Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

En denk je dat de strijd om het Heilige Land geen buitenlandse steun geniet die zowel de organisatie, de leiders als het geld kan leveren? Dat lijkt me een waan.
En die buitenlandse steun is weggevallen.

Het enige wat nu nog overbleef, waren de hulpconvooien die Hamas deels gebruikte om te converteren naar cash.
Vandaar de blokkade.
Hamas staat met de rug tegen de muur.
Ook Europa ziet geen toekomst met een Hamas dat nog de plak zwaait in Gaza.

Laatst bewerkt:
Is er een jihadistische component bij Hamas? Uiteraard. Is dit de primaire, laat staan de exclusieve drijfveer voor het verzet? Nee.
"Het verzet".
Je bedoelde het terrorisme van Hamas? De onderdrukking van de eigen bevolking? Of het gebruik van burgers en civiele infrastructuur waardoor zoveel slachtoffers vallen?
Heb je het manifest van Hamas gelezen? Dat is niet zomaar 'verzet'.

Vreemde zeer relativerende woordkeuzes van mensen die er anderzijds snel bij zijn om het geladen woord genocide te hanteren.

Overigens geef ik nog mee dat de aanval van 7 oktober niet exclusief door Hamas werd maar door meerdere nationalistische Palestijnse groeperingen binnenin Gaza werd uitgevoerd, inclusief seculiere en Marxistisch-Leninistische facties.
Wil je hiermee aanduiden dat 7 oktober vrij breed gedragen werd onder Palestijnse groeperingen?

Want daarmee bevestig je het initiële punt van @Bongobong eigenlijk.

Het maakt mij inderdaad absoluut niets uit waar je voor strijdt als je onschuldige mensen en kinderen afslacht. Zoals ik zei, het doel heiligt voor mij de middelen niet, ik hoef zelfs niet te weten wat jouw doel is dan, het is totaal irrelevant.

Dat betekent natuurlijk niet dat ik geen mening kan delen over wat de voedingsbodem van geweld is. Zeker wanneer men er hier automatisch van uit gaat dat onderdrukking de hoofdverklaring biedt voor geweldpleging en gruweldaden.

Ik heb absoluut nooit gezegd dat ik tegen gewapend verzet ben

Dat is waar. Het is een feit dat ik de daden van Israël anders beschouw dan jij, maar als Israël inderdaad schuldig is aan alle zonden die hen hier worden toegeschreven, dan zijn ze wat mij betreft nog 'the lesser of two evils'. Ze strijden tegen een groep die zich achter hun eigen kinderen verstoppen omdat ze weten dat Israël meer geeft om hun kinderen dan zij. Hoe ziek kan je zijn.

En gisteren zit Jos D'Haese in ons parlement even te beweren dat er nul bewijzen voor zijn, terwijl de nummer twee van Hamas zich in een tunnel verschuilde onder een ziekenhuis betaald door de EU. Wat een beschamend figuur.
Ergo: Het doel heiligt nooit de middelen... behalve bij Israël. Je snapt je eigen principes niet.

Je kan niet zeggen dat daden als het doden van burgers verwerpelijk is, ongedacht context, om letterlijk daarna de meest dwaze cliché slogan naar boven te halen, "lesser of two evils". Dus voor de 7de keer: Je morele oordeel hangt af wie het geweld pleegt. Punt.

Oké dan zal ik dat spelletje ook spelen en context achterwege laten: Laat ons vanuit gaan dat 7 oktober nooit is gebeurd: Definieer gewapend verzet dan. Hoe zie jij dat exact?

Is dat al bevestigd door een niet-Israëlisch partij trouwens i.v.m. je ziekenhuis verhaal?
Of jij hebt gewoon te weinig verbeelding om te overwegen dat de wereld niet te verklaren of moreel te beoordelen valt louter door alles en iedereen op te delen in onderdrukker en machthebber.

Ook nooit gezegd dat ik tegen macht ben.
Jij baseert je eigen hele redenering op de machtsverhouding tussen Israël en Hamas. De eerste mag geweld gebruikt, volgens uw logica, omdat ze een staat zijn die "meer geeft om kinderen". Dus macht is dan toch relevant, zolang het past in uw morele schema?
Ik klaag hun drieste methodiek ook aan, nu en in het verleden. Maar hier zal ik vooral tegengewicht bieden en ingaan tegen de bedenkelijke veronderstellingen die men maakt over het IDF en Israël en de karikaturen die men maakt over het Zionisme. Ik zie weinig meerwaarde in deze discussie als niemand dat doet.

Maar ik ga niet beweren dat je geen punt hebt; mogelijk negeer ik de andere kant van de realiteit te gemakkelijk door die rol op te nemen.
Je klaagt niets aan. Je relativeert kapot. Basic selectieve verontwaardiging vermomd als objectiviteit. Je doet helemaal niet aan tegenwicht bieden. Je verdedigt de kant van de bezetter... extra hard. Dat is iets totaal anders.

Je hebt zelf meermaals propaganda hier klakkeloos neergepend. Zowel over Israël, als het Zionisme. Er is hier meermaals onderbouwde kritiek gegeven op het Zionisme als een ideologie, geen karikaturen. Dat jij niet inhoudelijk daarop wilt of kunt reageren, ligt aan jou. Niet de anderen.

Als een niet-westerse macht 35.000 doden op z’n naam had, met VN-gebouwen, ziekenhuizen en journalisten op de lijst, dan hadden we het geen “lesser evil” genoemd. Dan hadden we het een schurkenstaat genoemd.

Je normen zijn dus geen principes. Het zijn voorkeuren.

Wil je hiermee aanduiden dat 7 oktober vrij breed gedragen werd onder Palestijnse groeperingen?

Want daarmee bevestig je het initiële punt van @Bongobong eigenlijk.
Dit is een vals dilemma van hier tot ginder achter lol. Jij suggereert collectieve schuld zonder het te zeggen. Zeg dan gewoon eerlijk dat je vindt dat heel Gaza mee verantwoordelijk is, in plaats van zo'n verdraaide comment. Je weet goed genoeg dat dat niet is wat @StevenFM bedoelde.

Betrokkenheid =/= representativiteit

@StevenFM kaart net de diversiteit van ideologieën aan. Dat is totaal geen bevestiging van breed gedragen steun voor terreur?

Intussen heeft Israël 22 nieuwe nederzettingen aangekondigd op de Westelijke Jordaanoever en blokkeert het een bezoek van verschillende Arabische landen aan president Mahmoud Abbas van de Palestijnse Autoriteit

De Saudische minister van Buitenlandse Zaken prins Faisal bin Farhan al-Saud zegt dat Israël bewijst dat het extremistisch is en vrede verwerpt. Hij zei dat tijdens een gezamenlijke persconferentie met zijn collega's van de Verenigde Arabische Emiraten, Jordanië, Egypte en Bahrein.
Gisteren liet Israël weten niet te willen meewerken aan een bezoek van de Arabische ministers aan de Palestijnse president Mahmood Abbas. Daar zouden ze het hebben over vrede en de zogenoemde tweestatenoplossing. Daarbij zou er een Palestijnse staat komen in de gebieden die Israël nu bezet houdt, naast Israël zelf.
Israël lijkt niet langer geïnteresseerd in een tweestatenoplossing. Integendeel: eerder deze week kondigde Israël 22 nieuwe kolonies op de Westelijke Jordaanoever aan. Alle Israëlische kolonies in de bezette gebieden zijn volgens het internationale recht illegaal, maar hoe meer er worden gebouwd, hoe lastiger het wordt om een Palestijnse staat in de bezette gebieden te creëren.​

Kunnen ze die illegale nederzettingen niet gewoon bulldozeren of laten overnemen door Palestijnen, nadat de Joodse bezetters zijn gedeporteerd naar Israëlisch grondgebied?

