Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Straffe toeren van een land dat naar het stenen tijdperk is gebombardeerd.

Ronduit ongelofelijk. We zijn drie weken ver in een bommencampagne geleid door het grootste leger ter wereld en het meest geavanceerde leger in het Midden-Oosten. En drie weken in zijn ze nog in staat ballistische raketten de halve wereld rond te sturen.

De VS heeft 20 jaar land Afghanistan bezet en oorlog gevoerd tegen de Taliban. Iran is geografisch bijna 3x groter, heeft meer dan 4x de bevolking van Afghanistan in 2001, is véél beter bewapend en georganiseerd dan Afghanistan. En het is duidelijk dat ondanks het heel centralistisch gestuurde regime, Iran militair heel goed voorbereid was om gedecentraliseerd te werken.

Het was altijd al wensdenken dat je Iran met enkel luchtbombardementen zou kunnen verslaan.

Ronduit ongelofelijk. We zijn drie weken ver in een bommencampagne geleid door het grootste leger ter wereld en het meest geavanceerde leger in het Midden-Oosten. En drie weken in zijn ze nog in staat ballistische raketten de halve wereld rond te sturen.
Iran heeft installaties diep onder de grond. Je zou zeggen: Gooi er wat bunkerbommen op en het is opgelost.
Nope. Zo simpel is het niet.

Even opzoeken op het internet
* De krachtigste Amerikaanse bunker buster, de GBU-57 Massive Ordnance Penetrator (MOP) --> Geraakt tot 60 meter diep
* Iran heeft een uitgebreid netwerk van ondergrondse raketbases en nucleaire faciliteiten ontwikkeld, bekend als "raketsteden" of "ondergrondse steden", waarvan sommige tot 90 meter of zelfs dieper onder de grond liggen, vaak in bergachtige gebieden.

Een quote van een Britse generaal:

General Sir Richard Barrons tells the Today programme on BBC Radio 4 that it was previously thought that Iran's missiles had a range of 2,000km (1,243 miles) but the base is about 3,800km (2,361 miles) from Iran.
https://www.bbc.com/news/live/ce84073mr06t?post=asset:c5f9cb9b-c1ba-4c15-92a8-a17c3348da09#post

Ik vind het wel echt bijzonder dat men zo een gat in hun inlichtingen blijkt te hebben. Plots ligt dus heel West Europa binnen bereik van Iraanse raketten. Het is natuurlijk de vraag hoeveel ze er zo hebben en kunnen afschieten, maar het lijkt mij dat er in de Europese landen als het VK momenteel toch wel wat beweegt m.b.t. hun risicoanalyses.

https://www.bbc.com/news/live/ce84073mr06t?post=asset:c5f9cb9b-c1ba-4c15-92a8-a17c3348da09#post

Ik vind het wel echt bijzonder dat men zo een gat in hun inlichtingen blijkt te hebben. Plots ligt dus heel West Europa binnen bereik van Iraanse raketten. Het is natuurlijk de vraag hoeveel ze er zo hebben en kunnen afschieten, maar het lijkt mij dat er in de Europese landen als het VK momenteel toch wel wat beweegt m.b.t. hun risicoanalyses.
Hoe zeker zijn wij dat die raket vanuit Iran is gelanceerd?

Er is een reden waarom er nooit eerder een president zich aan een volledig conflict met Iran had gewaagd. Dat land wordt bestuurd door fundamentalistische zotten, maar wel zotten met de intentie en know how om de rest van de wereld stevig zeer te doen.

Het probleem is dat Nethanyahu eveneens een fundamentalistische zot met intentie en know how is die met Trump eindelijk een hulpvaardige idioot gevonden heeft om een plan waar niemand met ook maar een jota economisch of humanitair verstand zich zou gaan wagen.

Het middenoosten is een krabbenmand gedomineerd door smeerlappen en gedreven gekken aan het roer, en de bevolkingen mogen de factuur van hun machtsgeil spelletje Risk gaan betalen met geld en bloed.

Voor alle duidelijkheid, de vraag is of dat bereik realistisch is aangezien geen van beide hun doel bereikt hebben. Dat gezegd zijnde hebben de Iraniërs de voorbije jaren gewoon veel knowhow gekregen van Rusland in ruil voor hun Shaheds.

