Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Dat zou de plottwist wel zijn. Een "tremendous deal" met Iran, zoals nooit eerder gezien, waarbij de sancties worden opgeheven en dat volgend jaar dé toeristische hit zal worden met de mooiste golfbanen ter wereld aan de voet van de Damavand.
Met Trump weet je nooit!

Alle gekheid op een stokje, 2200 marines komen normaal vrijdag aan in het MO, tegen einde weekend in de buurt van Hormuz.

Sinds 12 maart ook significante troepenbewegingen op gang richting 3 basissen in Jordanië en Israël, ondertussen minstens 35 C17's. Oa 12 stuks vanuit Hunter, waar 1st Rangers gestationeerd is. Voor de niet-kenners, dat zijn de special ops forces die meestal als eerste ingezet worden bij actie op het terrein.

Mijn gok: Boots on the ground binnen de twee weken. En Trump die met zijn tralala vandaag de markten probeerde te kalmeren én tijd probeerde te kopen.

Ik denk ook dat de kans erin zit dat er ergens troepen aan wal gaan, Kharg of de eilanden aan Straat van Hormuz. Dit of volgend weekend.

Ik sluit niet uit dat Trump na enkele dagen of weken "ruimhartig" weer de troepen terug trekt. Hoeveel Amerikaanse levens er verloren gaan aan de wispelturigheid, dat kan Trump weinig schelen.

Dus het begint heel duidelijk te worden dat trump het slim heeft gespeeld zoals ik al zei om marktmanipulatie te doen. Hoe is het mogelijk dat een president zo corrupt is en zo zijn zakken kan vullen. De elites kunnen niet anders dan gelukkig zijn want zij maken zoveel geld op het moment door zijn fratsen.

Er zijn een groep mensen serieus rijker geworden gisteren. En met zijn waarschuwing van vijf dagen wilt zeggen dat er troepen op de grond komen op vrijdag wanneer de markten weer sluiten. Man man nooit gedacht dat we dit zouden meemaken.

Dus het begint heel duidelijk te worden dat trump het slim heeft gespeeld zoals ik al zei om marktmanipulatie te doen. Hoe is het mogelijk dat een president zo corrupt is en zo zijn zakken kan vullen. De elites kunnen niet anders dan gelukkig zijn want zij maken zoveel geld op het moment door zijn fratsen.

Er zijn een groep mensen serieus rijker geworden gisteren. En met zijn waarschuwing van vijf dagen wilt zeggen dat er troepen op de grond komen op vrijdag wanneer de markten weer sluiten. Man man nooit gedacht dat we dit zouden meemaken.
Klopt. Alleen zal het niet vrijdag zijn, marines zijn dan pas in het MO dus tegen dat die effectief Hormuz bereiken en ingezet kunnen worden.. Hoewel Rangers en andere special forces mogelijk wel al operationeel kunnen zijn tegen dan.

Klopt. Alleen zal het niet vrijdag zijn, marines zijn dan pas in het MO dus tegen dat die effectief Hormuz bereiken en ingezet kunnen worden.. Hoewel Rangers en andere special forces mogelijk wel al operationeel kunnen zijn tegen dan.
Echt eens benieuwd wat ze met die troepen gaan doen want Kharg innemen lijkt mij een strategische blunder te zijn. Je controleert nog altijd niet die oil rigs en de straat van Hormuz is nu ook al gesloten en dat verandert niet door Kharg in te nemen. Plus ligt het eiland ver in de perzische golf. Hoe gaan ze die marines blijven bevoorraden qua logistiek met al die Iraanse drones?

En de olie installaties opblazen gaan ze ook niet doen want ze hebben net de sancties tegen Iraanse olie opgeheven met de bedoeling dat de olie net wel vrijgegeven en verhandeld wordt dus dat zou dan net het tegenovergestelde zijn van wat ze willen bereiken (?)

En op dat eiland zouden die marines gewoon sitting ducks zijn voor Iraanse drones. Dus vraag mij echt af wat ze met die troepen gaan doen... Iraanse installaties waar uranium verrijkt wordt? Die hebben ze net gebombardeerd dus lijkt mij niet toegankelijk plus liggen die te ver landinwaarts en is het gewoon te risicovol.

Laatst bewerkt:
Echt eens benieuwd wat ze met die troepen gaan doen want Kharg innemen lijkt mij een strategische blunder te zijn. Je controleert nog altijd niet die oil rigs en de straat van Hormuz is nu ook al gesloten en dat verandert niet door Kharg in te nemen. En de olie installaties opblazen gaan ze ook niet doen want ze hebben net de sancties tegen Iraanse olie opgegeven met de bedoeling dat de olie net wel vrijgegeven en verhandeld wordt dus dat zou dan net het tegenovergestelde zijn van wat ze willen bereiken (?)

En op dat eiland zouden die marines gewoon sitting ducks zijn voor Iraanse drones. Dus vraag mij echt af wat ze met die troepen gaan doen...
De vraag is of iran natuurlijk Khargh wil bombarderen. Scorched earth tactiek akkoord maar na de oorlog, zelfs met een positieve uitkomst voor iran zitten ze dan ook wel met de gebakken peren.

Moest ik zelf een soldaat zijn dan zou ik daar toch niet graag op dat eiland zitten, mijn leven riskeren voor een oorlog waar ik zelf niet achter sta.
Jouw lot ligt daar in handen van Iran eigenlijk.

De vraag is of iran natuurlijk Khargh wil bombarderen. Scorched earth tactiek akkoord maar na de oorlog, zelfs met een positieve uitkomst voor iran zitten ze dan ook wel met de gebakken peren.
US troepen wel uiteraard maar niet de installaties. Denk dat de VS vooral zoiets heeft van "wij geen olie, dan china ook geen olie" want nu mogen Chinese tankers bv wel gewoon door de straat. Door Kharg in te nemen blokkeer je die wel en tref je Iran/China. Plus willen ze hun inkomsten treffen.

Maar denk dat Iran al gezegd heeft dat als ze Kharg aanvallen dat Iran energie installaties en ontziltingsinstallaties gaan aanvallen in de regio als ze dat doen en dan is het hek helemaal van de dam. Dan ga je richting 200$ olieprijzen en tref je het drinkwater van tientallen miljoenen in de regio. Dat gaat voor veel GCC landen de rode lijn zijn om niet zo ver te gaan. Vraag is in hoeverre Trump daar rekening mee gaat houden. Die zit miljarden te verdienen op de beurzen door zen tweets & acties. Voor zijn part sterven er US soldiers of gaat de wereld naar de verdoemenis zolang hij er maar geld kan aan verdienen dus zou me niet verbazen dat hij het effectief gewoon gaat doen.

Laatst bewerkt:
Daar aan zie je hoe de wereld onder de indruk is van het Amerikaanse "machtsvertoon". Men lacht Trump (en eigenlijk gans Amerika) uit in het gezicht en die heeft het zelfs niet eens door.
Trump ligt daar allemaal niet wakker van. Al die 180° bochten met zen tweets & acties zijn gewoon methodes om daarmee miljarden te verdienen op de beurs. Who cares dat ze dan met hem lachen.

Het zorgt er ook voor dat hij zeer onvoorspelbaar is. Net zoals Putin. Dat is by design. Als ge te rechtlijnig zijt in alles dan kunnen uw tegenstanders u makkelijker lezen in onderhandelingen of uitspraken en weten ze in situaties als deze zoals in Iran heel snel wanneer ge wel of niet bluft en dan kunt ge sneller een tegenzet plaatsen. Nu daarentegen weet niemand wat Trump van plan is en hoe ver hij zal gaan.

Terug
Bovenaan