Brood supermarkt vs Brood Bakker

Panasonic is dan ook het summum onder de broodmachines hé :thumb: Quasi geen gat in je brood van de kneedhaak, relatief mooie korsten, auto-functie voor rozijnen/noten op de duurdere modellen zoals je al beschreef. In feite kan ieder merk dat (op autodosering na) maar bij bv. Domo is het jarenlang een probleem geweest dat de anti-kleeflaag van de kneedhaken gewoon los kwam na +/- 6 maanden, bah. Geen idee of dat nog steeds zou zo zijn maar als winkelmedewerker heb ik dat toen zo frequent gezien dat ik dat merk nooit meer overweeg. Desondanks kan een broodbakmachine wel nog altijd niet op tegen bakken in de oven qua korst.
Ik geloof wel dat het uit de oven nog altijd het beste resultaat kan geven maar net zoals hierboven geschreven is het toch fijn om alle ingrediënten erin te gooien ‘s avonds en vervolgens ‘s morgen een warm, vers brood te hebben als je opstaat.
Ik heb een Panasonic Croustina en die korsten zijn ook echt wel goed 🤤 alleen blijven mijn zelfgebakken broden helemaal niet lang goed. We zijn wel met 4 thuis, dus dat is niet echt een issue, het geraakt meestal wel op.

Ik geloof wel dat het uit de oven nog altijd het beste resultaat kan geven maar net zoals hierboven geschreven is het toch fijn om alle ingrediënten erin te gooien ‘s avonds en vervolgens ‘s morgen een warm, vers brood te hebben als je opstaat.
Ik heb een Panasonic Croustina en die korsten zijn ook echt wel goed 🤤 alleen blijven mijn zelfgebakken broden helemaal niet lang goed. We zijn wel met 4 thuis, dus dat is niet echt een issue, het geraakt meestal wel op.
Hier is dat bakken, snijden en dan invriezen. Altijd vers brood en niets weggooien.

Leuke tip, kende die Croustina's niet.

In de betere Delhaize kan je wel zuurdesembrood vinden, maar dat is nog altijd niet te vergelijken met dat van een echte bakker. Maar ook daar moet je zoeken want ze bieden het niet allemaal aan.

To be fair eet ik toch liever een ontdooid goed brood dan sommige van de zaken die als brood moeten doorgaan die "vers" uit de AH of Lidl komen.
Bij Albert Heijn heb je naast brak supermarktbrood ook nog redelijk lekker brood, hoor. Met Lidl heb ik geen ervaring, daar kom ik nooit.

Bedankt om er moeite in te steken.

Een extractie is een vrij courante stap in veel processen hoor, ik weet dat chemisch een slechte bijklank heeft, maar als je iets apolair uit een gemengd product wil halen moet je nu eenmaal met een apolair oplosmiddel werken. Hexaan is daar heel goed voor omdat het enerzijds dus zorgt voor een hoge opbrengst (compatibel met olie), en anderzijds het heel vluchtig is. Met andere woorden het heeft een laag kookpunt, wat ervoor zorgt dat je het makkelijk kan recupereren uit die olie (destillatie) zonder te hoog te moeten gaan in temperatuur (slecht voor de olie zoals je verder aanhaalt). Kan je daarom uitsluiten dat er hexaan overblijft? Gezien de recuperatie een stap is van de extractie en er dan nog dat groot verschil in vluchtigheid is, lijkt me dat die verwijdering heel efficiënt zal zijn. Als je dan hieronder ziet dat je wel een opwarmingsstap gebruikt later in het proces, denk ik dat je je geen zorgen moeten maken over hexaan.

En ja, hexaan is een alkaan, geeft dus dezelfde effecten als veel solventen wanneer je er teveel van inademt.

Die RBD-behandelingen hebben als doel een hoop onzuiverheden uit de olie te halen die bv. zorgen voor kwaliteitsverlies, kwalijke geuren, enz. Als ik dat even opzoek is Refining een behandeling met een base, wassen, en centrifugeren. Bleaching is een behandeling met een absorbent om allerhande pigmenten te verwijderen. En dat deodoriseren is verwarmen en dan een stoombehandeling geven onder vacuum.

