Contracturen interim

Sloan

Banned
Hello,

Dagcontract gekregen voor 8uur werk maar moest al door gaan na 4u werk.

Op mijn vorig werk moest elke werknemer dan een blad invullen waarbij staat dat je vrijwillig afstand doet van je uren. Wij zijn gewoon zo vertrokken.

Heb ik recht op de overige 4 uur?

Ja, teken sowieso nooit een blad dat je vrijwillig afstand doet van je uren tenzij dat echt zo is. Ze moeten maar je contract correct maken, want nu verlies je rechten op loon of werkloosheid door hun luiheid.

Ja, teken sowieso nooit een blad dat je vrijwillig afstand doet van je uren tenzij dat echt zo is. Ze moeten maar je contract correct maken, want nu verlies je rechten op loon of werkloosheid door hun luiheid.
Dus gewoon hard maken dat ik er recht op heb? Had ACV ook al gestuurd.

Dus gewoon hard maken dat ik er recht op heb? Had ACV ook al gestuurd.
Ja. Zij geven je een contract van 8 uur. Dat wil zeggen dat jij die uren belooft voor hen te werken en voor niemand anders. In ruil beloven zij je een inkomen te geven.

Als ze zich overschatten in het aantal uren dat ze werk kunnen geven, schatten ze slecht in, maar moeten ze zich nog altijd aan hun belofte houden. Net zoals jij ook niet zomaar na 4 uur kon zeggen dat je geen zin meer had.

Ik wil er zeker blijven ja, kan me niet inbeelden dat ze stopzetten omwille van vakbond?
Ge werkt met dagcontracten, wat u in een heel zwakke positie zet.

Als je iets doet wat hen niet aanstaat, geven ze gewoon geen nieuw dagcontract en sta je buiten.

Die dagcontracten op zich geven volgens mij al weinig werkzekerheid, want behoudens een foute interpretatie mag je dat zomaar achtereenvolgens gebruiken.

Ik weet niet of het betrekken van syndicale partners echt een voordeel voor jezelf kan opleveren.

Ik denk dat het ook voor de toekomst een indicatie is dat voor flexibiliteit er verwacht wordt en kan je alvast al wel oordelen of dat past voor jou

Die dagcontracten op zich geven volgens mij al weinig werkzekerheid, want behoudens een foute interpretatie mag je dat zomaar achtereenvolgens gebruiken.

Ik weet niet of het betrekken van syndicale partners echt een voordeel voor jezelf kan opleveren.

Ik denk dat het ook voor de toekomst een indicatie is dat voor flexibiliteit er verwacht wordt en kan je alvast al wel oordelen of dat past voor jou

Het zijn weekcontracten hoor, behalve zondag.
Als dat effectief de regels zijn, sure. Maar op mijn vorig werk mochten we dat niet zomaar inhouden tenzij er vrijwillig afstand werd gedaan van de 4uur.

Just is just, he :)

Situatie is nu iets duidelijk.
Dus zoals aangehaald door JPV: normaal gezien heb je dan recht op die 8h, maar als dat daar een gangbare praktijk is om minder uren te doen en deze niet betaald te krijgen (en ze blijven dan ook volk vinden) heb je in de eerste plaats een grote kans van niet meer gevraagd te worden voor het overwerk en ik zou er ook niet van versteld staan dat de werkgever (in zijn visie) het gebrek aan flexibiliteit niet als factor beschouwd voor verdere verlengingen.

Situatie is nu iets duidelijk.
Dus zoals aangehaald door JPV: normaal gezien heb je dan recht op die 8h, maar als dat daar een gangbare praktijk is om minder uren te doen en deze niet betaald te krijgen (en ze blijven dan ook volk vinden) heb je in de eerste plaats een grote kans van niet meer gevraagd te worden voor het overwerk en ik zou er ook niet van versteld staan dat de werkgever (in zijn visie) het gebrek aan flexibiliteit niet als factor beschouwd voor verdere verlengingen.

Dat is toch ontzettend krom? Het komt gelukkig niet vaak voor hoor ik, maar toch..

