Bedankt om er moeite in te steken.
Een extractie is een vrij courante stap in veel processen hoor, ik weet dat chemisch een slechte bijklank heeft, maar als je iets apolair uit een gemengd product wil halen moet je nu eenmaal met een apolair oplosmiddel werken. Hexaan is daar heel goed voor omdat het enerzijds dus zorgt voor een hoge opbrengst (compatibel met olie), en anderzijds het heel vluchtig is. Met andere woorden het heeft een laag kookpunt, wat ervoor zorgt dat je het makkelijk kan recupereren uit die olie (destillatie) zonder te hoog te moeten gaan in temperatuur (slecht voor de olie zoals je verder aanhaalt). Kan je daarom uitsluiten dat er hexaan overblijft? Gezien de recuperatie een stap is van de extractie en er dan nog dat groot verschil in vluchtigheid is, lijkt me dat die verwijdering heel efficiënt zal zijn. Als je dan hieronder ziet dat je wel een opwarmingsstap gebruikt later in het proces, denk ik dat je je geen zorgen moeten maken over hexaan.
En ja, hexaan is een alkaan, geeft dus dezelfde effecten als veel solventen wanneer je er teveel van inademt.
Die RBD-behandelingen hebben als doel een hoop onzuiverheden uit de olie te halen die bv. zorgen voor kwaliteitsverlies, kwalijke geuren, enz. Als ik dat even opzoek is Refining een behandeling met een base, wassen, en centrifugeren. Bleaching is een behandeling met een absorbent om allerhande pigmenten te verwijderen. En dat deodoriseren is verwarmen en dan een stoombehandeling geven onder vacuum.
Een belangrijk punt hier is wel de duur van zo'n hittebehandeling. Een chemische omzetting gebeurt niet instantaan, en het zou me absurd lijken dat een behandelingsduur wordt gebruikt die significante hoeveelheden transvetten produceert, aangezien dat nu wel een factor is die wordt opgevolgd. Oxidatie idem hé, aangezien dat net de kwaliteit (en dus smaak) van het product benadeeld. Ik zou dus eerder denken dat de gekozen behandelingen en temperaturen/tijden net dienen om die zaken te minimaliseren. Dat wil niet zeggen uitsluiten, maar zonder die RBD zit je met een onbruikbaar product.
Dit klopt (als je even vergeet dat je hierboven zegt dat er misschien geen omega 6/3 vetzuren overblijven), en dat is dan ook de werkelijke "kritiek" op "seed oils". Maar het punt is daar vooral dat vele ongezonde producten deze oliën bevatten, dat is niet hetzelfde als die oliën op zich als gevaarlijk of giftig zien. Ons Westers dieet is hoog in omega 6 vergeleken met omega 3, iets dat je kan verbeteren door gewoon veel minder brol te eten.
Maar dat maakt het niet problematisch om bv. te koken bij hoge temperatuur met arachide-olie (iets waar olijfolie slecht voor is), of iets te eten met een hoeveelheid koolzaadolie in.
Wat voor mij de grond van deze discussies vaak is, is dat mensen een negatieve connotatie geven aan zaken die ze als "chemie" zien, en dat veel genuanceerdere boodschappen zoals die omega vetzuurbalans, en het vaak voorkomen van allerhande seed oils in fast food dan worden gereduceerd tot "seed oils=bad". Je kan heel wat anekdotisch bewijs vinden op het internet van mensen die de seed oils hebben afgezworen en zich dan beter voelen. Maar wat daar wordt vergeten is dat die producten met seed oils sowieso al eerder rommel waren, en vol suikers en andere zaken zitten. Die mensen zijn dan ook gewoon algemeen gezonder gaan eten.