Een belangrijk punt hier is wel de duur van zo'n hittebehandeling. Een chemische omzetting gebeurt niet instantaan, en het zou me absurd lijken dat een behandelingsduur wordt gebruikt die significante hoeveelheden transvetten produceert, aangezien dat nu wel een factor is die wordt opgevolgd. Oxidatie idem hé, aangezien dat net de kwaliteit (en dus smaak) van het product benadeeld. Ik zou dus eerder denken dat de gekozen behandelingen en temperaturen/tijden net dienen om die zaken te minimaliseren. Dat wil niet zeggen uitsluiten, maar zonder die RBD zit je met een onbruikbaar product.

Dit klopt (als je even vergeet dat je hierboven zegt dat er misschien geen omega 6/3 vetzuren overblijven), en dat is dan ook de werkelijke "kritiek" op "seed oils". Maar het punt is daar vooral dat vele ongezonde producten deze oliën bevatten, dat is niet hetzelfde als die oliën op zich als gevaarlijk of giftig zien. Ons Westers dieet is hoog in omega 6 vergeleken met omega 3, iets dat je kan verbeteren door gewoon veel minder brol te eten.

Maar dat maakt het niet problematisch om bv. te koken bij hoge temperatuur met arachide-olie (iets waar olijfolie slecht voor is), of iets te eten met een hoeveelheid koolzaadolie in.

Wat voor mij de grond van deze discussies vaak is, is dat mensen een negatieve connotatie geven aan zaken die ze als "chemie" zien, en dat veel genuanceerdere boodschappen zoals die omega vetzuurbalans, en het vaak voorkomen van allerhande seed oils in fast food dan worden gereduceerd tot "seed oils=bad". Je kan heel wat anekdotisch bewijs vinden op het internet van mensen die de seed oils hebben afgezworen en zich dan beter voelen. Maar wat daar wordt vergeten is dat die producten met seed oils sowieso al eerder rommel waren, en vol suikers en andere zaken zitten. Die mensen zijn dan ook gewoon algemeen gezonder gaan eten.
Mega thread dig maar las hier nu net een artikel over. Topic snel gevonden door op hexaan te zoeken.

Het zou in boter en vlees zitten, en zelfs in babymelk: voedingsautoriteit start onderzoek naar giftige stof hexaan
Weinig bemoedigend artikel maar de restproducten van dat productproces van olie wordt blijkbaar in de veevoeders gedraaid.
In de olie van Carrefour-huismerk Simply zit volgens het rapport 0,07 mg per kilogram n-hexaan, in boter van Président 0,03 mg/kg en in poedermelk van Blédina 0,05. In het veevoerder liep de hoeveelheid op tot 81,6 mg/kg. Voor veevoeder bestaan momenteel geen normen, voor oliën ligt de verouderde norm op 1 mg/kg en voor sojaproducten op 30 mg/kg.

Ook een zeer paragraaf waar ik eens bij frons.
Toch zijn we maar beter óók alert voor de restanten in voeding. Er bestaan nu al normen voor hoeveel er maximaal in eten mag zitten, maar die dateren van 1996 en zijn alleen gebaseerd op studies met ratten. “Niet langer voldoende om de risico’s van hexaan correct in te schatten”, zegt de Europese voedingsautoriteit EFSA, dat op vraag van de Europese Commissie een nieuw onderzoek start. Doel is om tot nieuwe normen te komen, die wellicht strenger zullen zijn.

Mega thread dig maar las hier nu net een artikel over. Topic snel gevonden door op hexaan te zoeken.

Het zou in boter en vlees zitten, en zelfs in babymelk: voedingsautoriteit start onderzoek naar giftige stof hexaan
Weinig bemoedigend artikel maar de restproducten van dat productproces van olie wordt blijkbaar in de veevoeders gedraaid.

Ook een zeer paragraaf waar ik eens bij frons.
Ik kan dat artikel niet lezen. Onder de foto staat dat Greenpeace producten heeft getest, en die zijn nu wel vaker nogal alarmistisch. Dat de normen strenger worden is meestal een goede zaak natuurlijk, maar ik maak me eerlijk gezegd nu niet zo'n zorgen bij die lage dosissen van een vluchtig alkaan (zie hieronder).

Het zou misschien niet slecht zijn om eens te herdenken of we nu werkelijk willen dat dierlijke producten zo goedkoop mogelijk zijn en we daarvoor allerhande zaken die we niet aan mensen zouden geven, wél aan de dieren geven die we dan gaan opeten, maar ik weet zelfs niet of dat hier een probleem is. Hexaan is vluchtig, dus dat wordt niet helemaal opgenomen, en wat wel wordt opgenomen wordt vrij snel gemetaboliseerd. Ik vermoed dat niemand zijn vee wil vergiftigen.

Bij mijn ouders in West-Vlaanderen zijn er binnen een straal van enkele honderden meters meerdere degelijke warme bakkers. In mijn kleine stadje was goed brood een evidentie. Nu ik in Gent woon, moet ik voor een fatsoenlijk, vers brood een kwartier fietsen, enkel heen. Ik woon helemaal in het noorden en er zijn wel veel Turkse bakkers en koude bakkers, maar als ik gewoon een knapperig, ambachtelijk brood of verse pistolets wil, is dat praktisch niet haalbaar om dagelijks te doen.

In de realiteit belanden we dus vaak bij middelmatig brood van de koude bakker of van Delhaize. Al is het supermarktbrood de laatste jaren wel opvallend beter geworden vind ik, zeker bij Delhaize. De eerder middelmatige warme bakkers zijn grotendeels weggeconcurreerd door hen.

Same here, we hebben een (koude) bakker en die levert hier in de broodautomaat, maar dat brood is eigenlijk maar lichtjes beter dan dat van de AH. Ik vind dat echt wel spijtig hoe dat beroep een beetje verloren gegaan is door industrialisatie, want er is wel degelijk kwaliteitsverschil. Is ook een core-memory hoe we als kind met ons ma op zaterdag naar de bakker fietsten om dan te azen op dat korstje dat zo lekker krokant was. Brood bleef toen ook langer krokant.
Zelfde met stokbrood trouwens: ge kon dat 's morgens halen en tegen de middag was dat nog steeds krokant. Nu is het dikwijls al plat op het moment dat ge het koopt. Als het voor thuis is, kunt ge tegenwoordig beter zo'n afbakbroodjes kopen en ze zelf afbakken.

Ik vind dat echt wel spijtig hoe dat beroep een beetje verloren gegaan is door industrialisatie, want er is wel degelijk kwaliteitsverschil.
Is niet enkel industrialisatie hoor. Bakkers hebben hetzelfde probleem als slagers: ze vinden gewoon niet genoeg (jonge) mensen die het nog willen doen.

En dit is geen recent probleem hé, dit is al jaren aan de gang.
Artikel van 7j geleden i.v.m. slagers:

Artikel van 5j geleden over de toenmalige 10jarige evolutie:
En dit artikel van dit jaar nog (betalend, maar titel zegt genoeg) die aantoont dat het er niet op verbetert:

Is niet enkel industrialisatie hoor. Bakkers hebben hetzelfde probleem als slagers: ze vinden gewoon niet genoeg (jonge) mensen die het nog willen doen.

En dit is geen recent probleem hé, dit is al jaren aan de gang.
Artikel van 7j geleden i.v.m. slagers:

Artikel van 5j geleden over de toenmalige 10jarige evolutie:
En dit artikel van dit jaar nog (betalend, maar titel zegt genoeg) die aantoont dat het er niet op verbetert:
Als je denkt aan hoe traditioneel de warme bakker 's nachts of zeer vroeg bakt, lijk me dat ook niet echt aantrekkelijk, tenzij je niet/amper in de winkel moet staan als bakker. Maar dan werk je weer met personeel of een partner in de zaak.

Komt daar waarschijnlijk ook wel een grotere complexiteit bij kijken, waar je ook gewoon een zaakvoerder bent die in orde moet zijn met allerhande wetgeving. Hier in de buurt was een patiserie waarvoor men van ver kwam omdat die koffiekoeken en taarten het waard waren. Die mensen zijn (vroeg) op pensioen gegaan en hebben dat overgelaten aan de meestergast, die vervolgens de zaak in de grond heeft gewerkt omdat die wel kon bakken maar geen zaak kon runnen.

Hier in de buurt zijn er gewoon geen warme bakkers meer. Enkel paar winkels van industriële bakkers die verkopen wat er uit het fabriek aangevoerd is en that's it. Heel vaak als je daar om 10u binnen gaat dat ze gewoon geen brood meer hebben buiten die exotische soorten als Vitalinea ofzo.
En de laatste warme bakker die hier was, is een jaar of 5 geleden op pensioen gegaan en die koopt zijn eigen brood in de .... Spar. Omdat hem zegt: daar gebruiken ze een bepaald soort meel en dat is het beste.

Voor slagers hetzelfde. Gewoon geen meer. Een halve fabriek ook een paar dorpen verder, wat kwalitatief beter is dan een stuk vlees uit de supermarkt, maar toch niet kan tippen aan wat de laatste goeie slager hier kon leveren. Hij is gestopt met de energie crisis enkele jaren terug, op die moment werd het hem te moeilijk om nog financieel te overleven. En hij had echt wel goed gerief. Maar ook moeilijke concurrentie van die halve fabriek van wat verder die hun prijzen wat lager kan houden dan een man alleen.

En niet alleen minder mensen die de job nog willen uitoefenen maar ook gewoon de mensen die niet meer willen of kunnen prijzen betalen voor echt goede kwaliteit en al content zijn met heel wat minder goed als ze het ook goedkoper in de supermarkt kunnen kopen. Zelfde voor brood. Op zich vind ik dat wel spijtig. Voor mij mag het kwalitatief wel goed zijn en daar wil ik wel wat meer voor betalen, mijn eten in het algemeen is het laatste waar ik ga op besparen.

En niet alleen minder mensen die de job nog willen uitoefenen maar ook gewoon de mensen die niet meer willen of kunnen prijzen betalen voor echt goede kwaliteit en al content zijn met heel wat minder goed als ze het ook goedkoper in de supermarkt kunnen kopen. Zelfde voor brood. Op zich vind ik dat wel spijtig. Voor mij mag het kwalitatief wel goed zijn en daar wil ik wel wat meer voor betalen, mijn eten in het algemeen is het laatste waar ik ga op besparen.
Naar de prijs kijk ik niet, maar ik ben nu ook niet zo iemand die op een zaterdag naar de slager, bakker, ... wil om dan uiteindelijk nog in een supermarkt de rest te kopen. Dat is gewoon snel in de supermarkt halen wat nodig is. Zou dat ook niet gewoon deels samengaan met de opkomst van tweeverdieners? Als een partner niet of minder werkt is er gewoon tijd, wanneer de kinderen pakweg naar school gaan, om de plaatselijke middenstand eens af te gaan.

Naar de prijs kijk ik niet, maar ik ben nu ook niet zo iemand die op een zaterdag naar de slager, bakker, ... wil om dan uiteindelijk nog in een supermarkt de rest te kopen. Dat is gewoon snel in de supermarkt halen wat nodig is. Zou dat ook niet gewoon deels samengaan met de opkomst van tweeverdieners? Als een partner niet of minder werkt is er gewoon tijd, wanneer de kinderen pakweg naar school gaan, om de plaatselijke middenstand eens af te gaan.
Daar kan ik ook in komen. Zeker in de stad waar er dikwijls moeilijk plek te vinden is in de buurt, er wegen met een richting zijn etc kan ik dat wel begrijpen. Maar in een landelijk dorp of gemeente niet. Alles is meestal gecentraliseerd, je kan er makkelijk parkeren, en het is ook vaak geen omweg ofzo. Als ik erop let hoeveel keer ik in een week op weg van/naar het werk, van/naar de supermarkt, van/naar school of andere activiteiten voor de kinderen,... passeer aan die winkels dan kan ik dat vlot combineren en op zo een rit wel eens 10 minuten vinden om daar even mijn gerief voor een week te gaan halen. Dat kost mij amper extra tijd buiten de tijd dat ik daar in de winkel sta.

Daar kan ik ook in komen. Zeker in de stad waar er dikwijls moeilijk plek te vinden is in de buurt, er wegen met een richting zijn etc kan ik dat wel begrijpen. Maar in een landelijk dorp of gemeente niet. Alles is meestal gecentraliseerd, je kan er makkelijk parkeren, en het is ook vaak geen omweg ofzo. Als ik erop let hoeveel keer ik in een week op weg van/naar het werk, van/naar de supermarkt, van/naar school of andere activiteiten voor de kinderen,... passeer aan die winkels dan kan ik dat vlot combineren en op zo een rit wel eens 10 minuten vinden om daar even mijn gerief voor een week te gaan halen. Dat kost mij amper extra tijd buiten de tijd dat ik daar in de winkel sta.
Daarin verschillen persoonlijke situaties. Ik passeer niet in het centrum, en zet mijn dochter te voet af. Ik zou daarvoor dus speciaal moeten omrijden, en 's avonds is de kans groot dat die winkels al dicht zijn. Lijkt me nu wel de klassieke situatie voor mensen die beiden niet in de buurt werken. Tenzij je rekent op thuiswerken en dan even naar de winkel gaan, maar dat is nu ook niet de standaard.

Terug
Bovenaan