Conflict Israel-Palestina laait weer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
Israël is niet zonder zonde, maar ze zijn imo wel de beschaafde gematigde partij in dit conflict. Wat Hamas hier doet is zuiver terrorisme.
De cijfers over het aantal burgerdoden, de mensenrechten- en schendingen van het internationaal recht door Israël doen mij eerder besluiten dat dit conflict helaas al lang geen beschaafde gematigde partij meer kent. Israël is beschaafder en gematigder dan Hamas mss (want als ze willen zouden ze Gaza volledig kunnen platbombarderen), maar het is niet het gedrag dat ik van een Westerse staat verwacht. En daarom mogen ze terecht bekritiseerd worden.

De cijfers over het aantal burgerdoden, de mensenrechten- en schendingen van het internationaal recht door Israël doen mij eerder besluiten dat dit conflict helaas al lang geen beschaafde gematigde partij meer kent. Israël is beschaafder en gematigder dan Hamas mss (want als ze willen zouden ze Gaza volledig kunnen platbombarderen), maar het is niet het gedrag dat ik van een Westerse staat verwacht. En daarom mogen ze terecht bekritiseerd worden.
Wat verwacht jij dan van een Westerse staat die door terroristen met duizenden raketten bestookt wordt? Hoe zou jij dit dan dan oplossen?

Doet me terugdenken aan die keer dat Israël een journalist doodde en claimde dat hij voor Hamas werkte. Nadien bleek deze journalist gescreened en gecleared te zijn door de US voor een grant op basis van...Israëlische intel.

Als je die uitleg van IDF blindelings gelooft dan heb ik nog wel enkele bruggen om te verkopen.

Gij vindt het beschaafd om honderden burgerslachtoffers vrouwen en kinderen te maken? Terwijl ge zelf nauwelijks doden hebt?
Dat is hierboven al 7x uitgelegd, het hoge aantal burgerdoden in Palestina ligt aan de hoge bevolkingsdichtheid en de bevolking die actief aangemoedigd wordt door Hamas om deel te nemen aan het conflict. In Israël gaan ze hun bevolking net zoveel mogelijk weghouden van het conflict, zo krijg je al snel een grote wig tussen het aantal doden aan beide zijdes.

Als die raketten zogezegd allemaal uit pers gebouwen en schooltjes komen, dan los je dat op met grondtroepen. Als een pers gebouw zogezegd, zonder enig geleverd bewijs, een wapenarsenaal voor hamas bevat, wel dan stuur je dus een convooi binnen om die wapens daar uit te halen. Moet niet doen alsof dat gebied Gaza niet onder bezetting van Israël is, zij kunnen alles daar controleren dit is niet een soort Isis waar je niet binnen raakt. Grondwater elektriciteit internet enz wordt zelfs allemaal via Israël geleverd.
Een grondoffensief is ook niet zonder risico, dat mijden ze totdat het echt niet anders kan. Hier ging het om vooraf aangekondigde implosie zodat er nog een evacuatie mogelijk was. Lijkt mij een veiliger alternatief dan het gebouw te bestormen en niet weten wat op hun af gaat komen.

Wat verwacht jij dan van een Westerse staat die door terroristen met duizenden raketten bestookt wordt? Hoe zou jij dit dan dan oplossen?

Ze zouden zich eens aan de VN-resoluties kunnen houden, bijvoorbeeld. Zot idee, ik weet het.

Maar hoe ze het nu doen komt hen beter uit natuurlijk. Generatie na generatie onderdrukken, de haat laten groeien.
Weren de Palestijnen zich politiek, dan heeft de rest van de wereld er weinig interesse in wegens te goeie banden met Israel. Weren ze zich militair, dan kijkt de rest van de wereld weg terwijl Israel hen onder de voeten loopt. En weren ze zich niet, dan is het nog makkelijker om wat nieuwe nederzettingen te planten.

Draai de vraag om. Wat kunnen de Palestijnen doen om als evenwaardig beschouwd te worden, om dezelfde kansen te krijgen? Wat anders dan een totale verzaking aan hun rechten, die nochtans internationaal wel erkend worden, zou Israel van koers doen veranderen?

