Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Staakt-het-vuren aangekondigd door Trump waar zowel Israël (die zeggen dat er nog niks intern goedgekeurd is aan hun kant) en Hezbollah (die zeggen dat ze het niet zullen respecteren) hun kat naar sturen. Art of the deal!

Kijk, moet kunnen in "het meest democratische land van het Midden-Oosten". Maar whatever, waarschijnlijk moeten we dit ook weer zien als “complexe veiligheidscontext” of één of ander generiek excuus.

Israël blijft echt indrukwekkend consequent in één ding precies: steeds wanneer je denkt dat de morele lat niet lager kan, komt er wel iemand met een verjaardagstaart om ze nog wat dieper in de grond te duwen.

Minstens bij een deel van de Israëlische regering is de ontmenselijking van de Palestijnen compleet. De genocidale intenties komen steeds duidelijker bloot te liggen.

Kijk, moet kunnen in "het meest democratische land van het Midden-Oosten". Maar whatever, waarschijnlijk moeten we dit ook weer zien als “complexe veiligheidscontext” of één of ander generiek excuus.

Israël blijft echt indrukwekkend consequent in één ding precies: steeds wanneer je denkt dat de morele lat niet lager kan, komt er wel iemand met een verjaardagstaart om ze nog wat dieper in de grond te duwen.

Het opvallendste in dat artikel is toch wel dit.
“Human rights organisations and world leaders have criticised the legislation as discriminatory as it will primarily impact West Bank Palestinians.”

Allez nu, zou je dat nu werkelijk denken?
Ik snap dat je fier bent op uw verwezenlijkingen. Maar dat je doodstraf terug ingevoerd hebt is nu niet direct iets waar je zo fier op moet zijn. Al is het wel iets wat je vaak terug hoort komen in discussies over strafdossiers.
Dus het idee van verwijderen uit de maatschappij is zeker niet iets wat leeft in enkele hoofden, en zeker ook niet uniek is in Israël.

Je hoeft niet zo ver te kijken zelfs. Iran, Irak en Egypte veroordelen wel wat mensen op jaarbasis tot de doodstraf.

Het opvallendste in dat artikel is toch wel dit.
“Human rights organisations and world leaders have criticised the legislation as discriminatory as it will primarily impact West Bank Palestinians.”

Allez nu, zou je dat nu werkelijk denken?
Ik snap dat je fier bent op uw verwezenlijkingen. Maar dat je doodstraf terug ingevoerd hebt is nu niet direct iets waar je zo fier op moet zijn. Al is het wel iets wat je vaak terug hoort komen in discussies over strafdossiers.
Dus het idee van verwijderen uit de maatschappij is zeker niet iets wat leeft in enkele hoofden, en zeker ook niet uniek is in Israël.

Je hoeft niet zo ver te kijken zelfs. Iran, Irak en Egypte veroordelen wel wat mensen op jaarbasis tot de doodstraf.
Niemand beweert dat doodstraf uniek is aan Israël. Iran, Irak en Egypte zijn daar inderdaad ook hallucinant in, en dat zijn nu niet bepaald landen waarvan ik denk: “ah ja, laat ons daar moreel beleid aan spiegelen.” Daar stopt die vergelijking dan ook.

Mijn punt is letterlijk: Israël wordt constant verkocht als “de democratische uitzondering” in de regio, en ondertussen hebt ge hier een minister die letterlijk een strop op zijn verjaardagstaart krijgt omdat zijn doodstrafwet erdoor is. Dat is toch niet gewoon “mensen uit de maatschappij willen verwijderen”, maar een regeringslid dat executies zit te vieren alsof het een persoonlijke achievement unlock is.

En die kritiek dat het vooral Palestijnen op de Westbank zal raken, komt ook niet uit het niets. Palestijnen op de West Bank belanden in militaire rechtbanken, terwijl Joodse verdachten doorgaans in civiele rechtbanken terechtkomen. Dan is het toch niet zo wereldvreemd om te zeggen dat die wet vooral één groep zal raken? Dus ja, Iran en co zijn ook verschrikkelijk. Maar “andere regimes doen ook doodstraf” verandert ab-so-luut niets aan de kritiek hier.

Laatst bewerkt:
Niemand beweert dat doodstraf uniek is aan Israël. Iran, Irak en Egypte zijn daar inderdaad ook hallucinant in, en dat zijn nu niet bepaald landen waarvan ik denk: “ah ja, laat ons daar moreel beleid aan spiegelen.” Daar stopt die vergelijking dan ook.
Ik wou maar aangeven dat het gedacht van de doodstraf an sich niet uniek is bij Israël.

Mijn punt is letterlijk: Israël wordt constant verkocht als “de democratische uitzondering” in de regio, en ondertussen hebt ge hier een minister die letterlijk een strop op zijn verjaardagstaart krijgt omdat zijn doodstrafwet erdoor is. Dat is toch niet gewoon “mensen uit de maatschappij willen verwijderen”, maar een regeringslid dat executies zit te vieren alsof het een persoonlijke achievement unlock is.

Mijn punt was meer dat Israël het nu invoert. Maar dat het echt niet zo een super gek of uniek idee is.
Ik zou het ook niet linken aan democratisch of niet. Een zeer groot democratisch land hanteert nog altijd de doodstraf, zijde Amerika.
Ja Amerika is Amerika, maar het is nog altijd een democratisch land. En ja wij ik Europa hebben unaniem gekozen om de doodstraf niet meer uit te voeren.
Maar er zijn in onze contreien zeker stemmen te vinden die pro-doodstraf zijn als het gaat over zeer zware misdrijven. Maar deze geraken niet aan de knoppen, en krijgen het niet van de grond.
Dus dit nu aangrijpen om het argument van enig democratisch land in twijfel te trekken is wat flauw eerlijk gezegd.

Dit is voor mij dan ook dat, een deel mensen die pro-doodstraf zijn bij zeer zware misdrijven.
En deze mensen zitten nu aan de knoppen in het regime in Israël. En krijgen het dus wel van de grond.

En die kritiek dat het vooral Palestijnen op de Westbank zal raken, komt ook niet uit het niets. Palestijnen op de West Bank belanden in militaire rechtbanken, terwijl Joodse verdachten doorgaans in civiele rechtbanken terechtkomen. Dan is het toch niet zo wereldvreemd om te zeggen dat die wet vooral één groep zal raken? Dus ja, Iran en co zijn ook verschrikkelijk. Maar “andere regimes doen ook doodstraf” verandert ab-so-luut niets aan de kritiek hier.

Het was dan ook ironisch bedoeld.
Uiteraard is dit een wet zuiver voor de Palestijnen. Dat schrijven is een open deur intrappen.
Dit is een wet voor zeer zware misdrijven. En de zwaarste misdrijven worden gepleegd door Palestijn, althans dat zegt men toch in het discours.
Klopt dit of klopt dit niet, moeilijk te zeggen. Maar wat wel vaststaat is dat Palestijnen vlug aan de grens van zwaar misdrijf zullen komen. Of dat is toch wat je zou verwachten.
Maar uiteindelijk zal pas de finale conclusie gemaakt worden als de eerste veroordeling daar is.

Maar dat het gegeven laakbaar is. En ook die taart wansmakelijk is.
Dat is uiteraard wel zo. Doodstraf aanmoedigen moeten we echt niet normaliseren.
Ik verdedig Israël en de man dan ook op geen enkele manier. Maar het gegeven van “zie je wel zie je wel” is ook maar wat flauw als je het mij vraagt.

Ik ben niet overtuigd dat de wet op zich discriminerend is. Er is niets fundamenteel mis met terroristische moordenaars straffen die het gemunt hebben op jouw natie, ook al zal dit quasi uitsluitend Palestijnen betreffen. Mochten wij de doodstraf hebben ingevoerd na de terreuraanvallen in Brussel zou dat ook niet bekritiseerd worden als zijnde een discriminerend wet.

Wat niet weg neemt dat Ben Gvir een absolute racist is en het schandalig is dat die daar in de regering zit.

Ik ben niet overtuigd dat de wet op zich discriminerend is. Er is niets fundamenteel mis met terroristische moordenaars straffen die het gemunt hebben op jouw natie, ook al zal dit quasi uitsluitend Palestijnen betreffen. Mochten wij de doodstraf hebben ingevoerd na de terreuraanvallen in Brussel zou dat ook niet bekritiseerd worden als zijnde een discriminerend wet.

Wat niet weg neemt dat Ben Gvir een absolute racist is en het schandalig is dat die daar in de regering zit.
Het probleem is toch niet an such enkel Ben-Gvir. Want als je zelf zegt: "oké Ben-Gvir is de karikatuur”, dan heb ik toch nog een hoop vragen lol.

