Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Mss met tariefheffingen ? Zie hoe hij Colombia aanpakt ? Economische sancties.

Het is gewoon een heel moeilijke situatie in Israel en Palestina. Zonder Westerse steun bestond Israel ook gewoon niet. Op termijn wonen er wellicht meer Palestijnen dan Israeli in dat kleine gebied. De veiligheid kan daar gewoon niet gegarandeert worden.
Op termijn zouden die Palestijnen dan, in een democratisch systeem met 1 stem per inwoner, meer macht krijgen dan de Israëli, dat is natuurlijk de grote schrik van Israël. Een oplossing met één staat dat gaat sowieso nooit lukken.

Op termijn zouden die Palestijnen dan, in een democratisch systeem met 1 stem per inwoner, meer macht krijgen dan de Israëli, dat is natuurlijk de grote schrik van Israël. Een oplossing met één staat dat gaat sowieso nooit lukken.
Daarom streeft (een groot deel van) de internationale gemeenschap naar een twee staten-oplossing.

Daarom streeft (een groot deel van) de internationale gemeenschap naar een twee staten-oplossing.
Maar dan is de veiligheid ook niet gegarandeert? Palestina wordt gewoon een proxy van Iran. Hoe zit de samenwerking eigenlijk tussen de West Bank en Gaza? Zal mss dan al eerder een 3-statenoplossing moeten zijn.

Uiteindelijk zijn het toch gewoon die landen zelf die dat zullen moeten willen, en langs Israelische zijde zie ik dat toch niet snel gebeuren.

En van de bijna 10 miljoen Israëli zijn er iets meer dan 7 miljoen joden en de rest zijn voornamelijk van Arabische origine. Je komt, stel dat Israël/Palestina één staat zou zijn, nog niet aan de helft joden.

Als Israël van België een “Gazastrook” maakt en het zou hier zijn zoals je ziet op Tv hoe het in Gaza is, zou je dan willen verhuizen naar Nederland/Duitsland/Frankrijk of niet?

Voor ons is in een buurland wonen iets heel anders als daar he.
Wij kunnen verhuizen en een woonst, job,... Opnemen zonder problemen.
Daar hebben mensen na 50 jaar nog altijd geen burgerschap, is (legaal) lenen, huren en werken niet zo simpel als vluchteling en leeft de meerderheid oneindig in vluchtelingenwijken en een parallelle economie.
Voorstellen alsof ze ff de grens overwippen en een vrolijk leven gaan hebben is zo versimpeld dat het niet met de realiteit strookt.

Uiteindelijk maakt het weinig uit, want je krijgt toch de indruk dat de Palestijnen niet willen vertrekken naar de buurlanden. Als het allemaal vrijwillig is zouden er misschien een paar honderdduizend vertrekken, en de rest vertikt het om hun land en hun grondgebied op te geven (want daar komt het op neer).

Mss met tariefheffingen ? Zie hoe hij Colombia aanpakt ? Economische sancties.

Het is gewoon een heel moeilijke situatie in Israel en Palestina. Zonder Westerse steun bestond Israel ook gewoon niet. Op termijn wonen er wellicht meer Palestijnen dan Israeli in dat kleine gebied. De veiligheid kan daar gewoon niet gegarandeert worden.

Dat zou pas echt hallucinant zijn. Een land gaan afpersen omdat ze geen honderdduizenden vluchtelingen willen opvangen. Nota bene nadat de VS met hun militaire steun mede verantwoordelijk zijn voor die vluchtelingen o.w.v. vernietiging in Gaza.

Als ze dat doen dan kunnen Egypte en Jordanië aansprakelijk gesteld worden. Ze kunnen die daar vb in de gevangenis steken of hun de middelen ontnemen om dat te kunnen doen. Zoals bijvoorbeeld een dmz zone. Jij denkt toch niet dat een vluchteling ff wat langeafstandsraketten en kan importeren en afschieten. Als ze dat konden dan zouden ze dat nu ook al doen vanuit Egypte want je denkt toch niet dat daar geen enkele vluchteling woont.

