Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

De wegwijzers stonden misschien verkeerd. Of hezbollah zat binnen de compound. Het is maar hoe ze het weer zullen willen verkopen zeker.

De blauwhelmen waren te hard aan het snurken. :unsure:

Benieuwd of ze kunnen achterhalen wie er iets later met de chemicaliën gemorst heeft, het IDF of Hezbollah.

De VS gaan een extra afweersysteem leveren aan Israël, specifiek tegen ballistische raketten. Zou blijkbaar gepaard gaan met Amerikaanse operatoren om dat spel te bedienen.

M.a.w. men bereidt zich voor op de verdere confrontatie met Iran. Even wachten tot dat systeem er is, en het vuurwerk kan beginnen...

US to send anti-missile system to Israel, official confirms to CBS
16:40 BST​

The Biden administration will temporarily send a ground-based interceptor to Israel which will help shoot down ballistic missiles, a US official confirms to the BBC's US partner CBS News.
This anti-missile system is described as a way to “strengthen Israel’s defences against ballistic missiles” and any “future ballistic missile attack from Iran”.
The US previously sent a Thaad defence system to the Middle-East after the Hamas-led October 7 attacks. It also sent the system to Israel in 2019 for military exercises.
(bbc)

Hezbollah tunnels 100 meter van een Unifil basis.
Unifil, met als missie om militaire activiteit in die zone tegen te gaan, liet gewoon begaan.
Gekker moet het toch ook niet worden.

Als ze hun mandaat niet doen, dan liggen ze daar inderdaad gewoon te snurken en kunnen ze beter even uit de weg gaan.

"LABBOUNEH, Lebanon—On a forested mountainside near the border between Israel and Lebanon, two tunnel shafts descend dozens of feet into the rocky earth.

Around 300 feet away, the blue United Nations flag waved atop a peacekeeping observation post.

The Israeli military took a group of reporters into Lebanon on Sunday to see the shafts, which it said were among hundreds of tunnel entrances and underground bunkers used by Hezbollah militants to store weapons and hide fighters west of the Lebanese village of Labbouneh.

Israel has faced criticism from the U.N. and European capitals for injuries to peacekeepers as Israeli forces engage in a ground offensive against Hezbollah. U.N. personnel have been wounded and compounds have been damaged, according to the U.N.

Israeli officers said the presence of the tunnels was evidence that Hezbollah had built military infrastructure around U.N. and civilian settlements, using them as cover.
They also said that the U.N. peacekeepers, who are supposed to monitor and prevent militant activities along the border, weren’t doing their job."

"Israeli officers told reporters that international peacekeepers based at the U.N. site should have heard or seen Hezbollah drilling into the mountainside to dig the tunnels. "

"Hezbollah didn’t immediately respond to a request for comment on the tunnel shafts and the allegations that it places itself near U.N. positions. "

"Jean-Pierre Lacroix, the U.N.’s head of peacekeeping, said last week that the U.N. force had highlighted concerns about Hezbollah stationing its forces near U.N. positions and potentially drawing fire from Israel. Now, he said, Israeli forces are doing the same. "

Nieuwe aanval (vierde keer) van het IDF op een UNIFIL positie. Ook vielen er nadien 15 gewonden t.g.v. gebruik van een chemische agent dichtbij hun positie.

Benieuwd of ze kunnen achterhalen wie er iets later met de chemicaliën gemorst heeft, het IDF of Hezbollah.
Wat is de bron van uw quote?

Jij hebt het daar over "chemical agent", waar ik overal gewoon 'smoke' lees, ook bij UNIFIL zelf.
Het zal toch niet waar zijn dat je 'chemical agent' gebruikt om outrage te creëren? Ik hoop van niet, dus benieuwd naar uw bron.

Hezbollah tunnels 100 meter van een Unifil basis.
Unifil, met als missie om militaire activiteit in die zone tegen te gaan, liet gewoon begaan.
Gekker moet het toch ook niet worden.

Als ze hun mandaat niet doen, dan liggen ze daar inderdaad gewoon te snurken en kunnen ze beter even uit de weg gaan.

"LABBOUNEH, Lebanon—On a forested mountainside near the border between Israel and Lebanon, two tunnel shafts descend dozens of feet into the rocky earth.

Around 300 feet away, the blue United Nations flag waved atop a peacekeeping observation post.

The Israeli military took a group of reporters into Lebanon on Sunday to see the shafts, which it said were among hundreds of tunnel entrances and underground bunkers used by Hezbollah militants to store weapons and hide fighters west of the Lebanese village of Labbouneh.

Israel has faced criticism from the U.N. and European capitals for injuries to peacekeepers as Israeli forces engage in a ground offensive against Hezbollah. U.N. personnel have been wounded and compounds have been damaged, according to the U.N.

