Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Amerikaanse KC-135 tankvliegtuig neergestort in Irak. Onderzoek is nog gaande, maar zal wellicht een of ander ongeluk zijn zoals dat wel eens vaker gebeurt met militaire operaties. Er zou ook een brand zijn uitgebroken op de USS Gerald Ford maar is ook een ongeluk.

Amerikaanse KC-135 tankvliegtuig neergestort in Irak. Onderzoek is nog gaande, maar zal wellicht een of ander ongeluk zijn zoals dat wel eens vaker gebeurt met militaire operaties. Er zou ook een brand zijn uitgebroken op de USS Gerald Ford maar is ook een ongeluk.
Nogal veel ongelukken samen 🤪.
Doet pijn aan hun ego om toe te geven dat ze aangevallen zijn geweest.

In een echte oorlog verloopt alles natuurlijk niet altijd zoals gepland.
Een Fox News presentator als defensieminister en al de ontslagen sinds Trump die zullen ook niet helpen.

Ondertussen is bekend geraakt dat Mojtaba Khamenei gewond is. Maar de vraag is of hij eigenlijk niet in coma zit:
Het is al een aantal dagen en buiten een voorgelezen brief, waarvan we niet weten of die echt van hem komt, zien we niets. Geen beelden, geen vergadering of zelfs een kleine soundbite.

Volgens mij lijkt hij niet in staat om praktisch de leiding in handen te nemen en blijft hij voorlopig een vage figurehead die de muren siert. Iran heeft het operationeel niet echt nodig, ze vuren nog raketten af. Als hij een jaar onzichtbaar blijft, zullen mensen zich toch vragen beginnen stellen.

Ondertussen is bekend geraakt dat Mojtaba Khamenei gewond is. Maar de vraag is of hij eigenlijk niet in coma zit:
Het is al een aantal dagen en buiten een voorgelezen brief, waarvan we niet weten of die echt van hem komt, zien we niets. Geen beelden, geen vergadering of zelfs een kleine soundbite.

Volgens mij lijkt hij niet in staat om praktisch de leiding in handen te nemen en blijft hij voorlopig een vage figurehead die de muren siert. Iran heeft het operationeel niet echt nodig, ze vuren nog raketten af. Als hij een jaar onzichtbaar blijft, zullen mensen zich toch vragen beginnen stellen.
Aan de andere kant, als je weet dat je doelwit #1 bent voor de VS en Israel, is het ook wel slim om niets van je te laten horen of zien. Zelfs het kleinste elementje kan meer info geven.

Ik geloof wel dat hij gewond is maar uitspraken zoals deze van oa Hegseth die beweert dat hij waarschijnlijk zwaar verminkt en misschien zelfs in coma is, zijn gewoon pogingen om hem uit z'n kot te lokken.

Khamenei Junior is niet van gisteren he. Zoals @Karton aangeeft: Hoe minder je van hem hoort, hoe veiliger het is voor hem. Hij is momenteel het meest gezochte doel om te vernietigen. Hoe zou je zelf zijn?

Kan net zo goed in het Rusland Oekraïne topic. Alles begint met elkaar verweven te raken. Europa aub, DOE IETS

Kan net zo goed in het Rusland Oekraïne topic. Alles begint met elkaar verweven te raken. Europa aub, DOE IETS
Suggesties?

"We strongly condemn the US relieving sanctions on Russia". JA neen hé. Steun Oekraïne in het laten zinken van iedere tanker die uitvaart. Ook in de arctic & Baltische zee. Genoeg is genoeg.

Ik dacht dat Trump het juist goed vond als die prijs de lucht in ging.

Ongelofelijk hoe iemand zoveel nest kan maken en dan omdat zijn base het niet pikt dat benzine zo duur wordt voor hun even alles versoepelen.

Dit laat echt zien hoe onbekwaam ze daar zijn. En poetin die kijkt gewoon zonder iets te doen.

Ik dacht dat Trump het juist goed vond als die prijs de lucht in ging.

Ongelofelijk hoe iemand zoveel nest kan maken en dan omdat zijn base het niet pikt dat benzine zo duur wordt voor hun even alles versoepelen.

Dit laat echt zien hoe onbekwaam ze daar zijn. En poetin die kijkt gewoon zonder iets te doen.
Het gaat ook letterlijk niets doen om de prijs te drukken. Compleet idioot.

Ondertussen loven ze een beloning uit voor de locatie van Khamenei en andere hoge officials:

Formule 1 dat pas in april is wordt geannuleerd:
Vele sportwedstrijden zitten met een strak schema dus oponthoud op zee- en luchtverkeer zou nefast zijn. Wss gaan andere (minder in the picture lopende) wedstrijden en toernooien ook geschrapt worden. Voorlopig gaat het meer om verstoorde vluchten want daar geraken met de hele crew en al het publiek, dat is op dit moment uitdagend.

Laatst bewerkt:
Benieuwd wat al die marines gaan doen, maar het zal geen pannenkoeken bakken zijn:

In what has been described as a potential “major escalation” of the Trump administration’s war with Iran, Defense Secretary Pete Hegseth has reportedly approved a request from US Central Command to move more warships and thousands of Marines to the Middle East following Iran’s attacks on vessels in the Strait of Hormuz.
Citing three US officials, The Wall Street Journal reported on Friday that the US was sending “an element of an amphibious ready group and attached Marine expeditionary unit, typically consisting of several warships and 5,000 Marines and sailors.”

@Smodge

Ik ga akkoord dat Westerse leiders Israël vaak een hand boven het hoofd lijken te houden. En vaak beroepen ze zich op kromme redeneringen, een soort dubbele standaard. Maar ik vind niet dat je mij daar van kan verwijten. Als ik zeg dat Israël moreel gerechtvaardigd is om bepaalde internationale rechtsregels te negeren, dan geldt dat ook voor elke andere staat of volk in een vergelijkbare positie.

Het stoort me dat je ‘existentiële crisis’ louter afdoet als een excuus. Zelfs als we er van uit gaan dat Israël een schurkenstaat is omringd door schurkenstaten. Dan nog moeten we toch erkennen dat Israël zich in een unieke positie bevindt? Je zegt ze hebben vrede met Jordanië en Egypte. Dat klopt ja, na drie oorlogen te winnen. Drie oorlogen konden Egypte en Jordanië veroorloven om te verliezen. Als Israël één van die oorlogen had verloren, dan had dat hun einde betekent. Heel wat Israëli redeneren vanuit de overtuiging dat hun bestaan permanent onzeker is. Nu kan je argumenteren dat ze hier te ver in gaan en dat men het vaak gebruikt als excuus. Maar de geschiedenis spreekt tegen dat het louter een excuus is.

Nu ik betwijfel of deze laatste aanval op Iran het gehoopte succes gaat hebben. Ik denk dat het wel eens de regio kan doen overtuigen om meer aan één zeil te trekken tegen Israël. Maar ik begrijp waarom Israël zo ver gaat. Jullie zien enkel een koloniale Zionistische karikatuur die heel weinig te vertellen heeft over hun werkelijke beweegredenen.

Laatst bewerkt:
Wij verschepen chemicaliën uit Azië, er zijn nu al in onder andere Korea productietekorten omdat ze tekorten aan feedstock hebben.

Al minstens drie grote producenten daar die verschepingen hebben moeten uitstellen wegens geen product. We horen hetzelfde bij andere verschepers.

Dat is na amper 2 weken conflict, het zal niet lang duren voor we het overal beginnen te voelen in dagdagelijkse zaken. Ook de semi-conductor producenten gaan in de problemen komen.

Terug
Bovenaan