Ontmenselijkt weet je wat ontmenselijkt is: niks doen en de mensen en kinderen jarenlang laten afzien gewoon omdat je vindt dat ze het recht hebben daar te blijven. En uzelf daar ook nog voor op de borst slaan.

Klopt, en die boodschap mag gerust aan zowel Israël als Hamas gegeven worden, die daar beide hun rol in spelen.

Op de rest hebben anderen al gereageerd, maar wil toch toevoegen dat het wat simplistisch is om dit voor te stellen als “de buurlanden moeten ze maar opvangen en desnoods in het gevang steken”. Dat is op geen enkele manier een realistische oplossing.

Omdat die landen dat niet willen, omdat zelfs als het op een of andere manier extern wordt afgedwongen ze daar de capaciteit niet voor hebben, en omdat het het probleem gewoon verschuift (zoals iemand hier aangaf zijn er nu al veel Palestijnse vluchtelingen in Jordanië en geeft dat de nodige spanningen).

Straf dat dit topic op pagina 2 zit met alles wat daar nu gebeurt.

Trump die openlijk pleit voor etnische zuivering.
Trump die, geflankeerd door een Netanyahu die met moeite de natte plekken in zijn broek kan bedekken, aankondigt dat de VS er een soort van Gaza-Lago zou willen gaan bouwen.
Ge weet dat de volgende stap gewoon de openlijke annexatie van de Westelijke Jordaanoever gaat zijn.

Niks van schuldinzicht of sancties na het volledig platbombarderen van de woonplaats van 2 miljoen mensen. Niks van schuldinzicht voor het plegen van wat volgens velen een genocide is. Enkel verdere vernedering en dehumanisering.

Straf dat dit topic op pagina 2 zit met alles wat daar nu gebeurt.

Trump die openlijk pleit voor etnische zuivering.
Trump die, geflankeerd door een Netanyahu die met moeite de natte plekken in zijn broek kan bedekken, aankondigt dat de VS er een soort van Gaza-Lago zou willen gaan bouwen.
Ge weet dat de volgende stap gewoon de openlijke annexatie van de Westelijke Jordaanoever gaat zijn.

Niks van schuldinzicht of sancties na het volledig platbombarderen van de woonplaats van 2 miljoen mensen. Niks van schuldinzicht voor het plegen van wat volgens velen een genocide is. Enkel verdere vernedering en dehumanisering.

De wapenstilstand is inderdaad verre van het einde van dit conflict.

En dan idd ook Netanyahu, voor wie er nota bene een internationaal arrestatiebevel is, die daar glimlachend naast Trump stond in de VS toen die vertelde over zijn plan om er de rivièra van het Midden-Oosten van te maken. Dat gebied dat men net platgebombardeerd heeft dus.
Misschien kan iemand eens suggereren dat de Palestijnen ook zelf perfect kunnen blijven wonen in die Gaza-Lago? Die moeten daarvoor niet "vrijwillig" vertrekken. Waarom juist het Israëlische leger een plan moet uitwerken voor een vrijwillig vertrek van Palestijnen, daar gaan we ook los over.

De absurditeit, het is echt niet meer te vatten.

Het is ook bijzonder stil over de Westelijke Jordaanoever heb ik de indruk, nochtans dat daar ook verder gekoloniseerd wordt...

Los van hoe ziek het is hoe Trump een humanitaire catastrofe beschouwd als een vastgoed opportuniteit. Waarom konden ze niet met een plan afkomen vooraleer ze een paar tienduizend onschuldigen kapot bombardeerden. Wat een zinloze tragedie.

