Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Wou Trump ook geen lagere olieprijzen? Hij bereikt juist het tegenovergestelde.

Nu vloog de raket effectief wel boven Turkije , de vorige was reeds boven Syrië neergehaald.
Een kleine prijs die je moet betalen voor de vrede.

Niet mijn woorden uiteraard.

Een kleine prijs die je moet betalen voor de vrede.

Niet mijn woorden uiteraard.
I cherish peace with all of my heart. I don’t care how many men, women and children I need to kill to get it.

Een citaat uit een komische serie, maar het kon gewoon uit de mond van Trump of Hegseth komen, al dan niet een een AI-collage die het Witte Huis de wereld instuurt.

Ik wacht op de Trump quote: "some of you will die, but it's a price I'm willing to pay."

Ik denk dat Trump (en vooral Hegseth) eindelijk door de mand vallen als idioten met beslissingsinzicht van een baksteen. Nu nog JFK en Bondi en alle opperidioten zijn toast. Noem was al naar de uitgang geduwd, benieuwd wie Trump nu onder de bus gaat flikkeren.

Ik blijf het herhalen, als de peilingen blijven wat ze zijn, zal Trump moeite hebben om te blijven volk onder de bus te flikkeren als deflection strategy om zijn eigen onkunde te verbergen. Als de etterbuil van GOP opportunisme barst, kan het zeer snel gedaan zijn met achter de leider te hollen uit opportunisme. Zou wel eens een eenzame laatst 2y van de termijn kunnen worden voor den Donald.

Benieuwd waar zijn oorlog heen gaat, want het ziet er maar benard uit voor Donald, los van de olieperikelen. De olieperikelen raken uiteindelijk wel opgelost vermoedelijk, het is van moeten. De vraag is niet of, maar hoeveel Donald op zijn bek gaat om het opgelost te krijgen.

Je kunt blijven toeteren dat je 'de vijand gaat verpletteren' en 'je nog gigantisch veel raketten hebt' en 'het beste leger ter wereld hebt'. Maar ik weet ook dat wie roept dat hij 10x per week poept, het meestal niet doet. Dus ik vermoed dat het toeteren met wapenpotentieel een - triestige - poging is om deflection deflection deflection te doen. Misschien dat dat werkt in de GOP, Amerika en MAGA publiek. Iran of Rusland of China lijkt niet zo onnozel te zijn om er in te trappen.

Ik vermoed dat het, net zoals met de tarieven, zal uitdraaien op 'Donald, zet je op je stoel en laat ons deze shit nu maar oplossen'. Waar 'Ons' deze keer Europa en Oekraine en Golfstaten en China en ZO Azie en Amerika {\Donald en vrienden} zal zijn. Want Oekraine en tarieven en zo, daar kunnen we wel nog wat ruzie over maken. Maar een self-inflicted gun wound in de oliemarkt, daar is niemand al te grote fan van vermoedelijk.

Net nog een artikel gelezen over hoe het uiteindelijk ook een numbersgame is, eentje waar de VS aan´t kortste eind trekt. THAAD-luchtafweer zijn bvb erg performant maar die raketten kosten ettelijke miljoenen/stuk en op dit moment is de productie, die al is opgeschaald, voorzien op 98 stuks per jaar (tegen eind ´26) met verdere opschaling gepland om tegen 2030 (2035 ten laatste) rond de 700/jaar te produceren. Dat zijn er dus nig geen 2 per week. En aangezien elke afgeschoten intercept altijd minstens een double-tap is verschieten ze momenteel aan schrikbarend tempo hun reserves, voorraden die ook nauwelijks aangevuld kunnen worden. Naar schatting is momenteel al een decennium aan productie verbruikt.
Ook gelezen dat UA een deal heeft gesloten voor bepaalde anti-drone-drones a rato van 15k/stuk, met een normale kostprijs van 2,5k waar de VS kan kiezen om´t surplus in cash of materiaal te betalen.

En op politiek vlak was (is) dit vooral weeral een bewijs van de onbetrouwbaarheid van de VS. Geen enkele regionale partner heeft een heads-up gekregen, iedereen is voor voldongen feiten geplaatst en mag nu zelf de fallout opruimen. Het zijn niet de VS die hier de bonen van fretten maar in eerste instantie hun "vrienden" in de regio

HA-HA-HA-HA-HA-HA.

Ja, mission completed.

