Conflict Israel-Palestina laait weer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
Biden heeft ondertussen ook gereageerd. Ik ben geen Biden fan, maar ik sluit me wel aan bij zijn statement hier.
Ik begrijp het principe wel: als ik leider was van een land dat wordt belaagd door honderden "IKEA-raketten" moet ik ook reageren. Als Netanyahu niets doet wordt hij bezien als een zwakke leider die zijn eigen land niet kan verdedigen. Gezien zijn houding zou het me verwonderen dat hij die kant opgaat. Als hij wel iets doet is hij een bloeddorstige tiran. We mogen niet vergeten dat Hamas niet zomaar raketten afvuurt. Mocht Israël haar kolonisatiepolitiek afbouwen en niet stelselmatig Palestijns grondgebied opeisen, zouden de vredesonderhandelingen en, wie weet, een tweestatenoplossing een heel stuk realistischer worden.

Hamas is wel een spook dat Israël zelf heeft grootgebracht. Cynisch hé, als je erover nadenkt: met belastingsgeld een organisatie steunen dat x-tijd later raketten afvuurt op je bevolking.

Verplichte reminder - ik heb, onder andere hier, al één en ander van zien passeren dat (uiteraard) klakkeloos wordt overgenomen.

Zelfs hun eigen volk keurt het niet goed, dan weet je genoeg. Buiten alle propaganda en fake news die de zionisten verspreiden met al hun macht en geld.

Zeer verstandig man, respect!

Laatst bewerkt:
Hamas is wel een spook dat Israël zelf heeft grootgebracht. Cynisch hé, als je erover nadenkt: met belastingsgeld een organisatie steunen dat x-tijd later raketten afvuurt op je bevolking.
Tja, vroeg of laat ziet men in dat men een organisatie misbruikt uit eigenbelang en de ideologie van de organisatie gewoon uitlacht. Dan moet je ook niet verwonderd zijn dat men zich tegen u keert he. Net zoals de USA niet verwonderd moest zijn toen de Afghaanse vrijheidstrijders zich tegen hun keerden toen ze inzagen dat ze gewoon gebruikt werden als verdediging tegen de ussr.

Zolang Israël het conflict blijft opzoeken en mensen uit hun eigen woningen blijft zetten, gaat er niets veranderen. Zonder die uitzettingen was dit bijlange niet zo geēscaleerd.
Ja maar ondertussen is toch al een paar keer aangehaald dat het Hamas is die steeds maar weer het conflict opzoekt.
Ik weet niet waar jij het omgekeerde vandaan haalt hoor.

Laat ons vooral niet vergeten dat geen van beide hier vrijuit gaan. Maar vooral dat Hamas een terreurorganisatie is, dat is gewoon door de VN zo erkend en is klaar en duidelijk. En dat er non-stop wordt geschoten vanuit Gaza en Libanon. Bon daar hoeft toch verder geen duiding bij gemaakt te worden?
Het is David tegen Goliath natuurlijk. De strijd wordt niet met gelijke wapens gevoerd. Maar Palestina is gewoon totaal niet levensvatbaar, en zal dat ook niet snel zijn als het roer daar niet omgegooid wordt. Op politiek niveau, stelt dat daar niks meer voor dan corruptie, dat is gewoon al schrijnend op zichzelf.

Er zijn geen goeie in dit conflict. Geen van beide gaat vrijuit. Maar wat wel als een paal boven water staat is dat Israël een echt land is met een degelijk politieke democratie. Iets wat Palestina allesbehalve is. En daarin ligt al een deel van de oplossing.

Er zijn geen goeie in dit conflict. Geen van beide gaat vrijuit. Maar wat wel als een paal boven water staat is dat Israël een echt land is met een degelijk politieke democratie. Iets wat Palestina allesbehalve is. En daarin ligt al een deel van de oplossing.
Niet dat ik je hierin ongelijk geef met de rest van je post hé. Maar een groot deel vd oplossing zou zijn als Israel zich volledig uit Palestina terugtrekt

Aan sommige details uit die video's merk je echt hoe eigenaardig die situatie is.

Neem nu dat filmpje van die Palestijnse vrouw en Joodse man. Eerst en vooral spreken die elkaar aan in goed Engels. Dat is geen evidentie in dat gebied en toch een teken van een zekere scholing. Maar dan noemt zij hem ook nog bij naam. Ze kennen elkaar dus? Misschien wonen ze al lang naast elkaar als buren. En dan op een dag, misschien ingegeven door de recentste gebeurtenissen, beslist die man dat huis is hier nu van mij en 't zal welletjes wezen ook.

Dat fragment spreekt mij meer aan als de klassieke beelden van mensen die met stenen gooien en elkaar uitjouwen. Er zit een herkenbaarheid in alsof het om burenruzie in een Vlaams dorp zou kunnen gaan. Alleen tegen een achtergrond van een gestolen huis. Je geraakt daar met je hoofd toch niet bij zeg.

Aan sommige details uit die video's merk je echt hoe eigenaardig die situatie is.

