Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Trump heeft maar meteen de escalatie-kaart getrokken:
Het eiland Kharg is een zeer belangrijke petroleumlocatie waar Iran haar exports vandaan stuurt. De olie-installaties zijn niet geraakt maar denk niet dat de Iraniërs het erg goed (of rustig) gaan oppakken.
Hij heeft weer iets in gang gezet net voor het weekend.
Gokje: De marines gaan het eiland bezetten en de VS controleert en incasseert de olie-inkomsten?

Gokje: De marines gaan het eiland bezetten en de VS controleert en incasseert de olie-inkomsten?
Als ze dat doen is Iran financieel dood.
Als ze dat doen gaat Iran ook alles uit de kast halen om alles wat met olie te maken heeft maximaal te impacteren.
Of ze dat nog kunnen is een andere vraag natuurlijk, maar naar verdediging toe is de US daar toch stilaan een heel groot deel van hun capaciteit aan het verschieten of heeft het al verschoten.

Pijn gaat Iran de wereld nog zeker kunnen doen, hoelang (en waar, sleepercells) is natuurlijk de vraag.

Ik ging ontgoocheld zijn als er geen nieuws in de trend kwam. Alles wees in de richting dat er wat op til was. Ik heb gisterenavond op een bepaald moment 18 tankvliegtuigen in de lucht zien hangen boven Israël, Jordanië en Saoedi Arabië op de grens met Irak op tracking websites, 1 AWACS ook. Op Reddit een screenshot gezien van een tracker van een B-1 bomber die vertrok uit Engeland (en later zijn transponder afgelegd heeft) en een filmpje van Buster bunkers die ze aan het laden waren in een bomber ergens op een Engels vliegveld ("toevallig" aan de draad zodat het van buitenaf gefilmd kon worden). Ik vind het zelfs arrogant van de Amerikanen dat er zoveel van te zien was dat er iets op til was.

Ik vind het zelfs arrogant van de Amerikanen dat er zoveel van te zien was dat er iets op til was.
Volledig die oorlogs retoriek van usa us er over. We are best. Never seen before. We obliterated them... bla bla.

Je bent wel bezig over mensenlevens, eer en ego, cultuur... het is geen call of duty spelletjes dat je moet weglachen. Zo krijg je het gewone ook volk tegen u. Die zien dit al lang niet meer als hun redder... zal hen nooit lukken om daar een fatsoenlijk regime te installeren.

Beetje bescheidenheid zou hen sieren. Maar ik vermoed dat de grootspraak kadert in hun onzekerheid over china. In elke wargame simulatie verliezen ze die. Dus ze bluffen er nu massaal op los. Ik begrijp het anders niet zo goed.

Als ze dat doen is Iran financieel dood.
Als ze dat doen gaat Iran ook alles uit de kast halen om alles wat met olie te maken heeft maximaal te impacteren.
Of ze dat nog kunnen is een andere vraag natuurlijk, maar naar verdediging toe is de US daar toch stilaan een heel groot deel van hun capaciteit aan het verschieten of heeft het al verschoten.

Pijn gaat Iran de wereld nog zeker kunnen doen, hoelang (en waar, sleepercells) is natuurlijk de vraag.
Het Iraans regime heeft op korte termijn de economie absoluut niet nodig, het gaat voor hen puur om overleven. Komt nog bij dat Kharg bezetten opnieuw niks verandert, de straat blijft namelijk gewoon toe zolang de hele kustlijn in Iraanse handen is. Enige militaire manier om daar iets aan te doen is grondtroepen, en veel. En dat is geen realistisch scenario.

Eerst stort Israel de VS in een totaal debiele en overbodige oorlog.
Khamenei wordt vervangen door een extremere Khamenei.
Straat van Hormuz afgesloten.
Wereldwijd stijgende olieprijzen
Rusland geeft intel aan Iran over Amerikaanse doelwitten
Trump verlicht sancties tegen Rusland.
Israel bombardeert brandstofdepots in Teheran.
VS is daar niet blij mee.
Trump dreigt ermee Kharg te bombarderen.

