Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Het is wat ondergesneeuwd geraakt door Trump zijn fratsen, maar vlak voor nieuwjaar heeft Israël (opnieuw) beslist om een hele resem hulporganisaties, waaronder Artsen Zonder Grenzen, de toegang tot Gaza te ontzeggen. Niet toevallig in de winter, wanneer de ontbering en de nood om hulp het grootst is: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/1...len-humanitaire-organisaties-waaronder-artse/

De situatie in de Westelijke Jordaan betert er ook niet op (surprised pikachu), met nu ook de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de VN die het woord apartheid in de mond neemt om de situatie daar te beschrijven. Nieuw rapport over de situatie daar: https://www.ohchr.org/sites/default...20260105-thematic-report-israel-discrimin.pdf

Die implicatie van intentie rond de timing vindt men wel niet terug in het artikel. De regels zijn ook al bekend sinds maart. MSF 14 aug 2025

Best mee oppassen want in mijn ervaring kan misrepresentatie van artikels hier leiden tot strafpunten.
Je kan mij proberen strafpunten aan te smeren, maar ik stel het artikel helemaal niet foutief voor. Israël heeft inderdaad het registratieproces in de lente aangepast, wat hen op héél erg veel kritiek is komen te staan, want toen al duidelijk dat veel hulporganisaties daardoor de toegang tot Gaza ontzegd zou worden, en dat vanaf 1 januari (dus middenin het zwaarste seizoen). Vervolgens heeft Israël geweigerd om in dialoog te gaan met die organisaties, waaronder AZG, tot 30 december waarop Israël bevestigde dat de accreditatie van die organisaties effectief zou ingetrokken worden ingaande vanaf 1 januari. Met er nog een lastercampagne bovenop (AZG heult samen met Hamas, gevaar voor Israël, antisemitisch, ... zonder concrete bewijzen uiteraard).

Israël had die organisaties ook tijd kunnen geven tot de lente of de zomer, zodat de winter toch overbrugd kon worden. Israël had in dialoog kunnen gaan met de hulporganisaties, zodat de zorg en noodhulp door kon gaan. Maar we hebben een woord nodig voor de overtreffende trap van naïviteit voor mensen die nog geloven dat Israël dat allemaal niet heel doelbewust niet doet.

Je kan mij proberen strafpunten aan te smeren, maar ik stel het artikel helemaal niet foutief voor.
Ik wil jou geen strafpunten aansmeren hoor, ik ben gewoon nog niet geheel over de mijne. Niet persoonlijk bedoeld.

Wat die lastercampagne betreft, dat is toevallig het stokpaard van een ex-MR-politicus en ex-medewerker van MSF, Alain Destexhe. Die nam de taak op zich om in 2023 een gans verslag te publiceren over de vermeende links tussen MSF en sympathisanten van Hamas:

The communication of the Nobel Peace Prize laureate and its employees on the ground since 7 October shows a systematic bias in favour of Hamas and hostility to Israel. Doctors Without Borders has failed in its humanitarian purpose and violated its own charter, which proclaims the impartiality, neutrality and independence of the organization with regard to any political or religious power. Alain Destexhe, 18 dec 2023

Vorig jaar zou een gedoodde Gazaan die werd genoemd als medewerker van Artsen zonder Grenzen, ook een raketbouwer zijn voor de terreurbeweging Islamitische Jihad:

Military says Fadi al-Wadiya was electronics and chemistry expert in terror group; MSF issues a denial, leading IDF to release photo of him in PIJ uniform. Bron: Times of Israel 26 jun 2024

Ik wil jou geen strafpunten aansmeren hoor, ik ben gewoon nog niet geheel over de mijne. Niet persoonlijk bedoeld.

Wat die lastercampagne betreft, dat is toevallig het stokpaard van een ex-MR-politicus en ex-medewerker van MSF, Alain Destexhe. Die nam de taak op zich om in 2023 een gans verslag te publiceren over de vermeende links tussen MSF en sympathisanten van Hamas:

Vorig jaar zou een gedoodde Gazaan die werd genoemd als medewerker van Artsen zonder Grenzen, ook een raketbouwer zijn voor de terreurbeweging Islamitische Jihad:
Lastercampagne is alleen als het niet waar is, hè? Wat iemand waar dit hele stuk niet over gaat in 2023 al dan niet gepubliceerd heeft, ontkracht toch helemaal het geposte artikel niet? En als het dat niet ontkracht, is het geen lastercampagne. Op welke basis noem je dit een lastercampagne, en wat klopt er niet aan de inhoud van het artikel en de uitleg?

Je vergeet er een:
De Russische president Vladimir Poetin is uitgenodigd om toe te treden tot de vredesraad voor Gaza van de Amerikaanse president Donald Trump. Dat maakte het Kremlin bekend. Rusland zou het voorstel nog bestuderen.

Die was er idd ook nog - wordt een leuke vredesraad op die manier:
  • Poetin
  • Erdogan
  • Trump
  • Orban
  • Milei
  • ...
Vrede verzekerd lijkt me

Lastercampagne is alleen als het niet waar is, hè? Wat iemand waar dit hele stuk niet over gaat in 2023 al dan niet gepubliceerd heeft, ontkracht toch helemaal het geposte artikel niet? En als het dat niet ontkracht, is het geen lastercampagne. Op welke basis noem je dit een lastercampagne, en wat klopt er niet aan de inhoud van het artikel en de uitleg?

Lastercampagne had betrekking op Israël dat NGO's verwijt dat ze met Hamas zouden heulen of antisemitisch zouden zijn, niet op het artikel. Zie post van Sir.Killalot er boven.

Laatst bewerkt:
Het plan van Trump/Kushner voor Gaza, hahaha :rofl:

Linkje naar de VRT voor screenshots:
Lucky Gazanen! Gelukkig hebben zij de Amerikanen aan hun zijde!

De tunnels voor de datacenters zijn er in elk geval al, zal den Jared gedacht hebben :unsure:
De gesprekken tussen Amerikaanse functionarissen en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu over de tweede fase van het 20-puntenplan voor de toekomst van Gaza zijn constructief verlopen. Dat schrijft speciaal gezant Steve Witkoff op X. Het overleg vond zaterdagavond plaats in Jeruzalem. Ook vastgoedondernemer Jared Kushner, de schoonzoon van Trump, nam deel.
De VS kondigden donderdag plannen aan voor een 'Nieuw Gaza', dat van de grond af opnieuw opgebouwd moet worden. Er is sprake van onder meer woontorens, datacentra en badplaatsen. Israël heeft het gebied grotendeels verwoest.

En de Gazanen gaan daar dan gratis mogen wonen of komt ICE de laattijdige huurgelden opeisen?

Meer dan 400 Belgen zaten vorig jaar in het Israëlische leger, onduidelijk of ze ook in Gaza waren

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/02/13/belgen-in-idf/

Advocaat Alexis Deswaef pleit voor een onderzoek:
"Onze minister van Defensie zou aan zijn Israëlische collega de namen van die mensen kunnen vragen." (...) "Als we de namen kennen, kunnen we die mensen ondervragen over hun concrete rol: wat hebben jullie gedaan? Als ze bij Gaza zijn ingezet, moet er een gerechtelijk onderzoek komen, want dan waren ze hoogstwaarschijnlijk betrokken bij oorlogsmisdaden en genocide. Ik wil de zaken niet met elkaar vergelijken, maar we zijn er wel in geslaagd om bewijsmateriaal te verzamelen over Belgen die in Syrië gingen vechten. Als er Belgen voor het Russische leger zouden vechten, dan zouden we hen ook berechten voor oorlogsmisdaden in Oekraïne. Er moet geen uitzondering zijn omdat het over Israël gaat."

Weinig tegen in te brengen lijkt me. Als we Belgen die mogelijk geassisteerd hebben bij een genocide al niet gaan vervolgen, stop dan gewoon met Rusland te sanctioneren ook.

En van dat laatste ben ik allerminst fan, voor de duidelijkheid.

Weinig tegen in te brengen lijkt me. Als we Belgen die mogelijk geassisteerd hebben bij een genocide al niet gaan vervolgen, stop dan gewoon met Rusland te sanctioneren ook.

En van dat laatste ben ik allerminst fan, voor de duidelijkheid.
Ah ja, maar Israël is hier volgens sommigen per definitie geen agressor. Dus elke vergelijking met Rusland is dan automatisch “vals”. Case closed hé. Keep up!

Alle andere atrocities vergeten we wel, want... “complex conflict”, “enige democratie in de regio” en “strategische bondgenoot”. Dat we daar misschien ook gewoon dezelfde juridische maatstaf op moeten toepassen, is blijkbaar een detail (lees: dubbele standaard).

Ondertussen blijven er doden vallen in Gaza, worden er Palestijnen aangevallen door kolonisten in de West-Bank, blijven de nederzettingen en annexaties doorgaan of hell, ze gaan zelfs in Lebanon illegaal wat gewassen besproeien.

Ik vraag mij af of vervolging al aan de orde gaat zijn. De advocaat stelt dat hun aanwezigheid in Gaza op zich wijst op betrokkenheid bij oorlogsmisdaden en genocide. Maar ik weet niet of de procureur dat ook zo gaat interpreteren. Ik vermoed dat het eerder bij ondervraging gaat blijven.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan