Bruto-nettoloon, verschil hogere lonen vs lagere lonen.

Bruto-netto: progressiviteit

• -Behouden zoals nu

• -Nog meer progressiviteit dwz lagere lonen hoger, hogere lonen lager

• -Een beetje minder progressiviteit dus hogere lonen omhoog

• -Veel minder progressiviteit dus hogere lonen sterker omhoog eventueel ten nadele vd lagere lonen

• Extra keuze: extralegale voordelen beperken ten voordele vd lonen

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Of gewoon "Hallo eerlijkheid"? Wordt eens stilaan tijd dat loon naar werken terug aangemoedigd wordt ipv altijd maar die lamzakkige middelmaat te belonen.
Ook maar wat oneliners uiteindelijk hoor.

Meer bruto is nog altijd meer netto, ik zie niet waar "lamzakkige middelmaat" (wat is dat ook?) wordt beloond. Tenzij we ons spiegelen met andere landen, waar sociale zekerheid en verlofregeling amper bestaan. Maar daar zijn we in werkuren allemaal lamzakken.

En dan eerlijkheid. Verloning lijkt me redelijk hard "wat de zot ervoor geeft" en amper gecorreleerd met maatschappelijke meerwaarde. Zullen we een zorgkundige met nacht- en weekenddiensten, een berg overuren die niet worden uitbetaald, en een pover loon bevragen over "eerlijkheid"?

Niemand heeft dat nodig voor zijn job laten we wel wezen. Mijn pa deed +25k km per jaar voor het werk en had geen bedrijfswagen

Dat is wel heel kort door de bocht. Veel vertegenwoordigers, auditors en consultants zijn toch groepen van 10000'en werknemers die heel frequent ergens anders naartoe moeten voor het werk = bedrijfswagen. Dat is wat anders dan mensen met een vaste werkplek = salariswagen.
Maar goed, zolang er fiscaal een onderscheid zou gemaakt worden tussen beide groepen, ga je misbruik hebben waarbij teveel mensen proberen in de 1e categorie te vallen.

Bedrijfs- en salariswagens minder fiscaal aantrekkelijk maken dan brutoloon is de simpelste oplossing, die verandering is nu al bezig en zal de komende jaren gewoon blijven verder lopen tot er meer bedrijven zijn die het niet meer de moeite vinden om nog wagens aan te bieden. Dat dat pijnlijk wordt voor een redelijke groep werknemers als er daarvoor enkel een paar €100 bruto per maand in de plaats komt, is een feit. Maar niets aan te doen, dat zal wel voor wat personeelsverloop zorgen richting de bedrijven die het wel nog langer aanbieden, tot ook dat stopt.
Ik voorzie dan wel een extra boost voor diesels/benzines op de tweedehandsmarkt zodra die in Vlaanderen/België niet meer nieuw mogen verkocht worden :)

Dat is wel heel kort door de bocht. Veel vertegenwoordigers, auditors en consultants zijn toch groepen van 10000'en werknemers die heel frequent ergens anders naartoe moeten voor het werk = bedrijfswagen. Dat is wat anders dan mensen met een vaste werkplek = salariswagen.
Maar goed, zolang er fiscaal een onderscheid zou gemaakt worden tussen beide groepen, ga je misbruik hebben waarbij teveel mensen proberen in de 1e categorie te vallen.

Bedrijfs- en salariswagens minder fiscaal aantrekkelijk maken dan brutoloon is de simpelste oplossing, die verandering is nu al bezig en zal de komende jaren gewoon blijven verder lopen tot er meer bedrijven zijn die het niet meer de moeite vinden om nog wagens aan te bieden. Dat dat pijnlijk wordt voor een redelijke groep werknemers als er daarvoor enkel een paar €100 bruto per maand in de plaats komt, is een feit. Maar niets aan te doen, dat zal wel voor wat personeelsverloop zorgen richting de bedrijven die het wel nog langer aanbieden, tot ook dat stopt.
Ik voorzie dan wel een extra boost voor diesels/benzines op de tweedehandsmarkt zodra die in Vlaanderen/België niet meer nieuw mogen verkocht worden :)
Nee dat is helemaal niet kort door de bocht
Mijn pa moest wekelijks meerdere werven bezoeken in 3 provincie's, kantoor in Brussel. Gewoon kilometervergoeding
Ik zie niet in waarom iemand privé met een wagen van het werk zou mogen rijden gewoon omdat hij voor het werk wat moet rondrijden