Voor alle duidelijkheid, de vraag is of dat bereik realistisch is aangezien geen van beide hun doel bereikt hebben. Dat gezegd zijnde hebben de Iraniërs de voorbije jaren gewoon veel knowhow gekregen van Rusland in ruil voor hun Shaheds.
Eentje heeft het onderweg opgegeven, de andere heeft inderdaad gemist, maar Diego Garcia is dan ook maar een klein eiland (25km op zijn langst en 10km ongeveer op zijn breedst) midden in de Indische Oceaan! Beetje missen en het is splash, als er eentje onze richting uitkomt steekt het op geen paar 100km, met onze bevolkingsdichtheid gaan ze altijd wel iets mee hebben!

Ik vraag me af hoe goed we hier beveiligd zijn en met wat we zulke ballistische raketten uit de lucht kunnen halen... Dat komt bijna recht naar beneden aan een enorme rotvaart!

Ter info, de afstand tussen het noordelijke deel van Iran en Brussel is 500 km minder ver dan tussen het zuidelijke deel van Iran en Diego Garcia...

Eentje heeft het onderweg opgegeven, de andere heeft inderdaad gemist, maar Diego Garcia is dan ook maar een relatief klein eiland in de Indische Oceaan! Beetje missen en het is splash, als er eentje onze richting uitkomt steekt het op geen paar 100km, met onze bevolkingsdichtheid gaan ze altijd wel iets mee hebben!

Ik vraag me af hoe goed we hier beveiligd zijn en met wat we zulke ballistische raketten uit de lucht kunnen halen... Dat komt bijna recht naar beneden aan een enorme rotvaart!

Ter info, de afstand tussen het noordelijke deel van Iran en Brussel is 500 km minder ver dan tussen het zuidelijke deel van Iran en Diego Garcia...
Net nog wat verder gaan neuzen, blijkbaar zijn ze al sinds 2012 of 2013 aan het voorbereiden op het feit dat Iran dat soort afstand zou kunnen overbruggen. Ook de reden waarom er een Aegis schip ligt bij Diego Garcia.

Wat uw vraag over ons betreft, in principe geraken die niet hier omdat er een driefasige verdedigingsgordel bestaat onderweg. Zie ook de link, veel leesplezier. :)

Ik vermoed dat ze toch eerst eens moeten bellen wanneer er een raket onze kant uitkomt, want tegen dat Europa de nodige handtekeningen voor de verdediging heeft verzameld spreken we hier allemaal een andere taal.

Ik vermoed dat ze toch eerst eens moeten bellen wanneer er een raket onze kant uitkomt, want tegen dat Europa de nodige handtekeningen voor de verdediging heeft verzameld spreken we hier allemaal een andere taal.
Als een ballistische raket richting NAVO-grondgebied komt, wordt die gewoon per direct de lucht uit geknald, daar moet ge u niet teveel zorgen over maken.

Er staat toch raketafweer in Roemenië dacht ik? Geen idee of dat op die hypersonische reageert, maar het is nu ook niet alsof we niets hebben van weerbaarheid he. Als we zo makkelijk te pakken waren, zat Rusland al een stukje verder.

Trump heeft 2 keuzes

Veruit het minste risico (Maar kan hij zich inhouden? Kan hij zijn gekrenkte eer onder controle krijgen?)

- Weldra de overwinning claimen (MAGA gaat gewoon juichen en zeggen: Hell yeah !!)
- De rest van de wereld mag zijne shit opkuisen. Straat van Hormuz permanent gesloten? Het kan Trump worst schelen.
- Concentreren op Cuba

Escaleren. Boots on the ground. Kharg innemen ?

Het kan positief uitdraaien maar "Worst case"
- Disaster. Iran bombardeert zelf Kharg (en heeft mogelijks het daar vol mijnen liggen die ze dan gaan activeren)
- Honderden bodybags langs Amerikaanse zijde
- Olieprijzen nog hoger dan in 2022
- Hallo midterms ?? Ne staatsgreep dan maar ??
Oplossing 1.
Dat is een oplossing voor hem, niet voor ons.
Bom links, bom rechts, we won!, en weg is hij.
"Not my problem" dat de wereldbol nu achthoekig draait in de verkeerde richting.

Er zijn 20 bereidwillige landen om 'het straatje' te heropenen, dus zijn sh*t opkuisen, want anders zitten wij in nog grotere sh*t.

Wat uw vraag over ons betreft, in principe geraken die niet hier omdat er een driefasige verdedigingsgordel bestaat onderweg. Zie ook de link, veel leesplezier. :)

Israël heeft een super geavanceerd verdedigingssysteem en toch slaan er bijna dagelijks ballistische raketten uit Iran in (net nog eentje in de buurt van Dimona). Dus ook het meest geavanceerde systeem biedt geen absolute garantie.

Laatst bewerkt:
Trump net een ultimatum gesteld dat, als de VS het uitvoert, gewoon een oorlogsmisdaad is.
Trump stelt Iran ultimatum: "Binnen 48 Straat van Hormuz openen of VS valt energiecentrales aan"

Als Iran de belangrijke zeestraat niet volledig heropent, zullen de Verenigde Staten Iraanse energiecentrales "aanvallen en vernietigen", schreef Trump om 0.45 uur Belgische tijd op zijn platform Truth Social.

Het Iraanse leger waarschuwde dat het aanvallen zal uitvoeren op energie-infrastructuur en ontziltingsinfrastructuur in de regio als Trump zijn dreigementen uitvoert. "Als de olie- en energie-infrastructuur van Iran door de vijand wordt aangevallen, zullen alle energie-, IT- en ontziltingsinfrastructuur van de VS en dat regime in de regio een doelwit worden", stelde de legertop in een verklaring.

Trump heeft 4 jaar lang het voorbeeld gehad van wat er gebeurd als je iets start met partijen die hun kop ervoor leggen.

Desondanks vond hij het een goed idee om actie te ondernemen zonder dat alle eventualiteiten waren afgedekt. Net zoals zijn groot voorbeeld Poetin.

Hoe lomp kan hij zijn om te denken dat die gaan opgeven omdat je hun elektriciteitsinstallaties naar de filistijnen helpt. Die zetten gewoon door. Met dit verschil dat zij gewoon terugslaan op eenzelfde infrastructuur van de buren.
Of viel het niet op dat het moment Israel een bommetje gooide op of in de geburen van een kerninstallatie, als reactie er een raket ging naar een israëlische kerninstallatie.

We zijn hier niet vanaf op 2 maanden...

Trump net een ultimatum gesteld dat, als de VS het uitvoert, gewoon een oorlogsmisdaad is.
Zo zie je maar, als de kat in het nauw zit zijn waarden en regels opeens bijzaak. Ik hoop dat er daar nog genoeg democratie over is mocht de daad er komen om de schuldigen er ook voor te bestraffen. En hopelijk is Europa ook consequent genoeg om er een les uit te trekken en wat minder naar de VS te kijken en wat meer naar zichzelf. En dat we best ook Israel wat meer links laten liggen want hoewel het een bondgenoot is het toch ook maar het voorbeeld van een vriend die je mee de afgrond in sleurt.

Trump heeft 4 jaar lang het voorbeeld gehad van wat er gebeurd als je iets start met partijen die hun kop ervoor leggen.

Desondanks vond hij het een goed idee om actie te ondernemen zonder dat alle eventualiteiten waren afgedekt. Net zoals zijn groot voorbeeld Poetin.

Hoe lomp kan hij zijn om te denken dat die gaan opgeven omdat je hun elektriciteitsinstallaties naar de filistijnen helpt. Die zetten gewoon door. Met dit verschil dat zij gewoon terugslaan op eenzelfde infrastructuur van de buren.
Of viel het niet op dat het moment Israel een bommetje gooide op of in de geburen van een kerninstallatie, als reactie er een raket ging naar een israëlische kerninstallatie.

We zijn hier niet vanaf op 2 maanden...

En Iran hoeft niet met de handrem op te spelen zoals de Oekrainers. Iran kan en mag schieten op wat ze wil.

Ik weet niet in hoeverre de VS zelf ontziltingsinstallaties hebben in de regio, en vergeef het me deze zondagochtend dat ik eens niet het opzoekwerk doe, maar als Iran de installaties van de Golfstaten begint aan te vallen, is het hek helemaal van de dam. Dat is het equivalent van een nucleaire aanval voor de regio. En ik twijfel er niet aan dat Iran die stap onderneemt als de VS doorzet met de bedreiging van Trump.

Dan acht ik de kans wel heel groot dat de Golfstaten Iran officieel de oorlog verklaren, en dan zullen ook wij in Europa economisch gedwongen worden om militair in te grijpen om de regio te 'stabiliseren' en onze energievoorziening veilig te stellen.

En met Trump aan het roer, acht ik het ook steeds waarschijnlijker dat we 81 jaar na Nagasaki en Hiroshima, voor de 3de keer een stad tot as zullen zien herleid worden met een nuke. En in tegenstelling tot Japan, zie ik Iran zich zelfs dan niet overgeven.

Neen, ik zie het zeer, zeer somber in. Bedankt Trump, bedankt Trumpstemmers, bedankt Trumpsympathisanten op dit forum.

Terug
Bovenaan