Conflict Israel-Palestina laait weer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
"Er ergens iets gebeurd dat je niet aanstaat". Het woord 'minimaliseren' dekt de lading hier niet, amai.

Dan waren de verzetslieden in WO II ook terroristen voor jou?
Die verzetsleden vielen Duitse militairen aan, dat reken ik nog onder verzet.
Als 2 of 3 verzetslieden een bom gooien op een Duits gezin (of een Duits schooltje) noem ik dat geen verzet meer .

"Er ergens iets gebeurd dat je niet aanstaat". Het woord 'minimaliseren' dekt de lading hier niet, amai.

Ik zou Hamas toch niet in één trek vergelijken met verzetsmensen tijdens ww2.
Hamas zijn moslimextremisten die het liefst van al alle joden zien opgaan in rook. Het probleem zijn niet de 'gewone' joden zelf, wel Likud, de kolonisatiedrang van joodse extremisten, etc.

Dat Israël (en dan vooral z'n leiders) heel problematisch zijn, wilt nog niet zeggen dat die van de Palestijnen/Gazastrook geen schuld treffen.
Hamas wil het conflict enkel maar oppoken en geeft geen fuck over een dode Palestijn meer of minder.

Die verzetsleden vielen Duitse militairen aan, dat reken ik nog onder verzet.
Als 2 of 3 verzetslieden een bom gooien op een Duits gezin (of een Duits schooltje) noem ik dat geen verzet meer .

Tgoh, Israel doet dat fyi ook (check maar eens hoeveel slachtoffers kinderen zijn). Dus in dat opzicht kunnen we beide partijen terroristen noemen.

Gandhi was ook een terrorist voor de Britten. Zeker omdat hij de gewapende terroristen ook steunde :D

Tgoh, Israel doet dat fyi ook (check maar eens hoeveel slachtoffers kinderen zijn). Dus in dat opzicht kunnen we beide partijen terroristen noemen.
Israël richt haar raketten niet op burgerslachtoffers, wat Hamas net wel doet.
Daar zit een fundamenteel verschil tussen.

Ik denk nu niet dat elke palestijn die in gaza woont een terrorist is
Wat geeft Israël het recht om zomaar land gaan toe te eigenen? Want daar zit de wortel vh probleem toch denk ik

Israël richt z'n raketten zogezegd op Hamasdoelwitten, maar pakt elke keer wel grotendeels onschuldige burgers mee (ondanks dat ze militair zo advanced zijn).
Hamas mag dan wel richten op alles joods met 2 benen, hun Ikea-raketjes (itt de krachtige Israëlische raketten) geraken amper voorbij de Iron Dome.

Het ene minder terroristisch noemen dan de andere is maar relatief eh.

de appartementsgebouwen die naar beneden stuiken in Gaza door bombardement zitten vol hamasleden waarschijnlijk?

Beide partijen zijn slecht bezig. Dit is gewoon zo.

Als je raketten keer op keer zoveel burgerslachtoffers maken, zou ik toch eens nadenken over een alternatieve aanpak. Of zulke zaken die ook regelmatig gebeuren.

As of November 11, lethal force by Israeli forces resulted in the killing of 71 and injuring 11,453 Palestinians in Gaza, OCHA reported. An additional 33 were killed and 114 injured, according to al-Mezan, during escalated fighting between November 12 and 14. Many of the killings took place in the context of protests, when Israeli forces fired on people who approached or attempted to cross or damage fences between Gaza and Israel, using live ammunition in situations where lesser measures could have been used, in contravention of the international human rights law standard for policing situations that lethal force be used only as a last resort to prevent an imminent threat to life. The gunfire maimed many people, including 128 between the start of protests in March 2018 and September 2019 whose limbs had to be amputated.

Het feit dat Hamas een terroristische organisatie is zonder scrupules praat niet goed dat Israël zich tot hetzelfde niveau verlaagt. Integendeel zelfs.

'De Grote Beschavingsoorlog' van Robert Fisk is ook een aanrader. Recent overleden, maar hij was een zeer gedreven journalist.
Even off-topic maar dat heb ik volledig gemist blijkbaar, jammer ik hoorde hem graag bezig. :(

Hij had altijd zéér interessante inzichten over de gebeurtenissen in het Midden-Oosten.

On-topic dan vrees ik dat deze situatie nooit opgelost geraakt zonder dat er één van de twee partijen het onderspit delft.

Er is geen plaats meer voor nuance en dialoog, iets wat we 20 jaar geleden met Arafat en Ehud Barak wel nog hadden desondanks dat er toen ook weinig tot niets uit de bus gekomen is.