De lage lonen zijn imo overgesubsidieerd en de top whatever percent hoogste lonen onderbelast. Er zou langs beide kanten gewoon meer richting middenklasse geschoven moeten worden. Zou zelf wel niet weten hoe want de lage middenklasse komt nu al met moeite rond…
Daarom hebben we dan ook die progressiviteit voorzien.

Maar dan moet die progressiviteit wel niet ontdoken worden, wat extralegale voordelen en optimalisaties doen. En de belastingsbasis verbreden. Ofwel minder uitgaven doen en minder overheidsinterventie.

Maar dat laatste zie ik gewoon nooit gebeuren, als je ziet hoe zwaar, zie ook corona, iedereen bij de minste tegenslag met zijn hand open staat. En dan moet iedereen zich mogelijks eindelijk maar eens inbeelden dat dit doen, effectief wil zeggen dat je meer belastingen gaat moeten binnenbrengen.
En aangezien de meeste belastingen toch van iemand anders komt, zie ik dat ondere daarom dan ook niet snel wijzigen.

Mijn pa moest wekelijks meerdere werven bezoeken in 3 provincie's, kantoor in Brussel. Gewoon kilometervergoeding
Ik zie niet in waarom iemand privé met een wagen van het werk zou mogen rijden gewoon omdat hij voor het werk wat moet rondrijden
Zo werkt het bij de overheid, al is het potje KMvergoeding wel beperkt - ergo niet oneindig. Ofwel dat, ofwel naar bureau komen en een dienstwagen/poolwagen gebruiken.

Natuurlijk niet zo praktisch of niet zo efficiënt. Maar het kan allemaal.

Even @mac-bc quoten uit het brutoloon topic:

En dan als laatste nog even my 2 cents over jobbonus en toestanden. Ziet dan niemand de eeuwige carrousel?
- Leefloners: "Een leefloon in België ligt lager dan de Europese armoedegrens!". -> Pleidooi om de leeflonen/uitkeringen op te trekken.
- Mensen met lage inkomens: "het verschil met niet-werken is te klein! Er moeten specifieke maatregelen komen om de lage inkomens omhoog te trekken!". -> Jobbonus en dergelijke.
- Mensen met hogere inkomens: "iedere keer als je opslag krijgt, moet je meer dan de helft afgeven aan de staat! Het loont niet om je best te doen!". -> Invoeren van extralegale voordelen, optrekken van hoogste belastingsschijf, etc.
Enzovoort. Je ziet alledrie de pistes simultaan naar voor komen in de politiek. En er valt voor elk individueel puntje wat te zeggen. Maar je kunt geen beleid voeren door ALLE lonen/uitkeringen/... omhoog te trekken. Dan duw je gewoon de inflatie een versnelling hoger en sta je netto nergens. En dan kun je het bovenstaand rijtje opnieuw aflopen van boven naar onder, tot in het oneindige.

Is dat de eeuwige klassenstrijd anno 2023?

Het kan allemaal, maar als je hele dagen andere verplaatsingen doet, veel succes om elke dag al die kilometers bij te houden, de administratie die erbij komt kijken - en alleen daarom al de kans dat ermee gefoefeld wordt.
Daarom, bij iemand zonder vaste werkplek snap ik de "nood" aan een bedrijfswagen. Vind ik op zich veel logischer dan het systeem van kilometervergoedingen of salariswagens voor mensen met een vaste werkplek (incl. mezelf de laatste paar jaar)

Misschien nog een interessante opmerking om de sterke progressiviteit vd lonen te verantwoorden :

Relatieve gelijkheid is belangrijk: hoe rijk je bent wordt gepercipieerd aan de rijkdom van ´diegene die naast u woont´ dus uiteraard moet er een sterke progressiviteit zijn mbt belastingen op loon (maar het moet redelijk blijven).

Het kan allemaal, maar als je hele dagen andere verplaatsingen doet, veel succes om elke dag al die kilometers bij te houden, de administratie die erbij komt kijken - en alleen daarom al de kans dat ermee gefoefeld wordt.
Daarom, bij iemand zonder vaste werkplek snap ik de "nood" aan een bedrijfswagen. Vind ik op zich veel logischer dan het systeem van kilometervergoedingen of salariswagens voor mensen met een vaste werkplek (incl. mezelf de laatste paar jaar)
Daar bestaan ondertussen voldoende systemen voor die de registratie automatisch doen ;)

Bij mijn pa was dat elke ochtend en avond de kilometerstand opschrijven dus dat was idd wat meer werk :p

35u (bij die in eigen beheer).
Blijf dat vreemd vinden dat ze daar dan geen 38u van maken (en dus 3u meer betaald) ...
Maarja 3u flexijob erbij is meer netto over!
Ze komen van een 38-urenweek. Bij loonsonderhandelingen was de keuze om 38 uur een hoger uurloon te geven of 35uur tewerkstelling met eenzelfde maandloon. Werkgevers kozen 35-urenweek omdat hen dat in de praktijk meer flexibiliteit gaf, werknemers hadden dat ook liever.

Daar bestaan ondertussen voldoende systemen voor die de registratie automatisch doen ;)

Bij mijn pa was dat elke ochtend en avond de kilometerstand opschrijven dus dat was idd wat meer werk :p

Dat klinkt al een stuk beter dan wat ik in gedachten had, met manueel ingeven in een systeem :)

Ochtend en avond valt eigenlijk nog mee, dat is een kwestie van minuten per week... Ik dacht meer aan het gedoe waarbij je elke verplaatsing zou moeten bijhouden als bewijs dat het niet voor privé doeleinden was.

Verschrikkelijk moeilijk inderdaad..

's morgens een foto van je km stand en bij aankomst. Dan bij vertrek en bij thuiskomst.
Foto's elke maand mee doorsturen met een excel met gereden km per dag naar welke klant

Steekproef gewijs kan er controle op zijn.

Als dat veel administratie is..

Ze komen van een 38-urenweek. Bij loonsonderhandelingen was de keuze om 38 uur een hoger uurloon te geven of 35uur tewerkstelling met eenzelfde maandloon. Werkgevers kozen 35-urenweek omdat hen dat in de praktijk meer flexibiliteit gaf, werknemers hadden dat ook liever.
En omdat dat hoger uurloon stevig belast wordt, wellicht dat daarom werknemers kozen om liever minder te werken.

Allé net weer een goei gehoord over de "optimalisatie". In dit geval geprofiteer

Vriend van mij is gaan onderhandelen over opslag, loonsopslag heeft hij niet gekregen, maar ze hebben hem een tankkaart gegeven.
Hij is arbeider is een assemblage hal.. Maakt 0,0km per jaar met de wagen voor het werk, hij heeft een tankkaart gekregen van het tankstation waar ook al hun camions gaan tanken. Die paar extra liters op die camions maakt het verschil toch niet..

Beste van alles, die tankkaart is enkel voor diesel. Hij heeft een benzine dus hij gaat nu wekelijks de wagen van zijn vriendin voltanken zodat zij van en naar het werk kan rijden en hiervoor km woon-werkverkeer krijgt.

Even @mac-bc quoten uit het brutoloon topic:

En dan als laatste nog even my 2 cents over jobbonus en toestanden. Ziet dan niemand de eeuwige carrousel?
- Leefloners: "Een leefloon in België ligt lager dan de Europese armoedegrens!". -> Pleidooi om de leeflonen/uitkeringen op te trekken.
- Mensen met lage inkomens: "het verschil met niet-werken is te klein! Er moeten specifieke maatregelen komen om de lage inkomens omhoog te trekken!". -> Jobbonus en dergelijke.
- Mensen met hogere inkomens: "iedere keer als je opslag krijgt, moet je meer dan de helft afgeven aan de staat! Het loont niet om je best te doen!". -> Invoeren van extralegale voordelen, optrekken van hoogste belastingsschijf, etc.
Enzovoort. Je ziet alledrie de pistes simultaan naar voor komen in de politiek. En er valt voor elk individueel puntje wat te zeggen. Maar je kunt geen beleid voeren door ALLE lonen/uitkeringen/... omhoog te trekken. Dan duw je gewoon de inflatie een versnelling hoger en sta je netto nergens. En dan kun je het bovenstaand rijtje opnieuw aflopen van boven naar onder, tot in het oneindige.