Is dat al bevestigd door een niet-Israëlisch partij trouwens i.v.m. je ziekenhuis verhaal?

Sources from Gaza-based factions told Asharq Al-Awsat that the location did in fact contain a tunnel system previously damaged in the 2014 war. Hamas’ military wing, Al-Qassam Brigades, reportedly managed to restore the tunnels, which had only suffered minor damage in earlier attacks during the current conflict.
"Elusive Assassination Target, 'Shadow Unit' Founder: Who Is Mohammed al-Sinwar?". english.aawsat.com. 15 mei 2025.

Bronnen van Al-Arabiya onthulden dat het lichaam van Sinwar's broer en 10 van zijn helpers werden gevonden in een tunnel in Khan Younis, ten zuiden van de Gazastrook.

Ze legde ook uit dat bevestigd werd dat de commandant van de Khan Younis Brigade (Mohammed al-Sinwar), die aan het hoofd staat van de Al-Qassam Brigades, de militaire vleugel van Hamas, gedood werd tijdens Israëlische luchtaanvallen enkele dagen geleden in de buurt van het Europese Ziekenhuis ten oosten van Khan Younis.

Vertaald met DeepL.com
"مصادر الحدث: العثور على جثة محمد السنوار في نفق بخان يونس". Al Hadath. 18 mei 2025

Mohammad al-Sinwar, a senior Hamas military commander and younger brother of the group’s former political leader Yahya al-Sinwar, was killed alongside other Hamas figures in an Israeli airstrike on an underground tunnel near the European Hospital east of Khan Younis, two Palestinian sources told Asharq Al-Awsat.
"Sources: Mohammad al-Sinwar Killed in Gaza, Temporarily Buried in Tunnel". english.aawsat.com. 22 mei 2025.

De Washington Post trekt vandaag haar artikel terug wegens gebrekkige consensus over wie verantwoordelijk was voor de schietpartij.

Het IDF deelde gisteren dronebeelden van schutters die een humanitaire verdeling beschieten in Khan Younis. Zij beweren dat de beelden Palestijnse militanten tonen.

Laatst bewerkt:
De Washington Post trekt vandaag haar artikel terug wegens gebrekkige consensus over wie verantwoordelijk was voor de schietpartij.

Het IDF deelde gisteren dronebeelden van schutters die een humanitaire verdeling beschieten in Khan Younis. Zij beweren dat de beelden Palestijnse militanten tonen.

CNN heeft het voorval intussen geanalyseerd aan de hand van beelden, wapenexperts en ooggetuigen. Alle bewijs wijst toch in de richting van Israël.

Dat filmpje van het IDF heeft overigens niks met dat GHF incident te maken, zoals bevestigd door Sky News.

Nu goed, eigenlijk doet dit er niet toe. De vraag die we moeten stellen is waarom de voedselbedeling in Gaza uitbesteed wordt aan een organisatie zonder enige ervaring zoals GHF? Leveren véél te weinig voedsel, dagelijks incidenten en de CEO nam nog maar pas ontslag omwille van humanitaire principes.

Lijkt me eerder dat GHF de zoveelste PR poging is van Israël terwijl het Gaza verder wil uithongeren. Dat was natuurlijk niet mogelijk met UNRWA, die veel efficiënter waren in voedselbedeling. Daarom moest die organisatie eerst volledig gedemoniseerd en gedefinancierd worden.

Die albanase haar tweets zijn toch ook maar cringe zelle.
Precies of de israelische regering zo een internationaal groepje mensen zonder boe of ba gaat omleggen...
Zoals dat het Israëlische leger ook zeker niet zou schieten op een bende ambassadeurs? Of een duidelijke ambulance? Of mensen die voedselpakketten komen halen? Of überhaupt zelf samenwerken met krijgsheren die voedselpakketten tegen woekerprijzen verkopen?

Drie jaar geleden had ik inderdaad gezegd dat Israël dat nooit zou doen, maar nu?

Terug
Bovenaan