Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Dat laatste wel hoor ...

Als je kijkt naar de voorbije economische/financiële crisissen waren die toch (bijna) altijd grotendeels veroorzaakt door Amerika. En dan meestal nog omdat de wetgevers hun kapitalistische geldwolven (*de miljardairs*) niet/amper aan regels wil onderwerpen.

Het maakt Rusland niet beter, het maakt China niet beter, maar heel het Trump gebeuren heeft de US gewoon naar hetzelfde niveau als hen gebracht. Het grote verschil is dat we hard met de US verstrengeld zijn en er sinds WOII op steunen. Nu blijkt het een onbetrouwbare ally te zijn, wat het veel pijnlijker maakt.

Dus ik denk dat we in de toekomst hen gewoon gaan behandelen zoals we China en Rusland behandelen. Elk machtig land zal proberen om de wereld naar hun hand te zetten, dat weten we. Ze zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek, dus we kunnen geen een van hen vertrouwen, maar we gaan nog steeds met hen handel drijven. Maar voor de rest gaan we op geen enkele manier nog moeten verwachten dat ook maar 1 van hen vrienden zijn en dat ze niet gaan proberen om europa een hak te zetten als het hen uitkomt

Als je kijkt naar de voorbije economische/financiële crisissen waren die toch (bijna) altijd grotendeels veroorzaakt door Amerika. En dan meestal nog omdat de wetgevers hun kapitalistische geldwolven (*de miljardairs*) niet/amper aan regels wil onderwerpen.
China werkt anders, kijk naar auto industrie, chemie, en nog zoveel andere. Het ding is dat die mogelijks een veel langere adem hebben die ook nog eens dieper zal snijden op termijn. Maar ander topic.

Volgens CBS en Fox News zouden tot 4500 marines onderweg zijn om binnenkort (wss in een weekend) op Iraanse bodem te zitten. De vraag is of het Kharg of een ander doel is, met 4500 mensen kom je niet tot een volledige invasie van het land.

Volgens CBS en Fox News zouden tot 4500 marines onderweg zijn om binnenkort (wss in een weekend) op Iraanse bodem te zitten. De vraag is of het Kharg of een ander doel is, met 4500 mensen kom je niet tot een volledige invasie van het land.

Ze landen op Kharg Island.
Iran bombardeert ze plat.
Kharg verloren, mensenlevens verloren, energieprijzen door het dak.
Welke overtreffende trap gaat Trump dan gebruiken om terug te slaan in Iran?
Iran geeft echt niet op en ze dagen Trump uit tot ...? Ik heb er eerlijk gezegd geen goed oog meer op dat het op een 'normale' manier gaat stoppen.

Ze landen op Kharg Island.
Iran bombardeert ze plat.
Kharg verloren, mensenlevens verloren, energieprijzen door het dak.
Welke overtreffende trap gaat Trump dan gebruiken om terug te slaan in Iran?
Iran geeft echt niet op en ze dagen Trump uit tot ...? Ik heb er eerlijk gezegd geen goed oog meer op dat het op een 'normale' manier gaat stoppen.
Iran gaat wellicht vol voor scorched earth na een inval op Kharg. Ze gaan nog liever strijdend ten onder dan toegeven aan Trump.

Veel afweergeschut hebben ze niet meer en ook tegen drones kunnen ze op dit moment vrij weinig... gaat imo een bloedbad worden.

En Putin lacht nog maar eens in zijn vuistje.

Inderdaad, ik hoorde gisteren ergens de optie besproken worden om (in Europa) terug/meer over te schakelen naar Russisch gas
:crazy:

Is Trump dus écht een pion van Rusland of is hij stiekem simpelweg een GM in vermomming die Stockfish ronduit kansloos laat in een partij 12d-chess
:crazy:

(Weet zelfs niet welke van deze 2 opties ik absurder en/of beangstigender zou vinden).

Iran gaat wellicht vol voor scorched earth na een inval op Kharg. Ze gaan nog liever strijdend ten onder dan toegeven aan Trump.

Veel afweergeschut hebben ze niet meer en ook tegen drones kunnen ze op dit moment vrij weinig... gaat imo een bloedbad worden.
Niet noodzakelijk, aanvallen op al de rest van energie in de golfstaten is ook een optie

Dat heb ik er op dit moment voor over, al is het maar omdat het alternatief nog erger is.
Jij hebt dat er voor over.
Ik heb dat er nog drie keer meer voor over.

Maar laat ons niet vergeten dat een groot stuk van de maatschappij dat er misschien met heel hun hart zouden voor over willen hebben, maar het hun gewoonweg niet kunnen permiteren!