Neem nu dat filmpje van die Palestijnse vrouw en Joodse man. Eerst en vooral spreken die elkaar aan in goed Engels. Dat is geen evidentie in dat gebied en toch een teken van een zekere scholing. Maar dan noemt zij hem ook nog bij naam. Ze kennen elkaar dus? Misschien wonen ze al lang naast elkaar als buren. En dan op een dag, misschien ingegeven door de recentste gebeurtenissen, beslist die man dat huis is hier nu van mij en 't zal welletjes wezen ook.

Dat fragment spreekt mij meer aan als de klassieke beelden van mensen die met stenen gooien en elkaar uitjouwen. Er zit een herkenbaarheid in alsof het om burenruzie in een Vlaams dorp zou kunnen gaan. Alleen tegen een achtergrond van een gestolen huis. Je geraakt daar met je hoofd toch niet bij zeg.
Zo simpel is het niet gegaan. Oost Jeruzalem is na de Arabisch-Israëlische oorlog bezet door Jordanië, Jordanië heeft toen heel wat Joodse inwoners verdreven en de grond aan Palestijnen gegeven. Na de 6 daagse oorlog waarna Israël Oost-Jeruzalem terug veroverde begonnen er rechtszaken over van die dat vastgoed nu was, als je kon bewijzen dat die grond afgepakt was na de oorlog van 1948 kreeg je het van de rechtbank terug, wat op zich niet onredelijk is. De situatie in dat filmpje (of toch van dat deel van Oost-Jeruzalem) is het gevolg van een al decennia durende juridische procedure over die gronden. Veel kans dat die man in dat filmpje niet degene is die de gronden via de rechtbank claimed en dat het dat is wat ie bedoelt met dat als hij er niet komt, iemand anders zal komen maar geen idee hoe dat precies zit.

Het is ook geen reactie op wat er de laatste dagen aan het gebeuren is, het is er net de aanleiding toe. Het conflict van de laatste dagen is het gevolg van een uitspraak in die rechtszaken waardoor enkele Palestijnse families hun huis kwijtgeraakt zijn, ik vermoed dat die vrouw in dat filmpje van één van de getroffen families is.

De grote hypocrisie is niet noodzakelijk dat die gronden weer teruggegeven worden aan de eigenaars van wie ze afgepakt zijn maar eerder het feit dat Israël diezelfde, op zich niet onrechtvaardige regels, niet toepast op dezelfde situaties waar Palestijnen slachtoffer zijn van ingepikt vastgoed. Palestijnse vluchtelingen van de oorlog van 1948 en die van 1967 mogen niet alleen niet terugkeren naar huis, hun eigendommen zijn vaak ingenomen door Joden en ze hebben niet het recht die terug te claimen.

De gewone bevolking is slachtoffer, zoals altijd.
De mens leert niet uit zijn fouten en uit het verleden, getuige de banner die bij de uitgang van het In Flanders Fields museum hangt.
Waar politiek faalt, spreken de wapens.

Ja maar ondertussen is toch al een paar keer aangehaald dat het Hamas is die steeds maar weer het conflict opzoekt.
Ik weet niet waar jij het omgekeerde vandaan haalt hoor.
Men kan aanhalen wat men wil, maar ik heb enkele posts geleden een duidelijke link gepost waarin stond dat Israël veel vaker het staakt-het-vuren schendt dan de Palestijnen. Is dat dan niet het conflict opzoeken?

Ik weet niet wat Israël op de lange termijn wil bereiken met telkens zo'n disproportionele reacties. Men kweekt alleen maar meer mensen die tegen Israël zijn, in Palestina of daarbuiten.
Voor mij heeft dit niets met veiligheid te maken, maar is dit puur politiek van Netanyahu, zonder inachtname van de toekomst van het land.

Laatst bewerkt:
Men kan aanraken wat men wil, maar ik heb enkele posts geleden een duidelijke link gepost waarin stond dat Israël veel vaker het staakt-het-vuren schendt dan de Palestijnen. Is dat dan niet het conflict opzoeken?

Ik weet niet wat Israël op de lange termijn wil bereiken met telkens zo'n disproportionele reacties. Men kweekt alleen maar meer mensen die tegen Israël zijn, in Palestina of daarbuiten.
Voor mij heeft dit niets met veiligheid te maken, maar is dit puur politiek van Netanyahu, zonder inachtname van de toekomst van het land.
Ja maar het is geen kwestie van tegen of voor iemand zijn.
Maar puur objectief kan je niet tegen Israël zijn, de enige deftige democratie in die contreien, de waarde daarvan kan en mag je niet onderschatten.
Langs de andere zijde heb je een terreurorganisatie die hun eigen mensen inzet om een oorlog te voeren gevoed op desinformatie en corruptie.

De toekomst van het land ziet er heel somber uit, dat van Palestina dan toch. Het probleem is zoals ik al eerder zei dit niet een louter conflict is van Israël tegen Palestina. Maar wel een conflict Israël tegen Arabische boevenlanden in uitbreiding een conflict westen tegen Arabische boevenlanden.