De kans dat Iran zich de komende 10y zal gedragen en niet 6mrd raketten stockeert en niet aan een kernbom werkt is nu natuurlijk groter dan voordien. De leider die er zit, zit er namelijk maar omdat zijn vader een bom op zijn kop gekregen heeft. Die zal niet rancuneus zijn en minder extreem dan voordien, sure thing...

:rolleyes:

Hoe zou Trump zich voelen ? Elke major beslissing die hij maakt, wordt hij paar dagen later teruggefloten door de kapitaalmarkten. Heeft hij nu al eens een goede initiele beslissing genomen ipv eerst kak creeren en die dan zelf oplossen ?

Hoe zou Trump zich voelen ? Elke major beslissing die hij maakt, wordt hij paar dagen later teruggefloten door de kapitaalmarkten. Heeft hij nu al eens een goede initiele beslissing genomen ipv eerst kak creeren en die dan zelf oplossen ?
Volgens mij voelt hij zich uitstekend en kan het hem allemaal letterlijk geen jota schelen. Zolang hij er zelf maar niet slechter van wordt. Trial en error.

Ik ben niet zeker of Iran een "cease fire" zal accepteren, wetende dat ze binnen enkele maanden terug aangevallen kunnen worden. Uiteraard is de schade in Iran enorm, maar ik denk dat ze nu goede kaarten hebben om elk volgend aanval kostenlijk te maken. Ben benieuwd.

En voila, Iran weet nu zeker dat ze een atoomwapen moeten behalen om niet meer aangevallen te worden.

Of Iran er nog in zal slagen een kernbom te maken betwijfel ik, maar het regime houdt vooralsnog stand. Geen Trump Hotel in Teheran ...

Trump & Netanyahu hebben Iran heel veel pijn gedaan: de vloot is vrijwel geheel gezonken en er zijn ca. 5000 doelen getroffen. Omgekeerd heeft Iran sterk rond zich heen geschopt en de hele wereldeconomie richting een recessie geduwd. Dit kan geen maanden blijven duren, want de Golfstaten zijn behoorlijk kwetsbaar gebleken. Verrassend hoe die Dubai-bubbel van de ene dag op de andere plots gebarsten is. Ik ben benieuwd naar de langetermijngevolgen hiervan. Ongetwijfeld zullen de Golfstaten zich beter willen bewapenen, maar zal dat ook gevolgen hebben voor Dubai, Abu-Dhabi of Doha als luxebestemming of luchthavenhub?

Zoals Vranckx het treffend zei: het is een staarwedstrijd geworden waarbij Iran zegt dat ze heel veel pijn kunnen verdragen voordat ze beginnen knipperen. Enter TACO.

Laatst bewerkt:
Als het effectief op relatief korte termijn stopt denk ik niet dat de Golfstaten er veel permanente hinder van zullen overhouden. Een mensengeheugen is kort, en de terroristische aanslagen in het Westen hebben de toeristen ook niet weggehouden.

De luchthaven hubs daar zijn ook redelijk onmisbaar geworden lijkt me. Zowel voor personenvervoer als cargo valt dat niet zomaar op te vangen via alternatieve routes.

Interessant artikel over Kharg Island.

Attacking or seizing the island could cripple Iran’s oil revenues, weaken the government’s ability to fund the war, and shift the economic balance of the conflict. However, it could also trigger a major escalation in the Gulf and disrupt global energy markets.

For now, Kharg Island remains a strategic pressure point rather than an active battlefield. But as the conflict intensifies, analysts say the island’s future could become a key factor in determining how the war unfolds.

De oorlog tussen Rusland en Oekraïne is begonnen toen Biden in het Witte Huis zat, Trump zegt maar al te graag dat het Biden zijn oorlog is en dat het met hem in het Witte Huis nooit zo ver zou gekomen zijn. Later zij hij regelmatig dat het een Europese oorlog is. Dat conflict heeft niet zoveel effect op de doorsnee Amerikaan.
Dit conflict nu, is mede door Trump begonnen en de doorsnee Amerikaan voelt deze wel aan de pomp. Erg onpopulair daar.
Trump kan bij dit niet gaan ontkennen dat het Biden's oorlog is. Midterms verschijnen aan de horizon.

Altijd TACO Tuesday.
Trump altijd:
- start in een goede situatie achtergelaten door zijn voorgangers,
- weet veel geld uit te geven (1 miljard $ per dag),
- zijn eigen land minder goed achter te laten (bvb Patriot stocks bijna leeg),
- zeker op lange termijn (hoe gaan de ouders reageren van die school die opgeblazen is, verwacht maar veel terreur aanslagen in de US)
- en eigenlijk niets bereikt te hebben (86-jarige Komeini vervangen door jongere Komeini)

HA-HA-HA-HA-HA-HA.

Ja, mission completed.

De kans dat Iran zich de komende 10y zal gedragen en niet 6mrd raketten stockeert en niet aan een kernbom werkt is nu natuurlijk groter dan voordien. De leider die er zit, zit er namelijk maar omdat zijn vader een bom op zijn kop gekregen heeft. Die zal niet rancuneus zijn en minder extreem dan voordien, sure thing...

:rolleyes:
Je doet alsof ook maar iets hiervan relevant is voor Trump? Waarom zou dat er toe doen? Je bent altijd de eerste om te zeggen dat als het geen impact heeft op u niet aantrekken en het spel spelen. En dat is wat Trump ook doet, om het met cege te zeggen "flappen tappen en move on"

Je doet alsof ook maar iets hiervan relevant is voor Trump? Waarom zou dat er toe doen? Je bent altijd de eerste om te zeggen dat als het geen impact heeft op u niet aantrekken en het spel spelen. En dat is wat Trump ook doet, om het met cege te zeggen "flappen tappen en move on"

Ik ben nog steeds in de naieve veronderstelling dat staatsmannen iets hogere standaarden aanhouden.

Geld is vergankelijk, legacy is forever. Wil je de geschiedenis boeken ingaan als 'de president die president werd enkel om flappen te tappen' ?

Ik weet niet welke waarheid ik verkies:
1) Trump smijt bommen op Iran om de markt te manipuleren en zijn zak te vullen
2) Trump smijt bommen op Iran omdat Bibi hem manipuleert en voor zijn karretje spant. En dan een week later moet Trump realiseren dat hij een idiote beslissing genomen heeft

🤡

Edit: Om nog te zwijgen over de obvious elephants in the room. 1) Als Amerika stopt, moet Israel nog willen stoppen met bommen gooien en 2) Als Amerika en Israel stoppen, moet Iran nog willen stoppen. Iran kan evengoed nog 5y lang elke week een bataljon Shaheds sturen naar een random golfstaat...

Ik ben nog steeds in de naieve veronderstelling dat staatsmannen iets hogere standaarden aanhouden.
Op basis van wat? Dat is als de gemiddelde KMO werknemer die denkt dat in een groot bedrijf zaken op rolletjes lopen gewoon omdat het "groter" en "meer" is.
Geld is vergankelijk, legacy is forever. Wil je de geschiedenis boeken ingaan als 'de president die president werd enkel om flappen te tappen' ?
Geld kan je nu gebruiken, legacy daar weet je niet van want je bent dood.

2) Trump smijt bommen op Iran omdat Bibi hem manipuleert en voor zijn karretje spant. En dan een week later moet Trump realiseren dat hij een idiote beslissing genomen heeft

🤡

Edit: Om nog te zwijgen over de obvious elephants in the room. 1) Als Amerika stopt, moet Israel nog willen stoppen met bommen gooien en 2) Als Amerika en Israel stoppen, moet Iran nog willen stoppen. Iran kan evengoed nog 5y lang elke week een bataljon Shaheds sturen naar een random golfstaat...

Dat het niet doordacht is en niet goed is, denk dat iedereen het daar over eens is. Dat Trump zich daar iets van aantrekt daar stel ik vragen bij.

🤡

Trump wilt zonder twijfel de geschiedenis ingaan... daarom dat hij zijn naam krampachtig op allerlei zaken tracht te kleven, check het "Trump-Kennedy Center", de posters met zijn lelijke tronie aan overheidsgebouwen, het Trump visum...

Alleen vergeet hij daarbij dat zaken die de geschiedenis ingaan, zeker wanneer het Amerikaanse presidenten betreft, vernoemd zijn ter ere van hen door anderen, en niet door zichzelf.

Ik neig naar de "Epstein"-waarheid, deze oorlog komt Trump en de zijnen op meerdere vlakken goed uit om alweer maar de aandacht af te leiden naar iets anders. Je zou bijna ICE en Minnesota ook alweer vergeten zijn... dat was ook dit jaar al.

Hoe meer oorlogen je start, hoe meer oorlogen je kan stopzetten, hoe meer kans op de Nobelprijs voor vrede zal hij misschien denken? :unsure:

Terug
Bovenaan