Je weet toch dat Joden al veel langer dan WW2 te kampen hadden met allerlei vooroordelen en verplicht werden hun eigenheid te laten varen? Om nog maar te zwijgen over de vervolgingen in de 19de eeuw. Pogroms in oost-Europa niet te vergeten.
In 1897 werd het eerste zionistische congres belegd.
Of denk je werkelijk dat Hitler een patent had op discriminatie tegenover joden? Dat hij de eerste was?
Trouwens antisemitisme is al eeuwenlang een gevoel dat leeft. Het is dus geen woord of gevoel dat uitgevonden is tijdens WW2.
Antisemitisme bestaat inderdaad al eeuwen. Et alors? Welk punt probeer je nu eingelijk te maken? Dit historisch feit gebruiken om mijn kritiek op het zionisme teniet te doen, is emotionele chantage. En daar ga ik hélémaal niet mee in.
Het idee was inderdaad een samenleving op te bouwen waar Joden veilig konden leven. En dat het liefste in het land waar voor hun religieus het meeste belang had.
100% onwaar. Hou toch op man. De Zionistische beweging had van bij het begin een koloniale component. Al in de vroege geschriften van Theodor Herzl en anderen werd erkend dat de inheemse bevolking “moeilijkheden” zou veroorzaken.
David Ben-Gurion in '37: We must expel Arabs and take their places. Lang voor '48. In 1948 zijn zijn meer dan 700.000 Palestijnen verdreven of gevlucht tijdens de Nakba, vaak onder dwang of door terreurcampagnes, zoals bij Deir Yassin. Organisaties als Plan Dalet voorzagen bewust de "verwijdering van vijandelijke elementen" uit strategische gebieden, wat leidde tot systematische verdrijving.
Geschiedenis spreekt je tegen.
Maar op geen enkel moment was het initieel de bedoeling om de volkeren die daar al leefden te verdrijven, noch racistisch tegenover hen te zijn.
Irrelevant. Of iets racistisch bedoeld is, is zelfs minder belangrijk dan de feitelijke impact. Ik zal het dan nog maar 1x herhalen, want of je leest niets van wat ik schrijf omdat je in een kramp schiet, want... Joden. Of je weet werkelijk niets van het Israëlisch-Palestijns conflict, wat oké is. Maar hier mij wat zaken gaan vertellen die totaal onwaar zijn of irrelevant. Dat gaan we niet doen.
Het Zionistisch project resulteerde in een staat waarin rechten en privileges afhangen van etnisch-religieuze identiteit.
De Wet op de Terugkeer geeft automatisch burgerschap aan alle Joden wereldwijd, maar weigert het recht op terugkeer aan verdreven Palestijnen. Er zijn tich wetten die Joden bevoordelen en Palestijnse burgers structureel benadelen. Israël beheerst de levens van miljoenen Palestijnen zonder hun politieke rechten te erkennen. Moet ik nog enkele voorbeelden opsommen?
Ergo: Je hoeft zeker géén racistische intentie te hebben om toch een etnocratie te creëren en in stand te houden.
Ook was de samenleving die zij voor ogen hadden niet exclusief, integendeel. Het was in de eerste plaats een samenleving waar joden vrij en open jood konden zijn.
Het was nooit de initiële bedoeling dat dit ten koste van wie er al woonde was.
En ter uwer informatie is niet elke inwoner van Israël joods.
Irrelevant. Zie hieronder.
En het is de enige democratie in het midden-oosten. Wat toch wel een zeer belangrijke nuance is.
Wederom propaganda; Ben benieuwd vanwaar jij je informatie haalt. Een democratie die alleen voor één bevolkingsgroep echt werkt. Bij mijn weten heet dat anders hoor. Ik dacht dat democratie om méér ging dan enkel verkiezingen. Je weet wel, iets zoals gelijke rechten, rechtvaardigheid, en inclusiviteit. Straks ga je, zoals andere users hier op BG, mij proberen te overtuigen "dat ze het toch niet zo slecht hebben hoor!".
En daar vergis je u net.
Want in tegenstelling tot wat jij denkt heb ik wel degelijk kritiek op de uitwerking. Maar de historie is buiten dat zionisten naar Israël getrokken zijn wel iets complexer dan dat.
Het conflict waar we nu mee geconfronteerd worden is veel complexer dan enkel maar de droom van een staat waar joden vrij konden zijn.
En wat jij doet is het puur decimeren en dat is gewoon feitelijk fout.
Het emotioneel verplaatsen van de discussie hier is niet nodig hoor. Hou het maar bij de feitelijke uitwerking van het Zionisme i.p.v. het te verbloemen naar "een mooie droom" en "goede intentie". Nogmaals kritiek op het Zionisme als koloniale praktijk is géén “decimeren” van een droom, maar een analyse hoe het in de praktijk gaat.
De realiteit van etnische zuivering, militaire controle, en apartheid valt niet weg te relativeren met een “mooie intentie”.
Ik geef inhoudelijk kritiek op het project als een geheel en jij schoot, wederom, in een giga kramp toen ik WW2 aanhaalde. Was te verwachten natuurlijk, maar goed. Hou het maar inhoudelijk. Misschien leren jij of ik nog iets bij.