Arme advocaten.
En kan je ook uitleggen waarom?
Ik ben geen wetenschapper, dus ik aap ook maar na wat ik gelezen heb en wat op het eerste zicht steek houdt, dus als ik onzin uitkraam, hoor ik het uiteraard graag zodat ik wat bijleer.
Persoonlijk beperk ik mij tot olijfolie en soms avocado olie voor de iets hogere temperaturen, aangezien het quasi onverwerkt op je bord terechtkomt (eenvoudige koude persing bvb., geen andere complexe chemische processen nodig, etc.), waardoor je minstens de hoop kan koesteren dat de Omegas nog enigzins intact zijn.
Ik blijf onder meer weg van de "
seed oils" omdat:
- tenzij ik mij vergis, de meeste ervan
niet koud geperst zijn maar chemisch geëxtraheerd worden middels het gebruik van hexaan. Je kan uiteraard discussiëren of er een hexaan residu in het eindproduct terug te vinden is en of dit überhaupt wel schadelijk is, maar waarom zou je dat risico lopen? Het is alleszins geen verplichte informatie op het label, dus je kan het niet zelf nagaan. Zonder een exhaustieve bronnenlijst te geven,
vrolijk wordt je daar toch niet van. Bvb.: "
However, hexane, and in particular the n-hexane isomer, has been shown to be neurotoxic to humans and has even been listed as a cause of occupational diseases in several European countries since the 1970s.".
- na de extractie is het de beurt aan RBD. Refined, Bleached en Deoderized. Het deoderisatieproces alleen al gebeurt vaak aan temperaturen van +240°C, terwijl koolzaadolie, waar het een paar posts eerder over ging, een rook punt heeft van 204 - 230°C met oxidatie tot gevolg. Dus het is maar de vraag hoeveel er van uw Omega 3 & 6 overblijft na dit chemisch proces. Naast oxidatie creëer je door de verhitting van "
seed oils" ook nog eens transvetten. Niet alleen vermeldt het etiket een eventueel hexaan restant niet, het vermeldt evenmin het transvet % zolang het (in de EU dacht ik) max. 2gr. op 100gr. vet is. Ik neem aan dat we het er over eens zijn dat
transvetten wel des
duivels zijn? (
en dan heb ik het niet over CLA, wat als natuurlijk transvet uiteraard de ene uitzondering is).
Bvb. wat het gevaar van verhitting betreft, ter
illustratie: "
Our findings suggest that heating edible oils to common cooking temperatures (≤200 °C) has minimal effect on TFA generation whereas heating to higher temperatures can increase TFA level. This provides further evidence in favour of public health advice that heating oils to very high temperatures and prolonged heating of oils should be avoided.". Aangezien "
seed oils" die grens al overschrijden in de productiefase, heb je waarschijnlijk dan al prijs met transvetten.
- En voor de Omega's moet je het ook niet doen. De meeste "
seed oils" puilen uit van de Omega 6 terwijl je beter de focus legt op Omega 3 om een 1:1 balans te proberen bewaren. Bvb. ter
illustratie: "
Using long-chain omega-3s to suppress low-grade inflammation may benefit numerous chronic diseases such as rheumatoid arthritis, atherosclerosis, dyslipidaemia, diabetes, obesity and heart failure. The consumption of omega-6 seed oils may have the opposite effect.", of
nog: "
The consumption of the omega-6 polyunsaturated fat linoleic acid has dramatically increased in the western world primarily in the form of vegetable oils. OxLDL is thought to play an important role in atherosclerosis formation; however, it is the oxidised linoleic acid contained in LDL that leads to harmful OXLAMs, which induces atherosclerosis and CHD. Thus, reducing the amount of dietary linoleic acid, mainly from industrial vegetable/seed oils, will reduce the amount of linoleic acid in LDL and likely reduce oxLDL as well as the risk for CHDcoronary heart disease.".
Bon, het is ondertussen voldoende off-topic, maar hopelijk leidt dat tot een interessantere discussie dan "
companies = evil".
On-topic: 2x per week vers brood van de warme bakker. Van de ingrediëntenlijst van een brood uit de supermarkt word ik niet gelukkig.