Niets, maar dan ook niets is hier logisch aan.

Ik zou zeggen dat de enige winnaar hier Israël is maar eigenlijk is dat ook niet juist en is het allicht enkel Netanyahu. En misschien Poetin.

Eerst stort Israel de VS in een totaal debiele en overbodige oorlog.
Khamenei wordt vervangen door een extremere Khamenei.
Straat van Hormuz afgesloten.
Wereldwijd stijgende olieprijzen
Rusland geeft intel aan Iran over Amerikaanse doelwitten
Trump verlicht sancties tegen Rusland.
Israel bombardeert brandstofdepots in Teheran.
VS is daar niet blij mee.
Trump dreigt ermee Kharg te bombarderen.

Niets, maar dan ook niets is hier logisch aan.

Ik zou zeggen dat de enige winnaar hier Israël is maar eigenlijk is dat ook niet juist en is het allicht enkel Netanyahu. En misschien Poetin.

Trump dreigt er idd mee Kharg te bombarderen wanneer Iran schepen durft aanvallen.
Iran dreigde ermee de prijs van een vat olie richting 200$ te duwen.
Iran kan het MAD principe toepassen op Trump. En bij Trump en zijn aanhang kan dat wel eens lukken:

Wanneer Iran geen uitweg meer ziet (en Kharg als verloren acht) kunnen ze schepen aanvallen. En als Trump daadwerkelijk reageert door Kharg te bombarderen dan stijgt de olieprijs zeker naar een ongekende hoogte.
Ze kunnen Trump dan verder uit zijn tent lokken door gerichte aanvallen te doen op installaties in andere landen en basissen waar VS personeel aanwezig is in de hoop VS personeel/militairen te doden. Tot hoe ver wil Trump gaan om Iran om de knieën te dwingen, hoe ver kan Iran Trump uit zijn tent lokken om eventueel domme dingen te doen (ik acht het mogelijk met Trump)? Hoelang gaat de rest van de wereld dat allemaal toelaten EN hoelang laat de bevolking van de VS dit toe zonder zich tegen hun president te keren?
Wanneer Iran de VS niet militair kan verslaan zoeken ze misschien andere mogelijkheden om Trump hier slecht uit te laten komen.

Ik ging ontgoocheld zijn als er geen nieuws in de trend kwam. Alles wees in de richting dat er wat op til was. Ik heb gisterenavond op een bepaald moment 18 tankvliegtuigen in de lucht zien hangen boven Israël, Jordanië en Saoedi Arabië op de grens met Irak op tracking websites, 1 AWACS ook. Op Reddit een screenshot gezien van een tracker van een B-1 bomber die vertrok uit Engeland (en later zijn transponder afgelegd heeft) en een filmpje van Buster bunkers die ze aan het laden waren in een bomber ergens op een Engels vliegveld ("toevallig" aan de draad zodat het van buitenaf gefilmd kon worden). Ik vind het zelfs arrogant van de Amerikanen dat er zoveel van te zien was dat er iets op til was.
Imo zijn ze zodanig arrogant om te bewijzen hoe "sterk" ze wel niet zijn dat ze hun troepen nodeloos in gevaar brengen.

Volgende stap - controle over Kharg, imo zeer risicovol voor reactie Iran - oftewel gaat men dan onderhandelen of complete chaos met olieprijzen onbekend en chaos in heel de regio.

Trump dreigt er idd mee Kharg te bombarderen wanneer Iran schepen durft aanvallen.
Iran dreigde ermee de prijs van een vat olie richting 200$ te duwen.
Iran kan het MAD principe toepassen op Trump. En bij Trump en zijn aanhang kan dat wel eens lukken:

