Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Volgens mij gaan mensen voorbij aan de échte reden waarom het aantal cashautomaten (& filialen) vermindert: banken willen knippen in hun kosten en het liquiditeitsrisico terugdringen.
Europese banken zijn dankzij de ECB zo goed als amper nog winstgevend en de enige manier waarop ze de marges (legaal) terug kunnen vergroten is door te cutten in hun kosten.

Al de rest is blabla.

De banken zien vooral dat er behoorlijk wat kosten zijn verbonden aan die automaten en dat het gebruik stevig daalt.
Zelfde verhaal met de kantoren: er gaan minder mensen naar de kantoren waardoor er gesnoeid wordt in het kantorennetwerk.

Laatst bewerkt:
De banken zien vooral dat er behoorlijk wat kosten zijn verbonden aan die automaten en dat het gebruik stevig daalt.
Zelfde verhaal met de kantoren: er gaan minder mensen naar de kantoren waardoor er gesnoeid wordt in het kantoren netwerk.
inderdaad. Ik heb recent vette hypotheek afgesloten bij KBC en ik heb 0 seconden in kantoor geweest. De mens waarmee ik communiceerde nooit in het echt gezien op voorhand. Wat is de value van bakstenen in premium centrumsteden. Kostelijke zaak.

inderdaad. Ik heb recent vette hypotheek afgesloten bij KBC en ik heb 0 seconden in kantoor geweest. De mens waarmee ik communiceerde nooit in het echt gezien op voorhand. Wat is de value van bakstenen in premium centrumsteden. Kostelijke zaak.
Voor standaard producten is er zo goed als geen meerwaarde voor een fysiek kantoor. Een hypotheek, laag of hoog bedrag, is een standaard product. Om een investeringskrediet voor je onderneming vast te krijgen kan het wel lonen om je plannen 's te gaan pitchen voor een live publiek. Zeker als je prototypes van een product of zo wilt tonen, dat zal vaak moeilijker gaan via video call.

Zo zijn er nog wel zaken waarvoor persoonlijk contact nuttig kan zijn. Hier is de rekening van de burgermaatschap eens geblokkeerd omdat mijn gegevens verouderd waren. Nu, die burgermaatschap wordt beheerd door mijn ouders, ik ben daar aandeelhouder maar doe er niks actief en ben ook geen klant bij de bank van die burgermaatschap. Ze hadden push notificaties gestuurd naar de app met de melding dat de aandeelhouders, zijnde mijn broer en ik, dringend hun id moesten updaten. Kon allemaal via die app enz... Mijn ouders beweren echter nooit die berichten te hebben ontvangen (dat kan ook aan hun liggen :)) en plots was alles geblokkeerd. Wel op zo een moment was het handig dat ik naar een kantoor kon gaan om mijn id-kaart te laten lezen en een handtekening te zetten. Dat bespaarde mij tijd en zever want de app installeren enkel om mijn id up te daten vond ik toch ook maar onnozel.

Andere en vandaag nog steeds populaire functie van de fysieke bankkantoren: de kluis!

Ik wilde mijn limiet verhogen om overschrijvingen te doen (zit midden in de bouw, dus grote overschrijvingen) en daarvoor moest ik verplicht naar kantoor gaan (KBC)
Voor een paar dagen kunnen ze dat wel na enkel online contact (je krijgt dan enkele persoonlijke vragen om te zien of jij het zeker bent), maar niet voor langere periode of definitief.
Maar dat is toch belachelijk dat je daarvoor dan wel ter plaatse moet gaan.

Wel goed dat jij dan niet moest gaan.

En inderdaad, dat ze maar besparen op al die gebouwen.
Allee, niet dat ze ons dan minder kosten gaan aanrekenen... :sneaky:

Andere en vandaag nog steeds populaire functie van de fysieke bankkantoren: de kluis!

Mijn pa heeft een nieuw KBC kantoor mogen zoeken om zijn ge-erfde Kruger randen op te bergen... Telefoon, "volgende week sluit kantoor X zijn kluizen". Mag hij 20km verder rijden om zijn Krugers op te bergen :rofl:

Tgoh nochtans 2 weken terug in de NB lezingen gehad van oa. Rudi Vander Vennet en Veerle De Vuyst die het tegendeel beweren.

iDQr77Q.png

O0MKUwb.png

De hoogdagen van banking zijn al eventjes passé, hoor. Die lage rente, wettelijke bepalingen omtrent Basel 3 etc, en hoge kosten zijn moordend voor banken. Alleen aan die kosten kunnen banken echt sleutelen.
En sommige banken, zoals KBC, zijn daar véél efficiënter in.