Israeli officers said the presence of the tunnels was evidence that Hezbollah had built military infrastructure around U.N. and civilian settlements, using them as cover.
They also said that the U.N. peacekeepers, who are supposed to monitor and prevent militant activities along the border, weren’t doing their job."

"Israeli officers told reporters that international peacekeepers based at the U.N. site should have heard or seen Hezbollah drilling into the mountainside to dig the tunnels. "

"Hezbollah didn’t immediately respond to a request for comment on the tunnel shafts and the allegations that it places itself near U.N. positions. "

"Jean-Pierre Lacroix, the U.N.’s head of peacekeeping, said last week that the U.N. force had highlighted concerns about Hezbollah stationing its forces near U.N. positions and potentially drawing fire from Israel. Now, he said, Israeli forces are doing the same. "
Ik kan het artikel niet lezen, en indien correct, valt daar inderdaad heel wat over te zeggen.
Maar in het stuk dat ik wel kan lezen :
Hezbollah Tunnel Entrances Abut U.N. Peacekeeping Position, Israel Alleges

Allegation
comes[...]
Misschien ook interessant om dat er bij te vermelden.
Zeker gezien je zogezegde focus op neutrale bronnen.

Wat is de bron van uw quote?

Jij hebt het daar over "chemical agent", waar ik overal gewoon 'smoke' lees, ook bij UNIFIL zelf.
Het zal toch niet waar zijn dat je 'chemical agent' gebruikt om outrage te creëren? Ik hoop van niet, dus benieuwd naar uw bron.

Hoeft dat nu echt? Je kan ook gewoon op een normale manier vragen naar de bron, jezus... (daarvoor moet je trouwens bij @StevenFM zijn, geen idee waarom je mij hier quote... misschien sta je op zijn ignore list, zou me niet verbazen).

Ik heb al eens op de report knop geduwd voor een andere recente post van jou, maar de mods zijn niet geïnteresseerd, dus ik kopieer deze P&A regel ter herinnering:
Respecteer je tegenstanders in elke discussie: speel niet op de man, ga in op de argumenten van een ander, stel die argumenten eerlijk voor, provoceer niet en scheld niemand uit. Een gouden leidraad is: ga uit van de best mogelijke interpretatie van een post.
In deze suggereer je op een provocerende manier dat @StevenFM bewust 'outrage' wil creëren in dit topic door 'chemical agent' te schrijven, en je gaat niet uit van de best mogelijke interpretatie van de post (=hij heeft de bron vergeten vermelden, waar blijkbaar 'some sort of chemical agent' letterlijk instaat).

edit: volgens bbc
About two hours later, it said rounds were fired nearby that saw smoke enter the camp, causing 15 peacekeepers to suffer skin irritations and gastrointestinal reactions.
Rook die ervoor zorgt dat 15 man huidirritaties en overgeven/diarree krijgt --> heb jij een idee wat dat zou kunnen zijn indien geen 'chemical agent'?
Noteer ook dat hier momenteel NIEMAND in dit topic claimt welk kamp die rook veroorzaakt heeft.

In deze suggereer je op een provocerende manier dat @StevenFM bewust 'outrage' wil creëren in dit topic door 'chemical agent' te schrijven, en je gaat niet uit van de best mogelijke interpretatie van de post (=hij heeft de bron vergeten vermelden, waar blijkbaar 'some sort of chemical agent' letterlijk instaat).
Ja natuurlijk had ik het over StevenFM.

Maar jouw post nam zijn specifieke taalgebruik ("chemical agent") over omdat je er (terecht) door getriggerd werd.
Wat dus de bedoeling is van die subtiele weglatingen of specifiek hanteren van emotie opwekkend taalgebruik. (Overal staat "rook" , en daar maakt hij "chemische agent" van).
Gaan we dat echt normaal beginnen vinden in P&A?

Gezien de recente postgeschiedenis van hem, waar ik telkens de extra context bij moest geven, en waar ik al meerdere keren vroeg of hij dat deed om outrage te creëren, dan vind ik het zeker niet 'op de man' om hier in vraag te stellen of hij nu ook al letterlijk woorden begint te veranderen om het een soort biologische oorlogsvoering cachet te geven.

Laatst bewerkt:
@JorisBlack gewoon rookbommen kan dus ook irritatie geven hoor. Daarom je dat gooit weg van en met de wind mee. Ale het kan gerust iets anders zijn en dunno of we het echt gaan weten maar irritatie kan dus ook gewoon van smoke.

En toont ook gewoon dat de UN Echt niet efficiënt is. Meeste van die mannen zijn ook niet competent. Hier in Afrika had er ene per ongeluk zijn granaat laten vallen en 2 friendly doden. En er was geen attack ofzo he, gewoon laten vallen.

Het zal echt van de deftige Westere wereld zijn om deftige troepen te sturen en een safe zone te creëren. Maar wie gaat zich daar aan verbranden. De US duidelijk niet spijtig genoeg.

Misschien ook interessant om dat er bij te vermelden.
Zeker gezien je zogezegde focus op neutrale bronnen.
Uiteraard, er staat duidelijk in het begin dat ze journalisten van oa. de BBC meegenomen hebben om hen dat live te tonen. Je kan ook gewoon videobeelden zien op de BBC. (De BBC, niet echt een pro-Israël media outlet, om het zacht uit te drukken).
Wat zou ik meer moeten vermelden? :)
Bron is dus uiteraard het IDF en die journalisten, die niet 100% kunnen bewijzen dat Israël dit niet zelf gegraven heeft. (al zou dat wel zeer stiekem moeten gebeurd zijn in de afgelopen dagen, gezien de observatieposten 100m verder, niet?)

Dat Hezbollah in het zuiden van Libanon ook bepaalde technieken van Hamas zou gebruiken (omdat het werkt) lijkt mij nu toch ook geen van de pot gerukt idee.

Hoeft dat nu echt? Je kan ook gewoon op een normale manier vragen naar de bron, jezus... (daarvoor moet je trouwens bij @StevenFM zijn, geen idee waarom je mij hier quote... misschien sta je op zijn ignore list, zou me niet verbazen).

Ik heb al eens op de report knop geduwd voor een andere recente post van jou, maar de mods zijn niet geïnteresseerd, dus ik kopieer deze P&A regel ter herinnering:

edit: volgens bbc

Rook die ervoor zorgt dat 15 man huidirritaties en overgeven/diarree krijgt --> heb jij een idee wat dat zou kunnen zijn indien geen 'chemical agent'?
Noteer ook dat hier momenteel NIEMAND in dit topic claimt welk kamp die rook veroorzaakt heeft.
Excuseer, bronvermelding staat erbij deze keer. Ik dacht dat UNIFIL ook gewag maakte van een chemische agent maar dat is opiniëring van AJ; andere outlets maken hier ook geen gewag van. Ik vervang het in de post door rookbommen.

Ik heb @JanusDR inderdaad op mijn negeerlijst staan. Ik dacht dat we dat wederzijds hadden afgesproken voor dit topic maar blijkbaar niet.

Ik vervang het in de post door rookbommen.
Maar UNIFIL zegt "smoke caused by gunfire", oa. in hun Arabische persbericht.
Zijn dat rookbommen?

En wie is AJ? Zou het kunnen dat die een serieuze bias heeft als die dergelijke desinformatie tekstwijzigingen doet? :)
Blij dat ik wegblijf van Twitter opiniëring voor initiële info.

Hoe negeer je iemand per topic? Ik zou dat ook kunnen gebruiken. Want soms zie ik gehele topics niet omdat een bepaalde user daar toevallig als eerste poster staat :rolleyes:
Niet, vooral veel op 'show ignore content' klikken in andere topics.

Maar UNIFIL zegt "smoke caused by gunfire", oa. in hun Arabische persbericht.
Zijn dat rookbommen?

En wie is AJ? Zou het kunnen dat die een bepaalde bias heeft?
Tuurlijk hebben die een bias. Dat heb ik ook al een stuk of tien keer gezegd in deze topic.
At around 6:40 a.m., peacekeepers at the same position reported the firing of several rounds 100 metres north, which emitted smoke. Despite putting on protective masks, fifteen peacekeepers suffered effects, including skin irritation and gastrointestinal reactions, after the smoke entered the camp. The peacekeepers are receiving treatment.

Tuurlijk hebben die een bias. Dat heb ik ook al een stuk of tien keer gezegd in deze topic.
Dan graag dat telkens vermelden als bron van uw quote, want je zet die tekst als quote onder het statement van Unifil waardoor het lijkt alsof dit hun eigen statement was.

En er staat nog altijd "chemical agent" in uw quote.

Drone strike van Hezbollah in Binyamina in centraal Israël met 67 gewonden, er zou blijkbaar geen alarm zijn afgegaan.

The number of wounded in the drone attack in the Binyamina area has risen to 67, according to medics.

The number of critically wounded remains at four, with five seriously injured and 14 moderately hurt.

Most were taken to Hillel Yaffe Medical Center in Hadera. Others were taken to Sheba Hospital in Ramat Gan, Rambam Hospital in Haifa, and Rabin Medical Center in Petah Tikva.

Lebanon's militant group Hezbollah said in a statement that it attacked a Golani Brigade camp in the northern Israeli town of Binyamina with a "swarm of drones" on Sunday.

Laatst bewerkt:
Alé, en nu is het hele statement van de IDF over het voorval gekend.
Daardoor zie ik bijkomend dat de bron van StevenFM niet alleen het woord 'smoke' moedwillig verving door 'chemical agent', maar ook gewoon een zin uit het persbericht van UNIFIL gelaten heeft (terwijl de rest copy paste was): "forcibly entered the position to request Unifil to turn out its lights".
Hm, waarom zou die zin weggelaten zijn?

En waarom vroeg het IDF om die lichten uit te doen? Omdat er 2 gewonden lagen vlakbij de Unifil base en ze die wilden evacueren. Maar dat was levensgevaarlijk door de belichting aan die basis, er zat immers Hezbollah vlakbij.
Daarop reden ze de basis binnen (allicht over de poort. Denk je dat ze gaan uitstappen en aanbellen terwijl Hezbollah daar antitank raketten zit te schieten 100m verder??) om te vragen om die lichten uit te doen.
Unifil weigerde, waarna ze bij die positie nabij die gewonden een smokescreen maakten en de gewonden evacueerden.

Dit is van de BBC:

"In a statement, the UN Interim Force in Lebanon (Unifil) said two Israel Defense Forces (IDF) tanks destroyed the main gate of a post in Ramyah, near the Israeli border, and "forcibly entered the position" to request it turn out its lights.
About two hours later, it said rounds were fired nearby that saw smoke enter the camp, causing 15 peacekeepers to suffer skin irritations and gastrointestinal reactions.
The IDF offered a different version of events, saying it had encroached on a Unifil position to evacuate soldiers who had been wounded by an anti-tank missile.
It said two soldiers had been "seriously injured" in the attack, with others suffering lesser degrees of injury.
"For the sake of evacuating the wounded, two tanks drove backwards, in a place where they could not advance otherwise in light of the threat of shooting, a few metres towards the Unifil position," the IDF said.
It added that during the incident, a smoke screen was fired to aid the evacuation - and that it had "maintained continuous contact" with Unifil, stressing there was "no threat to the Unifil force from IDF activities".

Toch weer een compleet ander scenario (en plausibel als je het mij vraagt) dan wanneer je leest dat het IDF zomaar een Unifil basis binnenrijdt en 15 gewonden maakt via een chemical agent.

Laatst bewerkt:
De landen die aan UNIFIL bijdragen, inclusief bondgenoten van Israël zoals Oostenrijk en Duitsland, hebben een gezamelijke brief uitgebracht waarin ze de recente aanvallen op UNIFIL veroordelen en vragen om de aanwezigheid van UNIFIL te respecteren en de troepen niet in gevaar te brengen.

The 40 countries said they "strongly condemn recent attacks on UNIFIL peacekeepers," according to a statement issued Saturday. "Such actions must stop immediately and should be adequately investigated," they said.
"We consider UNIFIL's role as particularly crucial in light of the escalating situation in the region," the countries said in the statement, which was published on X by the Polish mission to the U.N.
The statement also urged "the parties of the conflict" to ensure the security and safety of the peacekeeping personnel "so that they can continue ... their work of mediation and support for peace and stability."
UNIFIL said that its facilities have been "repeatedly hit" and that Israeli forces had "deliberately" fired shots at the mission's headquarters in the town of Naqoura.

Israeli forces asked UNIFIL to withdraw from some of its positions, but "there was a unanimous decision to stay" in the area, UNIFIL spokesperson Andrea Tenenti told AFP on Saturday.

On Sunday, Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu urged the U.N. peacekeepers in southern Lebanon to evacuate the region "immediately." In a video statement, Netanyahu told UNIFIL to move its personnel "out of harm's way," claiming that their presence in the region made them "hostages of Hezbollah."

Netanyahu in dat reuters artikel:
"The IDF has requested this repeatedly and has met with repeated refusal, which has the effect of providing Hezbollah terrorists with human shields."
Zo word je dus een human shield!

Ik vrees dat die drone aanval niet de laatste zal zijn. Hezbollah is militair veel sterker dan Hamas, en het IDF is na een jaar nog altijd niet klaar met Hamas.

De landen die aan UNIFIL bijdragen, inclusief bondgenoten van Israël zoals Oostenrijk en Duitsland, hebben een gezamelijke brief uitgebracht waarin ze de recente aanvallen op UNIFIL veroordelen en vragen om de aanwezigheid van UNIFIL te respecteren en de troepen niet in gevaar te brengen.

Het is ergens toch ook wel cynisch dat er een hevigere internationale reactie komt wanneer het IDF een poort omver rijdt van een kamp blauwhelmen, dan wanneer datzelfde IDF aan de lopende band kinderen doodt.

Terug
Bovenaan