Wanneer Iran geen uitweg meer ziet (en Kharg als verloren acht) kunnen ze schepen aanvallen. En als Trump daadwerkelijk reageert door Kharg te bombarderen dan stijgt de olieprijs zeker naar een ongekende hoogte.
Ze kunnen Trump dan verder uit zijn tent lokken door gerichte aanvallen te doen op installaties in andere landen en basissen waar VS personeel aanwezig is in de hoop VS personeel/militairen te doden. Tot hoe ver wil Trump gaan om Iran om de knieën te dwingen, hoe ver kan Iran Trump uit zijn tent lokken om eventueel domme dingen te doen (ik acht het mogelijk met Trump)? Hoelang gaat de rest van de wereld dat allemaal toelaten EN hoelang laat de bevolking van de VS dit toe zonder zich tegen hun president te keren?
Wanneer Iran de VS niet militair kan verslaan zoeken ze misschien andere mogelijkheden om Trump hier slecht uit te laten komen.
En wat wilt dat ook zeggen, Iran op de knieën dwingen? Wat is de endgame hier voor Trump?

Imo zijn ze zodanig arrogant om te bewijzen hoe "sterk" ze wel niet zijn dat ze hun troepen nodeloos in gevaar brengen.
Sterkte die er is dankzij de basissen in Europa en het Midden-Oosten. Deze operaties zijn niet mogelijk zonder die. Neem die weg en veel van hun wereldwijde bemoeizucht en invloed zal ook wegvallen. Maar het zijn wij wel die de profiteurs zijn. Ik hoop dat in Europa en zeker in het Midden-Oosten verwacht ik dat wel, dat ze ook de nadelen van die basissen eens gaan in overweging brengen.

"We strongly condemn the US relieving sanctions on Russia". JA neen hé. Steun Oekraïne in het laten zinken van iedere tanker die uitvaart. Ook in de arctic & Baltische zee. Genoeg is genoeg.

Resultaat is mogelijks negatief voor ons en positief voor Rusland want het maakt olie duurder. Mss ben je wel beter af door gewoon olie/gas etc. te kopen van Rusland - wij (Europa) kunnen Rusland niet vastpinnen tegen de grond op dat vlak. En tankers laten zinken is zoiezo al geen goed idee.

Het zou mss niet slecht zijn om het eens anders aan te pakken en militair te ondersteunen: leveren van wapens, helpen wapens te produceren - daar heb je zelf nog iets aan, nu kopen we dure energie elders en krijgen we langs alle zijden klappen.

Op de liveblog van de redactie stond dat Trump een radio-interview had gegeven aan Fox en een vraag kreeg over wanneer de oorlog zou eindigen, en hij heeft daarop geantwoord dat de oorlog zou eindigen "wanneer hij het voelt".

Dat klonk zodanig belachelijk, zodanig extreem debiel, dat ik het niet kon geloven, en ik wou het horen uit de primaire bron.

Guess what. Ik heb de bron gevonden en de oranje retard denkt dus echt dat hij de oorlog gaat eindigen op basis van zijn gevoel.

BRIAN KILMEADE, FOX NEWS: When are you gonna know when it’s over?

PRESIDENT DONALD TRUMP: When I feel it -- feel it in my bones.

Het volledige interview, op 22:23: https://www.foxnews.com/video/6390858838112

Ik kan het niet geloven, en toch is het zo.

Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen, Trump, los het nu zelf op. De VS is toch zo superieur dat ze niemand nodig hebben.
Hij sleurt iedereen in het conflict, willen of niet.
Tegenwringen = tarrifs of andere sancties aan je been (zie Spanje).
Bullebak going to bullebak.

Behalve Rusland, want die worden gerust gelaten en krijgen minder sancties ook al delen ze cruciale inlichtingen met Iran (dit was totaal ondenkbaar tot Trump 2.0, nu is dit blijkbaar doodnormaal).

Hij sleurt iedereen in het conflict, willen of niet.
Tegenwringen = tarrifs of andere sancties aan je been (zie Spanje). Behalve Rusland, want die worden gerust gelaten en krijgen minder sancties ook al delen ze cruciale inlichtingen met Iran.
Hoog tijd dat we de sancties of weet ik veel wat eens met trots op onze schouders nemen. Net zoals de stijgende energieprijzen. Dan kan dat afdreigen ook stoppen. Om het met de woorden van de stoerste Amerikaan te zeggen:

Terug
Bovenaan