Misschien met inmenging van enkele grote landen dat er nog iets geforceerd kan worden maar wie steekt z'n hand in de vuur voor Palestina? Israël heeft internationaal een te grote invloed.

Laatst bewerkt:
Misschien met inmenging van enkele grote landen dat er nog iets geforceerd kan worden maar wie steekt z'n hand in de vuur voor Palestina? Israël heeft internationaal een te grote invloed.

+ kritiek op Israël is zodanig aan banden gelegd en wordt systematisch gelijkgesteld aan jodenhaat zodat niemand die er geen direct belang bij heeft zich er ook niet mee bemoeit. Geen enkel land wil zich de woede van de VS (+ andere Israël fanbois) op de hals halen voor dode Palestijnse kindjes enkele duizenden kilometers verderop. Je hebt als land simpelweg niets te winnen daarbij.
Of wanneer realpolitik de mensenrechten tegenkomt.

Israël richt z'n raketten zogezegd op Hamasdoelwitten, maar pakt elke keer wel grotendeels onschuldige burgers mee (ondanks dat ze militair zo advanced zijn).
En omdat Hamas de bevolking ook opjut om actief deel te nemen en de wapens op te nemen tegen de Israëliërs.
En de hoge bevolkingsdichtheid.

de appartementsgebouwen die naar beneden stuiken in Gaza door bombardement zitten vol hamasleden waarschijnlijk?
Als raketten vanuit zo'n appartementsgebouw vertrekken of ze onderscheppen er een radio/communicatie middel dat instructies geeft hebben ze weinig andere opties dan het gebouw neer te halen.

Beide partijen zijn slecht bezig. Dit is gewoon zo.
Agree, maar er zijn wel stevige verschillen in de manier van aanvallen/oorlog voeren en dat mag imo gerust besproken worden.

Je kan niet zomaar raketten gaan afvuren op onschuldige mensen omdat er ergens iets gebeurd dat je niet aanstaat, dat is terrorisme.
Een beetje zoals het Israëlische leger dat schiet op flatgebouwen in Palestina dus?

dat Hamas zich schuldig maakt aan terrorisme is duidelijk.

En omdat Hamas de bevolking ook opjut om actief deel te nemen en de wapens op te nemen tegen de Israëliërs.
En de hoge bevolkingsdichtheid.
In Israël moet iedereen ook wel onder de wapens (behalve de ultra orthodoxe) dus met die argumenten zijn het bij wijze van spreken ook legitieme doelwitten.
Nu goed ik zie al lang geen uitweg meer zolang Israël haar gang mag gaan van de USA. Een levensvatbare Palestijnse staat is momenteel niet mogelijk. Daarvoor is er teveel illegaal gekoloniseerd.

Een beetje zoals het Israëlische leger dat schiet op flatgebouwen in Palestina dus?
Ze gaan niet zomaar schieten op een flatgebouw als vergeldingsaanval, dat doen ze enkel als er reden voor is. Hamas heeft er in het verleden al een gewoonte van gemaakt om zich bijv. in een school te gaan verschuilen en van daaruit aanvallen uit te voeren. Dan is dat geen burgerdoelwit dat het Israëlische leger aanpakt.

Ach, zo lang we maar niet meer praten over de aanklachten over corruptie tegen Netanyahu en zijn verlies in de verkiezingen is het allemaal goed voor hem.
De dag voordat Yair Lapid het mandaat krijgt om een regering te vormen (wat Netanyahu niet lukte), kondigt Netanyahu de noodtoestand af. Kan hij lekker verder regeren. Toeval?

Ondertussen hebben de Palestijnen een staakt-het-vuren voorgesteld wat Israël heeft afgewezen. Tiens.

Een begin zou al zijn als Netanyahu afgezet wordt en veroordeelt voor zijn corruptie.

In Israël moet iedereen ook wel onder de wapens (behalve de ultra orthodoxe) dus met die argumenten zijn het bij wijze van spreken ook legitieme doelwitten.
Israël gaat nergens haar bevolking oproepen om de wapens op te nemen tegen de Palestijnen he. Daar zit een fundamenteel verschil.
En wat betreft die dienstplicht, volgens de Israëliërs waarmee ik al heb gesproken valt er relatief eenvoudig te ontsnappen.

Nu goed ik zie al lang geen uitweg meer zolang Israël haar gang mag gaan van de USA. Een levensvatbare Palestijnse staat is momenteel niet mogelijk. Daarvoor is er teveel illegaal gekoloniseerd.
Ik zie de situatie ook gewoon verder aanmodderen, Israël die verder koloniseert, Hamas die doorblijft doen met terroristische aanvallen (hoewel ze minder en minder effectief hierin worden), ...

Terug
Bovenaan