Een genre waar ik enkele jaren geleden nog nooit iets van had gespeeld, maar waar ik tegenwoordig dol op ben, is het roguelite-genre. Dankzij games als Hades, Roboquest en Vampire Survivors is het mijn go-to genre geworden om tussendoor een paar runs te spelen naast andere games. Het zijn titels die je makkelijk even opstart voor een half uurtje en net zo eenvoudig weer kan neerleggen, ideaal voor een verse papa zoals ik, die zijn game-momenten probeert mee te pikken wanneer mijn zoontje een dutje doet. Moonlighter 2, dat sinds 19 november in early access beschikbaar is op Steam, is een action-RPG met roguelite-elementen waar ik de afgelopen weken behoorlijk wat tijd in heb gestoken. De game is ontwikkeld door Digital Sun, dezelfde studio achter het eerste deel, en wordt uitgegeven door 11 bit studios.
In het verhaal van Moonlighter 2 kruipen we opnieuw in de huid van Will, een avonturier die door de gebeurtenissen uit het eerste deel vastzit in een andere dimensie. Deze keer belandt hij in het mysterieuze dorpje Tresna, waar de inwoners zijn hulp hard nodig hebben. Will moet opnieuw van nul zijn winkel opbouwen, waarin hij zeldzame relikwieën verkoopt die hij verzamelt tijdens zijn tochten door gevaarlijke dungeons. Met de opbrengst kan hij Tresna en de bewoners helpen om het dorp weer tot leven te brengen. Dit terwijl hij stap voor stap het mysterie van The Endless Vault ontrafelt, een raadselachtige kluis die centraal staat in het verhaal. Zal Will er uiteindelijk in slagen om terug te keren naar zijn eigen wereld? En wat schuilt er achter de mysterieuze kluis? Dat ontdek je allemaal in het spel.
Het leuke aan deze gameplay loop is dat je bij elke poging zelf moet afwegen wanneer je stopt. Ben je tevreden met de loot die je tot dat punt verzameld hebt, of ga je toch nog een stukje verder met het risico dat je sterft? Als je doodgaat, verliezen je verzamelde relikwieën namelijk aan kwaliteit en kan je er zelfs enkele kwijtraken. Hoe hoger de kwaliteit van een bepaald object, hoe meer geld het uiteindelijk zal opleveren. Gelukkig beschik je over een talisman waarmee je op elk moment kan ontsnappen uit de dungeon zonder dat je items aan waarde verliezen.
Na elke 'dungeon run' kan je de verzamelde relikwieën verkopen in je eigen shop, en daar komt het tweede grote aspect van de gameplay loop naar boven. Ook dit gedeelte zit opnieuw bijzonder goed in elkaar. Als beginner heb je geen idee wat de juiste waarde is van nieuw verzamelde objecten. Het is aan jou om te ontdekken wat klanten bereid zijn te betalen. Dat doe je door zelf een prijs te bepalen en vervolgens te kijken naar de reacties van de klanten die je winkel bezoeken. Aan de hand van hun reacties kan je prijzen bijschaven en aanpassen om hen te overtuigen het object te kopen. Je hebt daarbij ook zelf de keuze: laat je een item gaan aan een prijs waar de klant enorm tevreden mee is, of vraag je net iets meer, waardoor hij het voorwerp toch koopt maar niet helemaal gelukkig is met de deal? Deze reacties worden duidelijk weergegeven via emoji’s in tekstballonnetjes boven de hoofden van de klanten. Het continu zoeken naar de juiste balans tussen maximale winst voor Will en tevreden klanten blijft zelfs na meerdere uren spelen een erg leuk en boeiend aspect van het spel.
Naast de twee grote gameplay-pijlers kan je ook investeren in cosmetische upgrades om je winkel visueel mooier te maken. Daarnaast kan je je winkeltje upgraden naar een groter pand en Will zelf voorzien van verschillende upgrades. Dat kan door nieuwe wapens vrij te spelen en aan te kopen in het stadje, maar ook door bijvoorbeeld extra vakjes voor je rugzak te kopen, waardoor je meer loot kan meenemen uit de dungeons. Verder zijn er ook allerlei verbeteringen beschikbaar, zoals betere healing items of andere passieve voordelen die het je makkelijker maken om steeds verder te raken. Momenteel bevat de Early Access-versie drie dungeons, al hebben de ontwikkelaars aangegeven dat er meer zullen volgen richting de volledige release. Eerlijk is eerlijk: dat lijkt misschien niet veel, maar dankzij de sterke gameplay loop heb ik me hier geen seconde bij verveeld.
Het spel bevat ook vier verschillende wapentypes, wat zorgt voor voldoende variatie in de combat. Zo kan je bijvoorbeeld spelen met een greatsword of een speer, die elk een compleet andere speelstijl vereisen. Naast je hoofdwapen ben je ook steeds uitgerust met een pistool, de Blob Gun die je eveneens kan upgraden en aanpassen. De combat doet me persoonlijk wat denken aan Hades, zij het in een iets trager tempo. Dankzij de verschillende wapens en upgrades heb ik hier al uren plezier uit gehaald. Ook de eindbazen vereisen steeds een net iets andere aanpak, wat het ook tof houdt.
De dungeons zelf zijn opgebouwd uit afzonderlijke kamers. Na het clearen van een kamer krijg je telkens de keuze tussen verschillende richtingen via een soort kaart. Zo kan je zelf beslissen of je bijvoorbeeld een miniboss wilt trotseren of liever een kamer bezoekt waar een recept verstopt zit dat voordelen oplevert voor je winkel. Het einddoel is steeds de baas, maar de weg ernaartoe bepaal je grotendeels zelf.
Momenteel heb ik zo'n tien uur gespeeld in de Early Access-versie, heb ik één van de drie bazen verslagen en al verschillende upgrades vrijgespeeld voor zowel Will als mijn winkel. En eerlijk: ik wil gewoon verder spelen! Het spel nodigt constant uit om "nog één run" te doen, wat in de praktijk vaak uitdraait op meerdere runs na elkaar. Ik ben dan ook erg benieuwd welke extra content Digital Sun nog zal toevoegen.
In het verhaal van Moonlighter 2 kruipen we opnieuw in de huid van Will, een avonturier die door de gebeurtenissen uit het eerste deel vastzit in een andere dimensie. Deze keer belandt hij in het mysterieuze dorpje Tresna, waar de inwoners zijn hulp hard nodig hebben. Will moet opnieuw van nul zijn winkel opbouwen, waarin hij zeldzame relikwieën verkoopt die hij verzamelt tijdens zijn tochten door gevaarlijke dungeons. Met de opbrengst kan hij Tresna en de bewoners helpen om het dorp weer tot leven te brengen. Dit terwijl hij stap voor stap het mysterie van The Endless Vault ontrafelt, een raadselachtige kluis die centraal staat in het verhaal. Zal Will er uiteindelijk in slagen om terug te keren naar zijn eigen wereld? En wat schuilt er achter de mysterieuze kluis? Dat ontdek je allemaal in het spel.
Hoe ver durf je te gaan?
De gameplay loop van Moonlighter 2: The Endless Vault is qua opzet vrij eenvoudig, maar bijzonder doeltreffend. Bij elke run die je onderneemt, trek je door verschillende dungeons die vol zitten met vijanden en relikwieën. Het doel is om zo zeldzaam mogelijke objecten te verzamelen en deze heelhuids mee terug te nemen naar Tresna. In elke dungeon kom je naast gewone vijanden ook minibazen en uiteindelijk een eindbaas tegen. Wanneer je erin slaagt om hen te verslaan, laten ze nog waardevollere voorwerpen vallen.Het leuke aan deze gameplay loop is dat je bij elke poging zelf moet afwegen wanneer je stopt. Ben je tevreden met de loot die je tot dat punt verzameld hebt, of ga je toch nog een stukje verder met het risico dat je sterft? Als je doodgaat, verliezen je verzamelde relikwieën namelijk aan kwaliteit en kan je er zelfs enkele kwijtraken. Hoe hoger de kwaliteit van een bepaald object, hoe meer geld het uiteindelijk zal opleveren. Gelukkig beschik je over een talisman waarmee je op elk moment kan ontsnappen uit de dungeon zonder dat je items aan waarde verliezen.
Elke poging voelt belonend aan, ongeacht de afloop ervan
Wat Moonlighter 2 bijzonder goed doet, is dat elke run, goed of slecht, altijd iets oplevert. Je keert nooit met lege handen terug naar Tresna. Zelfs als je maar vijf minuten in een dungeon bent geweest, kan je inventaris al goed gevuld zijn met objecten die je tijdens je korte tocht hebt vergaard. Dat zorgde er bij mij zelfs voor dat het enkele uren duurde voor ik de eerste baas versloeg, omdat ik vaak de dungeon verliet vóór ik hem bereikte, simpelweg omdat de loot al te goed was om het te riskeren om het uiteindelijk misschien kwijt te geraken. Toen ik die eerste baas uiteindelijk toch wist te verslaan, voelde dat dan ook als een echte overwinning aan. Dit is wat het spel zo leuk maakt: of je nu probeert een volledige dungeon te voltooien en de eindbaas te verslaan, of gewoon zo ver mogelijk raakt in een run, elke poging voelt belonend aan, ongeacht de afloop ervan.Na elke 'dungeon run' kan je de verzamelde relikwieën verkopen in je eigen shop, en daar komt het tweede grote aspect van de gameplay loop naar boven. Ook dit gedeelte zit opnieuw bijzonder goed in elkaar. Als beginner heb je geen idee wat de juiste waarde is van nieuw verzamelde objecten. Het is aan jou om te ontdekken wat klanten bereid zijn te betalen. Dat doe je door zelf een prijs te bepalen en vervolgens te kijken naar de reacties van de klanten die je winkel bezoeken. Aan de hand van hun reacties kan je prijzen bijschaven en aanpassen om hen te overtuigen het object te kopen. Je hebt daarbij ook zelf de keuze: laat je een item gaan aan een prijs waar de klant enorm tevreden mee is, of vraag je net iets meer, waardoor hij het voorwerp toch koopt maar niet helemaal gelukkig is met de deal? Deze reacties worden duidelijk weergegeven via emoji’s in tekstballonnetjes boven de hoofden van de klanten. Het continu zoeken naar de juiste balans tussen maximale winst voor Will en tevreden klanten blijft zelfs na meerdere uren spelen een erg leuk en boeiend aspect van het spel.
Drie dungeons om te veroveren
Naast de twee grote gameplay-pijlers kan je ook investeren in cosmetische upgrades om je winkel visueel mooier te maken. Daarnaast kan je je winkeltje upgraden naar een groter pand en Will zelf voorzien van verschillende upgrades. Dat kan door nieuwe wapens vrij te spelen en aan te kopen in het stadje, maar ook door bijvoorbeeld extra vakjes voor je rugzak te kopen, waardoor je meer loot kan meenemen uit de dungeons. Verder zijn er ook allerlei verbeteringen beschikbaar, zoals betere healing items of andere passieve voordelen die het je makkelijker maken om steeds verder te raken. Momenteel bevat de Early Access-versie drie dungeons, al hebben de ontwikkelaars aangegeven dat er meer zullen volgen richting de volledige release. Eerlijk is eerlijk: dat lijkt misschien niet veel, maar dankzij de sterke gameplay loop heb ik me hier geen seconde bij verveeld.Het spel bevat ook vier verschillende wapentypes, wat zorgt voor voldoende variatie in de combat. Zo kan je bijvoorbeeld spelen met een greatsword of een speer, die elk een compleet andere speelstijl vereisen. Naast je hoofdwapen ben je ook steeds uitgerust met een pistool, de Blob Gun die je eveneens kan upgraden en aanpassen. De combat doet me persoonlijk wat denken aan Hades, zij het in een iets trager tempo. Dankzij de verschillende wapens en upgrades heb ik hier al uren plezier uit gehaald. Ook de eindbazen vereisen steeds een net iets andere aanpak, wat het ook tof houdt.
Variëteit troef
Zoals bij elk goed roguelite-spel voelt ook hier elke run anders aan dankzij de upgrades die je onderweg kiest. Tijdens een run kan je bijvoorbeeld kiezen voor upgrades waarbij je wapen extra schuimschade veroorzaakt, een bleeding-effect toepast of waarbij je Blob Gun vuur- of ook schuimeffecten krijgt. Door deze keuzes weet je nooit op voorhand hoe je run zal verlopen, wat zorgt voor veel variatie bij elke poging die je onderneemt.De dungeons zelf zijn opgebouwd uit afzonderlijke kamers. Na het clearen van een kamer krijg je telkens de keuze tussen verschillende richtingen via een soort kaart. Zo kan je zelf beslissen of je bijvoorbeeld een miniboss wilt trotseren of liever een kamer bezoekt waar een recept verstopt zit dat voordelen oplevert voor je winkel. Het einddoel is steeds de baas, maar de weg ernaartoe bepaal je grotendeels zelf.
Grafisch een stap vooruit tegenover de voorganger
Op technisch vlak loopt de game bijzonder vlot op pc, zelfs zonder een high-end systeem. Bovendien leent het spel zich uitstekend om op een handheld te spelen. Op de Steam Deck draait de game grotendeels aan 60 frames per seconde, al zijn er wel duidelijke framedrops wanneer je door Tresna wandelt. Hopelijk wordt dit nog geoptimaliseerd tegen de uiteindelijke release. Grafisch gezien is de artstyle prachtig en een duidelijke verbetering ten opzichte van het eerste deel.Het spel nodigt constant uit om "nog één run" te doen, wat in de praktijk vaak uitdraait op meerdere runs na elkaar
Momenteel heb ik zo'n tien uur gespeeld in de Early Access-versie, heb ik één van de drie bazen verslagen en al verschillende upgrades vrijgespeeld voor zowel Will als mijn winkel. En eerlijk: ik wil gewoon verder spelen! Het spel nodigt constant uit om "nog één run" te doen, wat in de praktijk vaak uitdraait op meerdere runs na elkaar. Ik ben dan ook erg benieuwd welke extra content Digital Sun nog zal toevoegen.
Conclusie
Mijn indruk van Moonlighter 2 tot nu toe is uiterst positief. Zelfs zo positief dat ik mijn top 10 van het jaar, die al klaar was voor onze eindejaarsaflevering van de podcast, opnieuw heb moeten aanpassen om Moonlighter 2 er een verdiende plek in te geven. De gameplay loop is enorm verslavend, mede doordat elke run als een kleine overwinning aanvoelt. De afwisseling met het shop-gedeelte, de constante stroom aan upgrades en nieuwe wapens, de vlotte prestaties en de mooie artstyle maken dit tot een bijzonder sterke Early Access-titel. Kan je niet wachten op de volledige release en ben je fan van het roguelite-genre, dan is Moonlighter 2 absoluut een aanrader om in huis te halen.
Over
Beschikbaar vanaf
19 november 2025
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op
- PC
- Xbox Series X|S
Genre
- Action
- Hack and slash
- Roguelite