Wat populaire artikeltjes van De Tijd zijn echt geen tegenbewijs.
Of zoals ik al zei: veel blablabla.

Ik zie in je laatste figuur/lijstje ook wel prachtige figuren staan. Deutsche, Monte dei Paschi... Die hebben wel zichzelf de nek omgewrongen.

Je 1e figuur. Een hele sector die al 15 jaar aan het bloeden is. Daar lijkt toch iets niet te kloppen. Heb je die COE en ROE van individuele banken? En een ROE van 6-7-8% is nu toch ook niet om te bleten. En hoe is die COE berekend? Volgens ECB paper (https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpops/ecb.op254~664ed99e11.en.pdf) kan dat afhankelijk van het model 8 of 18% zijn voor any given bank. Vind het moeilijk te geloven dat een hele sector 15y lang een ROE < COE heeft, makes no sense. Veel van de banken betalen dikke dividenden, moesten ze het echt moeilijk hebben, zouden ze wel wat minder betalen.

PS: Ik heb mijn thesis bij Rudi zijn onderzoeksgroep gedaan ;-) Dat de hoogdagen van bankieren gedaan waren, had ik maar al te goed door na het behalen van het diploma. Best dat ik er niet beland ben. Maar om te zeggen dat al die banken dood zijn, dat is wel ook een brug te ver...

Juist eens gecheckt.
S&P Europe 350 financials: 2018-2020: >5% dividend yield
2016-2018 cumulative dividend yield: > 15% in Europe, zelfs voor Zuidelijke dutsen zoals Santander

Denk dat een vandervennet met zijn achtergrond nu niet echt de meest neutrale is om te oordelen over de rentabiliteit van banken.

Hmm... Nu aan het twijfelen of het wel hem was die betrokken was in de laatste dagen van het originele fortis. (En ik als prof had)

De Chinezen betalen zo goed als alles via Alipay of WeChat Pay. Maar die worden ook overal gefilmd en opgesloten als ze een subversieve mening hebben...

In België wordt naar schatting 15% van ons BNP in het zwart geproduceerd. In de goede oude tijden van het bankgeheim werd dat geld vaak op een rekening gezet (naar schatting een goede 40 miljard euro), al dan niet in het buitenland. Nu we ondertussen dat bankgeheim overboord hebben gekieperd moeten er dus andere manieren worden gezocht om dat zwart geld te bewaren. De grote jongens trekken ermee naar exotische off-shore constructies waarover een conglomeraat van zelfverklaarde top-journalisten dan om de zoveel jaar een Panama paper of Pandora Paper aankondigen. Om te constateren dat de berg een muis heeft gebaard. Daar komt dus zelden iets deftig uit.

De kleinere spelers met zwart geld hebben niet de know-how of middelen om die off-shore constructies op te zetten. En dan is het bestaan van cash geld wel heel handig.
Je kan er anoniem mee betalen en je kan het anoniem opslaan. Ik geef jou 50 euro die jij in je kluis of onder je matras legt. Dat geld is van eigenaar gewisseld zonder dat iemand het weet.

Crypto als alternatief: mogelijk maar ook daar zijn momenteel nog een aantal problemen. Als betaalmiddel is het nog niet heel erg goed ingeburgerd en de waarde is erg volatiel. Cash mag dan wel onderhevig zijn aan inflatie het schommelt toch minder in waarde als crypto.

Afschaffen van cash zie ik nog niet snel gebeuren. Die 15% zwarte economie is ook een doos van Pandora... We kunnen niet goed inschatten wat er met onze maatschappij zal gebeuren indien we dat volledig aan banden leggen... Mogelijk is de collaterale schade groter als de mogelijke opbrengsten.

Wat de overheid ondertussen wel doet is door relatief kleine ingrepen de zwarte economie stelselmatig trachten te verkleinen: regularisaties, de witte kassa, ... Als ik de overheid en banken van een complot zou verdenken dat kan het afschaffen van cash-automaten daar ook bij horen. Immers, hoe minder cash geld jij en ik kunnen afhalen hoe minder cash geld verduisterd zal worden.

Met de grote jongens bedoel je dan toch zuiver belastingontduiking op witte inkomsten, wat voor hen loont aangezien het over enorme bedragen gaat.

Maar hoe zou bijvoorbeeld de internationale drugshandel reageren als cash geld plots zou verdwijnen?

Ik heb er eigenlijk niets op tegen dat er een keer een grote kuis komt in de horeca. Als je enkel rendabel kan zijn met fraude, dan trok je zaak al op niets eigenlijk.

Er zijn nu horecazaken (weliswaar in de steden) waar je enkel digitaal kan betalen. (volgens hun menukaart :p want ik dacht dat je altijd cash moet accepteren?)
Die redden het. Toch een indicatie dat horeca niet hoeft te frauderen om rendabel te zijn.
Je bedoelt van die horecazaken waar je dan 3 Euro voor een pils en 6 Euro voor een trappist betaalt? De gewone bruine kroeg die het moet hebben van enkele vaste stamgasten en vooral een sociale rol speelt, die trekt dat niet.

Ik wilde mijn limiet verhogen om overschrijvingen te doen (zit midden in de bouw, dus grote overschrijvingen) en daarvoor moest ik verplicht naar kantoor gaan (KBC)
Voor een paar dagen kunnen ze dat wel na enkel online contact (je krijgt dan enkele persoonlijke vragen om te zien of jij het zeker bent), maar niet voor langere periode of definitief.
Maar dat is toch belachelijk dat je daarvoor dan wel ter plaatse moet gaan.

Wel goed dat jij dan niet moest gaan.

En inderdaad, dat ze maar besparen op al die gebouwen.
Allee, niet dat ze ons dan minder kosten gaan aanrekenen... :sneaky:

Ook voorgehad... Maar indien je me een krediet werkt kan je KBC wel de opdracht geven om de aannemer rechtstreeks te betalen.

Onlangs nog eens naar een fysiek bankkantoor moeten gaan om mogelijkheid tot lenen te bekijken. Het filiaal in mijn dorp hadden ze gesloten dus moest 2 dorpen verder. Met het sluiten van het kantoor is nu ook de automaat verdwenen. Ik kreeg als uitleg dat de kosten niet in verhouding staan om deze te behouden omdat er minder en minder cash betalingen zijn. Maar ook omdat het hier om het type bankautomaat ging waarbij men die plofkraken uitvoerde. Upgraden/vervangen kostte teveel geld.

Met de grote jongens bedoel je dan toch zuiver belastingontduiking op witte inkomsten, wat voor hen loont aangezien het over enorme bedragen gaat.

Maar hoe zou bijvoorbeeld de internationale drugshandel reageren als cash geld plots zou verdwijnen?
De drugshandel en andere criminele organisaties zouden een groot probleem hebben zonder cash geld in omloop. De middenstand ook. Dat laatste is meteen de reden waarom er zaken gedoogd worden of niet prioritair behandeld. Ik weet niet of Open VLD nog een grote achterban heeft van kleine en middelgrote bedrijven maar die zullen in hun eigen kiespotentieel snijden als ze cash geld uit omloop zouden willen halen.

2,7 euro voor een pils
4-4,5euro voor deftig bier
In centrum Brussel.

Sociale rol is geen excuus om te frauderen.

Sociale rol is inderdaad geen excuus om te frauderen. Vandaar dat horeca aangelegenheden met een overwegend sociaal karakter zich vaak organiseren binnen een VZW met eventuele subsidies. In Aalst had (of nu ook nog ik weet het niet) je in de gebouwen van de ABVV ook zo een café, 'Het Volkshuis'. Daar waren de pinten ook spotgoedkoop, of dat ook een VZW was weet ik niet.

Je bedoelt van die horecazaken waar je dan 3 Euro voor een pils en 6 Euro voor een trappist betaalt? De gewone bruine kroeg die het moet hebben van enkele vaste stamgasten en vooral een sociale rol speelt, die trekt dat niet.

Goh, heb de laatste tijd uit nieuwsgierigheid wat jaarrekeningen van een aantal horeca -zaken (in een boerengat rond Aalst - dus niet in de stad) doorgenomen en de netto winsten zijn toch niet min hoor (tot wel +130K netto na belastingen).

Het is hun goed recht natuurlijk, als de overheid zo laks is en de bevolking het gewoon ok vind dat de loonslaaf aan 35-40%belast wordt, de vennootschap aan 25-35%, de programmeur deels aan 15% en de horeca -uitbater deels aan 0% ... dan is dat maar zo natuurlijk. Diegene die alles dan goed weet te combineren met goed draaiende zaak EN zwart geld is dan letterlijk binnen na 10 jaar.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan