Bruto-nettoloon, verschil hogere lonen vs lagere lonen.

Bruto-netto: progressiviteit

• -Behouden zoals nu

• -Nog meer progressiviteit dwz lagere lonen hoger, hogere lonen lager

• -Een beetje minder progressiviteit dus hogere lonen omhoog

• -Veel minder progressiviteit dus hogere lonen sterker omhoog eventueel ten nadele vd lagere lonen

• Extra keuze: extralegale voordelen beperken ten voordele vd lonen

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
alles draait rond work/life-balance. Met focus op life. Het werk komt er een beetje bij omdat het echt moet.
Tal van bakkers en slagers zijn vaker gesloten: men vindt geen volk of het volk dat ze hebben daar kunnen ze niet steeds op vertrouwen.
Horeca? Idem.
Er is een gigantisch verschil tussen niet betrouwbaar je werk uitvoeren (dus stiptheid en nauwgezetheid) en opteren voor een work/life balans die in evenwicht is. Het eerste is je werk slecht uitvoeren en zou tot ontslag moeten leiden, het tweede is gewoon een recht, een reden om een bepaalde job te kiezen met bepaalde arbeidsvoorwaarden. Niet iedereen kan ook gewoon de top bereiken, dus ik zie niet goed in waarom dit zo scheef bekeken wordt.

Mijn vrouw komt uit de horeca, zo'n kleine zaak die moeilijk mensen vindt "want niemand wil nog werken, mijnheer". Werken van 10u tot 14u en 18u tot 22u, dit 5 of 6 dagen van de 7. Enfin, in de praktijk liep dat langs elke kant wel uit waardoor je hele dag eraan hing en ze dikwijls om 23u klaar was. Als beloning voor die overuren kreeg ze 10 EUR/u in het zwart betaald. Het officieel loon kwam neer op zo'n 1600 EUR/maand. Wie is hier kandidaat om onder die omstandigheden te werken? Er is een reden dat restaurants vol lopen met flexi-jobbers en studenten, maar dat een vaste, voltijdse kok vinden moeilijk is. En dan staat heel de keuken vol buitenlanders soms, die hun rechten niet kennen, en die bij controles "gewoon eens kwamen uittesten".

Ik ben trouwens dit weekend ergens gaan eten, en kreeg ik de boodschap dat ik 10% korting kreeg als ik cash betaalde. Maar het probleem ligt bij mensen met een mager loon, want die betalen amper belastingen.

Laatst bewerkt:
Deels, maar anderzijds is het ook gewoon universeel denk ik. Ook in de VS, hier ofwel als een lichtend voorbeeld van een rechtvaardige arbeidsmarkt of als dystopie gebruikt, lees je mensen die claimen dat men de mensen doodknuffelt met allerhande sociale maatregelen.
Ja, mensen zullen natuurlijk altijd wel klagen en geef toe, niemand ziet graag geld van zijn rekening verdwijnen aan zaken waar je zelf niets aan te kiezen hebt.
Ik vind het nogal frustrerend hoe dit soort discussies altijd verzandt in mensen aan de onderkant van de maatschappij als vijand te zien. Want iemand die 2000 EUR bruto verdient in de supermarkt, en voor dat geld een week op voorhand weet of men de volgende zondag ook werkt (aan hetzelfde loon), dat zijn de mensen die het groot lot hebben gewonnen: amper belastingen betalen en op onze kosten leven.
Het probleem van zulke discussies is dat mensen nogal snel vervallen in vooroordelen en iedereen maar weinig kritisch naar zichzelf kan kijken terwijl iedere andere bevolkingsgroep zwaar op de korrel genomen wordt. En ieder van zichzelf gelooft dat hij of zij eigenlijk diegene is die het meest van al bijdraagt en het minst van al terug krijgt.
Het lijkt me ook een interessante vraag wie nu net onze maatschappij recht gaat houden als iedereen goed gaat verdienen in de IT. Je zou bijna denken dat zoiets fundamenteel onmogelijk is.
Misschien moeten we ons eigenlijk eens afvragen of die jobs in de IT wel zoveel bijbrengen aan de maatschappij. Of al die consultants wel effectief zulke grote zelfstandigen zijn die ze zelf pretenderen te zijn :evil: :evil: Kwestie van velen hier eens een koekje van eigen deeg te geven en te laten beseffen hoe hard sommigen hier wel niet neerkijken op anderen. Men zit hier maar te neuten op mensen met een laag loon en slechte arbeidsvoorwaarden maar geen enkele staat hier te springen om moesten ze opeens zonder werk zitten ergens te gaan poesten of in de bouw te gaan werken als diener.

