Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Er is genoeg andere materie om over te discussiëren hoor:
  • wat is de rol van Iran in dit verhaal?
  • wat zouden wij moeten doen tegen Palestijnse migranten die in Europese (hoofd)steden dit soort geweld toejuichen?
  • hoe krijg je Israël na zo'n reeks aanslagen terug aan de onderhandelingstafel en voorkom je al te grote vergeldingen/escalaties?
  • is het te rechtvaardigen dat Israël na zo'n reeks aanslagen vanuit Gaza, de gehele Gazastrook zonder stroom zet?
Er is écht geen nood aan telkens te wijzen op contexten en voorgeschiedenis waarbij meer aandacht lijkt te gaan naar (pun intended) de zonden van Israël, dan naar de actuele feiten.

Allemaal zeer interessante puntjes met grote discussie waarde maar in de plaats van deze op tafel te gooien, besluit je om eerst eens met twee voeten vooruit alles en iedereen omver te kegelen die ook maar enige nuance geeft. Daarmee ondermijn je toch ook even goed een interessant topic hoor.

Verder volg ik wel je sentiment dat Hamas de broodnodige onderhandelingen quasi onmogelijk maakt. Er zijn in het verleden ook al vreselijke dingen gebeurd maar dit spant wel de kroon qua 'creativiteit' me dunkt. Ze hebben in het verleden al gezegd dat ze wouden onderhandelen, wat er van waar is is een ander gegeven maar acties zoals deze maken dat gewoon onmogelijk.

Met Al Qaeda en Daesh werd er ook niet rond de tafel gezeten maar langs de andere kant is het bombarderen van een zéér druk bevolkt gebied ook geen oplossing om Hamas te ontwrichten.

Internationale druk op beide landen lijkt me een must, zeker nu Hamas (onbewust?) buitenlanders geviseerd heeft.

Hoe is de hamas aan al die raketten geraakt? K vermoed dat Iran een grote rol heeft gespeeld. Op hln schreven ze dat de iraanse parlementsleden aan het juichen waren toen de hamas dit gedaan hadden.
Ook in Europa zal dit gebeuren, zullen er moslims (een klein deel) dit toejuichen.
Toen de vliegtuigen op 11 september de twin torens hadden aangevallen, zag men ook in meerdere moslimlanden een deel van de bevolking dit toejuichen.

De hamas zou gezegd hebben dat Iran ze geholpen hebben en Iran spreekt dit natuurlijk tegen.

Op momenten als deze is het toch jammer dat Robert Fisk er niet meer is.

Wat Rusland en Israël betreft: die hebben een ambigue relatie omdat er redelijk wat rijke Israëli's Russische roots hebben. Daarom dat Israël nooit echt volop steun heeft gegeven aan Oekraïne. Dat lijkt nu toch te kenteren, dan maar die hebben op dit moment wel andere katten te geselen.

Toch totaal niet opvallend gezien dat Iran een belangrijke wapenleverancier is voor de Russen?
Voor de Russen is Israël een Amerikaanse bondgenoot.
En voor Rusland is een oplaaiend conflict in het Midden-Oosten win-win hé, dat wil zeggen dat het Westen zijn aandacht en middelen moet verdelen tussen Oekraïne en Israël.

Vooral walgelijk dat de onschuldige burgers hier weer het slachtoffer zijn. Door de walgelijke actie van Hamas en door Israël (het land/regering) die dit allemaal mee hebben gecreëerd.

Op momenten als deze is het toch jammer dat Robert Fisk er niet meer is.

Wat Rusland en Israël betreft: die hebben een ambigue relatie omdat er redelijk wat rijke Israëli's Russische roots hebben. Daarom dat Israël nooit echt volop steun heeft gegeven aan Oekraïne. Dat lijkt nu toch te kenteren, dan maar die hebben op dit moment wel andere katten te geselen.
Vergeet ook niet dat Rusland (eigenlijk de Soviet Unie) historisch gezien aan de kant van de Arabieren stond en de VS aan de kant van Israël tijdens de koude oorlog. Beide kanten leverden wapens. Dus dat zal misschien ook meespelen. Ookal is Rusland al decennia niet betrokken bij dat conflict (noch rechtstreeks noch onreschtstreeks).

En dat vind ik dan weer ongepast. Jij begint zelf over een context om je stokpaardje rond de Islam wat op te kunnen gooien. En dan ook nog wat goedpraten dat Israel populaties van de kaart veegt precies. Vind ik ook straf en ongepast.

Als de verre geschiedenis een context is, is de recente geschiedenis en het heden het zeker, en die laatsten leren ons dat er echt wel een nood is aan een veilige haven voor joodse burgers in het Midden-Oosten en dat Israël ondanks al z'n gebreken daar één van de meest democratische landen is.

Er bestaan geen conflicten zonder context. En een conflict kan niet zonder context beschouwd worden. Zeker niet als we oplossingsgericht zouden willen discussiëren. En ik vind het ook niet verbazend dat er op deze context gehamerd wordt als er duidelijk veel personen deze nog eens anders/verkeerd voorstellen of niet lijken te kennen, als je naar sommige reacties kijkt.

Zie eerder: er is een tijd en een plaats om die context in die mate te geven, en dat vond/vind ik niet hier.

En de context van "of doet alsof" is niet belangrijk?

Als het niet belangrijk was had ik het niet vermeld. Intentie is één ding, resultaten zijn een ander.

Dit vind ik echt een degoutante vergelijking waarmee de daden van Isreal precies worden goedgepraat. Jij zegt hier dat de doden aan Palestijnse kant minder erg zijn?

Niet alle doden, maar burgerdoden, aan beide kanten vind ik wel degelijk erger ja. En dan kom je terug bij Hamas die rechtstreeks burgers viseert, ontvoert, neerschiet... Israël maakt misschien een veelvoud aan collateral damage, maar zelfs dan, telt dan enkel het resultaat of ook de intentie? Geef Hamas de middelen van Israël en je hebt morgen een échte genocide.

Welke tools ze hebben? Ze kunnen niet systematisch een heel geleidelijke genocide uitvoeren, ze zouden daar mee kunnen stoppen bv?
Hun doel is niet de mensen zelf doden, dat is maar "een middel".
Amai, kwestie van zaken verder blijven goedpraten in één richting.

Een geleidelijke genocide? Dat mag je toch wel eens uitleggen. Je gaat me moeilijk gaan kunnen overtuigen dat Israël de levensvatbaarheid van een klein stukje landlocked dichtbevolkt gebied waarmee op het voet van oorlog leeft, wél moet voorzien van elektricteit/water/voedsel/geneesmiddelen... iets met de hand bijten die je voedt.

Ik krijg hier echt een ENORME degout van. Vooral dan het verwijt aan mensen die wat context geven aan de zaak, dat deze "alles naar Israel schuiven". Maar jij bent hier precies alle misdaden van Israel gewoon aan het goedpraten. Dat vind ik echt degoutant.

Het emotionele pleidooi en caps-lock gebruik is echt niet nodig.
Ik praat niets 'goed', ik verdedig bijvoorbeeld nergens de illegale nederzettingenpolitiek. Als puntje bij paaltje komt zou ik idd wel Israël kiezen als het minste van twee kwaden, maar dat betekent niet dat zij per se de 'goede' partij zijn in dit verhaal.

Voor alle duidelijkheid, voordat je ook mij woorden in de mond legt. Ik verafschuw de daden van Hamas. Netzoals ik de daden van Israel verafschuw. En als het niet je bedoeling is om die daden te verdedigen, zou ik toch eens goed hard en grondig naar je post kijken hoe je dat misschien anders moet verwoorden.
Ik hoop dat je het zo niet bedoeld, maar met je manier hoe je dit meermaals formuleerde is dat wel echt mijn indruk.

Ik moet niet grondig naar mijn posts kijken, je hebt hier mensen die eerst 5-6 post met anti-Israel retoriek neergepende hebben vooraleer ze deze Hamas gruwel afkeuren.

Elk verhaal of feit kan van context voorzien worden, maar te veel context op het foute moment of plaats neigt wat mij betreft naar goedpraten, zelfs al bedoelen die mensen dat zo niet. En we hebben als mensheid concepten als oorlogsmisdaden en terrorisme als dusdanig benoemd omdat we erkennen dat zelfs binnen zo'n context waarin je gruwel kan verwachten, bepaalde zaken zoals burgers rechtstreeks viseren niet oké zijn...

Allemaal zeer interessante puntjes met grote discussie waarde maar in de plaats van deze op tafel te gooien, besluit je om eerst eens met twee voeten vooruit alles en iedereen omver te kegelen die ook maar enige nuance geeft. Daarmee ondermijn je toch ook even goed een interessant topic hoor.

Ik heb mijn kritiek op de plaats en tijd voor 'context' intussen al voldoende uitgelegd. Jij ziet nuance, maar zoals ik ze te veel nuanceren neigt naar goedpraten.

Verder volg ik wel je sentiment dat Hamas de broodnodige onderhandelingen quasi onmogelijk maakt. Er zijn in het verleden ook al vreselijke dingen gebeurd maar dit spant wel de kroon qua 'creativiteit' me dunkt. Ze hebben in het verleden al gezegd dat ze wouden onderhandelen, wat er van waar is is een ander gegeven maar acties zoals deze maken dat gewoon onmogelijk.

Met Al Qaeda en Daesh werd er ook niet rond de tafel gezeten maar langs de andere kant is het bombarderen van een zéér druk bevolkt gebied ook geen oplossing om Hamas te ontwrichten.

Israël moet niet eens het volledige gebied bombarderen, ze kunnen van zo'n klein gebied perfect alle nutsvoorzieningen compleet onmogelijk maken bijvoorbeeld. Elektriciteit afsluiten, watercentrales gericht bombarderen... Voor zover Gaza al een hels gebied was om te wonen, zal het er zeker niet op verbeteren.

Ik hoop alleen dat als hier een nieuwe vluchtelingenstroom van komt, dat de EU het lef zou hebben die mensen richting Iran of Libanon te sturen, maar soit.

Internationale druk op beide landen lijkt me een must, zeker nu Hamas (onbewust?) buitenlanders geviseerd heeft.

Dat laatste lijkt me inderdaad een enorme tactische fout van Hamas geweest te zijn, maar goed dergelijke muziek en festivals zijn in de ogen van radicale moslims nu éénmaal Haram, check Iran of de Taliban in Afghanistan... Dus ik welke mate dit volledig onbewust was... Geen idee.

Die mensen wonen al eeuwenlang in dat gebied, hoe kan je hopen dat die ganse bevolking het dan maar afbolt naar een ander land? Om vrede te krijgen heb je twee sterke leiders nodig die bruggen willen bouwen, maar nu heb je twee keikoppen die de bruggen willen opblazen. Als Bibi zijn goesting krijgt zal je een Apartheidsstaat krijgen waarin Palestijnen de facto tweederangsburgers worden en systematisch onderdrukt blijven. Als je Hamas hun goesting geeft vrees ik dan weer voor een genocide, waarin alle wraakgevoelens van de afgelopen 70+ jaar geventileerd worden.

Hoe is de hamas aan al die raketten geraakt? K vermoed dat Iran een grote rol heeft gespeeld. Op hln schreven ze dat de iraanse parlementsleden aan het juichen waren toen de hamas dit gedaan hadden.
Het ergste is dat 95% van de Iraanse bevolking hun eigen regime NIET steunt en helemaal NIET staan te juigen he.
Dat is gewoon dat corrupt regime dat zich verrijkt op kosten van hun eigen bevolking. (op lange termijn is dat Iraanse regime trouwens gedoemd in elkaar te storten - maar dat is een ander topic)

Macht doet wat met een mens he. Het maakt van sommige mensen 'monsters'. Ik kan het niet anders benoemen.

Ze zouden volgens de media binnen de 24-48 een grondaanval will uitvoeren op gaza om "de gijzelaars te bevrijden".
Ik vrees dan toch ergste voor die gijzelaars, als ze dat grond offensief zelfs al meemaken :(

Ze zouden volgens de media binnen de 24-48 een grondaanval will uitvoeren op gaza om "de gijzelaars te bevrijden".
Ik vrees dan toch ergste voor die gijzelaars, als ze dat grond offensief zelfs al meemaken :(
"No man left behind" is een van de credo's van het IDF. Ik las dat ze zelfs vermiste personen uit de jaren '50 nog proberen zoeken. Zal wel met het trauma van de Holocaust te maken hebben, denk ik?

Een grondaanval op Gaza is vermoedelijk waar Hamas zich op heeft voorbereid en dat kan wel eens een akelige ervaring worden voor iedereen die daarbij betrokken is. Stedelijke gebieden veroveren is ongelofelijk moeilijk.

Als de verre geschiedenis een context is, is de recente geschiedenis en het heden het zeker, en die laatsten leren ons dat er echt wel een nood is aan een veilige haven voor joodse burgers in het Midden-Oosten en dat Israël ondanks al z'n gebreken daar één van de meest democratische landen is.

Zie eerder: er is een tijd en een plaats om die context in die mate te geven, en dat vond/vind ik niet hier.

Als het niet belangrijk was had ik het niet vermeld. Intentie is één ding, resultaten zijn een ander.
Je kunt niet zeggen 'context is niet belangrijk' en dan zelf een andere context opwerpen. Oftewel hebben we een discussie over deze context oftewel niet. Maar het afblokken en dan zelf je eigen waarheid poneren is de discussie oneer aandoen.

Dat is mijn grootste kritiek.
Niet alle doden, maar burgerdoden, aan beide kanten vind ik wel degelijk erger ja. En dan kom je terug bij Hamas die rechtstreeks burgers viseert, ontvoert, neerschiet... Israël maakt misschien een veelvoud aan collateral damage, maar zelfs dan, telt dan enkel het resultaat of ook de intentie?
Er zijn aan beide kanten enorm veel burgerdoden.

En wel vreemd dat je nu over de intentie begint, maar de gegeven context hier eerder, waar een quasi volledige overheid de mensen in de Gazastrook niet als mensen, maar als beesten afschilderd, Hamas of geen Hamas, aan de kant schuift. Terwijl die uitspraken duidelijk wijzen naar hun intentie. Namelijk dat de burgerslachtoffers hun niet uitmaken, ze zien ze zelfs niet als burgers.
Geef Hamas de middelen van Israël en je hebt morgen een échte genocide.
Of, stel ze hadden altijd die middelen gehad was er een soort van koude oorlog. Zoals de VS en Rusland.

Weet je hoe het komt dat het nu wel zou gebeuren? Want ik geef je er wel ergens gelijk in. Dat is omdat ze geen andere uitweg zien. Dat is hier toch al meermaals aangehaald. Geef je ze dan een alternatief, dan ga ik inderdaad niet verbaasd zijn dat ze dit zouden gebruik
Een geleidelijke genocide? Dat mag je toch wel eens uitleggen. Je gaat me moeilijk gaan kunnen overtuigen dat Israël de levensvatbaarheid van een klein stukje landlocked dichtbevolkt gebied waarmee op het voet van oorlog leeft, wél moet voorzien van elektricteit/water/voedsel/geneesmiddelen... iets met de hand bijten die je voedt.
Moet dit echt uitgelegd?
Het emotionele pleidooi en caps-lock gebruik is echt niet nodig.
Ik praat niets 'goed', ik verdedig bijvoorbeeld nergens de illegale nederzettingenpolitiek. Als puntje bij paaltje komt zou ik idd wel Israël kiezen als het minste van twee kwaden, maar dat betekent niet dat zij per se de 'goede' partij zijn in dit verhaal.

Ik moet niet grondig naar mijn posts kijken, je hebt hier mensen die eerst 5-6 post met anti-Israel retoriek neergepende hebben vooraleer ze deze Hamas gruwel afkeuren.

Elk verhaal of feit kan van context voorzien worden, maar te veel context op het foute moment of plaats neigt wat mij betreft naar goedpraten, zelfs al bedoelen die mensen dat zo niet. En we hebben als mensheid concepten als oorlogsmisdaden en terrorisme als dusdanig benoemd omdat we erkennen dat zelfs binnen zo'n context waarin je gruwel kan verwachten, bepaalde zaken zoals burgers rechtstreeks viseren niet oké zijn...
Pot. Ketel. Wel absurd dat je het zelf benoemd, maar bij jezelf niet ziet.

En trek de parallel met een leerkracht - leerling, werkende man - afhankelijke vrouw, werkgever - werknemer,...
In onze wetgeving houden we reeds rekening met het gegeven van een 'machtspositie', dat deze met de macht een grotere verantwoordelijkheid heeft.

Het is hierop dat gewezen wordt, wat jij wegzet als 'anti Israël' retoriek. Het is deze context die belangrijk is in het werken naar oplossingen. Het is degene met de macht, die de sleutel in handen heeft.

Die context ontbrak aanvankelijk volledig in de discussie, en je kan dit conflict en deze aanval niet begrijpen zonder die context.

Dat is absoluut wel nodig. Ik hoef toch niet nog eens te verwijzen naar Oekraïne en Rusland?

Bovendien werd hier al maanden (enfin, jaren, maar de laatste tijd nog meer) voor gewaarschuwd binnen Israël zelf. De Mosad zag de bui blijkbaar niet hangen, de Israëlische oppositie en mensenrechtenorganisaties wezen er al een hele tijd nadrukkelijk op dat de intensievere mishandeling van de Palestijnen onder deze regering voor een ontploffing zou zorgen. Opnieuw: zonder die context kan je gewoon niet ernstig over dit onderwerp spreken.

Maar quasi iedereen kent die context... Geschiedenisles, actualiteit... Er is een moment waarop zo'n context blijven geven wat mij betreft neigt naar goedpraten. That's it.
Dat is toch maar een excuus. Er vallen ginder ook om de haverklap onschuldige burgerslachtoffers onder de Palestijnen wanneer Israëlische kolonisten Palestijnen verdrijven uit hun dorpen, 18 jarige vissers die doodgeschoten worden wanneer ze per ongeluk hun netten te ver uitgegooid hebben, landbouwers die neergeknald worden omdat hun land opeens in het grensgebied blijkt te liggen, ...
En ook dat is allemaal verwerpelijk.
Israël kan wel zeggen dat ze burgerslachtoffers vermijden, hun daden spreken luider dan hun woorden, en de cijfers liegen er al helemaal niet om.

Als ik advocaat van de duivel moet spelen, dan denk ik dat het dagelijkse leed van anderhalf miljoen Palestijnen door toedoen van het Israëlische beleid niet iets is om onder de mat te vegen.

Neen, maar de vraag blijft in welke mate Israël daar volledig verantwoordelijk voor is. Nogmaals: landlocked regio op voet van oorlog met de ene buur, gesloten grenzen met de andere...

Met andere woorden: het leven van een Israëliër staat boven het leven van een Palestijn. A rato van 1 op 20 zelfs. Dus liever 20 dode Palestijnen dan 1 dode Israëliër? Of hoe moet ik dat begrijpen?

Daar heb ik al op gereageerd, dat ging niet over Palestijnse levens vs Israëlische, dat ging over burgerslachtoffers versus gesneuvelde strijdkrachten.

Het is net dat zwart-wit denken dat dit conflict in stand houdt natuurlijk. Wat kan Israël allemaal doen? Er voor zorgen dat de Palestijnen als mensen met evenwaardige rechten behandeld worden, zou al veel wind uit de zeilen van Hamas kunnen halen. Het kolonialisme een halt toeroepen en Palestijnen vergoeden is een quick win, eentje waartoe ze internationaal zich toe hebben geëngageerd maar straffeloos hun voeten aan vegen.

Klinkt allemaal redelijk.

Werk maken van een echt tweestatenmodel, of een eenstaatsmodel (maar dat is helemaal wishful thinking nu natuurlijk). De blokkades opheffen, Palestijnen hun vrije staat geven, Jeruzalem onafhankelijk maken. En je kan zeggen dat dat heel risicovol is, dat dat schier onmogelijk is. En dat klopt. Alleen weten we met hun huidige politiek al 50 jaar wat de uitkomst is.

En wie gaat dat onafhankelijk Jerusalem dan besturen/beschermen?
Schiet onmogelijk idd, maar desondanks misschien het proberen waard... Maar ik zou daar dan toch geen blauwhelm willen zijn.

Ik denk dat je trouwens best eens naleest waar een regeringspartij als de National Religious Party voor staat in Israël. Die hun ideologie is echt geen haar beter dan dat van Hamas hoor. Enfin, je weet dat, je hebt ook die citaten gelezen die hier eerder werden gepost. Maar die vond je dan ongepast in de discussie. Tja. Mij komt dat toch vooral over als de werkelijkheid niet onder ogen willen zien.

Tot dusver de waarde van context die niet meer up-to-date is.
De partij waar je naar verwijst bestaat al sinds 2008 niet meer en haar opvolger heeft momenteel 0/120 zetels in de Knesset.

Maar ik ben niet blind en ga heus niet ontkennen dat Israël ook zijn politieke extremen heeft die vrede moeilijk zo niet onmogelijk maken. En met Netanyahu z'n beleid van de laatste jaren, met meerderheden die steunen op extreem-rechts staat zelfs de Israëlische rechtstaat onder druk... Maar desondanks: ik moet dat allemaal niet opnieuw lezen om dat reeds lang te weten. Een terreuraanslag gericht op burgers kan je ook zo afkeuren...

Ik heb mijn kritiek op de plaats en tijd voor 'context' intussen al voldoende uitgelegd. Jij ziet nuance, maar zoals ik ze te veel nuanceren neigt naar goedpraten.

Tja dat jij de nuance als goedpraten interpreteert zegt meer over jou dan over degene die het hele conflict bij deze zaak betrekken.
Ik ga er verder niet te veel woorden meer aan vuil maken want een meta-discussie brengt echt niets interessants bij.

Netanyahu mag Hamas eigenlijk een fraaie taart opsturen, want dit is een unieke "rally round the flag"-moment waarbij de oppositie tegen zijn corrupt beleid de facto monddood wordt gemaakt.

En wanneer deze aanval lang genoeg duurt, weet je dat de tegenkanting gewoon een stille dood zal sterven en Netanyahu "gewonnen" heeft.

Ondertussen lijkt het duidelijk dat Iran (who else) hier een smerig rolletje gespeeld heeft, een verandering van regime daar zou ook een gunstig gevolg kunnen hebben op Palestina maar ik heb het gevoel dat een nieuwe revolutie daar toch ver af is.

Er zouden al 100000 Israëlische soldaten klaarstaan aan de grens 😮 Gaat sneller daar dan in Rusland om het volk ter plekke te krijgen. Israël is natuurlijk geen groot land, dus het is niet dat ze van duizenden kilometers ver moeten komen.
Binnen 24-48u een grondoffensief.

Maar quasi iedereen kent die context... Geschiedenisles, actualiteit... Er is een moment waarop zo'n context blijven geven wat mij betreft neigt naar goedpraten. That's it.
En mij komen jouw pogingen om de context te verdoezelen over als een poging tot het demoniseren van 1 groep. Dus die context zal blijven komen.

Daar heb ik al op gereageerd, dat ging niet over Palestijnse levens vs Israëlische, dat ging over burgerslachtoffers versus gesneuvelde strijdkrachten.
Hoezo, dat ging daar niet over? Die 6000 Palestijnen zijn grotendeels burgers, dat weet jij ook.

Tot dusver de waarde van context die niet meer up-to-date is.
De partij waar je naar verwijst bestaat al sinds 2008 niet meer en haar opvolger heeft momenteel 0/120 zetels in de Knesset.
Ik heb het natuurlijk over de fusiepartij van Religious Zionism en Jewish Home. Maar dat had je met minder slechte intenties ook wel kunnen weten natuurlijk.

Maar ik ben niet blind en ga heus niet ontkennen dat Israël ook zijn politieke extremen heeft die vrede moeilijk zo niet onmogelijk maken. En met Netanyahu z'n beleid van de laatste jaren, met meerderheden die steunen op extreem-rechts staat zelfs de Israëlische rechtstaat onder druk... Maar desondanks: ik moet dat allemaal niet opnieuw lezen om dat reeds lang te weten. Een terreuraanslag gericht op burgers kan je ook zo afkeuren...
Jij weet dat, maar handelt er niet naar. Jouw posts komen voor mij neer op het demoniseren van de Palestijnen, en van de moslims in het algemeen. Zeker wanneer je strijdt om die context verholen te houden. Veel anderen kennen de context immers niet, en zonder die context is het niet moeilijk om er een strijd tussen goed en kwaad van te maken. Dan krijg je berichten waarin de aanslagen gereduceerd worden tot religieus terrorisme en dat de aanval uit het niets komt (in de betekenis van, dat er geen reden toe was). Terwijl je deze aanval in de eerste plaats moet bekijken in het licht van het feit dat Israël de laatste tijd de Palestijnen echt dood aan het knijpen was. En dat deze uithaal/reactie van Hamas door velen binnen Israël zelf verwacht en aangekondigd werd.

Je kan gerust deze terreuraanslag veroordelen, ziek tot in het diepste van je ziel zijn bij de beelden die ons bereiken, en desondanks toch rationeel blijven en de ruimere context zien en (h)erkennen waardoor deze aanslag heeft kunnen plaatsvinden.

Ik zou ermee akkoord kunnen gaan als je verder geen eigen verregaande conclusies trekt in een compleet andere richting (het goedpraten van israel's daden).

(en ik betwijfel overigens of genoeg mensen de context kennen, het is daar héél ingewikkeld zodat nauwelijks mensen nog mee zijn).

Beide partijen hebben hier enorm veel burgerbloed aan hun handen, zowel in het verre verleden, in het recente verleden als de afgelopen dagen. Hamas doet het gewoon nu nog wat grover dan Israel, die zichzelf toch (naar de buitenwereld) van een hoger niveau acht.

Terug
Bovenaan