Is dat de eeuwige klassenstrijd anno 2023?
Daarmee is het belangrijk om verder te kijken dan "arbeid" bij het heffen van belastingen.
Wel een mooi voorbeeld inderdaad.

Allé net weer een goei gehoord over de "optimalisatie". In dit geval geprofiteer

Vriend van mij is gaan onderhandelen over opslag, loonsopslag heeft hij niet gekregen, maar ze hebben hem een tankkaart gegeven.
Hij is arbeider is een assemblage hal.. Maakt 0,0km per jaar met de wagen voor het werk, hij heeft een tankkaart gekregen van het tankstation waar ook al hun camions gaan tanken. Die paar extra liters op die camions maakt het verschil toch niet..

Beste van alles, die tankkaart is enkel voor diesel. Hij heeft een benzine dus hij gaat nu wekelijks de wagen van zijn vriendin voltanken zodat zij van en naar het werk kan rijden en hiervoor km woon-werkverkeer krijgt.

Tjah, zet de deur open, are you surprised ?

Bij ons kreeg je vroeger 100 euro nettovergoeding, dan 200, dan 300, dan pas kreeg je bruto loon.... Je weet wel, de kosten moeten aantoonbaar zijn...

Moet hij er zelf mee tanken? Beperking? Indien niet specifiek geformuleerd zou ik gewoon diesel verkopen :p

Tjah, zet de deur open, are you surprised ?

Bij ons kreeg je vroeger 100 euro nettovergoeding, dan 200, dan 300, dan pas kreeg je bruto loon.... Je weet wel, de kosten moeten aantoonbaar zijn...
Nee ik sta er niemeer van te kijken eigenlijk.

Als ik zo in de vriendengroep rond hoor, was ik een sukkelaar. Nu krijg ik gelukkig ook netto vergoedingen.
Wel een reizende functie (lees verplaatsingen voor het werk) met de privé auto en km vergoeding ontvangen
Dus ben maar een kleine sukkelaar meer :unsure:

Bedrijf waar wij soms voor werken heeft veel bedrijfswagens-lichte vrachten afgevoerd.
Hun arbeiders rijden nu volop met prive wagens en km vergoeding. (het bedrijf komt extra groen in beeld, want alle interne vervuilende wagens zijn weg!)

Waalse arbeiders (operator team van 2-3) die landelijk werken op grote projecten) rijden niet meer samen met 1 voertuig van het werk. maar rijden nu elk apart.
Uiteraard met een +10jaar oude diesel, ze tanken dan ook nog witte diesel gratis van hun reuzestroomaggregaat om helemaal winst te maken. (ze gebruiken nooit rode, omdat dit in nederland/duitsland niet mag, en ze doen half europa.)

Dus die bollen elke dag in totaal zeker 300km vanuit Wallonie naar vlaamse/nederlandse/duitse projecten. tegen een km vergoeding terwijl ze de brandstof gratis meedoen.....
Ik wou een opmerking maken tegen hun projectleider, maar die deed hetzelfde...

Ik heb een gratis bedrijfswagen + tankkaart, bij hun is het nog lucratiever :wtf:

Ik heb een gratis bedrijfswagen + tankkaart, bij hun is het nog lucratiever :wtf:
Die mannen verdienen wss 13€/h dan nog paar uurtjes zwart erbij en het is even erg als de beginnende big 4 consultant 😅.

Officieel loon 2000€bruto en in realiteit 2000€ netto of meer afhankelijk van de werf.

Dat is dan wel pech, aangezien vaa op enkel een tankkaart niet forfetair is, en ze hem dus evengoed gewoon opslag hadden kunnen geven.

Terug
Bovenaan