Niet alle Isreali zijn hetzelfde.
Los van hoe ziek het is hoe Trump een humanitaire catastrofe beschouwd als een vastgoed opportuniteit. Waarom konden ze niet met een plan afkomen vooraleer ze een paar tienduizend onschuldigen kapot bombardeerden. Wat een zinloze tragedie.
Palestijnen of Gazanen zijn geen mensen voor Israëli. Dus of er nu tien of tienduizend dood gaan, they don't care.

Netanyahu gifted Trump a golden pager during their meeting in Washington :wtf:

On September 17, thousands of explosions struck Hezbollah members, targeting their pagers and then walkie-talkies a day later.

The blasts killed at least 37 people, including some children, and injured nearly 3,000, many of them civilian bystanders, according to Lebanese health authorities.

In return, on Tuesday, Trump gave Netanyahu a signed photograph of the two of them. He signed the photograph, “To Bibi, A great leader!,” according to a photo on Instagram posted by his son, Yair Netanyahu.

Men zei op het journaal daarstraks dat er naar schatting 80% van de Gaza strook kapot geschoten is.

Ik dacht dat het meest morele leger steeds precisiebombardementen uitvoerde?

Volgens dit artikel is Jordanië bereid om Israël de oorlog te verklaren als ze de Palestijnen naar hen drijven.

Wat zou dat dramatisch zijn voor Jordanië... een land dat daar toch al jarenlang veilig en vredevol is. (met buren als Syrië en Irak)
Ik neem aan dat het eerder een signaal is om het echt niet zo ver te laten komen.

Ik begrijp het concept geografisch wel niet helemaal. In de zin dat er geen grens is tussen Gaza en Jordanië. Dus dan zouden ze die al met bussen of vliegtuigen moeten gaan afzetten voor de deur. Dan lijkt Egypte me meer een vogel voor de kat.

Kan ook evengoed nog over vluchtelingen van de Westelijke Jordaanoever gaan.

Meest verrassende voor mij waren nog die plannen voor een nieuwe tempel op de plek van de Dome of Rock? Zijn ze nu helemaal krankzinnig geworden. Als ze ooit een reden voor een jihad zou zijn, dan was het dat toch wel.
Wat zou dat dramatisch zijn voor Jordanië... een land dat daar toch al jarenlang veilig en vredevol is. (met buren als Syrië en Irak)
Ik neem aan dat het eerder een signaal is om het echt niet zo ver te laten komen.

Ik begrijp het concept geografisch wel niet helemaal. In de zin dat er geen grens is tussen Gaza en Jordanië. Dus dan zouden ze die al met bussen of vliegtuigen moeten gaan afzetten voor de deur. Dan lijkt Egypte me meer een vogel voor de kat.

Kan ook evengoed nog over vluchtelingen van de Westelijke Jordaanoever gaan.

Meest verrassende voor mij waren nog die plannen voor een nieuwe tempel op de plek van de Dome of Rock? Zijn ze nu helemaal krankzinnig geworden. Als ze ooit een reden voor een jihad zou zijn, dan was het dat toch wel.
Wie heeft dat gezegd als ik vragen mag? Klopt inderdaad wel dat extreme evangelisten en een zeer klein aantal Joden de tempel opnieuw willen opbouwen.

Het zou die landen ook destabiliseren. Niet dat Egypte en Jordanië een militaire match zijn voor Israël, maar echt bevorderlijk voor de vrede is dat daar toch allemaal niet.

Netanyahu gifted Trump a golden pager during their meeting in Washington :wtf:

On September 17, thousands of explosions struck Hezbollah members, targeting their pagers and then walkie-talkies a day later.

The blasts killed at least 37 people, including some children, and injured nearly 3,000, many of them civilian bystanders, according to Lebanese health authorities.

In return, on Tuesday, Trump gave Netanyahu a signed photograph of the two of them. He signed the photograph, “To Bibi, A great leader!,” according to a photo on Instagram posted by his son, Yair Netanyahu.
Wat een ziek cadeau :wtf:

Terug
Bovenaan