Je kan wel de inspectie sturen naar het interimkantoor. Als dat een gangbare praktijk is, zal dat bij verschillende werknemers gebeuren en valt het niet op. Tot 1 jaar na contract (afhankelijk vand e situatie tot 5 jaar uitbreidbaar) zijn de gemiste uren nog opeisbaar, dus hou ze wel bij als de werkgever je plots zou ontslaan (allez, geen contractverlenging doet)...

Je kan wel de inspectie sturen naar het interimkantoor. Als dat een gangbare praktijk is, zal dat bij verschillende werknemers gebeuren en valt het niet op. Tot 1 jaar na contract (afhankelijk vand e situatie tot 5 jaar uitbreidbaar) zijn de gemiste uren nog opeisbaar, dus hou ze wel bij als de werkgever je plots zou ontslaan (allez, geen contractverlenging doet)...

Ik neem aan arbeidsinspectie?

Vd inspectie:

Uit de arbeidsovereenkomst vloeit voor de werkgever de verplichting voort de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen (artikel 20, 3° van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Bij het werken van minder uren dan overeengekomen in de arbeidsovereenkomst, geldt dat er geen recht op loon is voor de niet-gepresteerde uren. Het Hof van Cassatie oordeelt al lang dat een werknemer geen recht heeft op de geldsom, gekwalificeerd als loon, als de werknemer zijn tegenprestatie van de bedongen arbeid niet levert, zelfs indien de ontstentenis van arbeidsprestaties veroorzaakt wordt door toedoen van de werkgever. Het loon is namelijk de tegenprestatie van de werkelijk verrichte arbeid.

De werkgever heeft echter wel verplichtingen volgend uit de arbeidsovereenkomst. De werkgever heeft meer bepaald een dubbele verplichting: de bedongen arbeid doen verrichten en het voor die arbeid verschuldigde loon betalen. Beide verplichtingen zijn onafscheidbaar met elkaar verbonden. Arbeid doen verrichten is een verbintenis om te doen en het niet nakomen ervan wordt, volgens het Burgerlijk Wetboek, opgelost via een schadevergoeding. Heeft de niet-nakoming van die verbintenis loonverlies tot gevolg ― omdat geen of minder loon verschuldigd is ― dan vormt dat loonverlies een element van de schadevergoeding die de werkgever verschuldigd is. Deze schadevergoeding moet weliswaar worden gevorderd via de arbeidsrechtbank.

Een arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid is een overeenkomst waarbij een uitzendkracht (werknemer) zich tegenover een uitzendbureau (werkgever) verbindt om, tegen loon, tijdelijke arbeid te verrichten bij een gebruiker (derde).

De juridische werkgever bij uitzendarbeid is het uitzendkantoor.

Als één van de partijen (werkgever of werknemer) de overeenkomst vroegtijdig beëindigt, is deze een vergoeding verschuldigd aan de andere partij, tenzij de overeenkomst tijdens de proeftijd of om dringende reden wordt beëindigd.

Die vergoeding is echter niet verschuldigd als de beëindiging van de overeenkomst het gevolg is van de houding van de gebruiker en het uitzendbureau de uitzendkracht voor de resterende periode een vervangingswerk verschaft dat hem eenzelfde loon en gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden waarborgt (artikel 14 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers van 24 juli 1987).

Niet voor 't een of ander, maar toen mijn oudste nog interim werkte met weekcontracten, was dat schering en inslag.
Hij werkte toen in de tuinsector en het aantal uren dat hij werkte, kwam haast nooit overeen met hetgeen er op het wekelijkse contract stond.
Hij werd uiteraard alleen uitbetaald voor de gewerkte uren.

Niet voor 't een of ander, maar toen mijn oudste nog interim werkte met weekcontracten, was dat schering en inslag.
Hij werkte toen in de tuinsector en het aantal uren dat hij werkte, kwam haast nooit overeen met hetgeen er op het wekelijkse contract stond.
Hij werd uiteraard alleen uitbetaald voor de gewerkte uren.

Ik heb zelf samengewerkt met 2 inhouse interims en die stonden erop dat er een document werd ingevuld.

Nu goed, dan is het maar zo. Volgende keer blijf ik wel gewoon, al is het maar om de gangen te keren.

Terug
Bovenaan