Waarom zit zo iemand in de regering?Waarom wordt zijn project politiek mogelijk gemaakt? Waarom stemmen anderen mee? Waarom wordt een doodstrafwet in deze context ingevoerd, met een systeem waar Palestijnen en settlers niet gelijk behandeld worden?

Ik denk dat je hem hier te makkelijk isoleert alsof hij een losstaand probleem is. Hij is niet zomaar een rare "clown" aan de zijlijn; hij is minister, zit in de regering, en zijn beleid krijgt politieke ruimte. Dan is het niet enkel “Ben-Gvir is racist”, maar ook: een regering die zo iemand nodig heeft, normaliseert en zijn agenda mee mogelijk maakt.

En bij die wet gaat het niet alleen over de tekst op papier. “Rerroristische moordenaars straffen” klinkt natuurlijk neutraal, maar gelukkig zijn we niet achterlijk en beseffen wij ook hoe het in het echt er aan toe gaat :-) In Israëlische context is de toepassing absoluut obviously niet neutraal: Palestijnen op de Westbank zitten in militaire rechtbanken, settlers/Joodse verdachten in civiele rechtbanken. Dan kunt ge niet doen alsof de praktische impact losstaat van het systeem waarin die wet belandt.

De vergelijking met Brussel is daarom maar héél héél vreemd? Als België na de aanslagen een doodstraf had ingevoerd die in de praktijk vooral één groep raakte, maar iedereen wel door hetzelfde civiele rechtssysteem ging, dan is dat nog iets anders dan een wet invoeren in een bezettingscontext met twee verschillende juridische circuits.

Dan kunt ge niet doen alsof de praktische impact losstaat van het systeem waarin die wet belandt.

Nee dat klopt. Dat een aanhoudende bezetting zonder einde de facto discrimineert is een geheel valabel argument en het is verder ook duidelijk dat in de praktijk Joodse terroristen met veel meer wegkomen. Ik heb enkel mijn twijfel of de wet an sich discrimineert. Hard optreden ten aanzien van terroristen is nu niet geheel onverdedigbaar.

Nee dat klopt. Dat een aanhoudende bezetting zonder einde de facto discrimineert is een geheel valabel argument en het is verder ook duidelijk dat in de praktijk Joodse terroristen met veel meer wegkomen. Ik heb enkel mijn twijfel of de wet an sich discrimineert. Hard optreden ten aanzien van terroristen is nu niet geheel onverdedigbaar.
Het is maar wat je als terrorist definieert, zeker? De kolonisten die Palestijnse gemeenschappen terroriseren en met regelmaat burgers neerschieten, zie ik nog niet zo snel de doodstraf krijgen.

Dus misschien dat de wet zelf wel neutraal is geformuleerd, het resultaat zal dat niet zijn.

Trump gaat tegenwoordig met alle aandacht lopen in het Midden-Oosten terwijl de schade die Israël in Libanon aan het aanrichten is grotendeels onder de radar blijft.

Tientallen dorpen die volledig van de kaart zijn geveegd. Eeuwenoude moskeeën die met de grond gelijk worden gemaakt. En de laatste weken is Israël ook aan het oprukken voorbij de zelf ingestelde gele lijn.

Trump gaat tegenwoordig met alle aandacht lopen in het Midden-Oosten terwijl de schade die Israël in Libanon aan het aanrichten is grotendeels onder de radar blijft.

Tientallen dorpen die volledig van de kaart zijn geveegd. Eeuwenoude moskeeën die met de grond gelijk worden gemaakt. En de laatste weken is Israël ook aan het oprukken voorbij de zelf ingestelde gele lijn.
“Hamas/Hezbollah” en klaar. Meer onderbouwing hebben we hier toch niet nodig? Daarna mogen volledige dorpen verdwijnen en noemen we dat gewoon “de realiteit van oorlog”. Als complete dorpen van de kaart vegen nog altijd gewoon “zelfverdediging” is, dan is er precies niet veel meer dat geen zelfverdediging kan zijn.

Zo is den oorlog™, maar blijkbaar alleen wanneer Israël hem voert.

Ik blijf het ongelooflijk vinden hoe dit allemaal kan zonder enige verantwoording, veroordeling, bestraffing. Na een bommenregen alles platleggen met bulldozers. Het kan niet méér obvious zijn wat er aan het gebeuren is. Heeft in de verste verte niets met zelfverdediging te maken. Grenzen verleggen, letterlijk en figuurlijk in de negatieve zin.

Ook die 'double taps' die ze systematisch blijven uitvoeren op first responders. Pure monsterlijkheid. Onbestraft.

Ik blijf ook steeds terugdenken aan die ambulanciers die ze toen in Gaza hebben vermoord en begraven onder het zand, met hun wagens erbij.
De belachelijke leugens achteraf ondanks het staalharde bewijs. Allemaal al lang gepasseerd. Verdwenen in de oneindige lijst van misdaden. Onbestraft.

Het op scherp schieten van IDF op ondervoede mensen in zelf georganiseerde ''voedselbedelingen' na een bewust gecreëerde hongersnood die maanden heeft geduurd. Kinderen die er neergemaaid zijn geweest door al dan niet verdwaalde kogels. Al geen nieuws meer. Geen gevolg. Onbestraft.

De slogan 'Free Palestine' dekt al lang de lading niet meer. Het moet gaan over het terecht stellen van moordenaars.

Hezbollah lijkt nu wel beperkte successen te boeken met (fibre optic) drones. Dat kan op termijn een probleem worden voor Israël.

Laatst bewerkt:
Het IDF wou zich er weer uitliegen uiteraard. Gelukkig zijn er beelden.
En die ''soldaten'' zijn niet meer te bespeuren na het schieten. Zelfs wanneer het duidelijk is wat ze hebben aangericht. Hoe ver zijn die heen? Geen verschil met geradicaliseerde IS terroristen.

Maar gelukkig wappert de Israëlische vlag weer aan het Antwerps stadhuis .....

Ik vind het gewoon erg dat de rest van de wereld gewoon niets doet omdat men maar blijft afkomen met "antisemitisme" en het slachtoffersyndroom van de Holocaust.

En blijkbaar is het voor de mensen niet belangrijk genoeg om de pro-Israëlpartijen weg te stemmen. En we hebben er hier ook twee hier in België in de persoon van BDW en zelfs nog meer GLB.

Well, het boeit hier precies bijna niemand. Letterlijk. We zullen wachten tot de volgende 7/10 (laat ons hopen van niet) voor ze weer wakker worden.

Er worden af en toe artikels gepost over de wandaden van Israël, maar dan is het meestal gewoon crickets. De enige “waardevolle” discussies voor de pro-Israël brigade lijken pas te ontstaan wanneer iemand in hun gat gebeten is omdat je kritiek hebt op het, imo huidige walgelijke, zionisme, of omdat je iets van historische context deelt van voor 7/10.

Hell, zelfs wanneer je de huidige walgelijke en genocidale Israëlische regering aankaart, is er altijd wel iemand die komt afdraven met “realpolitik” of de typische “ja maar 🤓☝️”-post waarbij de kern weer volledig wordt genegeerd.

Ik zit hierover nog vaak op andere fora/Reddit te lezen en te posten, maar hier heb ik het eerlijk gezegd wat opgegeven. Niet omdat iedereen het met mij eens moet zijn (want sommige discussies zijn oprecht boeiend), maar omdat de selectieve verontwaardiging en het constante wegrelativeren op den duur gewoon vermoeiend wordt.

Well, het boeit hier precies bijna niemand. Letterlijk. We zullen wachten tot de volgende 7/10 (laat ons hopen van niet) voor ze weer wakker worden.

Er worden af en toe artikels gepost over de wandaden van Israël, maar dan is het meestal gewoon crickets. De enige “waardevolle” discussies voor de pro-Israël brigade lijken pas te ontstaan wanneer iemand in hun gat gebeten is omdat je kritiek hebt op het, imo huidige walgelijke, zionisme, of omdat je iets van historische context deelt van voor 7/10.

Hell, zelfs wanneer je de huidige walgelijke en genocidale Israëlische regering aankaart, is er altijd wel iemand die komt afdraven met “realpolitik” of de typische “ja maar 🤓☝️”-post waarbij de kern weer volledig wordt genegeerd.

Ik zit hierover nog vaak op andere fora/Reddit te lezen en te posten, maar hier heb ik het eerlijk gezegd wat opgegeven. Niet omdat iedereen het met mij eens moet zijn (want sommige discussies zijn oprecht boeiend), maar omdat de selectieve verontwaardiging en het constante wegrelativeren op den duur gewoon vermoeiend wordt.
Dit is eerlijk gezegd een thread die ik grotendeels links laat liggen omdat ik er ziek van word.

Terug
Bovenaan