meer altijd aanwezig, er is volgens mij wel wat verbeterd, maar bij een game is het quasi continu.
alsof er iemand een oneindige boom aan het omzagen is, bij titan quest 2 bijvoorbeeld.
ik zoek nog wel even verder.

helaas, die is het niet, de bios ook geupdatet naar de laatste versie net.

het is niet meer altijd aanwezig, er is volgens mij wel wat verbeterd, maar bij een game is het quasi continu.
alsof er iemand een oneindige boom aan het omzagen is, bij titan quest 2 bijvoorbeeld.
ik zoek nog wel even verder.
Echt vreemd. Heb al vaak Aorus borden gebruikt in builds en nog nooit die problemen gehad.

Mss dit eens proberen, maar met AMD ipv Nvidia.

Echt vreemd. Heb al vaak Aorus borden gebruikt in builds en nog nooit die problemen gehad.

Mss dit eens proberen, maar met AMD ipv Nvidia.

ik kan het niet direct verklaren, vandaag is het opgelost geraakt.
de PC staat nu op een ander elektrisch circuit en is met een hdmi kabel van 15 meter verbonden met de versterker.
perfect geluid, ik vermoed dat er iets wat interferentie veroorzaakte. soit, bedankt voor de vele hulp, hier!

ik kan het niet direct verklaren, vandaag is het opgelost geraakt.
de PC staat nu op een ander elektrisch circuit en is met een hdmi kabel van 15 meter verbonden met de versterker.
perfect geluid, ik vermoed dat er iets wat interferentie veroorzaakte. soit, bedankt voor de vele hulp, hier!
Dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn. Komt heel af en toe wel voor.
Veel plezier met de PC.

De GPU prijzen gaan nu de hoogte in, blij dat ik de mijne had aan normale prijs in december

+10 tot +20% :S

En dan krijg je natuurlijk dit

Laatst bewerkt:
De GPU prijzen gaan nu de hoogte in, blij dat ik de mijne had aan normale prijs in december

+10 tot +20% :S

En dan krijg je natuurlijk dit

Vorig jaar in mei nog een RTX 3060 Ti verkocht onder garantie. De vraagprijzen liggen idd nu een pak hoger dan toen.

Telt voor iedereen natuurlijk, heb vorig jaar mijn PC stevig geupgrade (R5 7600 --> R7 9800X3D, RTX3080 --> RTX5080, 32GB DDR5 5200 --> 32GB DDR5 6000 CL30). Begin januari dan nog een 34" QD-OLED scherm gekocht en zit nu een tijdje goed.

Nu enkel spijt dat ik niet voor 64GB DDR5 ben gegaan en terug voor slechts 32Gb. Heb wel 2 setjes, want het oude zit in de i5 14400F PC. Heb de eerste 2-3 jaar normaal ook geen upgrade nodig, hopelijk is de AI bubbel tegen dan wat leger of ontploft...

Telt voor iedereen natuurlijk, heb vorig jaar mijn PC stevig geupgrade (R5 7600 --> R7 9800X3D, RTX3080 --> RTX5080, 32GB DDR5 5200 --> 32GB DDR5 6000 CL30). Begin januari dan nog een 34" QD-OLED scherm gekocht en zit nu een tijdje goed.

Nu enkel spijt dat ik niet voor 64GB DDR5 ben gegaan en terug voor slechts 32Gb. Heb wel 2 setjes, want het oude zit in de i5 14400F PC. Heb de eerste 2-3 jaar normaal ook geen upgrade nodig, hopelijk is de AI bubbel tegen dan wat leger of ontploft...
64GB ram is overkill voor gamen hoor.

Heb dat vooral niet gedaan omdat AMD soms nogal moeilijk doet met 4 reepjes, maar 32GB zal voorlopig idd voldoende zijn. 80-85% van de tijd is het toch iRacing dat ik speel. De rest nog wat BF6 en dan wat single player, niks spannends dus :).

Auch...

Men zou de 5070ti nog wel gaan produceren, maar eerder meer ervan richting de 5080 sturen wegens hogere marge. Waarmee ze tegelijkertijd ook de prijsondersteuning van NVIDEA zelf voor die 5080 zouden afschaffen.
Waardoor men verwacht dat enerzijds de 5070ti moeilijker te verkrijgen zal zijn. En de 5080 40 - 50% duurder zou worden.

Natuurlijk moet je het blijven met een korrel zout nemen.

Ik ben nog altijd blij met mijn aankoop in Oktober voor een 64GB DDR5 kit aan 120 EUR :rofl:

Mijn pc kan gerust nog een jaar of 5 verder, laten we hopen dat niets kapot gaat in die tijd.

Zelfs de koperprijs is gestegen door de AI datacenter bouwgekte. Voor de massale bekabeling zeker.
Kan invloed hebben op de prijzen van PSU's en Koelers.

The perfect storm als het op (gaming) consumenten hardware aankomt :S

Laatst bewerkt:
Net eens gekeken: vorig jaar in mei DDR4 upgrade gedaan, 2x16GB. Dat heeft mij toen welgeteld 55 euro gekost. Diezelfde set geheugen kost vandaag 265 euro. En mijn nieuwe videokaart van vorig jaar (5060 Ti 16GB) is maar liefst 250 euro duurder dan wat ik betaald heb. 😮 Wist niet dat het zó erg was, dat moet ergens toch eens gaan stoppen?!

Net eens gekeken: vorig jaar in mei DDR4 upgrade gedaan, 2x16GB. Dat heeft mij toen welgeteld 55 euro gekost. Diezelfde set geheugen kost vandaag 265 euro. En mijn nieuwe videokaart van vorig jaar (5060 Ti 16GB) is maar liefst 250 euro duurder dan wat ik betaald heb. 😮 Wist niet dat het zó erg was, dat moet ergens toch eens gaan stoppen?!
Moet niet stoppen. Is uiteindelijk puur vraag en aanbod. Zolang het aanbod onvoldoende is voor de vraag ga je die omstandigheden hebben.

Of de AI hype moet volledig ploffen. Anders ga je minstens moeten wachten tot men een opschaling heeft gedaan van het aanbod. En dat gebeurt enkel wanneer men zeker is dat de AI hype niet gaat ploffen. Of partijen moeten bereid zijn om meer risico te nemen.

Terug
Bovenaan