Conflict Israel-Palestina laait weer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
De onteigeningen van de joden in Nazi-Duitsland waren ook juridisch onderbouwd. Ik denk niet dat iemand nu nog twijfelt dat dat misdaden tegen de menselijkheid waren.

Het Israëlische gerecht heeft hier teveel boter op het hoofd om vertrouwd te kunnen worden onafhankelijke uitspraken te doen. Nu zou ik ook geen Arabische rechtbank hier zich over willen laten uitspreken tbh.
Er zijn VN-resoluties, maar die legt Israël gewoon naast zich neer. Een internationale rechtbank met gezag dat nationale juridische soevereiniteit overklast zou een oplossing zijn, maar dat schept wellicht een gevaarlijk precedent.

De onteigeningen van de joden in Nazi-Duitsland waren ook juridisch onderbouwd. Ik denk niet dat iemand nu nog twijfelt dat dat misdaden tegen de menselijkheid waren.

Het Israëlische gerecht heeft hier teveel boter op het hoofd om vertrouwd te kunnen worden onafhankelijke uitspraken te doen. Nu zou ik ook geen Arabische rechtbank hier zich over willen laten uitspreken tbh.

Ik geloof niet dat die vergelijking hier op z'n plaats is.

Een overkoepelende rechtbank. Als we kijken naar het internationaal strafhof van Den Haag dan weten we wat daar het resultaat van is. Kleine(re) garnalen worden daar berecht terwijl grootmachten simpelweg weigeren om dat hof te erkennen. Einde verhaal dan.

Ik blijf erbij dat de oplossing voor dit conflict intern uit Israël zal moeten komen. Misschien dat het met de nieuwere generaties wel mogelijk is. Hoewel de resultaten van de meest recente verkiezingen eerder wijzen op meer politieke malaise.

Een overkoepelende rechtbank. Als we kijken naar het internationaal strafhof van Den Haag dan weten we wat daar het resultaat van is. Kleine(re) garnalen worden daar berecht terwijl grootmachten simpelweg weigeren om dat hof te erkennen. Einde verhaal dan.

Ik blijf erbij dat de oplossing voor dit conflict intern uit Israël zal moeten komen. Misschien dat het met de nieuwere generaties wel mogelijk is. Hoewel de resultaten van de meest recente verkiezingen eerder wijzen op meer politieke malaise.
Maar goed wat zie jij dan als oplossing voor dit conflict. Wat moet Israël doen om dit te stoppen?

Heel de wereld laat Palestina in de steek...
Niet te vergeten dat ze steun krijgen van islamitische landen. Die landen zien Israël als het speelveld om met de VN en de VS in conflict te gaan zonder zelf in beeld te komen.
En het is niet meer dan logisch dat de VS en de VN de kant van Israël kiezen en niet de boeven van hamas. Je moet hun terreurdaden maar eens opzoeken.
Ah politiek.. het schenden van mensenrechten negeren omwille van politieke spelletjes. Hatelijk vind ik het.

Hoeveel doden hebben die duizenden raketaanvallen eigenlijk gemaakt de laatste week?

Het hoeft niet altijd zwart wit te zijn. Je kan ook gewoon als regering Hamas én Israël veroordelen natuurlijk.

De onteigeningen waardoor het conflict nu weer oplaait zijn in Israëlisch recht blijkbaar juridisch onderbouwd. Wat hen betreft is dat dus gewoon sluitend. Het is op z'n zachtst gezegd wel een belangenconflict. Maar of je dit verkocht krijgt als een oorlogsmisdrijf aan de Israëlische bevolking is een ander verhaal.

Ik denk persoonlijk dat bij die bevolking de sleutel voor het einde van dit conflict ligt. Of op z'n minst het einde van geweldplegingen. Als de Israëlische publieke opinie zich zo keert dat een vredesbestand effectief gedragen wordt is er pas kans op vrede hoop ik. Israëlische politici zijn net als andere politici gevoelig voor het 'draagvlak' om het met een mooie Belgische term te zeggen
De oplossing ga je niet vinden bij de bevolking. Die zijn veelal nog radicaler en zouden het liefst van al de hele strip platgooien. Die zijn zo overtuigd van hun eigen grote gelijk dat ze nooit van hun standpunt kunnen afwijken. En dat idee - dat Israël hier het slachtoffer is van Arabische terroristen - wordt met de paplepel ingegeven op de scholen. Heb daar vaak de wenkbrauwen moeten fronsen tijdens de lessen.

Als je polst naar de Arabische kant van het land, dan zullen ze ook niet enthousiast zijn, laat staan begrijpen waarom je geïnteresseerd bent.

Nuja, het is ook een heel moeilijk verhaal. Wie heeft er nu gelijk na al die tijd? En wie is het ergste? Denk dat er inderdaad geen 'goede' partijen zijn in dit verhaal.

Maar goed wat zie jij dan als oplossing voor dit conflict. Wat moet Israël doen om dit te stoppen?
Idealiter vinden ze een tijdsmachine uit, gaan ze een paar duizend jaar terug, en vragen ze aan Mozes om linksaf te gaan in plaats van rechtsaf aan de boom over de brug na de derde kroeg achter de Rode Zee.

De oplossing ga je niet vinden bij de bevolking. Die zijn veelal nog radicaler en zouden het liefst van al de hele strip platgooien. Die zijn zo overtuigd van hun eigen grote gelijk dat ze nooit van hun standpunt kunnen afwijken. En dat idee - dat Israël hier het slachtoffer is van Arabische terroristen - wordt met de paplepel ingegeven op de scholen. Heb daar vaak de wenkbrauwen moeten fronsen tijdens de lessen.

Als je polst naar de Arabische kant van het land, dan zullen ze ook niet enthousiast zijn, laat staan begrijpen waarom je geïnteresseerd bent.

Nuja, het is ook een heel moeilijk verhaal. Wie heeft er nu gelijk na al die tijd? En wie is het ergste? Denk dat er inderdaad geen 'goede' partijen zijn in dit verhaal.
Een externe vijand creëren is helaas al meermaals een succesvol verhaal gebleken om je interne problemen te verbergen/verdoezelen en toch herverkozen te worden.

Een externe vijand creëren is helaas al meermaals een succesvol verhaal gebleken om je interne problemen te verbergen/verdoezelen en toch herverkozen te worden.
mss moeten de Turken het daar weer overnemen 🤔 nee ja geen idee hoe dit conflict ooit zal overgaan , beide delen hebben ook radicale politici. Biden zal eens moeten gaan bemiddelen zekers.

Ja, intern uit Israël, maar daar heeft niemand er belang bij. Aan de ene kant heb je daar een heel grote bende (ultra)orthodoxe joden voor wie het alleen maar goed genoeg is als er geen Palestina meer is (en bij voorkeur ook niet teveel Palestijnen meer). Aan de andere kant heb je in Israel ook een hoop Arabische Israëlieten en in het midden het merendeel van de gewone Israëli's die misschien niet teveel geven om het hebben van geheel Palestina maar ook al decennia opgegroeid zijn met de Palestijnen/Hamas als grote vijand.

En intussen zijn er afaik geen partijen die ervoor pleiten om de kolonisatie van de West Bank te stoppen en terug te trekken tot de grenzen van 1967. En het is niet dat de USA, de enige bondgenoot die effectief invloed op Israël zou kunnen uitoefenen daar druk achter zet.

En een éénstaatoplossing zal er ook niet komen aangezien de Palestijnen en ultraorthodoxe joden dan demografisch nogal sterk tegenover elkaar gaan staan en gematigde Israëli's er de dupe van zouden zijn.

Ik zie geen wonderoplossing meer. Voor mij moet Israël zich terugtrekken tot de grenzen van 1967 en Palestina een volwaardige staat worden en natuurlijk hun terrorisme tegen Israël afzweren dan. Maar dan kan ik evengoed in de kerstman geloven.

Idealiter vinden ze een tijdsmachine uit, gaan ze een paar duizend jaar terug, en vragen ze aan Mozes om linksaf te gaan in plaats van rechtsaf aan de boom over de brug na de derde kroeg achter de Rode Zee.
Ik had wel verwacht u als grapjas van dienst hier te treffen :p

Nee maar goed het was wel een serieuze vraag. Ik denk de tijd terugdraaien dat gaat niet, we kunnen niet de Israëliërs het groengebied laten verlaten. Wat we ook niet kunnen doen is de Palestijnen in hun gelijk stellen.
Wat een mogelijke goeie stap in juiste richting is, duidelijke grenzen trekken. Kom af maken met van wie is wat. Dan de Palestijnen effectief aan degelijk bestuur helpen en er effectief een staat van maken die loopt zoals een staat hoort te lopen. De inmenging van islamitische landen volledig aan banden leggen, dat wilt niet zeggen onder beheer van het westen voor alle duidelijkeid. En stoppen met Israël te zien als oorlogszone om te strijden tegen islamitische landen.

Wat vast staat is dat de kolonisatie dient te stoppen. Want dat is nog altijd de stok in het hoenderhok.

Ik weet hoe ik zou reageren, moesten op een dag de nederlanders bvb hier op een dag een deel van mijn dorp komen plat walsen om dan er hun eigen woningen komen neer te zetten, dit terwijl zr dan nog mijn broer afschieten omdat die met een steen naar hun gooit, mijn moeder een attack krijgt van haar op te jagen…
Dit allemaal, terwijl de rest vd wereld wegkijkt.
De joden zijn nog altijd hun in hun slachtofferrol aant draaien van bij wo2, maar men vergeet precies dat ze nu hetzelfde doen met de palestijnen

Tgoh, dat is zowat de mening die de media ons meegeeft; dat elke Israëli opstaat op de tonen van hava nagila, bidt voor een schilderij van Bibi en nog eens een Palestijn omverrijdt. Maar ik ben twee jaar geleden in Israël geweest en de gemiddelde Israëli is imo toch wel eerder een chille, seculiere mens die ook totaal niet/amper achter de kolonisatiepolitiek en het constante vuurtje stook staat.
Maarja, Israël wordt bestuurd door en voor de meest othodoxe joden. Zo van het soort joden dat hier in Antwerpen ook rondlopen, hun neus ophalen voor al de rest en het liefst van al heel het Midden-Oosten wil koloniseren omdat ze zichzelf als door god uitverkoren übermensch zien.
De gewone jood disliket hen even hard.

Hetzelfde verhaal zal wrs zijn bij de Palestijnen; een (kleine) groep moslimextremisten die denken dat hun steentjes en Ikea-vuurpijltjes iets uithalen, en een (grote) groep 'gewone' mensen die het liefst van al eens een normaal bestaan zou willen opbouwen gegeven de realiteit dat Israël z'n bestaansrecht gekregen heeft bij een pot choco na de holocaust en niet meer zal verdwijnen.

De beide kanten worden bestuurd door smeerlappen (alleen de Westelijke Jordaanoever kan je nog ietwat serieus nemen), alleen hebben de Palestijnen wel een veel grotere reden om kwaad te zijn.

Laatst bewerkt:
Enkele jaren geleden deze docu gezien over hoe palestijnen moet overleven. Echt wraakroepend is het
(Begint op minuut 5)

Dit is hoe de Israëliërs anno 2021 moeten leven. Echt wraakroepend is het.
(Begint vanaf seconde 1)

Eenvoudig; trap het af uit gaza.
ik zou ook een raket afschieten op een bezetter als ik het kon.
Jammer genoeg zitten ze zo ver van de oorsprong vh conflict, dat enkel de radicalen van beide kampen het nu nog in stand houden. Met alle gevolgen van dien voor de gewone bevolking

Je kan niet zomaar raketten gaan afvuren op onschuldige mensen omdat er ergens iets gebeurd dat je niet aanstaat, dat is terrorisme.
"Er ergens iets gebeurd dat je niet aanstaat". Het woord 'minimaliseren' dekt de lading hier niet, amai.

Dan waren de verzetslieden in WO II ook terroristen voor jou?

"Er ergens iets gebeurd dat je niet aanstaat". Het woord 'minimaliseren' dekt de lading hier niet, amai.

Het is maar aan welke kant van het verhaal je staat.

Omdat de verzetslieden aan de winnende kant zaten zijn zij de helden geworden en diegene die samenwerkten met den duits zijn de slechte. Moest het resultaat van de oorlog anders geweest zijn hadden ze van de collaborateurs helden gemaakt en waren de verzetlieden de slechte geweest.

Idd. Tis maar aan welke kan vh conflict dat je het vraagt hé. Zijn het verzetstrijders, terroristen, bevrijders?
Ik ga hier wel ook toegeven dat er bij de palestijnen ook wel serieuze klootzakken tussen zitten die de zaak niet bevorderen.
Maar dat is geen excuus om Israël hun daden goed te keuren

Ik ga hier nog een tof interview zetten van onze eigenste JPVR.
Nu, niet alles wat hij hier zegt is de waarheid, maar hij heeft toch op heel wat punten gelijk.

Terug
Bovenaan