Men kan aanhalen wat men wil, maar ik heb enkele posts geleden een duidelijke link gepost waarin stond dat Israël veel vaker het staakt-het-vuren schendt dan de Palestijnen.
Euh neen, jij kwam hier even melden dat Palestina een staakt-het-vuren wilde, wat compleet fout was. Palestina heeft dat nergens aangevraagd. Palestina blijft net honderden raketten afvuren op Israël om een verder escalatie van het conflict te ontlokken, ze willen helemaal geen staakt-het-vuren.

Is dat dan niet het conflict opzoeken?
Dat is inderdaad wat de politieke vertegenwoordigers in Palestina hiermee doen. Of ze hier nu een recht op hebben t.g.v. de Israëlische politiek laat ik in het midden, maar Palestina zit hier zeker niet te zoeken naar een staakt-het-vuren of een oplossing.

Euh neen, jij kwam hier even melden dat Palestina een staakt-het-vuren wilde, wat compleet fout was. Palestina heeft dat nergens aangevraagd. Palestina blijft net honderden raketten afvuren op Israël om een verder escalatie van het conflict te ontlokken, ze willen helemaal geen staakt-het-vuren.

Dat is inderdaad wat de politieke vertegenwoordigers in Palestina hiermee doen. Of ze hier nu een recht op hebben t.g.v. de Israëlische politiek laat ik in het midden, maar Palestina zit hier zeker niet te zoeken naar een staakt-het-vuren of een oplossing.
De acties van Hamas zijn compleet legitiem. Hamas is een gevolg, geen oorzaak. Laat Israël zich houden aan de internationale verdragen, zich terugtrekken uit de bezette gebieden, etc en de voedingsbodem voor Hamas verdwijnt.

En toch gaan zowel de VS als EU leiders als Mark Rutte, Macron, Ursula al meteen hun steun vaan Israël tonen

Wat we juist nodig hebben zijn deze leiders die druk zouden moeten uitoefenen op Israël om zich terug te trukken, maar integendeel ze worden zelfs gesteund. Ik vermoed: Hamas of niet, ze gaan Israël blijven steunen no matter what. Dus heel dat "ja maar Hamas dit dat" zijn valse argumenten om Israël te steunen.

Palestina zou eigenlijk naar China moeten stappen: "help ons en je mag heel palestina opbouwen". Dat zou pas tegengas geven aan VS met hun steun aan Israel. Maar de macht van de VS is dalende, de Palestijnen hebben nog een kans, maar ze gaan nog lang geduld moeten hebben.

En de VN Veiligheidsraad is ook een lachertje. 1 van die 5 pipo's moeten maar een veto uitspreken of den boel wordt geblokkeerd. Je zou Erdogan bijna gelijk geven met zijn "the world is bigger then 5"-uitspraak.

Toch verwonderlijk dat de Europese leiders* de enige democratie in de regio steunen en niet een terroristische beweging zoals Hamas.
Dan ga jij nog doodleuk oproepen dat Hamas maar naar China moet stappen... ik hoop dat je de ironie inziet van China dat enerzijds Oeigoeren - moslims - in heropvoedingskampen steekt onder internationale kritiek, dan in Israël/Palastina de moslim-terroristen van Hamas zou gaan helpen.

*Nu ja, de meeste Europese leiders, Ecolo laat weer maar eens zijn ware gelaat als extreme partij zien.

Toch verwonderlijk dat de Europese leiders* de enige democratie in de regio steunen en niet een terroristische beweging zoals Hamas.
Dan ga jij nog doodleuk oproepen dat Hamas maar naar China moet stappen... ik hoop dat je de ironie inziet van China dat enerzijds Oeigoeren - moslims - in heropvoedingskampen steekt onder internationale kritiek, dan in Israël/Palastina de moslim-terroristen van Hamas zou gaan helpen.

*Nu ja, de meeste Europese leiders, Ecolo laat weer maar eens zijn ware gelaat als extreme partij zien.
Wat een non-argument. Het gaat hier niet om Hamas, maar om Palestina of Palestijnse bevolking. Hamas of niet, Israël moet zich terugtrekken en zich houden aan de internationale afspraken.

Wat een non-argument. Het gaat hier niet om Hamas, maar om Palestina of Palestijnse bevolking. Hamas of niet, Israël moet zich terugtrekken en zich houden aan de internationale afspraken.

Kerel, uw vorige post begon met "De acties van Hamas zijn compleet legitiem." Kom dan niet af dat het een "non-argument" is of "Het gaat hier niet om Hamas...".

Hamas is degene die andermaal begonnen zijn met hun raketten. Als jij morgen iemand slaat die sterker is dan jou, moet je achteraf ook niet komen huilen als die laatste harder terugslaat. Burgerdoden vallen in zo'n situaties altijd te betreuren, maar Hamas mikt op burgerdoelwitten, Israël mikt op Hamas die zich tussen de Palestijnse burgers verschuilt (logisch ook, een open oorlog zouden ze nooit halen).

Terug
Bovenaan