Conflict Israel-Palestina laait weer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
Het probleem is dat er één onveranderlijk verschijnsel is in al die tijd: de haast onwrikbare en grotendeels kritiekloze steun van de VS aan Israël. Het lijden van de Palestijnen en het groot onrecht dat hen wordt aangedaan is in de ogen van de VS maar van secundair belang vergeleken met de veiligheid van Israël. Op die manier wordt de diplomatische druk op Israël voor een groot deel afgezwakt, want hoe kan je druk uitoefenen als de machtigste staat van de wereld achter hen staat? Dat is ook de reden waarom Palestijnen vaker als terroristen worden beschouwd, terwijl de militaire macht van Israël wordt voorgesteld als een voorbeeld van purity of arms: de rechtvaardige inzet van wapens om het land te beschermen tegen terreur.

En de Russen doen exact hetzelfde met Assad, wat we dan wel weer collectief veroordelen als de schande die het is.
Maar met Israël lukt dat niet, want het komt ons (aleja, de VS) niet goed uit. Dat is de grote tragedie.

En de Russen doen exact hetzelfde met Assad, wat we dan wel weer collectief veroordelen als de schande die het is.
Maar met Israël lukt dat niet, want het komt ons (aleja, de VS) niet goed uit. Dat is de grote tragedie.
Morele verontwaardiging bij internationale conflicten zijn, als ze uit de monden van de grote leiders komen, altijd met een stevige korrel zout te nemen. Het vetorecht van de vijf permanente leden van de VN is ook nog zo'n bedenkelijk iets, dat maakt de resoluties tegen Israël (of tegen eender welk land) een dode letter.

Natuurlijk hebben beide partijen boter op hun hoofd, dat kan ook niet anders na jarenlange polarisatie waarin de extremen de gematigden verdrukken. Er is heel veel gebeurd sinds de stichting van Israël en eigenlijk was dat al lang daarvoor bezig: zoek maar eens op naar de activiteiten van de Irgun- en Sternbrigades in de jaren '30. Het gevolg daarvan is dat de nadruk ligt op de onmenselijke handelingen van de tegenpartij, terwijl die van de eigen zijde worden toegedekt of geminimaliseerd. De oplossing voor het conflict is ook niet voor de handliggend en elke partij heeft wel een achterban om rekening mee te houden. En "elke partij" is dan nog eens verdeeld, want hoewel Abbas president is heeft hij geen gezag over Hamas.

De discussie is vermoeiend en het is gemakkelijk om te zeggen dat er geen oplossing voor is en dat alles krampachtig vast zit, maar dan gooi je de handdoek in de ring terwijl aan beide zijden het nodige gedaan moet worden om de polarisatie te ontmijnen. Het probleem is dat er één onveranderlijk verschijnsel is in al die tijd: de haast onwrikbare en grotendeels kritiekloze steun van de VS aan Israël. Het lijden van de Palestijnen en het groot onrecht dat hen wordt aangedaan is in de ogen van de VS maar van secundair belang vergeleken met de veiligheid van Israël. Op die manier wordt de diplomatische druk op Israël voor een groot deel afgezwakt, want hoe kan je druk uitoefenen als de machtigste staat van de wereld achter hen staat? Dat is ook de reden waarom Palestijnen vaker als terroristen worden beschouwd, terwijl de militaire macht van Israël wordt voorgesteld als een voorbeeld van purity of arms: de rechtvaardige inzet van wapens om het land te beschermen tegen terreur.
De discussie is gewoon nutteloos omdat het telkens vervalt in een spelletje A-is-de-slechte-nee-B-is-de-slechte. De discussie zou misschien zich beter heroriënteren naar een andere focus dan telkens weer de wie-is-er-het-meest-in-de-fout. Wat die discussie dan moet zijn, weet ik niet. Misschien is het wel beter om daar even over na te denken ipv hier opnieuw collectief 13 pagina's te pennen over wie al dan niet de slechterik is in dit verhaal.

De discussie is gewoon nutteloos omdat het telkens vervalt in een spelletje A-is-de-slechte-nee-B-is-de-slechte. De discussie zou misschien zich beter heroriënteren naar een andere focus dan telkens weer de wie-is-er-het-meest-in-de-fout. Wat die discussie dan moet zijn, weet ik niet. Misschien is het wel beter om daar even over na te denken ipv hier opnieuw collectief 13 pagina's te pennen over wie al dan niet de slechterik is in dit verhaal.
Dat is jouw redenering, mening of wat dat ook moge zijn.
Voor een gezond mens met geweten is duidelijk wie oorlogsmisdaden uitvoert, apartheid vertegenwoordigt en toepast, mensenrechtenschendingen als dagelijkse kost praktiseert.

Laatst bewerkt:
Voor wie onafhankelijke journalistiek wilt raadplegen (in plaats van de gesaboteerde media) zonder de inmenging van de zionistjes (die zichzelf superieur verklaren) tegenover IEDEREEN en elk ander ras.

https://www.972mag.com/
(Door Israelische en Palestijnse journalisten)

https://www.breakingthesilence.org.il
(Breaking the Silence is an organization of veteran soldiers who have served in the Israeli military since the start of the Second Intifada and have taken it upon themselves to expose the Israeli public to the reality of everyday life in the Occupied Territories.)

