Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Dit was voor geen enkele president een cadeau.
Biden heeft ontelbare kansen gekregen om zijn hond aan de leiband te houden en een verdere escalatie te vermijden maar liet zich keer op keer vernederen door Netanyahu door te weigeren daad bij woord te voegen bij zijn eigen rode lijn.

Netanyahu wil niets liever dan een regionale oorlog met Iran. Waarom de V.S. daarin mee blijft gaan, is de absurditeit voorbij.

Biden heeft ontelbare kansen gekregen om zijn hond aan de leiband te houden en een verdere escalatie te vermijden maar liet zich keer op keer vernederen door Netanyahu door te weigeren daad bij woord te voegen bij zijn eigen rode lijn.

Netanyahu wil niets liever dan een regionale oorlog met Iran. Waarom de V.S. daarin mee blijft gaan, is de absurditeit voorbij.

Waarom de absurditeit voorbij? Onderschat de macht van de Israël-lobby niet in de wereld en zeker in de Verenigde Staten. Netanyahu weet dit maar al te goed. De grenzen van Israël strekken zich om de zoveel jaar toch weer een beetje uit.

Biden, wat een absolute ramp is die man toch geweest qua buitenlands beleid.

Misschien wel ivm het menselijke leed zeker in de recente conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten. Maar de wapenindustrie boomt als nooit tevoren en die is voor een heel groot deel toch Amerikaans en de kassa rinkelt daar. De Amerikanen liggen niet wakker van het aantal doden in Oekraïne, Gaza en Libanon. Zij kunnen hun wapentuig verkopen en het zorgt voor extra jobs in eigen land ..

Met Zelensky hebben de Amerikanen een marionet in Oekraïne en in Israël is Netanyahu er premier, dat is in feite een halve Amerikaan. Als Washington de geldkraan dichtdraait zal het er snel anders uit zien hoor

Laatst bewerkt:

En Trump zou Netanyahu volgens jou dan wel 'aan de leiband houden? I beg to differ...

Het probleem is dat hier gewoon licht gegaan wordt over de term genocide.

Ik zeg ook niet dat er (al) een genocide aan de gang is, maar als Enforcer en Straddle er een numbers game van willen maken (“er is geen genocide aan de gang want daarvoor zijn er te weinig slachtoffers”) dan is de implicatie dat er een moment komt dat er wel genoeg slachtoffers zijn om daar van te spreken. En als ze dan hun numbers game willen blijven spelen dan moeten ze ook maar zeggen waar die grens ligt, maar dat doen ze niet.

Omdat een heel deel van de Amerikanen achter Israël staat, misschien? De democraten zijn niet uitgesproken anti-Israël of anti-Netanyahu, buiten een paar relschoppende betogers deze zomer. Amerika is altijd al pro-Israël geweest, ik snap niet waarom jij telkens verwacht dat ze plots een vuist ofzo tegen Israël gaan maken.

Omdat een heel deel van de Amerikanen achter Israël staat, misschien? De democraten zijn niet uitgesproken anti-Israël of anti-Netanyahu, buiten een paar relschoppende betogers deze zomer. Amerika is altijd al pro-Israël geweest, ik snap niet waarom jij telkens verwacht dat ze plots een vuist ofzo tegen Israël gaan maken.
Vrede in het Midden-Oosten en normalisatie tussen Israel en de Arabische wereld is reeds lange tijd een belangrijke doelstelling voor de V.S. geweest maar al die moeite wordt nu teniet gedaan door Netanyahu en zijn extreemrechtse handlangers. In dat opzicht is het zeker vreemd dat de V.S. haar eigen rode lijnen maar blijft verschuiven en zich laat blijven vernederen door Netanyahu. Waarom Netanyahu zich als een wilde hond gedraagt is te begrijpen, hij wordt zelf onderzocht voor corruptie en moet aan de macht blijven om te overleven.

Obama steunde Israel evenzeer maar besefte ook dat de kolonisatiepolitiek op de West Bank een langetermijnoplossing onmogelijk maakte. Jammer genoeg werd zijn strategie toen al gedwarsboomd door zijn vice-president. Bij Biden lijkt het niet door te dringen dat Israel niet alleen zichzelf maar ook de V.S. enorme schade aan het toebrengen is.

Beetje aangepast taalgebruik mag wel
Ik zeg ook niet dat er (al) een genocide aan de gang is, maar als Enforcer en Straddle er een numbers game van willen maken (“er is geen genocide aan de gang want daarvoor zijn er te weinig slachtoffers”) dan is de implicatie dat er een moment komt dat er wel genoeg slachtoffers zijn om daar van te spreken. En als ze dan hun numbers game willen blijven spelen dan moeten ze ook maar zeggen waar die grens ligt, maar dat doen ze niet.
De enige die er hier een numbers game van wou maken (en dat blijft doen, want ik regeer al maanden niet meer op jouw belachelijke posts) ben jij.
Jij bent steeds de enige geweest die wou dat ik (en anderen) een aantal doden benoemde vooraleer deze menselijke tragedie een genocide genoemd moest worden. Mijn mening is en is altijd dezelfde geweest zoals @zwarten die heeft gepost. Mijn uitleg was misschien niet zo goed verwoord maar daar ga ik mij niet voor verontschuldigen want ik heb vorig jaar meer tijd verspild aan jouw hondsdolle claims en valse beschuldigingen te weerleggen dan dat ik mij deftig kon focussen op de tragische situaties voor de burgers.

Zoals ik in een ander topic ooit heb gezegd ben ik geen fan van de ignore functie, maar ik ben blij dat ik jou er destijds heb opgezet want jouw manier van "discussiëren" is nog steeds even zielig als een jaar geleden en van een even belachelijk laag niveau. Ik had recent een aantal mensen er terug afgegooid omdat ik liever een open discussie voer maar jij vliegt er gewoon terug op.

ON TOPIC:
Israël claimed dat er 181 raketten zijn gelanceerd en dat hiervan 180 zijn onderschept. Met de vele video's die verschenen zijn lijkt mij dat een nogal optimistische telling. Of ze moesten op hun Russisch tellen en de Iraanse fragmenten moeten bestaan uit explosief materiaal :unsure:.

Iraanse media hebben ondertussen gemeld dat de doelen de luchtmachtbassisen Nevatim, Hatzerim en Tel Nof waren.
Nevatim heeft open parking spots, een paar weather shelters en vooral een hoop hardened aircraft shelters. Squadrons op de vliegbasis bestaan voornamelijk uit F-16's, maar de noordelijke sectie is gereserveerd voor een aantal F-35 squadrons. De open air parking is voor zaken zoals transport- en tankervliegtuigen

Hatzerim is vooral bestemd voor trainingsdoeleinden.

Tel Nof is de hoofdbasis van de Israëlische luchtmacht en daar bevindt zich een groot deel van zijn F-15I's. Algemeen aangenomen is dat Israël hun nucleaire wapens op deze basis opslaan. In de buurt van deze basis zijn ook lanceerinstallaties voor Jericho ballistische raketten.

edit: net de beelden gezien van hoe de Palestijn omkomt. Hoeveel pech kan iemand hebben, die is zelfs niet omgekomen door een ontploffing, die is letterlijk verpletterd geweest door een stuk een kapotgeschoten raket die naar beneden viel. Dat zijn van die zaken die je enkel mogelijk acht in cartoons. :support:

Laatst bewerkt:
Biden, wat een absolute ramp is die man toch geweest qua buitenlands beleid.
Wat zeg jij toch eigenlijk allemaal.

Hezbollah gedecapiteerd, Hamas gaat contained zijn, en Iran blijkt compleet onmachtig en zit te smeken om een nieuw akkoord.
Ook Saoedi Arabië zit geduldig te wachten tot de toenadering terug begint zoals net voor de terroristische aanval van Hamas.

Ik denk dat er een goede kans is dat, als deze episode voorbij is, het er geopolitiek veel beter zal uitzien dan voorheen.

Ik herinner me nochtans heel goed dat je toen zei dat Biden misschien 'de aandacht wou afleiden van zijn binnenlandse problemen' door de Russische bewegingen te dramatiseren :laugh:

Of over welk gevoel had je het?
Iedereen speculeerde in die tijd tot de berichten binnenkwamen dat kruisraketten het land binnenvlogen.

Toen kreeg ik dat gevoel van "shit has hit the fan".

Iedereen speculeerde in die tijd tot de berichten binnenkwamen dat kruisraketten het land binnenvlogen.

Toen kreeg ik dat gevoel van "shit has hit the fan".
Shit heeft ook wel de fan gehit, de volgende stap zal wel opnieuw escalatie zijn waarbij Israël rechtstreeks raketten gaat lanceren op Iran. De speeches van Bibi zijn daar heel duidelijk over.

Ondertussen doen de Palestijnen verder met waar ze goed in zijn: burgers vermoorden. Gisteren 7 burgers gedood en 8 gewond bij een mesaanval in een treinstation en op straat. Ik had het hier eerder al gepost: waar Israël nog in de mate van het mogelijke probeert burgers te ontzien, is zoveel mogelijk burgers vermoorden voor de andere partij gewoon het doel . Dat moet na 7 oktober ondertussen wel duidelijk zijn en wordt steeds bevestigd. De enige goede Israëliet is een dode Israëliet. Hoeft het dan te verbazen dat Israël escaleert? Verder blijkbaar ook explosies in de buurt van de Israëlische ambassade in Denemarken. Echt top.

Laatst bewerkt:
Shit heeft ook wel de fan gehit, de volgende stap zal wel opnieuw escalatie zijn waarbij Israël rechtstreeks raketten gaat lanceren op Iran. De speeches van Bibi zijn daar heel duidelijk over.

Ondertussen doen de Palestijnen verder met waar ze goed in zijn: burgers vermoorden. Gisteren 7 burgers gedood en 8 gewond bij een mesaanval in een treinstation en op straat. Ik had het hier eerder al gepost: waar Israël nog in de mate van het mogelijke probeert burgers te ontzien, is zoveel mogelijk burgers vermoorden voor de andere partij gewoon het doel . Dat moet na 7 oktober ondertussen wel duidelijk zijn en wordt steeds bevestigd. De enige goede Israëliet is een dode Israëliet. Hoeft het dan te verbazen dat Israël escaleert? Verder blijkbaar ook explosies in de buurt van de Israëlische ambassade in Denemarken. Echt top.
Israël wint dan toch wel het spel burgers vermoorden, maar ze zijn dan ook een militaire supermacht. Wat zou de verhouding zijn tussen vermoorde burgers en militanten?

Terug
Bovenaan