Canada blokkeert bankrekeningen van politieke demonstranten.

Wat vind jij van wat er in Canada aan het gebeuren is?

Wat is er daar aan het gebeuren volgens jou?

In het kort: de regering geeft zichzelf de macht om bankrekeningen te blokkeren van mensen met een bepaalde politieke mening.

Volgens mij is dat meer dan 1 brug te ver.

Wat vind jij van wat er in Canada aan het gebeuren is?

Wat is er daar aan het gebeuren volgens jou?
Het is daar een dictatuur aan het worden. Protesteren? Dan blokkeren wij gewoon je bankrekening.

In het kort: de regering geeft zichzelf de macht om bankrekeningen te blokkeren van mensen met een bepaalde politieke mening.

Volgens mij is wat je zegt idd ook een brug te ver. Een brug te ver van de waarheid.

De waarheid is dat men de financiering van de illegale bezetting van de openbare ruimte moeilijk maakt. Niemand verbiedt die mensen om hun mening te uiten, maar dan wel op een andere manier die wél legaal is.

Volgens mij is wat je zegt idd ook een brug te ver. Een brug te ver van de waarheid.

De waarheid is dat men de financiering van de illegale bezetting van de openbare ruimte moeilijk maakt. Niemand verbiedt die mensen om hun mening te uiten, maar dan wel op een andere manier die wél legaal is.
Een bankrekening blokkeren voor zoiets is ook helemaal buiten proportie en was illegaal tot voor de net geïntroduceerde noodwet. Maar aangezien de overheid gewoon nieuwe wetten kan introduceren wanneer ze willen, wordt het legaal. Legaal en illegaal is dus zeer relatief.

Een bankrekening blokkeren voor zoiets is ook helemaal buiten proportie en was illegaal tot voor de net geïntroduceerde noodwet. Maar aangezien de overheid gewoon nieuwe wetten kan introduceren wanneer ze willen, wordt het legaal. Legaal en illegaal is dus zeer relatief.
De wet waarop ze beroep doen is van 1988. Wat bedoel je met "net geïntroduceerd"?

De wet waarop ze beroep doen is van 1988. Wat bedoel je met "net geïntroduceerd"?
Ik heb me verkeerd verwoord. Het is een "noodwet" die reeds bestond maar voor het eerst geactiveerd is en nu misbruikt wordt om mensen in de rij te laten lopen. Als er zoveel mensen hun onvrede uiten, zouden ze beter eens in eigen boezem tasten en kijken wat ze verkeerd doen in plaats van nog radicaler de bevolking te gaan onderdrukken.

Weer een bewijs dat je geld niet veilig is in de handen van banken en de overheid. Vandaag kan de overheid je "vriend" zijn, morgen je vijand. In dat laatste geval wil je zéker niet dat ze je geld onder controle hebben. En de banken dansen gewoon naar de pijpen van de overheid.

Zo kan je ook zeggen dat hier in België de regering zichzelf de macht geeft om bankrekeningen te blokkeren van mensen met een terroristische mening. Almaar goed dat ze die hun liquide middelen goed in de gaten houden, als ze alles met cash deden was het veel moeilijker te traceren.

Ik heb me verkeerd verwoord. Het is een "noodwet" die reeds bestond maar voor het eerst geactiveerd is en nu misbruikt wordt om mensen in de rij te laten lopen. Als er zoveel mensen hun onvrede uiten, zouden ze beter eens in eigen boezem tasten en kijken wat ze verkeerd doen in plaats van nog radicaler de bevolking te gaan onderdrukken.
Het gaat in Canada over 3000 tot 18000 mensen (schattingen variëren) die betoogden en maximaal 230 trucks. 'de bevolking'' is dus mss opnieuw verkeerd verwoord?

Ik vind die wet ook maar iets lelijk en stel me de vraag of het ook niet anders kon, maar holy shit ga je hier kort door de bocht. Dit gaat echt niet om blokkeren van mensen met een bepaalde politieke mening, dit gaat om het deblokkeren van een stad en zijn inwoners.

Het gaat in Canada over 3000 tot 18000 mensen (schattingen variëren) die betoogden en maximaal 230 trucks. 'de bevolking'' is dus mss opnieuw verkeerd verwoord?
De Canadezen worden algemeen onderdrukt, want hun rekening wordt geblokkeerd als ze het riskeren van mee te betogen of financiële steun durven geven aan de betogers. Dus m.a.w. of je nu bij die betogingen bent of niet, de overheid duldt niet dat je er op welke manier dan ook bij betrokken bent en geeft duidelijk aan dat je anders dik in de problemen komt. Dit terwijl betogen gewoon een recht is in een democratisch land. Je weet niet hoeveel Canadezen nu braafjes zwijgen en thuis zitten uit schrik. Ook niet iedereen heeft genoeg marge in hun budget om te gaan betogen in plaats van te gaan werken. Je weet even goed als mij dat er veel meer mensen achter de betogers staan dan de aanwezigen.
Je kan toch ook niet zeggen dat Chinese bevolking niet onderdrukt wordt omdat de meesten gewoon zwijgen uit schrik dat hun sociale score naar beneden gaat?

Als je de wet overtreedt mag de overheid geen bestaande wet inroepen?
De overheid mag geen wetten misbruiken nee. Als je het aan mij vraagt zou die noodwet nooit hebben mogen bestaan, maar ze mag al zeker niet misbruikt worden om mensen die vinden dat je beleid faalt de les te spellen. Dit is geen noodsituatie he. De massale betogingen zijn een teken dat je je beleid moet aanpassen of moet aftreden. Soms moet er gewoon logisch nagedacht worden in plaats van de wet is de wet te roepen. Anders zullen we snel naar het nieuwe China evolueren.

De Canadezen worden algemeen onderdrukt, want hun rekening wordt geblokkeerd als ze het riskeren van mee te betogen of financiële steun durven geven aan de betogers. Dus m.a.w. of je nu bij die betogingen bent of niet, de overheid duldt niet dat je er op welke manier dan ook bij betrokken bent en geeft duidelijk aan dat je anders dik in de problemen komt.

De Canadese overheid heeft niks tegen de betogingen, wel tegen de blokkades. Enkel de mensen die de wegen blokkeren worden geviseerd, niet het betogen op zich. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om te betogen.
Dit terwijl betogen gewoon een recht is in een democratisch land. Je weet niet hoeveel Canadezen nu braafjes zwijgen en thuis zitten uit schrik. Ook niet iedereen heeft genoeg marge in hun budget om te gaan betogen in plaats van te gaan werken. Je weet even goed als mij dat er veel meer mensen achter de betogers staan dan de aanwezigen.
Je kan toch ook niet zeggen dat Chinese bevolking niet onderdrukt wordt omdat de meesten gewoon zwijgen uit schrik dat hun sociale score naar beneden gaat?

De cijfers die ik gaf waren lang voor dat de maatregel ingevoerd werd en Ontario ligt vlakbij enkele van de grootste steden in Canada. Ja, dit is een relatief kleine actie, met veel aandacht omdat de straten en handelsroutes bezet worden.p
De overheid mag geen wetten misbruiken nee. Als je het aan mij vraagt zou die noodwet nooit hebben mogen bestaan, maar ze mag al zeker niet misbruikt worden om mensen die vinden dat je beleid faalt de les te spellen. Dit is geen noodsituatie he. De massale betogingen zijn een teken dat je je beleid moet aanpassen of moet aftreden. Soms moet er gewoon logisch nagedacht worden in plaats van de wet is de wet te roepen. Anders zullen we snel naar het nieuwe China evolueren.
in 2020 waren er 20.000 mensen die in ottowa betoogden voor 'maar' het overlijden van George Floyd. Nee, de huidige acties zijn géén massale betogingen.

Terug
Bovenaan