Voor wie onafhankelijke journalistiek wilt raadplegen (in plaats van de gesaboteerde media) zonder de inmenging van de zionistjes (die zichzelf superieur verklaren) tegenover IEDEREEN en elk ander ras.

https://www.972mag.com/
(Door Israelische en Palestijnse journalisten)

https://www.breakingthesilence.org.il
(Breaking the Silence is an organization of veteran soldiers who have served in the Israeli military since the start of the Second Intifada and have taken it upon themselves to expose the Israeli public to the reality of everyday life in the Occupied Territories.)
Ik vind het wat vreemd om te gaan zeggen dat er een onafhankelijke journalistiek zou zijn. Imo is deze er niet in deze ganse problematiek. Er is altijd wel enige vorm van bias, al ware het maar door zaken die gebeurd zijn doorheen de geschiedenis.

Je kan Hamas en Israël vanalles verwijten maar op het einde van de dag valt de overgrote meerderheid van de doden en gewonden op Palestijns grondgebied, belangrijke infrastructuur wordt er stelselmatig platgebombardeerd en mensen worden uit hun huis gezet.

Dát is de essentie van de discussie. Dit is meer dan enkel een politieke kwestie over wie recht heeft op het gebied, dit is een humanitaire crisis.

Dat is jouw redenering, mening of wat dat ook moge zijn.
Voor een gezond mens met geweten is duidelijk wie oorlogsmisdaden uitvoert, apartheid vertegenwoordigt en toepast, mensenrechtenschendingen als dagelijkse kost praktiseert.
🤔🤔 daar heb ik toch niets over gezegd laat staan positie over ingenomen. Je leest natuurlijk wel vaker wat je wil lezen.
Je kan Hamas en Israël vanalles verwijten maar op het einde van de dag valt de overgrote meerderheid van de doden en gewonden op Palestijns grondgebied, belangrijke infrastructuur wordt er stelselmatig platgebombardeerd en mensen worden uit hun huis gezet.

Dát is de essentie van de discussie. Dit is meer dan enkel een politieke kwestie over wie recht heeft op het gebied, dit is een humanitaire crisis.
Ok maar wat kunnen we bediscussiëren over dit?

🤔🤔 daar heb ik toch niets over gezegd laat staan positie over ingenomen. Je leest natuurlijk wel vaker wat je wil lezen.
Waar heb jij het ineens over? Eerst insinueer jij bepaalde zaken (die niet kunnen, als mens) en dan doe je alsof je neus bloedt? Komaan zeg.

Ik vind het wat vreemd om te gaan zeggen dat er een onafhankelijke journalistiek zou zijn. Imo is deze er niet in deze ganse problematiek. Er is altijd wel enige vorm van bias, al ware het maar door zaken die gebeurd zijn doorheen de geschiedenis.
Dus jij wilt zeggen dat de mainstream media niet beïnvloed word door macht en geld? Ik zou zeggen, kijk, vergelijk, gebruik je gezond verstand en kom dan nog eens terug.

Het gaat hier niet om "onafhankelijkheid" te bediscussiëren, maar om waarheid te onderscheiden van gesaboteerde journalistiek.

Probeer dan een alternatieve stelling te lanceren en uit te zoeken welke focus we dan wel moeten hebben? Er zullen altijd mensen zijn die in hun kamp gaan blijven en daar geen oor naar hebben, maar dat is toch lang niet met iedereen zo?

Dit is zo'n vermoeiende discussie, zelfs mensen die niet direct betrokken zijn kiezen gewoon een kamp en blijven er bij. Partijen overhalen om van kamp te wisselen werkt niet, en dan moeten we er natuurlijk bij lezen dat kamp A gewoon evil is en kamp B heilig.

Het beste dat we hier lezen is dat beide partijen boter op het hoofd hebben.
De meeste mensen weten dan ook niet eens waar het over gaat, maar kiezen gewoon partij omdat het populair is.
Hamas schiet raketten af op Joodse burgers, en Israël laat hun artillerie los op de Palestijnen. Alsof het een race om ter meeste doden is.

Ik kies geen kant want beide partijen richten doelbewust op burgers, en tussen de pest en de cholera kies ik niet.
De levens van Palestijnen en Joden zijn evenwaardig en daar hoef en wil ik niet tussen te kiezen.

TZmJEgW.png

Probeer dan een alternatieve stelling te lanceren en uit te zoeken welke focus we dan wel moeten hebben? Er zullen altijd mensen zijn die in hun kamp gaan blijven en daar geen oor naar hebben, maar dat is toch lang niet met iedereen zo?
Daarmee mijn oproep, want ik kom er zelf niet uit. :shy:

Het doel van Hamas is de vernietiging van de Joodse Staat Israël. Hamas krijgt geld en steun van radicale Islamitische landen en personen. Mensen hebben niet door dat dit een terreurorganisatie zoals IS en Al Qaida is!

Terug
Bovenaan