Misschien moeten we ons eigenlijk eens afvragen of die jobs in de IT wel zoveel bijbrengen aan de maatschappij. Of al die consultants wel effectief zulke grote zelfstandigen zijn die ze zelf pretenderen te zijn :evil: :evil: Kwestie van velen hier eens een koekje van eigen deeg te geven en te laten beseffen hoe hard sommigen hier wel niet neerkijken op anderen. Men zit hier maar te neuten op mensen met een laag loon en slechte arbeidsvoorwaarden maar geen enkele staat hier te springen om moesten ze opeens zonder werk zitten ergens te gaan poesten of in de bouw te gaan werken als diener.
Moest ik geen werk vinden in IT, zou ik wel degelijk staan te springen om te gaan poetsen of in de bouw te werken hoor...
Of eender welke andere job die ik kan gaan doen.
Al zou dat waarschijnlijk niet als diender zijn, maar eerder als elektricien ofzo. Want... Ik heb mezelf dat aangeleerd. Daar heb je geen dure of moeilijke opleiding voor nodig. Gezond verstand is genoeg.

Maar een procesoperator heeft een gelijkaardig loon met een ingenieur...
1. Neen
2. Ik werk niet 's nachts en in 't week-end

En "er worden tests gedaan naar gedrag" als argument dat niet iedereen een betere job kan vinden... Het is nogal logisch dat als je niet slaagt voor een test rond veiligheid, dat je er niet kan werken he. Dat heeft niks met kansen/opleiding/... Te maken
Als bewijs dat die jobs in de procesindustrie niet voor iedereen open liggen. Bij ons falen er toch redelijk wat mensen op die testen.

Moest ik geen werk vinden in IT, zou ik wel degelijk staan te springen om te gaan poetsen of in de bouw te werken hoor...
Al zou dat waarschijnlijk niet als diender zijn, maar eerder als elektricien ofzo. Want... Ik heb mezelf dat aangeleerd. Daar heb je geen dure of moeilijke opleiding voor nodig. Gezond verstand is genoeg.
Nogmaals, niet iedereen heeft dat verstand.
Bij ons op 't werk moet je een deftig diploma hebben om eender welke functie in te vullen. Maar ik zie dat tijdens mijn vrijwilligerswerk buiten mijn uren, er zijn heel wat mensen die echt moeite hebben met echt basic dingen.

En ik kom ganse dagen in contact met "garagisten" die het zichzelf aangeleerd hebben, ook onder het motto dat gezond verstand genoeg is maar van zodra je begint te vragen of ze een multimeter boven gehaald hebben of een schema bekeken hebben dan zie je ze kijken als een hond op een zieke koe met het gevolg dat iemand een zeer hoge factuur zal ontvangen. Mensen moeten ook eens gaan leren dat het niet is omdat ge uw eigen huis van elektriciteit hebt voorzien, uw auto kan verversen of thuis goeie soep kan maken dat je daarom je u ook professioneel elektricien, garagist of kok kan noemen. Dat is ook de reden dat veel bedrijven toch zullen vragen voor een diploma of relevante ervaring of bewijzen.

Ik veronderstel dat de markt efficiënt werkt, mocht een IT’er zoveel niet bijbrengen zal er geen bedrijf zo zot zijn om hem te betalen.

Ik veronderstel dat de markt efficiënt werkt, mocht een IT’er zoveel niet bijbrengen zal er geen bedrijf zo zot zijn om hem te betalen.
We weten toch ook wel allemaal dat dat niet het geval is? En dat daarbuiten, dat "de markt" niet altijd het beste is voor de maatschappij? Via een natuurlijke marktwerking heb je in sommige gevallen bv. monopolies die niet wenselijk zijn. En dan hou ik het nog allemaal heel simpel. Daarbuitenom zijn er toch ook heel wat redenen waarom dat dit als maatschappij niet wenselijk is om enkel hierop te kijken?

-Nog meer progressiviteit dwz lagere lonen hoger, hogere lonen lager

Tjah, singles nog wat meer kloten zo, en mensen in tijden van crisis nog minder doen rondkomen? Ondertussen een grotere wordende groep in de bevolking blijkbaar. (van jong naar 60+)
Ik zie minder en minder ROI (return of investment) in Belgie's torenhoge belastingen recent, dus nog hoger? Neen dank u, mvg, een single.

Er was ooit een partij die een idee had, de vlaktaks, kwam van JM Dedecker dacht ik. Dat was zowat de gulden middenweg tussen progressief en degressief.

Laatst bewerkt:

Tjah, singles nog wat meer kloten zo, en mensen in tijden van crisis nog minder doen rondkomen
Ik zie minder en minder ROI (return of investment) in Belgie's torenhoge belastingen, dus nog hoger? Neen dank u, mvg, een single.