Voor ons hier op BG is een verdriedubbelling van energieprijzen (en al de rest dat daar duurder door wordt) misschien wat vervelend, voor vele anderen is dat het verschil tussen gezond eten voor de baby, en rommel voor de baby, tot zelfs zelf honger moeten lijden om de baby rommel te kunnen geven.
En dat is zowel hier als in zijn eigen US of A

Dank u DJT!

Laatst bewerkt:
Ik denk dat iemand Trump eens moet gaan uitleggen wat een overwinning is!
Dat zal hij zelf weten, maar zijn principe of motto is: "never admit defeat, always claim victory". En dat gaat ver, zie maar 2020.

Zelfs de meest vernederende nederlaag zal hij altijd als een overwinning trachten te framen of omschrijven. Wat zolang er geen troepen of aanvallen op uw eigen land komen (op Amerikaans grondgebied) ook hetgeen is dat hij zal doen.

Dus ik denk dat we in de toekomst hen gewoon gaan behandelen zoals we China en Rusland behandelen. Elk machtig land zal proberen om de wereld naar hun hand te zetten, dat weten we. Ze zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek, dus we kunnen geen een van hen vertrouwen, maar we gaan nog steeds met hen handel drijven. Maar voor de rest gaan we op geen enkele manier nog moeten verwachten dat ook maar 1 van hen vrienden zijn en dat ze niet gaan proberen om europa een hak te zetten als het hen uitkomt
Ik wou dat we dat doen, maar ik betwijfel dat, binnen x aantal weken is alles alweer vergeten en vergeven. Ik verwacht een sterker signaal eigenlijk van Europa en dat zal niet gebeuren. Uiteindelijk zal de Europeaan dit veel harder voelen dan de gemiddelde Amerikaan, want zij hebben in eigen grondgebied (en "achtertuin") genoeg olie.

En misschien een controversiële mening, maar ik vind China een pak betrouwbaarder, competenter en voorspelbaarder en in tegenstelling tot Rusland en de VS dreigen ze niet met grondgebied van ons in te palmen, ze hebben er verder ook geen reden toe. Ik zie ook geen probleem met Amerikaanse multinationals die vervangen worden door Chinese multinationals. Liever dat dan elke week bedreigd te worden met torenhoge tarieven omdat we weigeren het slaafje van de VS te worden.

China valt ook niet elke x aantal weken een nieuw land binnen, het is eigenlijk al een hele tijd geleden. Het grote probleem is de mensenrechten, het autoritaire regime en de dreigementen op Taiwan maar dat heeft eigenlijk cru gezegd geen of nauwelijks impact op ons en als China onze verworven vrijheden en mensenrechten zou en kan respecteren dan heb ik geen probleem met een meer intense samenwerking. Verandering moet van binnenuit te komen, deze Iranoorlog bewijst dat ook nog maar eens. We kunnen niet half de wereld binnenvallen omdat hun mensenrechten veel slechter zijn dan die in Europa. En we snijden in onze eigen vel als dat ook een reden is om niet economisch samen te werken. Bovendien is het strategisch voordelig voor ons als we trachten China los te rukken van Rusland zodat Rusland meer geïsoleerd raakt (wat nu niet zal gebeuren omdat deze Iranoorlog China juist meer afhankelijk maakt van goedkope Russische olie door onze sancties op hun olie, dus zijn zij de enige die ze kwijt kunnen geraken aan lagere prijzen -> en dat maakt van Rusland ook een winnaar van dit conflict uiteindelijk). Wanneer wij zaken doen met de Saudi's of de Golfstaten dan hebben we het ook niet over de mensenrechten daar. En ook zij zijn wederom betrouwbaarder dan de Amerikanen. Ik zie dus absoluut niet in waarom China moet geantagoniseerd worden. Ik vind dat gewoon dom vanuit een strategisch/realpolitik perspectief.

Trump heeft 2 keuzes

Veruit het minste risico (Maar kan hij zich inhouden? Kan hij zijn gekrenkte eer onder controle krijgen?)

- Weldra de overwinning claimen (MAGA gaat gewoon juichen en zeggen: Hell yeah !!)
- De rest van de wereld mag zijne shit opkuisen. Straat van Hormuz permanent gesloten? Het kan Trump worst schelen.
- Concentreren op Cuba

Escaleren. Boots on the ground. Kharg innemen ?

Het kan positief uitdraaien maar "Worst case"
- Disaster. Iran bombardeert zelf Kharg (en heeft mogelijks het daar vol mijnen liggen die ze dan gaan activeren)
- Honderden bodybags langs Amerikaanse zijde
- Olieprijzen nog hoger dan in 2022
- Hallo midterms ?? Ne staatsgreep dan maar ??

Terug
Bovenaan