Dat is hierboven al 7x uitgelegd, het hoge aantal burgerdoden in Palestina ligt aan de hoge bevolkingsdichtheid en de bevolking die actief aangemoedigd wordt door Hamas om deel te nemen aan het conflict. In Israël gaan ze hun bevolking net zoveel mogelijk weghouden van het conflict, zo krijg je al snel een grote wig tussen het aantal doden aan beide zijdes.

Een grondoffensief is ook niet zonder risico, dat mijden ze totdat het echt niet anders kan. Hier ging het om vooraf aangekondigde implosie zodat er nog een evacuatie mogelijk was. Lijkt mij een veiliger alternatief dan het gebouw te bestormen en niet weten wat op hun af gaat komen.

Ik ga gewoon herhalen wat ik de vorige keer zei want je zou bijna zeggen dat je selectief blind bent (of gewoon geen onzin argumenten meer kunt geven) maar waar the hell moeten die mensen naartoe als hun land tijd na tijd illegaal wordt ingenomen? Logisch toch dat ze dichtbevolkt zijn?

Je verwacht dat de Palestijnen braafjes ja gaan knikken en niet pissed zouden zijn?

En echt uw "aangekondigde implosie"- argument houdt echt niet op man...

Draai de vraag om. Wat kunnen de Palestijnen doen om als evenwaardig beschouwd te worden, om dezelfde kansen te krijgen? Wat anders dan een totale verzaking aan hun rechten, die nochtans internationaal wel erkend worden, zou Israel van koers doen veranderen?
Simpel, ze moeten volledig breken met hun terroristische houding naar Israël toe en geen partijen zoals Hamas aan het stuur zetten. Zolang ze daarmee blijven dwepen gaan ze niet serieus worden genomen.

Ik ga gewoon herhalen wat ik de vorige keer zei want je zou bijna zeggen dat je selectief blind bent (of gewoon geen onzin argumenten meer kunt geven) maar waar the hell moeten die mensen naartoe als hun land tijd na tijd illegaal wordt ingenomen? Logisch toch dat ze dichtbevolkt zijn?
Het gaat hier om minder dan 0.01% van de Palestijnse bevolking die onteigend worden, niet over heel Palestina. Die bevolkingsdichtheid ligt aan hun demografische groei.

Je verwacht dat de Palestijnen braafjes ja gaan knikken en niet pissed zouden zijn?
Nope dat verwacht ik niet. Ik zou wel verwachten dat ze eens stoppen met terroristische groeperingen te verkiezen die enkel het conflict verder willen ontlokken. Dat zou al een mooi begin zijn.

Nope dat verwacht ik niet. Ik zou wel verwachten dat ze eens stoppen met terroristische groeperingen te verkiezen die enkel het conflict verder willen ontlokken. Dat zou al een mooi begin zijn.
En jij denkt dat Likud wel interesse heeft in een constructieve oplossing? Heb je de quotes gelezen die ik hier gepost hebt? Of ben je al vergeten dat Netanyahu heeft toegegeven dat hij met opzet de Oslo akkoorden heeft opgeblazen?

En jij denkt dat Likud wel interesse heeft in een constructieve oplossing? Heb je de quotes gelezen die ik hier gepost hebt? Of ben je al vergeten dat Netanyahu heeft toegegeven dat hij met opzet de Oslo akkoorden heeft opgeblazen?
Ik zeg niet dat daarmee alles opgelost gaat zijn he, ik zeg wel dat dat een vereiste startvoorwaarde gaat zijn vooraleer er iets fundamenteels kan veranderen. Deze terroristische aanvallen van Hamas maken de situatie voor de Palestijnen enkel erger.

Wat mij mateloos stoort is hoe Netanyahu zichzelf keer op keer vrijspreekt van enige zin van verantwoordelijkheid of schuld. Alsof hij GEEN idee heeft waarom er raketten zijn richting uitkomen. Hij stelt zich op als de grote defender die alleen maar reageert op provocatie. Meer niet. ''Onschuldig'' zegt hij. Ongeloofelijk hoe delusional iemand met zo'n verantwoordelijkheid kan zijn. Maarja, zo lopen er spijtig genoeg nog veel rond.