Er was ooit een partij die een idee had, de vlaktaks, kwam van JM Dedecker dacht ik. Dat was zowat de gulden middenweg tussen progressief en degressief.
Om verder te doen in de algemene teneur van dit topic: voor singles is er ook een oplossing :unsure:

Tjah, singles nog wat meer kloten zo, en mensen in tijden van crisis nog minder doen rondkomen? Ondertussen een grotere wordende groep in de bevolking blijkbaar. (van jong naar 60+)
Ik zie minder en minder ROI (return of investment) in Belgie's torenhoge belastingen recent, dus nog hoger? Neen dank u, mvg, een single.

Singles betalen minder belasting op loon dan koppels die beide werken.

DINKY's worden het meest belast op arbeid.

Anderzijds ken ik zelfstandig die zich netto minder uitkeren elke maand dan het minimumloon in werknemersverband

Dus stijn Baert onderzoeker van KUL heeft ongelijk? Zeg het tegen hem dan, mail hem maar!
DINKY moeten googlen: double income, no kids dus.

Ik zou het pervers vinden dat hoge inkomes minder belasting betalen (single of koppel of kids of niet), die komen rond en kunnen blijkbaar nog vlot bouwen verbouwen en snoepreisjes doen, ik kan dat niet ... ik kan zelf met moeite zaken vervangen die kapot gaan zonder aan m'n spaargeld te zitten recent wegens langdurige ziekte, maar ik kom rond omdat ik geen idioot ben die z'n geld aan prullen hangt en overbodige luxe.

Er zijn natuurlijk oplossingen voor iedereen, maar er moet politieke wil zijn KUCH.

Zoals gezegd kijken we vrij snel -met dan soms oogkleppen op- naar onze eigen situaties, idd.

Dus stijn Baert onderzoeker van KUL heeft ongelijk? Zeg het tegen hem dan, mail hem maar!
DINKY moeten googlen: double income, no kids dus.

Ik zou het pervers vinden dat hoge inkomes minder belasting betalen (single of koppel of kids of niet), die komen rond en kunnen blijkbaar nog vlot bouwen verbouwen en snoepreisjes doen, ik kan dat niet ... ik kan zelf met moeite zaken vervangen die kapot gaan zonder aan m'n spaargeld te zitten recent, maar ik kom rond omdat ik geen idioot ben die z'n geld aan prullen hangt en overbodige luxe

Er zijn natuurlijk oplossingen voor iedereen, maar er moet politieke wil zijn KUCH.

Zoals gezegd kijken we vrij snel -met dan soms oogkleppen op- naar onze eigen situaties, idd.
1) Stijn Baert is van Gent
2) Ja fiscale vermindering alleenstaande die heb je niet als DINKY. Maar meestal nemen ze de vergelijking met koppel met 2 kinderen tja dat is scheve vergelijking.
Maar die vermindering is in 2023 verminderd :lol:

Hoe zit het eigenlijk nog met de verlaging van de BBSZ ?
Dat werd verlaagd naar 0 voor degenen die het minst bijdragen maar anderen mogen nog altijd + €700 nettoloon afdragen per jaar.

Er is een gigantisch verschil tussen niet betrouwbaar je werk uitvoeren (dus stiptheid en nauwgezetheid) en opteren voor een work/life balans die in evenwicht is. Het eerste is je werk slecht uitvoeren en zou tot ontslag moeten leiden, het tweede is gewoon een recht, een reden om een bepaalde job te kiezen met bepaalde arbeidsvoorwaarden. Niet iedereen kan ook gewoon de top bereiken, dus ik zie niet goed in waarom dit zo scheef bekeken wordt.

Mijn vrouw komt uit de horeca, zo'n kleine zaak die moeilijk mensen vindt "want niemand wil nog werken, mijnheer". Werken van 10u tot 14u en 18u tot 22u, dit 5 of 6 dagen van de 7. Enfin, in de praktijk liep dat langs elke kant wel uit waardoor je hele dag eraan hing en ze dikwijls om 23u klaar was. Als beloning voor die overuren kreeg ze 10 EUR/u in het zwart betaald. Het officieel loon kwam neer op zo'n 1600 EUR/maand. Wie is hier kandidaat om onder die omstandigheden te werken? Er is een reden dat restaurants vol lopen met flexi-jobbers en studenten, maar dat een vaste, voltijdse kok vinden moeilijk is. En dan staat heel de keuken vol buitenlanders soms, die hun rechten niet kennen, en die bij controles "gewoon eens kwamen uittesten".

Ik ben trouwens dit weekend ergens gaan eten, en kreeg ik de boodschap dat ik 10% korting kreeg als ik cash betaalde. Maar het probleem ligt bij mensen met een mager loon, want die betalen amper belastingen.
En hoe zou je dit dan oplossen?

Terug
Bovenaan