Israël wint dan toch wel het spel burgers vermoorden, maar ze zijn dan ook een militaire supermacht. Wat zou de verhouding zijn tussen vermoorde burgers en militanten?
Dat is natuurlijk onmogelijk om na te gaan in een conflict zonder kenbare strijders natuurlijk.
Aan de andere kant is het ook niet Israëls fout dat ze proportioneel harder kunnen toeslaan omdat ze nu eenmaal de middelen hebben en daarbij bijgevolg de collateral damage ook groter is.
Je kan moeilijk van een land wiens burgers doelbewust vermoord worden om exact evenveel burgers aan de andere kant te doden en niet militair harder toeslaan omdat de andere partij minder militaire slagkracht heeft. (niet dat ik vermoed dat je dat bedoelt, hoor).
Het hangt ergens in het midden, maar er zit helaas niet echt een term tussen genocide en een "gewone" bezetting waarbij de burgers gespaard blijven. Daar zit ook een stuk de moeilijkheid. Dat er daar 5% van de bevolking gestorven is en (voor mij persoonlijk het belangrijkste) dat er voor de overige bevolking doelbewust (!) hulp wordt ontzegd geeft voor mij de doorslag dat het meer naar genocide dan een bezetting neigt.