Ik denk dat geen enkel Westers land wil onderhandelen met terroristen , Hamas is sowieso een probleem . Nuja Israel is ook een politiek instabiel land op dit moment ,mss dat er een meer gematigd figuur komt na Netanyahu , maar aan Palestijnse zijde moet politiek ook wat veranderen , Hamas zijn terroristen en ook Abbas is denk ik al lang aan de macht.

Zolang er bezetting is, zal er terrorisme zijn. Zelfs bij een akkoord of wapenstilstand zie ik niet in hoe dat conflict ooit volledig van de baan zal geraken. Hamas zal alleen uitgeroeid geraken als de Palestijnen geen reden meer zien om zich te verzetten. En dat zal nooit lukken met bombardementen. En de publieke opinie zal je ook nooit meekrijgen als er persgebouwen de lucht ingaan.

Wel hilarisch om te zien in 't Journaal hoe de "allerhoogste" leider van Hamas zich in een schuiloord in Qatar bevindt... nu ja, de leiders van de Antwerpse drugsbendes zitten daar ook in Dubai. Toepasselijk dat de leider van een terroristische beweging die zijn eigen bevolking als levend schild gebruikt, zich als een lafaard gaat verschuilen in het buitenland.

De analogie tussen terrorisme en verzet vind ik absoluut niet correct. Er is een wezenlijk verschil tussen je te verzetten tegen een militaire bezetter en daarbij militaire doelwitten te kiezen - zelfs al vallen daarbij burgerdoden als collateral damage -, of bewust burgerdoelwitten uit te kiezen, dat eerste is verzet, dat tweede is terreur.
Israël is zeker niet vrij van zonde, maar ze gaan vergelijken met nazi-Duitsland is ook maar bittere ironie t.o.v. de geschiedenis.

Trouwens stel dat je beide partijen terug aan tafel krijgt voor vredesgesprekken: wie gaat er spreken voor de Palestijnen? Hamas die Gaza beheerst, of Fatah dat de Westbank bestuurt? Misschien dat de Palestijnen eerst nog de burgeroorlog binnen henzelf kunnen uitvechten.

Die Abbas is ook 85 . In zowel Israel of Palestina gaat er wel politiek iets veranderen binnenkort . Wie volgt Netanyahu op ,komt er een meer gematigd figuur? En wie volgt Abbas op ,splitst Gaza zich nog meer af ook van de West Bank ?

En Al Jazeera housed Hamas ?
Al Jazeera wordt wel vaker aanzien als spreekbuis voor terroristen. Zie bv. Amerikaanse bommen op al jazeera in begindagen laatste Irak oorlog.
Simpel, ze moeten volledig breken met hun terroristische houding naar Israël toe en geen partijen zoals Hamas aan het stuur zetten. Zolang ze daarmee blijven dwepen gaan ze niet serieus worden genomen.
Ik geloof dat Hamas gewoon de macht heeft overgenomen van Fatah in de Strip.

Vandaar dat Israël niks illegaals meer doet in de West Bank die door Fatah en niet Halas bestuurd wordt? Ah nee juist. Israël heeft zich enkel teruggetrokken uit Gaza waar Hamas zat maar blijft bijbouwen in het gebied van de niet-terroristen. Dit brengt het argument nu niet echt kracht bij hè.

Al Jazeera wordt wel vaker aanzien als spreekbuis voor terroristen. Zie bv. Amerikaanse bommen op al jazeera in begindagen laatste Irak oorlog.

Ik geloof dat Hamas gewoon de macht heeft overgenomen van Fatah in de Strip.

Amerika... Yeah no, not a source really...

Het aantal burgerdoden in Gaza staat ook niet in verhouding met de militaire capaciteiten van Israël vind ik. Het gaat om een bijzonder dichtbevolkt gebied. Twee miljoen mensen op elkaar gepakt aan 5000 man de vierkante kilometer. Dat staat op evenknie met Brussel.

Wetende dat Israël een land is dat in staat is om in Iran met chirurgische precisie nucleaire installaties te vernietigen. Om dan beelden te moeten zien van klassieke artillerie in dergelijk gebied. Moet je eens inbeelden dat dit een woonwijk in Brussel is. Is het dan effectief nog de bedoeling om de burgerbevolking te ontzien?

gjne08lkncz61.jpg

p4xws5lkncz61.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan